2024-02-10, 10:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
I senaste poddavsnittet säger Patrik: ”Idag är tyvärr lagstiftningen på det sättet, att det räcker inte med att komma in och säga att jag har varit med om det här och det här och det här. Det duger inte i en rättegång”, varpå Sara fyller i: ”Nej, det räcker inte, stödbevisningen är hur väsentlig som helst för en fällande dom.”

Vadå ”tyvärr”, Patrik? Han menar alltså, om vi ska ta honom på orden (och det bör vi väl göra?), att det skulle vara tillfyllest med en polisanmälan och vad anmälaren påstår skulle räcka för fällande dom. Grejen är den, att vemsomhelst kan anmäla vemsomhelst för vadsomhelst närsomhelst. Om anmälarens ord vore tillräckligt, skulle det inte vara mycket bevänt med rättssäkerhet och rättssamhälle.

Därför var det bra att Sara nämnde stödbevisning, för i en rättegång är som utgångspunkt inte målsägandens ord mer värda än den åtalades. Om så vore fallet, skulle det ju räcka med polisanmälan och påståendena däri. Då skulle vi inte behöva någon domstol som hör båda parter på lika villkor, som prövar och värderar bevisningen. Då skulle polisen kunna utdöma straff direkt baserat på innehållet i en anmälan, utan att låta den anmälde få komma till tals. Det är inget samhälle jag vill leva i.

Sexualbrott mot barn är ett vidrigt fenomen, men det innebär inte att vi ska tumma på de bevisregler som gäller för samtliga brottmål, inklusive brott mot barn. Även den som anklagas för sexualbrott mot barn har rätt att försvara sig, det är kärnan i rättssäkerheten, i en rättsstat värd namnet.

Sara har i krönikor raljerat över hur försvarsadvokater för sin klients talan i sexualbrottsmål, typ som om advokater vore dumma i huvudet. Då har man inte fattat, eller velat fatta, någonting om värdet av en fristående, från staten oberoende, advokatkår i ett rättssamhälle. Ingen är skyldig förrän domen har avkunnats. Vi vet från andra mindre lyckade länder hur det kan gå till när folk godtyckligt kastas i fängelse utan rättvis rättegång och det är ingen vacker syn, inget eftersträvansvärt för ett demokratiskt rättssamhälle som Sverige.

Dumpens arbete för att vidga det straffbara området beträffande sexualbrott mot barn är i flera avseenden behjärtansvärt, men Sara och Patrik visar samtidigt i sin ivriga ambition hur oprofessionella de är, när de uppenbarligen inte förmår se helheten i ett rättssäkerhetsperspektiv:

Nej, advokater som gör sitt jobb (att bevaka sina klienters intressen) är inget att raljera över. Ja, det är bra att det krävs mer än anmälarens ord för fällande dom, även vad gäller sexualbrott mot barn, hur jobbigt det än må vara att somliga frias.

Patriks ”tyvärr” i poddavsnittet avslöjar ett frapperande tunnelseende och okunnighet om vikten av rättsstatlighet, icke värdigt en organisation som är mån om att framstå som seriös i sitt påverkansarbete, vilket jag utgår ifrån att Dumpen är.

Perfekt, Lessler! Alltihop tål att upprepas, därför "trimmar" jag inte det citerade. Tack!
Citera
2024-02-10, 10:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.1987
Det är skillnad på en restaurang och en privat bostad
En restaurang är öppen för allmänheten, det är inte en privat bostad

Du har alltså ingen aning om, vilka hygienregler som gäller för restaurangkök – eller vilket annat ställe som helst, där livsmedel för avsalu hanteras...
Citera
2024-02-10, 10:49
Medlem
Bertil.1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Inte ens psyket orkar med dig... Du har inte funderat på att ge upp?

Efter uthängningen så blir gäddans liv precis lika meningslöst som ditt liv. Problemet med det är att alla inte lägger sig ner och tycker synd om sig själv som du gör. En del kan bli utåtagerande istället.

Sen finns det även sådana som innan uthängningarna fungerat utmärkt som människor, med familj barn och så. Men med ett missbruk, de hade säkert gått att rehabilitera dem utan att förstöra deras liv. De hade alla tjänat på. Gäddan, imaginära barn, gäddans familj osv.

