2024-02-10, 13:19
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
de kom till av hans hårda grepp om hennes höfter vid bordet.

Jag har fortfarande inte fått svar varför det måste ha skett vid bordet. Varför skulle de inte kunna ha skett vid annat tillfälle då V vidgår att han klämt hennes höfter?

Du har liksom inte ens sett dem
Citera
2024-02-10, 13:25
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Brukar du anmäla folk falskt för våldtäkt, om du ångrar sexet du haft med dem?

Ditt svar/inlägg är riktat till en annan skribent men jag vill ändå fråga ett par saker.

Något känns fel när du hela tiden utgår ifrån att män alltid är skyldiga? Här nedan finns tre exempel på helt andra fall där männen istället friades. Har du någon åsikt om detta?

Citat:
I övrigt var det hennes vänner som träffade henne på morgonen efter våldtäkten när hon var uppenbart traumatiserad och sa att hon blivit våldtagen, som insisterade på att hon skulle anmäla våldtäkten och berätta om den för sitt ex. Det var ingenting hon själv styrde i. Hon var förmodligen för chockad/traumatiserad.

Det går väl inte att utesluta att hon ha varit deprimerad och upprörd över att det precis tagit slut med exet samtidigt som den unge mannen kom på besök efter att ha blivit inbjuden? Dessa två händelser verkar sammanfalla?

Människor som precis avslutat en problematisk relation mår väl ofta inte bra?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2024-02-10 kl. 13:31. Anledning: Tillägg
Citera
2024-02-10, 13:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ja, visst. Man kunde ju även undersökt Vs bakgrund lite. Se vad som menas med att han varit "på" andra tjejer tidigare osv. Har han gjort saker innan? Gränslöst beteende innan? Man undrar ju.
Men även om så är fallet, så är det ju detta fall de ska utreda. Även om V så har gjort saker tidigare eller inte, så måste man ju titta på detta fallet och döma utifrån de bevis som framkommer i detta fallet. Och enligt rådande lagstiftning så har de ju tillräckliga bevis för fällande dom.

Svårt att följa en röd tråd när du diskuterar när det mesta är ketchup.

Jag tycker att det borde ställts fler frågor och kontrollfrågor till samtliga vittnen i syfte att utröna vilken story som är tillförlitligast.

Jag saknar att domstolen inte tycks ha gjort en helhetsbedömning, i mitt tycke finns det en hel del i kvinnans berättelse och uppträdande som talar emot att hon hade ofrivillig sex med mannen.

Fri bevisvärdering ger domstolen möjlighet att döma en oskyldig till fängelse enligt rådande lagstiftning.
Citera
2024-02-10, 13:29
Medlem
Citat:
Som sagt: läs på om lagen gällande våldtäkt. Så ser du att denna domen är korrekt.

Återigen; det behöver jag inte då jag är väl förtrogen med den.
Men eftersom du så infantilt bara upprepar att jag borde läsa på så kan ju du peka ut vad jag inte förstått gällande lagrummet?

Citat:
Har du inte? Du håller på med en förlegad kvinnosyn kring målsägande, när du diskuterar hennes urringade bilder och verkar tycka att då har man rätt att ha sex med henne.

Nej, återigen.
”Håller på med”? Är du fem år gammal, eller?
Menar du att det är en ”förlegad kvinnosyn” att diskutera en urringad bild? Är det där skon klämmer på dig, att du är pryd?

Nej. Jag har ingenstans påstått eller ens antytt att man får våldta någon för att de skickar en urringad bild till en. Varför kan du inte släppa det här? Du har ju hittat på det helt själv.

Citat:
Projektion. Det är du och några till i tråden som beter er vidrigt åt. och det vet du mycket väl. Lägg av med dina missriktade personangrepp och ta en ordentlig titt på dig själv i spegeln och ta en ordentlig funderare hur du uttrycker dig här.

Nej, personangreppen är adekvata och relevanta. Ni förstör diskussionen med era lögner och ert ohederliga trollande.
Sluta ljug så jävla mycket så slipper du få det påtalat för dig.
Citera
2024-02-10, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Ditt svar/inlägg är riktat till en annan skribent men jag vill ändå fråga ett par saker.

Något känns fel när du hela tiden utgår ifrån att män alltid är skyldiga? Här nedan finns tre exempel på helt andra fall där männen istället friades. Har du någon åsikt om detta?

Kan inte hon har varit deprimerad och upprörd över att det precis tagit slut med exet samtidigt som den unge mannen kom på besök efter att ha blivit inbjuden? Dessa två händelser verkar sammanfalla?

Människor som precis avslutat en problematisk relation mår väl ofta inte bra?

