Citat:
Ursprungligen postat av
Fofolindgren
Du skall ha stort eloge för det du gör och jag förstår din frustration och ser problematiken med dessa söktjänster. Din lagöverträdelse skall stanna mellan dig och staten, varken jag eller kleti och pleti har med det att göra. Har man sonat sina brott skall man naturligtvis inte straffas om. Själv har jag problem med Ratsit och liknande tjänster, vad jag tjänar är något som borde förbli konfidentiellt och endast delas mellan mig, min arbetsgivare och Skatteverket. För alla andra som vill snoka utav ren nyfikenheten, eller kriminella som söker sitt nästa offer, borde gälla någon form av legitimering via BankId eller leg om man vill få ut den informationen fysiskt.
Det är uppenbart att vårt lands system har brister som hindrar unga män, som har gjort små till stora misstag, från att komma vidare och göra positiva bidrag till samhället. Personligen upplevde jag nyligen avslag på ett jobb trots min kapabilitet att tjäna 60 000 kr och starka referenser som arbetsgivaren var nöjd med.
Tyvärr verkar det som att man måste vara felfri för att ens övervägas för arbete här i Sverige. Systemet verkar medvetet hålla unga och äldre män fast i en livsstil präglad av brott. Det är som om systemet säger till dem: oavsett hur mycket du försöker ändra dig och vara ansvarsfull, kommer vi ändå att straffa dig livet ut.
Sverige borde ta lärdom av andra länder som USA, som har framgångsrikt hanterat denna problematik genom införandet av två lagar. Den första lagen, Second Chance Act, trädde i kraft redan 2008 och den andra lagen, Fair Chance Act, infördes år 2018. Dessa lagar har gett människor en andra chans, oavsett deras tidigare misstag, och har gjort det möjligt för dem att integreras i samhället på nytt. Det är hög tid för Sverige att implementera liknande lagar. Ju tidigare detta sker, desto bättre för samhället som helhet.