Klart dom tankarna funnits men än har ja int gett upp
Jag försöker fortfarande få till en behandling, jag har både mig själv och anhöriga att ta hänsyn till

Ja lägg mig int ner o tyck synd om mig själv, i sånna fall hade jag nog vart död utan jag fortsätter söka hjälp istället

Utav dom snart 370 gäddorna så har vi int sett några tecken på det än

Fungerat utmärkt som människor när dom agerar sexuellt mot barn? He låt int som så välfungerande
Men dom har ju gott om tid att jobba med sig själva och se till att det aldrig händer igen
Citera
2024-02-10, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Många av dessa män är ensamma opportunister som först och främst aldrig ens skulle få en blick riktad mot sig av en minderårig, lika lite begå övergrepp mot ett ett motvilligt barn. Det är väldigt stor skillnad på en faktiskt pedofil kontra en som faller för en 14 åring, och ja, det är väldigt fel oavsett men det är ej samma sak.

Barnen du pratar om existerar inte i dessa fall, det är låtsasbarn så offret existerar inte. Anhöriga till uthängda har flera gånger medialt gått ut med hur dom trakasseras och får sina liv sönderslagna offentligt. Det hade varit en sak om familjerna kontaktades privat, istället hängs familjerna ut på Dumpen.

Många rent ut sagt vidriga fall som Dumpen har varit totalt okänsliga kring, bl.a pappan som påstod att han begick övergrepp mot sitt barn och vars övergrepp Dumpen publicerade skriftligt på sin hemsida. Noll respekt för det faktiska offret. För att sedan vänta med att kontakta polisen tills dom fick konfrontationen, trots att dom visste mannens identitet, och gav honom därmed all möjlighet att ta sig hem och radera all bevisning från dator och mobil hemma.

Sara och Patrik vet inte vad dom håller på med.
Vad är det du inte förstår?
Gäddan kontaktar ett vad han tror är ett barn. Gäddan agerar mot vad han tror är ett barn.
Vad mer behöver du,
Citera
2024-02-10, 11:02
Medlem
Bertil.1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brooz
Du har alltså ingen aning om, vilka hygienregler som gäller för restaurangkök – eller vilket annat ställe som helst, där livsmedel för avsalu hanteras...

Absolut, jag har själv jobbat i restaurangkök
Sen vet vi inte va som föregått videon, dom ksk frågat ägaren/restaurangchefen innan dom börja filma om det är okej att dom går in och konfronterar en av deras anställda
Citera
2024-02-10, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brooz
Du menar som typ det perfekta, statistiska underlag du lämnar för dina fantasier i inlägg #73179?

"Fattar du inte att det inte bara är det fiktiva barnet de groomar? Första och enda gången? Sure"
Att det är ett fiktivt barn gör inte saken mildare.
Gäddan tror att den har ett riktigt barn på kroken och jag är glad att ett riktigt barn slapp bli utsatt denna gången. Men gäddans avsikt var att förgripa sig på ett riktigt barn. Det räcker för mig.
Citera
2024-02-10, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackwidow666
Men vilka barn???!
Den AI-genererade 14-åringen ? Ge upp någon gång.
Ge upp själv!
Att en vuxen Karl agerar på det sättet mot vad han tror är ett barn säger allt.
Citera
2024-02-10, 11:05
Medlem
Citat:
För seriösa organisationer som har jobbat mot att övergrepp av barn sedan årtionden tillbaka som Childhook ratar Dumpns metoder rakt av och inga andra seriösa organisationer vill veta av Dumpens metoder. Säger det mesta.
Står dig fritt att tolka som du vill, även om du inte specificerar.
Citera
2024-02-10, 11:07
Medlem
Citat:
Vidrigt när Dumpen-dårar är villiga att kalla alla som är emot Dumpens metoder för pedofiler, äckliga as.
Vem har gjort det? Svara på frågan istället för att försöka slingra dig med irrelevanta påståenden.
Citera
2024-02-10, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karbonaden123
Den omtalade omsorgen om utsatta barn är inget annat än ett alibi för att få njuta av
förnedringsshowerna.

Nu ska du få svara på tre frågor som ingen dumpenanhängare hittills har svarat på.

1. Varför har inga storföretag(IKEA, SAAB ;Nordea etc) "Stolt sponsor av dumpen .se "på sina hemsidor?
2. Andra organisationer som dessutom är internationella (Childhood, Ecpat) tar avstånd från dumpens metoder. Varför???
3. Googlar man på organisationer som arbetar mot sexuellt utnyttjande av barn, dyker flera upp men inte dumpen.
Nu ska du få svara på källa direkt från childhood och Ecpat där de säger att de tar avstånd från Dumpen. Du ska inte påstå saker du inte kan verifiera Då ägnar du dig åt falsk ryktesspridning.
Kom nu inte med ”-den sa si eller så…”
Du ska ange direkt källa från organisationerna, kan du det?
Citera
2024-02-10, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
I senaste poddavsnittet säger Patrik: ”Idag är tyvärr lagstiftningen på det sättet, att det räcker inte med att komma in och säga att jag har varit med om det här och det här och det här. Det duger inte i en rättegång”, varpå Sara fyller i: ”Nej, det räcker inte, stödbevisningen är hur väsentlig som helst för en fällande dom.”

