2024-02-11, 11:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Redan för 20 år sedan hörde jag svenska tjejer säga att det var inte kul att gå ut och dansa för alla blattar som står och glor.

Svenskar står inte och glor då eller?

Jag är rätt ung så kanske missat detta med diskotek, vart eller hur ''hittar'' man ett disko, om det ens finns nu för tiden?
Citera
2024-02-11, 11:46
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajlajf
Folk efterfrågar nattklubbar nattklubbar i Sthlm.
Jag tänker inte ge mig in i invandrardebtten eller hur det var på 80talet eftersom jag är inte gammal nog för att kunna jämföra.
Mycket av tråden andas "det bättre förr" och ger en skarp känsla av att det endast är ett gäng stofiler som inte har någon som helst koll på vad ungdomar gör idag. Bara användade av ord som 'discotek' får mig att cringea. Det heter nattklubb idag. Gå ut en natt i stan är ni döva och blind? Vad tror ni folk står i kö för att komma in. Hör ni inte musiken överallt. Ser ni inte människorna?

Om ni inte kan hitta nattklubbarna själva så ska jag peka i rätt riktning;
Berns, Le, Neu, Kvarteret, Slakthuset spelar mycket elektronisk och house.
Södra teatern med mosebackterassen är helt galen sommartid- mest hiphop.
Cafe Opera - all möjlig musik, ofta världkända artister.
Debaser, Kollektivet Livet bar och Scen, Trädgården, Underbron, East - blandad musik och mycket folk
VIDA, OXiD, musikaliska kvarteret, Rose/Fou club, Spy Bar och Gold Hits - i mina ögon skitställen men de drar sitt klientel.
Finns även några mer ställen för mer specifikt klientel (där säkert några av er passar bättre in)
Patricia, Club back door - bögklubb 😜
Fasching -Jazzklubb
Jag tänker inte ens nämna alla undergrounds-raves och svartklubbae som anordnas men det finns talrika sådana också.

Med andra ord. Ni är dinosaurier.

Det ser mycket ut i inlägget med de där ställena du nämner. Och exakt dessa nämns också om man googlar på vad det finns för nattklubbar i Stockholm. Men detta är en fis i rymden med hur många ställen det fanns förr. Och som du ser är ställena i hög grad koncentrerade kring Stureplan.

Fråga valfri taxi-chaufför. Utelivet är DÖTT i Stockholm på fredag, lördagar.
Inga körningar.
Inget busliv.
Men typ varje dag skjuter folk ihjäl varandra istället. Detta vill jag dock inte kalla för busliv. Det är deprimerande terror, som folk ägnar sig åt för att de dövar sig med droger.
Klart det är svårt att festa på ett glatt sätt, när detta dragit ner Sverige?

Förr gick alla ut fredag, lördag och onsdagar.
Endast konstiga incels satt hemma.
Det var skämmigt med nätdejting.

Det är iofs bra att unga dricker mindre alkohol, för det har blivit så liberalt med droger hos många, så kombon skulle inte alls vara bra med supande.

Men samtidigt trist att det utbud som finns kvar är så enhetligt trist, och utbudet som finns är starkt fokuserat kring Stureplan, och sen house och tekno, rejv, lite multikulti kring Slakthusområdet och andra ställen som återkommit och som du radar upp även på nytt i ditt inlägg.
Du är till och med känslig för att det kallas diskotek.
Det heter kluuuubbb.
Det säger allt.
Alltså till och med på 80-talet spelades även house på ställena. Men utbudet var varierat.
Man kunde jazza loss i Travoltastil på dansgolvet, kombinerat gå in i dimman för tekno som kom redan då.

Ååååh, vad mossigt det låter för dig.
Du tycker det låter urtöntigt.
Du vill ju bara ha elektrifierad house och syntetisk musik.
Och det räcker för dig med att underground-rörelsen härskar över de få nattklubbar som finns.

Nej, jag förstår att du inte behöver något annat och är mer död än levande.
Du vet ju inget annat.
Senast redigerad av dialektiker 2024-02-11 kl. 11:57.
Citera
2024-02-11, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Du har inte läst hela tråden va? Du hänger upp dig på själva ordet ”disco”/”discotek”. Tråden handlar mer om varför nästan alla dansställen i Sthlm och Sverige har försvunnit.

