2024-02-11, 12:34
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Det är ju inte "blattarna" som gjort diskotekskulturen försvunnit, även om det är del av förklaringen. Diskoteksdöden har svept över hela västvärlden, och den har helt andra orsaker.

Jag har själv pratat med en hel den yngre människor om det här, och de tycker att det vore helt fel att bara gå till något ställe där vem som helst kan vara, och dansa och ha roligt.
Ur mitt gen x-perspektiv så är själva poängen med disko/krogen/nattklubb, att det fanns främlingar där.
I ett samhälle med låg social kontroll (vilket vi har idag), så är främlingen en potentiellt farlig person. Och vill unga idag ha kontroll på hur, när och var de knyter kontakter med andra.

När yngre människor beskriver sina problem i livet för mig, så råder jag dem ofta att bara låta saker hända. Jag säger åt dem att ge sig ut i livet, och se vad som händer. De är inte mottagliga för det rådet. De vill kontrollera allt. De ger sig aldrig in i något utan att ha vinstgaranti. De går aldrig på fest utan att veta vilka som är där. De tittar knappt ens andra människor i ögonen, utan har blicken fäst vid sin kravlista, där det framgår precis hur de tycker att de förtjänar att bli behandlade av andra.
Om social fobi var lite av folksjukdom för trettio år sedan, så är problemet tjugofallt större idag. Nästan alla i gen z får diagnosen "social fobi" eller "social ångest" mer eller mindre i förbifarten om de kommer i kontakt med psykiatrin, även om de söker för annat. De är vana att kunna välja och kontrollera hur de ska presentera sig själva på appar och sociala medier, och de tänker verkligen inte ställa upp på stå på ett dansgolv och bli utglodd av kreti och pleti. Att "bli sedd" har gått från att vara ett vanligt önskemål, till att bli en mardröm.
Citera
2024-02-11, 13:06
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PilotSkurken97
Tackar och backar!

Gruppen är dock lite död tror jag och besudlas lite av oanständiga facebook-inlägg i början. Men så är det ju med många facebook-grupper, när man inte bevakar dem.
Citera
2024-02-11, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Lite intressant faktiskt..

Vad gör ungdomar runt 18-24år idag på fredag lördag kvällarna..

Hela 90-talet gick det enbart ut på att ragga tjejer på just disco på helgerna..

Skulle tippa att en vanlig svensk kille i 20års åldern faktiskt sitter hemma en lördagskväll med mobilen...

Sjukt tragiskt på något sätt..

Har två barn i den åldern och de går till pubar. Aldrig hört att de varit på disco eller dansklubb. Efter puben äter de snabbmat. Musik lyssnar de på i sina lurar och då gick de ändå i dansskola som små. Krog/pub med vänner verkar roligare än dans med fyllskallar.
Senast redigerad av Florman 2024-02-11 kl. 13:15.
Citera
2024-02-11, 13:19
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Har två barn i den åldern och de går till pubar. Aldrig hört att de varit på disco eller dansklubb. Efter puben äter de snabbmat. Musik lyssnar de på i sina lurar och då gick de ändå i dansskola som små. Krog/pub med vänner verkar roligare än dans med fyllskallar.

Precis som dottern. Och ändå är hon väldigt utåtriktad med festande och många vänner.
Men rejv springer hon på.
Nu tipsade jag henne om nyöppnade ställen vid slakthusområdet, fast där är det multikulti och sånt.

Aldrig disko, har hon svarat.
"Finns inte." säger hon.
Senast redigerad av dialektiker 2024-02-11 kl. 13:31.
Citera
2024-02-11, 13:21
Medlem
dialektikers avatar
Rätta mig om jag har fel. "Kellys" vid Medborgarplatsen har dansgolv va, men sunkig musik med många babbar?
Citera
2024-02-11, 13:58
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Precis som dottern. Och ändå är hon väldigt utåtriktad med festande och många vänner.
Men rejv springer hon på.
Nu tipsade jag henne om nyöppnade ställen vid slakthusområdet, fast där är det multikulti och sånt.

