2024-02-11, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tching
Är konstnär ett yrke som man som utbildad på konsthögskola borde ha rätt att kunna försörja sig på?

Bra trådstart. Givetvis ska skattebetalarna inte täcka kostnärers lön om dessa inte själva kan försörja sig. Då får den så kallade konstnären skola om sig, servera mat på en restaurang, arbeta på äldreboende, starta företag och bli nästa Ikea, eller något annat som passar.

Citat:
Ursprungligen postat av Kronvraket
Egentligen visar dina kommentarer upp en sådan avgrundsdjup okunskap om kulturlivets och i synnerhets konstnärernas ekonomiska villkor att det förmodligen inte är någon idé att svara dig, men risken finns att någon tror det du skriver så därför bör det ej bli oemotsagt.

Konstnärer får inte konst såld genom mutor till kommunala tjänstemän, köps konst in av kommuner sker det ofta via en erfaren kommunal konstintendent eller sk kultursekreterare/ strateger, men konstinköp sker numer i betydligt mindre utsträckning än under femtio-sjuttiotalen vilket var guldåldern för en medveten satsning på kvalitetskonst i offentlig verksamhet. Nu sker kommunala konstinköp oftast enbart i samband med nybyggen eller i samband med anläggande av ” offentliga rum” , såsom en park eller ett torg.
I Sverige genomfördes redan i slutet av trettiotalet en princip att minst en procent av den totala byggkostnaden skulle användas till konstnärlig utsmyckning. Det är denna regel som gör att du har den enorma förmånen att just i de statliga, regionala och kommunala byggnaderna och uterummen kunna se så mycket konst. Det beror INTE på någon sorts nepotism eller korruption!

Att skulpturer i metall blir dyra beror inte på att konstnären, som ex i det fall du refererar till, tjänar hundratusentals kronor. De som tjänar pengar i detta avseende är troligen den verkstad/ gjuteri som tillverkar skulpturen. Jag känner till flera fall där kostnaden för att tillverka en metallskulptur varit så hög att konstnären som skapat verket i slutänden har gått med förlust. Så om en skulptur kostat 600 000 kronor är det troligen en minimal bråkdel av denna summa som går till konstnären själv! På denna summa skall konstnären sedan betala en betydligt högte skattesats än vanliga knegare, ca 60%.
https://statenskonstrad.se/arbeta-me...lang-historia/

Vilket dravel. Det handlar om prioritering av skattebetalarnas pengar. Skattepengar ska gå till kärnverksamhet, exempelvis försvar, rättsväsende, utbildning, sjukvård, omsorg och vägar.

I den mån vi vill ha fint omkring oss på skattebetalarnas bekostnad, ska det givetvis konkurrensutsättas och upphandlas precis som annat. Att i förväg lägga x kronor och låta en "konstnär" efter egen vilja använda pengarna är rena vansinnet. Att bygga en tramsig enhörningsstaty i Malmlö, fula skulpturer i Borlänge eller annat som endast en liten del av befolkningen uppskattar är rent trams. I den mån skattepengar används för att göra byggnader, parker och gator fina, ska det vara sådant människor i allmämhet uppskattar, och konstnärer ska vara leverantörer åt beställaren.
Citera
2024-02-11, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Bra trådstart. Givetvis ska skattebetalarna inte täcka kostnärers lön om dessa inte själva kan försörja sig. Då får den så kallade konstnären skola om sig, servera mat på en restaurang, arbeta på äldreboende, starta företag och bli nästa Ikea, eller något annat som passar .

Tack. Du är nog den första som tyckte trådstarten var bra, jag har mest fått kritik för den.

Jag tror att de flesta som utbildar sig konstnärligt är beredda på att ta så kallade brödjobb/extrajobb. Och prioritera bort en hel del för att kunna hålla på med konstnärlig verksamhet.

Förmodligen kan det bli tufft om du även vill bilda familj. Då får man nog vara beredd på att det blir mindre konstnärlig verksamhet en period. Antar jag.

Konstnären vars text det finns en länk till i trådstarten, tycks dock ha prioriterat bort familj. Det vill säga, det vet ju inte jag om det är en medveten strategi eller inte. Men hon bor själv i en etta och har på det sättet förmodligen sett till att inte ha så stora omkostnader. Dock verkar hon inte särskilt nöjd med inkomstsidan.
Citera
2024-02-11, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork
Ja för tusan! Vet inte riktigt hur det skulle gå till för oss musiker, men ändå. Skulle vara skönt att säga upp sig från jobbet och bara försörja sig på att lira musik inför närmast sörjande och trots det få en månadslön.

Ja, nu har ju Spotify kanske löst ”männniskors musikbehov”. Även om det är en helt annan grej att lyssna på levande musik med musiker i rummet. Det behovet kvarstår ju.

Konst kan man ju i och för sig också se på nätet numera. Det är förstås inte heller detsamma som att se på en riktig tavla. IRL.

En hel del av det blir ju en social grej också. Man är ute bland folk.
Citera
2024-02-11, 11:46
Medlem
Citat:
Tack. Du är nog den första som tyckte trådstarten var bra, jag har mest fått kritik för den.