Men de har inte försvunnit. Folk står med en drink och hoppar till Aviici-bajsmusik överallt. Är det inte på krogen så är det på nattklubbarna.

Sen har jag visst läst tråden ditt mähä. Det framgår av mitt inlägg ovan.
Citera
2024-02-11, 11:48
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PilotSkurken97

Jag är rätt ung så kanske missat detta med diskotek, vart eller hur ''hittar'' man ett disko, om det ens finns nu för tiden?

Exakt vad jag också försöker förstå i tråden.
Finns några såna ställen?
Kan någon nämna dem i så fall?
Citera
2024-02-11, 11:57
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:

Nej, svenska killar står inte och glor på tjejer i tron att hon skall förstå att han är intresserad av att byta kameler med hennes far.
Citera
2024-02-11, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Okej, så det är invandrarnas fel även detta, med diskoteksdöden alltså?

Jag har arbetat på Stureplan i 30 år, och visst har det förändrats. På 90-talet gjorde vi allt för att inte få in blattar på klubben eftersom det påverkade affärerna negativt. Det var uttalat av ägarna som själva ofta var blattar. Problemet är att det är svensken som betalar för tjejernas drinkar.

Och om det finns blattar på krogen försvinner tjejerna ganska snabbt, och därmed har man ingen anledning att driva affärsverksamhet. Att ha ett disko betyder att du måste ha en dyrbar yta som inte används till något vinstgivande samt att det innebär problem om det finns blattar i lokalerna. I princip vad som helst kan hända på ett dansgolv. Vi hade tex en blatte som skar unga tjejer i stjärten med en smal och vass kniv. Det tog ett djävla tag innan vi lyckades gripa honom. Han gäckade alla.

Jag vill dock påpeka att dagens yngre blattar uppträder bättre än de tidigare generationerna. Kan inte förklara varför, men det är ett faktum. De är inte alls lika äckliga. Även smutsiga araber sköter sig bättre.
Citera
2024-02-11, 12:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Nej, svenska killar står inte och glor på tjejer i tron att hon skall förstå att han är intresserad av att byta kameler med hennes far.

Kanske inte intresserade av ett kamelbyte, men tror nog definitivt att svenskar ute på dansgolv glor på tjejer, så länge de inte är lagda åt det andra hållet.
Citera
2024-02-11, 12:11
Medlem
dialektikers avatar
Citat:

Du kan gå med i facebook-grupper, så finns det väl de som nostalgiskt hyr ställen för att återuppleva andan som var. (Vad jag har förstått, då jag kikat i dessa grupper.)
Det finns 90-tals-grupper, och 80-70-talsgrupper.
Det blir väl lite vit flykt antar jag?
Citera
2024-02-11, 12:13
Bannlyst
Citat:
Du kan gå med i facebook-grupper, så finns det väl de som nostalgiskt hyr ställen för att återuppleva andan som var. (Vad jag har förstått, då jag kikat i dessa grupper.)
Det finns 90-tals-grupper, och 80-70-talsgrupper.
Det blir väl lite vit flykt antar jag?

Haha, ja. Du har ingen länk till nån av dessa grupper, eller namn?
Citera
2024-02-11, 12:23
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Haha, ja. Du har ingen länk till nån av dessa grupper, eller namn?

I den här tycker jag de verkar försöka anordna tillställningar.
Denna är inriktad på 90-tal.

https://www.facebook.com/groups/405862499474291/?ref=share
Citera
2024-02-11, 12:24
Bannlyst
Citat:
I den här tycker jag de verkar försöka anordna tillställningar.
Denna är inriktad på 90-tal.

https://www.facebook.com/groups/405862499474291/?ref=share

Tackar och backar!
Citera
2024-02-11, 12:28
Medlem
dialektikers avatar
Jag ber förresten om ursäkt om jag mindes fel att Crazy horse på Sturegatan var ett uteställe med dans. Den kanske var endast krog?
Men det var där SSU-ordföranden Anna Sjödin blev haffad av polisen, vilket Flashback hade mycket skageglädje över, tiden då det begav sig.
Billig öl där, vill jag minnas iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in