Aldrig disko, har hon svarat.
"Finns inte." säger hon.
Rejv är väl de ungas nya "disco"/nattklubb då helt enkelt, typ samma sak men med annat namn....
Senast redigerad av Kosmos. 2024-02-11 kl. 14:02.
Citera
2024-02-11, 14:32
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Rejv är väl de ungas nya "disco"/nattklubb då helt enkelt, typ samma sak men med annat namn....

Alltså hon går på skogfest-rejv (med träd och grenar runtomkring sig ). Eller alternativt på housemusikställen då och då, som ju nämnts i tråden.
Det är inte alls samma sak som diskoteken i Stockholms innerstad som var.
Och ett varierat utbud existerar inte enligt henne, heller.
Och hon är retro av sig, och skulle uppskatta det.
Som förälder får man ju nästan inspirera med cool musik ibland, eftersom det inte existerar någon diskokultur längre bland dagens yngre.

De vet inte vad det var. Och de har inget blomstrande disko och nattklubbs-liv att inspireras av.
De plockar upp den musiken om de går på Kulturama eller annan musikal-skola i sina shower, men aldrig att de kan ta del av hur vi skakade loss på 80-90-talet.

Unga är retro idag och skulle uppskatta att ta del av det varierade uteliv 70-80-90-talister hade.
Citera
2024-02-11, 16:29
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Jag ber förresten om ursäkt om jag mindes fel att Crazy horse på Sturegatan var ett uteställe med dans. Den kanske var endast krog?
Men det var där SSU-ordföranden Anna Sjödin blev haffad av polisen, vilket Flashback hade mycket skageglädje över, tiden då det begav sig.
Billig öl där, vill jag minnas iallafall.

Lite osäker om det var dans på just Crazy horse men det har definitivt dansats i lokalen tidigare, både avklätt och påklätt.

Låg för övrigt ett diskotek på Sturegatan 10 också en gång i tiden.
Senast redigerad av halaltarzan 2024-02-11 kl. 16:45.
Citera
2024-02-11, 17:02
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Lite osäker om det var dans på just Crazy horse men det har definitivt dansats i lokalen tidigare, både avklätt och påklätt.

Låg för övrigt ett diskotek på Sturegatan 10 också en gång i tiden.

Ja, det kanske har det ändå?

Pratade just med en av min dotters gamla klasspolare vid återvinningen.
Trevlig, snygg och cool kille, som har jobbat på något större vegan-ställe på Söder.

Han sa iallafall att han skulle gå ut mer om det fanns ställen som jag beskrev det.
Och han sa att det bara är klubb med hög musik som inte han har lust att gå till.

Och nej, inga större dansgolv alls, nuförtiden.
Alltså de klassiska ställena vid Stureplan var han inte så bekant med.
Men diskon, så som jag beskrev det, skulle han vilja ha.

Jag får väl fortsätta att göra mina fallstudier och fråga stockholms-innevånare.
Jag slängde ju ut frågan här på flashback utan att vara helt säker på hur nöjeslivet ser ut i Stockholm.
Citera
2024-02-11, 19:08
Medlem
bertil-the-mans avatar
Är det inte mer barkultur nu bland ungdomen? Man går ut med kompisar och dricker öl, kanske träffar några andra man känner. Eller så går man på dejt med någon man matchat med på tinder.

Förkröka järnet hemma och sen gå ut på nåt disco för att ragga gör man inte längre.

Finns säkert fler unga män som bara spelar dataspel och runkar än förr men när man är i stan kvällstid slås man av hur mycket fler barer det finns än när man själv var ung.
Citera
2024-02-12, 00:34
Medlem
slidsekret88s avatar
Babbar
Dejtingappar
Priserna(2-300 bara för att gå in och sen en hundring per öl)
Tråkig, curlad och nykter ungdom
Citera
2024-02-12, 00:50
Medlem
Vill man ha disko med en glad, avslappnad och icke-våldsam publik så är det ofta bara att besöka närmsta gayklubb. Bra sväng, inget tjafs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in