Den våldtagne killen som blev våldtagen av sin flickvän (hon stoppade upp ett finger i röven på honom när han sov) är oskyldig. Och hon är skyldig. Den unge kille som däckat i en bil och blev våldtagen av en kvinnlig bekant är oskyldig. Och hon är skyldig. Den 14-åriga killen som blev neddrogad av sin polares mamma och sedan låser hon dörren till det rum han lagt sig för att sova i och våldför sig på honom, hon är skyldig. Och han är oskyldig. De unga tjejer som bevisligen har satt dit män för våldtäkt (bla. två unga tjejer som ljög att en gubbe hade våldtagit dem) är skyldiga. Och han var oskyldig. Men nu handlar inte detta fallet om dessa människor, utan nu handlar detta fallet om V och målsägande. Och i detta fallet är jag liksom Tingsrätten övertygade om att V är skyldig och målsägande oskyldig.

Så. Blev det tydligare för dig vart jag står i sådana här frågor nu? Jag ser till brottet och gör en bedömning av det. Till skillnad från dig, som ser till könstillhörigheten och gör en bedömning utifrån det.

Hon var inte ledsen. Hon var uppenbart traumatiserad. Vilket man blir av en traumatisk händelse.
Citera
2024-02-10, 13:46
Moderator
OYs avatar
Citat:
[. . .]

Så. Blev det tydligare för dig vart jag står i sådana här frågor nu? Jag ser till brottet och gör en bedömning av det. Till skillnad från dig, som ser till könstillhörigheten och gör en bedömning utifrån det.

[. . .]

Ser till brottet indikerar förutfattad mening och mental inlåsning.

Om du vänder på det, ser till förundersökningen innan du bestämmer dig för vilket brott det eventuellt kan handla om, så låser man inte in sig och får ett tunnelseende, prova.
Senast redigerad av OY 2024-02-10 kl. 13:48.
Citera
2024-02-10, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ser till brottet indikerar förutfattad mening och mental inlåsning.

Om du vänder på det, ser till förundersökningen innan du bestämmer dig för vilket brott det eventuellt kan handla om, så låser man inte in sig och får ett tunnelseende, prova.

Nu är ju en person redan dömd. Och då ser jag till brottet.
Och även när man ser till brottet, så kan man se sprickor som får en att se "där har inget brott hänt, iaf. inte det som påstås".

I detta fallet ser jag dock ett brott: våldtäkt. Men jag ser en spricka i det hela. Som gör att jag även lutar åt oaktsam våldtäkt. Men jag ser absolut ingen spricka som lutar åt falsk tillvitelse, inte i det fall som här diskuteras.

Vilket jag har sett i andra fall. Men tråden handlar inte om dessa fall.
Citera
2024-02-10, 14:33
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Lögn. Du har redan sagt att du kommer se honom som skyldig även om HR friar V. Lögnaktiga jävla as.
Citera
2024-02-10, 15:04
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar

Du litar alltså inte på alla kvinnor?

Citat:
Men nu handlar inte detta fallet om dessa människor, utan nu handlar detta fallet om V och målsägande.

Sant men samtidigt måste du förstå att människor har åsikter om det aktuella fallet, alla verkar inte vara övertygade att tingsrätten dragit rätt slutsatser?

Citat:
Och i detta fallet är jag liksom Tingsrätten övertygade om att V är skyldig och målsägande oskyldig.

Vet du hur pass övertygad tingsrätten var? 😚

Samtidigt utgår du ifrån att tingsrätten inte kan dra fel slutsatser?

Kommer du att ändra din åsikt om den unge mannen frias i hovrätten? Det måste kännas jobbigt att vända kappan efter vinden isåfall.

Citat:
Så. Blev det tydligare för dig vart jag står i sådana här frågor nu? Jag ser till brottet och gör en bedömning av det. Till skillnad från dig, som ser till könstillhörigheten och gör en bedömning utifrån det. .

Är det inte just i detta som problemet ligger? Domstolar (och du tex) går ofta efter könstillhörighet i såna här mål? Dvs, män ligger kanske i underläge redan från början?

Citat:
Hon var inte ledsen. Hon var uppenbart traumatiserad. Vilket man blir av en traumatisk händelse.

Hur kan du utesluta att uppbrottet från exet var traumatiskt? Du verkar inte vilja diskutera alternativa hypoteser här?
Citera
2024-02-10, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Lögn. Du har redan sagt att du kommer se honom som skyldig även om HR friar V. Lögnaktiga jävla as.

Ett brott har begåtts. Antingen våldtäkt eller falsk tillvitelse.
Och jag tror verkligen inte på falsk tillvitelse.
Då återstår bara ett brott.
Citera
2024-02-10, 15:13
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Och även när man ser till brottet, så kan man se sprickor som får en att se "där har inget brott hänt, iaf. inte det som påstås".

