2024-02-10, 11:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Jag ifrågasätter inte att 60-80% av ryssarna är nöjda med Putin som ledare i 20 år, efter att landet renrakats på alla pengar till 8 oligarker som Putin personligen känner och sedan spärrat in någon och dödat en annan. Jag ifrågasätter ryssarnas vett, som historiskt visar att de är patetiska.

Det är inte där "din sko klämmer"..
Du har väl egentligen inget större intresse för ryssar.. eller hur?
Citera
2024-02-10, 11:48
Medlem
Citat:
I övrigt betraktar personer som kan historia Putins beskrivning som Trams och Konspirationer. Jag hittar inte länken nu men en svensk historieprofessor sågade igår (i expressen?) allt Putin säger faktamässigt, någon annan kanske kan länka.

Att jämföra Hitler med Putin visar på att man inte kan sin historia och att ens jämföra är patetiskt då ingen kommer i närheten av vad han åstadkom genom att nästan utrota en hel människoras och massa annat.
Citera
2024-02-10, 11:49
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Det är inte där "din sko klämmer"..
Du har väl egentligen inget större intresse för ryssar.. eller hur?
Jag har inga skor som klämmer, det är din specialitet. Det finns liten anledning att som svensk ha något intresse för ryssen. Eller kinesen. Eller afrikanen. Och alla svenskar som har det verkar ha en agenda.

För mig är Tucker Carlson mer intressant än Putin. Han kan t.ex som journalist avslöja fel i Väst som finns även i Sverige. Vad Putin gör med de stackars ryssarna kan ingen ändra, de vill ha honom som han är.
Senast redigerad av Barents 2024-02-10 kl. 11:57.
Citera
2024-02-10, 11:50
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamron
Jag har funderat på det som situationen som omger Nord Stream och de mystiska omständigheterna kring dess skador. Ett scenario som verkligen fångar mitt intresse är när Putin ställer frågan "Var det du?" och sedan följer Carlsson upp med samma fråga, men med ett tillägg "Har du bevis för att det var det cia....?". Detta ögonblick illustrerar perfekt den komplexa och nästan kafkaeska naturen i denna geopolitiska thriller.

Det är som att befinna sig i en labyrint av speglingar där varje fråga reflekterar en annan, utan att någonsin leda till en tydlig utgång. Är Putin genuint förvirrad, eller spelar han ett spel av psykologisk krigföring? Är hans "dumsmart" persona en mask för att dölja sanningen, eller är det ett genialt drag för att kasta misstankar åt alla håll?

Denna strategi, om det är vad det är, får mig att undra om det kanske finns en tredje part vi inte ens överväger. Genom att ställa dessa frågor, öppnar Putin upp ett fält av oändliga möjligheter och misstankar. Det är precis så jag själv tenderar att närma mig problem - genom att ifrågasätta allt och alla, inklusive mig själv, för att försöka förstå den verkliga drivkraften bakom handlingar.

Men i slutändan, vem kan säga vem som faktiskt stod bakom sabotage av Nord Stream? Är det Putin som orkestrerar allt detta för att skapa förvirring, är det Carlsson som försöker peka ut en syndabock, eller är det någon helt annan som vi inte ens har övervägt? Frågorna Putin ställer känns så relevanta för mig, eftersom de speglar den djupa osäkerheten och komplexiteten i att försöka förstå motiv och handlingar i den internationella arenan.

Vad tror ni? Är det möjligt att navigera i detta hav av osäkerhet och komma fram till en någorlunda klar bild, eller är vi dömda att vandra i mörkret med rena spekulationer så vet egentligen ingen något förutom dom som faktiskt gjorde det?

Spännande måste jag säga.
En intressant observation utav dig.

Själv har jag resonerat som Agata Christie, follow the money ... det finns en export-terminal för naturgas i Cove point, vilka behöver öka sin export då Biden vill minska USA´s nyttjande av kol och olja (dit hör naturgas)

Så de fick ett stort uppsving eftersom numera så köper Tyskland största delan av sin gas från "owerseas"

Men detta kanske behöver en egen tråd?

https://www.energy.gov/sites/default/files/2022-03/FERC%2C%20N.%20American%20LNG%20export%20terminals _0.pdf
https://en.wikipedia.org/wiki/Dominion_Cove_Point_LNG
Citera
2024-02-10, 11:51
Avstängd
Citat:
Jag har inga skor som klämmer, det är din specialitet. Det finns ingen anledning att som svensk ha något intresse för ryssen. Eller kinesen. Eller afrikanen. Allas svenskar som har det har troligen en agenda.

