2023-10-14, 00:06
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fofolindgren
Så svagt är det väl inte om tingsrätten valde att ta upp målet och dessutom avslogs Garrapatica AB:s begäran om att talan skulle avvisas. Min förståelse är att EU-rätten har företräde framför nationell rätt framförallt i de fallen där det uppstår en konflikt mellan EU-rätten och national rätt. Se https://www.jpinfonet.se/tjanster/rattsomraden/eu-ratt-och-internationell-ratt/
Sen har IMY också haft synpunkter på dessa och kommit fram till att det skulle utgöra en felaktig lagtolkning av EU-rätten om den svenska dataskyddslagen slog fast att svensk grundlag har företräde framför EU-regler.
Citat:
Ursprungligen postat av faqstru
Jag menar inte att det är svagt.

Tidigt i fallet ville garrapatica att hela talan skulle avvisas. Efter detta har det ramlat in ett 20-tal svamlande mail från käranden. Han har rätt, men sköter sig inte proffsigt. Jag är bara rädd att detta svamlande kommer påverka utgången av fallet.
Det faktum att en talan inte avvisas säger egentligen inget om hur stor chans man har att vinna. En talan avvisas bara om det är något fel på den (t.ex. att inget yrkande har angetts, eller andra formella fel), men det har inte skett någon prövning i sak bara för att talan inte avvisats.
Citera
2023-10-14, 14:15
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faqstru
Jag blir lite nervös av tanken att det här är det målet som kommer prövas av tingsrätten, sedermera överklagas till hovrätten och kanske t.o.m. hela vägen till högsta domstolen.

Inte för att jag inte vill att det prövas utan snarare för att käranden är en random f.d. gangster som kör på utan ombud. Dessa högre instansers domar blir ju vägledande ("prejudicerande") för all framtid.

Det är nästan så man börjar misstänka att det är Lexbase själva eller MrKoll eller annat som i bakgrunden ligger bakom denna stämning men planerar att göra ett såpasst kasst framförande så att domstolen dömer i dess fördel.

Är det nån som hänger med på tänket?
Jag ser att du är orolig och har uttryckt tvivel om min förmåga att driva detta mål på ett rättvist sätt. Jag vill bara påpeka att jag har tidigare erfarenhet av att driva tvistemål själv och har till och med vunnit mot staten i en liknande situation.

Min bakgrund och tidigare framgångar visar att jag har kunskapen och skickligheten att hantera rättsliga processer på ett korrekt sätt. Jag tar detta ärende på stort allvar och är fast besluten att låta sanningen komma fram.

Om du inte gillar det jag gör så är du naturligtvis fri att följa din egen övertygelse och agera därefter.
Citera
2023-10-14, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Jag ser att du är orolig och har uttryckt tvivel om min förmåga att driva detta mål på ett rättvist sätt. Jag vill bara påpeka att jag har tidigare erfarenhet av att driva tvistemål själv och har till och med vunnit mot staten i en liknande situation.

Min bakgrund och tidigare framgångar visar att jag har kunskapen och skickligheten att hantera rättsliga processer på ett korrekt sätt. Jag tar detta ärende på stort allvar och är fast besluten att låta sanningen komma fram.

Om du inte gillar det jag gör så är du naturligtvis fri att följa din egen övertygelse och agera därefter.