Jag tror att de flesta som utbildar sig konstnärligt är beredda på att ta så kallade brödjobb/extrajobb. Och prioritera bort en hel del för att kunna hålla på med konstnärlig verksamhet.

Förmodligen kan det bli tufft om du även vill bilda familj. Då får man nog vara beredd på att det blir mindre konstnärlig verksamhet en period. Antar jag.

Konstnären vars text det finns en länk till i trådstarten, tycks dock ha prioriterat bort familj. Det vill säga, det vet ju inte jag om det är en medveten strategi eller inte. Men hon bor själv i en etta och har på det sättet förmodligen sett till att inte ha så stora omkostnader. Dock verkar hon inte särskilt nöjd med inkomstsidan.

Om man inte kan försörja sig på konstnärsskap, är det orimligt att förvänta sig att skattebetalarna ska stå för notan. Det vore en vansinnigt egoistisk livssyn. Då får man antingen leva fattig, eller hitta ett arbete för försörjning och se konstnärsskapet som en hobby.

Synen många konstnärer och vänsterliberala har, att kulturpersoner på något märkligt sätt ska sättas högre än vanliga människor och se so någon slags elit som alltid har rätt till skattepengar, är synnerligen märklig och orättvis.
Citera
2024-02-11, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wolfpuff
Allard e kung,

Jag har sett den, jag gillar när det är raka rör så att säga.

Ja, han är bra!

Här ett längre klipp om hans åsikter om konstinköp i kommunen:

https://youtu.be/_VLtRnpeark?si=eGpIgN0GAcLNFkDp

Jag håller inte med Allard alltid om allt, men det är jättebra att någon på så rejält tar upp hur till exempel gamla människor behandlas.
Citera
2024-02-11, 11:51
Medlem
Citat:
Om man inte kan försörja sig på konstnärsskap, är det orimligt att förvänta sig att skattebetalarna ska stå för notan. Det vore en vansinnigt egoistisk livssyn. Då får man antingen leva fattig, eller hitta ett arbete för försörjning och se konstnärsskapet som en hobby.

Synen många konstnärer och vänsterliberala har, att kulturpersoner på något märkligt sätt ska sättas högre än vanliga människor och se so någon slags elit som alltid har rätt till skattepengar, är synnerligen märklig och orättvis.
Ja,exempelvis Jan Myrdal försörjdes ju delvis med skattemedel för att skriva sin skit.
Citera
2024-02-11, 11:55
Medlem
Citat:

Ja, du tar upp den här hierarki-synen på ett bra sätt.

I det här klippet med Sonia Hedstrand m fl låter det lite som att ”bara” för att man har högskoleutbildning ”borde man” få ha det bättre än ”vanligt folk” med arbetaryrken:

https://youtu.be/IggBUTRpVik?si=k_VISgtaawwgr5Z9

Men högskolor är väl nu för tiden också del av en slags utbildningindustri
Högskolor och universitet får väl bidrag efter hur många de utbildar. Jag antar att det är en viss konkurrens mellan utbildningarna. Detta vet jag dock inte så mycket om. Det man kan märka är ju att det blivit fler och fler högskoleutbildningar.
Citera
2024-02-11, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Ja,exempelvis Jan Myrdal försörjdes ju delvis med skattemedel för att skriva sin skit.

Jag kan inget om det. Utveckla gärna.
Citera
2024-02-11, 11:56
Medlem
Citat:
Ja, han är bra!

Här ett längre klipp om hans åsikter om konstinköp i kommunen:

https://youtu.be/_VLtRnpeark?si=eGpIgN0GAcLNFkDp

Jag håller inte med Allard alltid om allt, men det är jättebra att någon på så rejält tar upp hur till exempel gamla människor behandlas.

Och det är i den kommunen!
Sen har vi resten av kommunerna runt om i landet.
Citera
2024-02-11, 12:00
Medlem
Citat:
Jag kan inget om det. Utveckla gärna.
Han hade något sorts kulturstöd från staten som gav honom en summa varje månad,livet ut. Kommer inte ihåg summa och alla detaljer nu. Något år sen jag läste det.
Citera
2024-02-11, 12:16
Medlem
immenhusens avatar
Detta är så oerhört subjektivt; vem klassas som konstnär?

/AI
Citera
2024-02-11, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wolfpuff
Och det är i den kommunen!
Sen har vi resten av kommunerna runt om i landet.

Ja!

Ett kromat äppelskrott är dock något konkret. Precis som tavlor. Nu verkar konstnärer också göra sådant som är mera tillfälligt och kanske inte funkar så bra att sälja. Sonia Hedstrand tycks ägna sig mycket åt installationer/performances och videor. Från hennes Linkedin:

” visual artist working with video installations, photography, text, performance, artist books...
www.soniahedstrand.se
also active as art critic, writer, teacher, lecturer and occasionally curator”

https://se.linkedin.com/in/sonia-hed...ed-actor-image
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in