Varför skriver du i tråden..??
Citera
Medlem
Knügens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower
Var och hur kollade du på den?

Kollade på Youtube via Apple-TV boxen. Youtube kan texta också, textningen blir inte perfekt så man får lyssna mer än man läser så att säga.
Citera
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu får du få förklara dig? Har USA eller något annat land i Europa invaderat Ukraina?.

Men naturligtvis så har USA och världsdelen Europa tvingat Ryssland att invadera sitt grannland?
Verkligen inte, det var Kremls beslut att angripa Ukraina och antagligen finns det en krigshets mot Ukraina i Ryssland, med propagandapåverkade ryssar som vill utplåna Ukraina.

Men den politiskt korrekta krigshetsen i USA och Europa, så väl känd på Flashback, handlar om mobiliseringen mot Ryssland. Patriot är man när man värnar om det egna landet, inte när man underordnar sig starka allierade och deras behov av nationell säkerhet.

Intervjun är betydelsefull, inte bara för att den visar hur Kreml tänker, utan också för att den visar vilken stark krigspsykos som finns i Europa.

Och på Reddit News ratas länkar som

https://www.activenews.ro/english/ENGLISH.-Putin-Carlson-interview-Full-transcript.-Interviul-lui-Tucker-Carlson-cu-Vladimir-Putin-Tra nscrierea-in-Engleza-plus-VIDEO-187411

automatiskt.
Citera
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arista
Att jämföra Hitler med Putin visar på att man inte kan sin historia och att ens jämföra är patetiskt då ingen kommer i närheten av vad han åstadkom genom att nästan utrota en hel människoras och massa annat.
Jag har inte jämfört Hitler med Putin.

Hitler startade Andra världskriget när han gick in i Polen september 1939. Hans argument var att att Polen tänkte angripa Tyskland och att han måste hålla rent där. Putin gör samma sak. Båda ljuger.
Citera
2024-02-10, 11:53
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Varför skriver du i tråden..??
Ifrågasätter du kritik? Varför? Vill du att tråden drivs som Ryssland?

Ryssland är inte ens topic.
Senast redigerad av Barents 2024-02-10 kl. 12:02.
Citera
2024-02-10, 11:53
Medlem
Driftstopps avatar
Fan vad Putin snackar om historia och annat trams som inte hör till nutiden.
Kollade faktiskt igenom hela intervjun. Herregud vilken paranoid man.
ungefär 5% hörde till ämnet och vad faktiskt samtalet skulle handla om.

Påminner om att prata om politik med en fruktansvärd berusad man på en fyllefest.
Typ Peter från doghouse
Citera
2024-02-10, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Det är sant att Putins attack mot Ukraina var ett flagrant brott mot folkrätten. Samtidigt påpekar Putin att kriget kunde ha undvikits om EU/USA satt press på Ukraina att fullfölja Minsk-avtalet och att låta de ryskspråkiga delarna fått behålla ryska som officiellt språk. Väst borde förstått att det intetsägande US-Ukraine charter och operation Sea Breeze inte ökade Ukrainas säkerhet utan blev den utlösande faktorn som fick Putin att anfalla. Hur hade USA reagerat Hugo Chavez anordnat en rysk flottövning utanför Venezuelas kust och skrivit på ett avsiktsavtal att bilda militärpakt med Ryssland?

Det är väldigt konstigt det många påstår om språket. De flesta ukrainarna i storstäderna pratade alltid ryska. Även i början av 2022. All skrift brukade också vara på ryska. Zelensky pratade ju fan också ryska till 2022!

Nu efter invasionen 2022 så hatar många såklart Ryssland och vill sluta prata ryska.

Det är så otroligt mkt lögner från Ryssland alltid. Det är ju en del av det kommunistiska arvet att konstant ljuga. De kan typ stå brevid en grön bil och intala folk att den är blå. Och skulle det upptäckas att det är lögn så är den blå blandad med gul - och sen hånas du tills du håller med.

"Blå och gul. Det var ju det de sa från början - ditt jävla hjon."
Citera
2024-02-10, 11:55
Avstängd
Citat:
Ifrågasätter du kritik? Varför? Vill du att tråden drivs som Ryssland?
Du skrev ju att du inte bryr dig om ryssar och Ryssland.
Glömde du bort det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in