Du skall ha stort eloge för det du gör och jag förstår din frustration och ser problematiken med dessa söktjänster. Din lagöverträdelse skall stanna mellan dig och staten, varken jag eller kleti och pleti har med det att göra. Har man sonat sina brott skall man naturligtvis inte straffas om. Själv har jag problem med Ratsit och liknande tjänster, vad jag tjänar är något som borde förbli konfidentiellt och endast delas mellan mig, min arbetsgivare och Skatteverket. För alla andra som vill snoka utav ren nyfikenheten, eller kriminella som söker sitt nästa offer, borde gälla någon form av legitimering via BankId eller leg om man vill få ut den informationen fysiskt.
Citera
2023-10-15, 11:39
Medlem
Jag tror på dig gdpr warrior, du ska ha stort tack för det du gör.
Citera
2023-10-15, 20:37
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Du skall ha stort eloge för det du gör och jag förstår din frustration och ser problematiken med dessa söktjänster. Din lagöverträdelse skall stanna mellan dig och staten, varken jag eller kleti och pleti har med det att göra. Har man sonat sina brott skall man naturligtvis inte straffas om. Själv har jag problem med Ratsit och liknande tjänster, vad jag tjänar är något som borde förbli konfidentiellt och endast delas mellan mig, min arbetsgivare och Skatteverket. För alla andra som vill snoka utav ren nyfikenheten, eller kriminella som söker sitt nästa offer, borde gälla någon form av legitimering via BankId eller leg om man vill få ut den informationen fysiskt.
Jag håller tummarna för dig också!
Helt stört vad mycket man kan få veta om en person bara på telefonnumret! Hur många fordon en har! Tjänar man mer eller mindre än genomsnittet etc etc. Allt bara på en enkel sida som hitta.se typ!
Citera
2023-10-15, 23:02
Medlem
Det dummaste är ju att man kan bli bortsållad vid jobb på grund av en dum grej från tonåren. Som sållats efter 5år av en anledning. Man blir stämplad som kriminell.
Citera
2023-10-15, 23:09
Medlem
Enda anledningen jag kan komma på till att verifiera osv väljer att skippa gallra är ju girighet/pengar. Är man kriminell så syns det ju endå i polisens egna då prickarna förlängs.
Citera
2023-10-16, 17:12
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Det är uppenbart att vårt lands system har brister som hindrar unga män, som har gjort små till stora misstag, från att komma vidare och göra positiva bidrag till samhället. Personligen upplevde jag nyligen avslag på ett jobb trots min kapabilitet att tjäna 60 000 kr och starka referenser som arbetsgivaren var nöjd med.

Tyvärr verkar det som att man måste vara felfri för att ens övervägas för arbete här i Sverige. Systemet verkar medvetet hålla unga och äldre män fast i en livsstil präglad av brott. Det är som om systemet säger till dem: oavsett hur mycket du försöker ändra dig och vara ansvarsfull, kommer vi ändå att straffa dig livet ut.

Sverige borde ta lärdom av andra länder som USA, som har framgångsrikt hanterat denna problematik genom införandet av två lagar. Den första lagen, Second Chance Act, trädde i kraft redan 2008 och den andra lagen, Fair Chance Act, infördes år 2018. Dessa lagar har gett människor en andra chans, oavsett deras tidigare misstag, och har gjort det möjligt för dem att integreras i samhället på nytt. Det är hög tid för Sverige att implementera liknande lagar. Ju tidigare detta sker, desto bättre för samhället som helhet.
Citera
2023-10-17, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior

Missförstå mig inte. Jag gillar det du gör. Jag är också en som fått livet förstört av dessa sidor och det är därför jag är på spänn. Ditt case är just nu det enda jag och många andra kan sätta hopp till.
Citera
2023-10-19, 14:19
Medlem
Arbetsgivaren får inte kolla lex Base om den anställde gjort sig skyldig till brott!
Jag har bara läst Beslutet i korthet, jag ska kolla närmare ikväll!

Citat:
Allvarlig JO-kritik mot Södertälje kommun för kontroller av anställda
https://www.jo.se/pressmeddelande/allvarlig-jo-kritik-mot-sodertalje-kommun-for-kontroller-av-anstallda/
Citera
2023-10-19, 14:28
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Arbetsgivaren får inte kolla lex Base om den anställde gjort sig skyldig till brott!
Jag har bara läst Beslutet i korthet, jag ska kolla närmare ikväll!
Det där handlar om offentlig sektor. Jag har inte heller läst beslutet än, men det lär knappast vara tillämpligt inom privat sektor.

EDIT: Här finns den direktlänk till beslutet:
https://www.jo.se/app/uploads/resolve_pdfs/1561050_7143-2022.pdf
Senast redigerad av Kallebrogen 2023-10-19 kl. 14:32.
Citera
2023-10-19, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scratty
Det talas nästan ingenting om detta i media. Vilket jag finner oroande då det är ett tecken att det inte finns intresse av detta bland vanligt folk.

Så tror fler behöver veta hur pass lätt det är att bli flaggad i dessa system. Räcker att du ansökt om skilsmässa en gång så finns du med i Verifiera.
De flesta som finns eller funnits (men fortfarande syns i bakrundskontroller) är inte medvetna om anledningen till att de blivit nekad jobb beror på gammal prick, som endast är gallrad i polisens register.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in