Vadå ”tyvärr”, Patrik? Han menar alltså, om vi ska ta honom på orden (och det bör vi väl göra?), att det skulle vara tillfyllest med en polisanmälan och vad anmälaren påstår skulle räcka för fällande dom. Grejen är den, att vemsomhelst kan anmäla vemsomhelst för vadsomhelst närsomhelst. Om anmälarens ord vore tillräckligt, skulle det inte vara mycket bevänt med rättssäkerhet och rättssamhälle.

Därför var det bra att Sara nämnde stödbevisning, för i en rättegång är som utgångspunkt inte målsägandens ord mer värda än den åtalades. Om så vore fallet, skulle det ju räcka med polisanmälan och påståendena däri. Då skulle vi inte behöva någon domstol som hör båda parter på lika villkor, som prövar och värderar bevisningen. Då skulle polisen kunna utdöma straff direkt baserat på innehållet i en anmälan, utan att låta den anmälde få komma till tals. Det är inget samhälle jag vill leva i.

Sexualbrott mot barn är ett vidrigt fenomen, men det innebär inte att vi ska tumma på de bevisregler som gäller för samtliga brottmål, inklusive brott mot barn. Även den som anklagas för sexualbrott mot barn har rätt att försvara sig, det är kärnan i rättssäkerheten, i en rättsstat värd namnet.

Sara har i krönikor raljerat över hur försvarsadvokater för sin klients talan i sexualbrottsmål, typ som om advokater vore dumma i huvudet. Då har man inte fattat, eller velat fatta, någonting om värdet av en fristående, från staten oberoende, advokatkår i ett rättssamhälle. Ingen är skyldig förrän domen har avkunnats. Vi vet från andra mindre lyckade länder hur det kan gå till när folk godtyckligt kastas i fängelse utan rättvis rättegång och det är ingen vacker syn, inget eftersträvansvärt för ett demokratiskt rättssamhälle som Sverige.

Dumpens arbete för att vidga det straffbara området beträffande sexualbrott mot barn är i flera avseenden behjärtansvärt, men Sara och Patrik visar samtidigt i sin ivriga ambition hur oprofessionella de är, när de uppenbarligen inte förmår se helheten i ett rättssäkerhetsperspektiv:

Nej, advokater som gör sitt jobb (att bevaka sina klienters intressen) är inget att raljera över. Ja, det är bra att det krävs mer än anmälarens ord för fällande dom, även vad gäller sexualbrott mot barn, hur jobbigt det än må vara att somliga frias.

Patriks ”tyvärr” i poddavsnittet avslöjar ett frapperande tunnelseende och okunnighet om vikten av rättsstatlighet, icke värdigt en organisation som är mån om att framstå som seriös i sitt påverkansarbete, vilket jag utgår ifrån att Dumpen är.
Du har så klart rätt i det här. Med det sagt så behöver man se över lagtsiftningen eller något, vetefan vad, för barn som inte än talar så väl eller har handikapp. Jag tänker mest på beviskraven som berör att kunna uppge t.ex. tid och plats, vilket du säkert har bättre koll på. Naturligtvis ska inte vem som helst kunna anmäla och bli trodd, men när barn anmäler måste man kanske se saker från andra vinklar, inte väga in barnens sexuella beteende eller problematik som förmildrande omständigheter för förövaren osv.
Citera
2024-02-10, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Inte ens psyket orkar med dig... Du har inte funderat på att ge upp?

Efter uthängningen så blir gäddans liv precis lika meningslöst som ditt liv. Problemet med det är att alla inte lägger sig ner och tycker synd om sig själv som du gör. En del kan bli utåtagerande istället.

Sen finns det även sådana som innan uthängningarna fungerat utmärkt som människor, med familj barn och så. Men med ett missbruk, de hade säkert gått att rehabilitera dem utan att förstöra deras liv. De hade alla tjänat på. Gäddan, imaginära barn, gäddans familj osv.
Vad svamlar du om.
En gädda förstör barns liv och sin egen familj.
Skulle det vara ett meningsfullt liv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in