2024-02-10, 23:44
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faqstru
Vad betyder det här egentligen? Lexbase är villiga att betala ett skadestånd för att de publicerat hans uppgifter mot hans vilja? Då erkänner de ju brott?!
De erbjuder en förlikning, om jag tolkar dem rätt.
Citera
2024-02-10, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
De erbjuder en förlikning, om jag tolkar dem rätt.

De kallar det själva för ett skadestånd: "Garrapatica AB kan vitsorda ett skadestånd om 20 000 kronor i och för sig."
Citera
2024-02-10, 23:56
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
De kallar det själva för ett skadestånd: "Garrapatica AB kan vitsorda ett skadestånd om 20 000 kronor i och för sig."
Ja, men det betyder inte att de erkänner brott.
Citera
2024-02-10, 23:59
Medlem
Citat:
Ja, men det betyder inte att de erkänner brott.
Indirekt erkänner de att de gjort fel att han inte plockats bort tidigare
Citera
2024-02-11, 00:00
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Indirekt erkänner de att de gjort fel att han inte plockats bort tidigare
Juridiken fungerar inte på det sättet. Det är inte ovanligt att man förlikas och den ena parten betalar något utan att erkänna någon form av skuld.

Dessutom kan man vitsorda ett belopp som skäligt i sig även om man inte ens går med på att betala det.
Citera
2024-02-11, 00:21
Medlem
Citat:
Juridiken fungerar inte på det sättet. Det är inte ovanligt att man förlikas och den ena parten betalar något utan att erkänna någon form av skuld.

Dessutom kan man vitsorda ett belopp som skäligt i sig även om man inte ens går med på att betala det.

Citat:
Garrapatica AB erkänner omständigheten att bolaget vägrade att radera kärandens uppgifter från Lexbase innan gallringsrutinen nu raderade hans uppgifter. Däremot bestrider Garrapatica AB storleken på det begärda skadeståndet. Garrapatica AB kan vitsorda ett skadestånd om 20 000 kronor i och för sig.
De erkänner "omständigheterna". De känner till risken att GDPR kan börja gälla i frågan. Kan vara ett de indirekt erkänner brott mot GDPR artikel 17 "rätt till radering" och därmed erbjuder skadestånd.

Citat:
Som tingsrätten förstår bestrider svaranden fortfarande yrkandet om radering av kärandens personuppgifter och menar att någon sådan skyldighet inte finns. Det görs dock gällande att uppgifterna raderats enligt interna rutiner sedan talan väcktes och att yrkandet numera är onödigt och faktiskt omöjligt att fullgöra och inte kan bifallas redan på den grunden. Är detta korrekt uppfattat? Om inte önskar tingsrätten klargörande hur svaranden ser på skyldigheten att radera uppgifterna i och för sig.
Dock vill tingsrätten klargöra vad de faktiskt menar. Lexbase yttrande är lite luddigt formulerat. Det gör de nog med mening för att inte "avsiktligt" erkänna brott och riskera annat.

Vi får se hur de svarar. Tycker de får ganska bra motfrågor från tingsrätten.
Citera
2024-02-11, 01:18
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
De erkänner "omständigheterna". De känner till risken att GDPR kan börja gälla i frågan. Kan vara ett de indirekt erkänner brott mot GDPR artikel 17 "rätt till radering" och därmed erbjuder skadestånd.

Dock vill tingsrätten klargöra vad de faktiskt menar. Lexbase yttrande är lite luddigt formulerat. Det gör de nog med mening för att inte "avsiktligt" erkänna brott och riskera annat.

Vi får se hur de svarar. Tycker de får ganska bra motfrågor från tingsrätten.
De erkände "omständigheten att bolaget vägrade att radera kärandens uppgifter från Lexbase innan gallringsrutinen nu raderade hans uppgifter."

Instämmer i att de var rätt luddiga.
Citera
2024-02-11, 09:34
Medlem
GDPRWarriors avatar
Första gången ni har information före mig 😂. Skicka det gärna till mig gdprwarrior@gmail.com
Citera
2024-02-11, 09:36
Medlem
Citat:

I normalfallet sker detta i till exempel brottsmål även när brott förnekas. Är kopplat till skadeståndsrättsliga hänsyn då båda parterna vill maximera vinsten/minimera förlusten.

Dock, pinsamt dåligt formulerat av juristerna på Garrapatica AB då det även för domstolen var tvetydigt vad de kommunicerade.
Citera
2024-02-11, 09:42
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Du menar att du bett tingsrätten begära ett förhandsavgörande från EU-domstolen? Ja, det har du klargjort tidigare i tråden.

Jag skulle gärna vilja veta om du hört något mer om det? Var ett tag nu sen de bad om yttranden från er parter om det. Har det hänt något mer?
ni vet mer än mig då ni är väldig uppdaterade och aktiva. Har varit väldig upptagen med jobb, och driva eget företag
Citera
2024-02-11, 09:56
Medlem
GDPRWarriors avatar
Det mest intressanta fallet är när det är jag mot staten igen och jag begär miljoner. Jag kan hantera företagen på ett rättvist sätt, och folk blir oftast mer ansvarsfulla när deras fall går till rättssalen, precis som med Lexbase. De är på knä och ber mig snällt att släppa fallet, men det kommer jag inte att göra.
Citera
2024-02-11, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
ni vet mer än mig då ni är väldig uppdaterade och aktiva. Har varit väldig upptagen med jobb, och driva eget företag

Helt rätt, lägg tiden på att tvåla till Lexbase et al istället för tråden! =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in