I detta fallet ser jag dock ett brott: våldtäkt. Men jag ser en spricka i det hela. Som gör att jag även lutar åt oaktsam våldtäkt. Men jag ser absolut ingen spricka som lutar åt falsk tillvitelse, inte i det fall som här diskuteras. .

Tänk om dina slutsatser "spricker" helt om hovrätten friar honom? Kommer du då att avhålla dig från vidare engagemang i såna här mål/trådar?

Citat:
Vilket jag har sett i andra fall. Men tråden handlar inte om dessa fall.

Samtidigt verkar du helt utesluta att den unge mannen i det aktuella fallet kan vara oskyldig?

Beror det på hans könstillhörighet ?
Citera
2024-02-10, 15:19
Medlem
Esteban-IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Jag tycker exemplet verkar relevant.

Om en person med ökänd brottshistorik säger till dig "Gör detta - annars" .

Då kanske du gör en kriminell handling för att slippa bli misshandlad eller vad du nu tänker kan hända. Inget ovanligt.

Men du kommer ju åka dit för din handling oavsett då du i lagens ögon anses haft alternativ.

Har du däremot en pistol mot ditt huvud en samma person säger "Döda den personen eller dö" och du vet han är kapabel till detta.

Då är det jämförbart med det aktuella fallet i tråden tänker du?
Problemet med exemplet är att hoten, diskreta eller ej, syftar till att få den hotade att begå ett brott mot tredje part. Trådens fall handlar om hot, diskreta eller ej, för att få den hotade att tåla oönskad handling. För mig är det inte jämförbart.

Citat:
Det enda som många kan tycka är märkligt är att tjejen gjorde knappt inget för att hindra Viking.

Varken skrek, slog eller ringde/smsade efter hjälp.
Visst hade det varit enklare för oss att bedöma om BO hade agerat på sådant vis. Kanske hade hon då undsluppit övergreppet. Eller blivit brutalt misshandlad på köpet. Det är inte lätt att säga nu i efterhand, och det är verkligen inte lätt att göra den analysen i panikslaget läge under pågående övergrepp.

Citat:
Stämmer det som skrivs att hon var bland de främsta i Europa inom självförsvar samt regional mästare i armbrytning och styrkelyft?

Jag känner att det verkar överdrivet men om det stämmer någorlunda borde hon haft förutsättningar att bjuda mer motstånd?
Jag har ingen aning om det stämmer, liksom andra påståenden som fladdrat förbi som t.ex. tävlingsmeriter i judo i 70-kilosklassen. Ska man göra sådana bedömningar krävs kvitto på GM:s fysiska förutsättningar, där det också fladdrat förbi lösa påståenden om MMA och annat.

Min personliga uppfattning är att hon kunde ha vunnit OS-guld i vad som helst och ändå vara chanslös mot en snubbe på 100 pannor i skarpt läge. Särskilt då vi snackar show-sporter som styrkelyft och judo.

Citat:
Hur hade hon gjort om Viking varit ute efter att mörda henne?

Hämtat kniven till honom och lagt sig i badkaret med motiveringen att han ändå skulle besegrat henne oavsett vad så det inte var lönt att försöka med något?
Knappast. Men det är inte jämförbart, lika lite som att ett rånoffer ger upp sin plånbok utan kamp men knappast hade agerat passivt om rånaren stormat fram med kniven först.

Sedan ska man inte underskatta psykologin bakom agerandet. Om du jämför med kvinnor som blir misshandlade av sina män så uthärdar vissa betydligt värre saker utan att agera.

Citat:
Stämmer hennes version är det helt rätt att Viking åker dit för det. Men tyvärr är det väldigt viktigt med en djup undersökning i dessa fall då det är ord som står mot ord.
Absolut.

Citat:
Som jag läser det nu förväntade hon sig till viss del sex då hon bjöd in Viking. Och var inte riktigt upplagd för detta. Mellan förhållanden.
Som jag ser det finns inget stöd för den idén i utredningsmaterialet, det är något som suggererats fram av några domstolskritiska röster i tråden.

Citat:
Och ja, det är sant att mörkertalet är alldeles för högt och bevismöjligheterna alldeles för små vad gäller våldtäkt och många kommer undan med detta dagligen.

Men man måste ju ändå i princip vara 100% på någons skuld innan man slänger denne i buren på en flerårigt straff.
Så är det. Men djävulen gömmer sig i detaljerna. Denna tråd skulle, om man vill vara snäll, ses som exempel på hur stor skillnaden är mellan olika människor när man bedömer vad ordet ’rimligt’ i ’rimligt tvivel’ innebär.

Citat:
Men. Det blir intressant att se om Hovrätten tar upp fallet, vilken bedömningen blir.
Så sant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in