2024-02-09, 20:23
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3Godisar
Kommer man öht in i den?
Varför skulle man behöva komma in i den? Man monterar hårddisken på en hårddisk till usb-adapter och kan läsa allt. Och om man inte orkar göra det så tar det ungefär 3 minuter att blåsa ditt lösenord så att man kommer in på datorn ändå (nej, jag tänker inte beskriva hur, men det är inte svårt).

Det går att göra roligare saker också. Jag roade mig med en dator som någon ställt i soprummet. Tog loss hårddisken, klonade den, körde lite mer omfattande datarecovery på allt och fick tillbaka precis allt på hårddisken, inklusive dokument med personliga brev till försäkringskassan som skrevs på datorn före den formaterades om och till och med bytte operativsystem. Och så vidare, bilder etc.
Förvånansvärt mycket, nästan allt, fanns kvar.

Så vill du inte att någon till varje pris ska kunna se något, kör någon programvara som skriver över hela hårddisken flera gånger, finns åtskilliga att välja på.
Eller ta bort hårddisken och dräm en hammare i den (att förstöra hela laptopen är ju bara korkat).
Citera
2024-02-09, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refuserad
På film brukar de slänga in EC i mikron, är det en bra metod även för en SSD?

Ironiskt nog går motsvarigheten till en processor för en mikro under termen EC.
Jag antar att du egentligen menar CPU och att du egentligen x2 åsyftar hårddisken. Det korta svaret är att det blixtrar lite coolt med metall i mikron vilket gör sig på film. Datan på en mekanisk disk finns lagrad i sektorer på magnetiska skivor och höljet är av metall = ingen direkt påverkan av radiovågsstrålning. Möjligt att det kvaddar den men det låter som en dålig metod om man har tid på sig. Om möjligt ett viable alternativ om du har Morpheus på luren som säger att det är stress
Citera
2024-02-09, 20:24
Medlem
Slå en skruvmejsel genom skiten bara och "grävt" runt ordentligt. Då är den helt förstörd såvida den inte skickas till ett slags forensiskt labb någonstans vilket knappast är troligt.
Citera
2024-02-09, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mustnotbenamed
Ironiskt nog går motsvarigheten till en processor för en mikro under termen EC.
Jag antar att du egentligen menar CPU och att du egentligen x2 åsyftar hårddisken. Det korta svaret är att det blixtrar lite coolt med metall i mikron vilket gör sig på film. Datan på en mekanisk disk finns lagrad i sektorer på magnetiska skivor och höljet är av metall = ingen direkt påverkan av radiovågsstrålning. Möjligt att det kvaddar den men det låter som en dålig metod om man har tid på sig. Om möjligt ett viable alternativ om du har Morpheus på luren som säger att det är stress
Njä, EC som i embedded controller, vilka som helst, plus lagringsenheter. En SSD består mest av sådana, i vart fall inga magnetiska skivor. Dock har de flesta äldre SSD hölje i metall (2,5") medan nyare M.2 inte har det. Om det nu påverkar.
Citera
2024-02-09, 20:50
Medlem
Minimuchers avatar
Jag eldade upp min.
Citera
2024-02-09, 20:54
Medlem
Gå genast tillbaka till soprummet o hämta tillbaka datorn.
Plocka ut hårddisken o släng resten

Hårddisken skall du som minst borra sönder med 23 hål rakt igenom.
Ta ut skivorna o gör pulver av dem.

När jag kastar en dator eller annan elektronik i soprummet så brukar jag roa mig med att koppla om dem invändigt.
Dra ut 230 volten rätt ut i USB-uttagen och nätverksuttagen eller på annat sätt sabotera uttagen.
Blotta tanken att någon får köpa ny utrustning efter att ha använt mina sopor roar mig något enormt.
Citera
2024-02-09, 20:58
Medlem
Haha påminde mig om när jag hittade några laptopts i ett soprum för ungefär 10 år sen, som den rastlösa ungdom jag var så tog hem dom & lyckades ta mig in i dom & hittade massa nakenbilder på en kvinna & hennes pojkvän som bodde på samma gård... Kunde aldrig se dom i ögonen igen 😂😂😂
Citera
2024-02-09, 21:10
Medlem
Citat:
Jag visste inte hur man gjorde...
Dra ett par skruv eller spikar genom laptopen. Notera vart batteriet sitter eller gör det utomhus. Kommer bli lite lågor å grejer annars.
Citera
2024-02-09, 21:15
Medlem
Finns ju program som är skapade för just det här som skriver över din hårddisk flera gånger.
Citera
2024-02-09, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Finns ju program som är skapade för just det här som skriver över din hårddisk flera gånger.
Man ska banka sönder dem, det är både billigt och säkrare.
Citera
2024-02-09, 21:19
Medlem
Samtalarens avatar
Hypotetiskt är det inte svårare än att ta hem laptopen, ta ut hårddisken och placera den i sin egen dator eller koppla en adapter till den. Det är lika enkelt som att koppla in ett USB-minne.
Sedan beror det på om det finns kryptering eller andra säkerhetsåtgärder.
Citat:
Fick lite noja.

Slängde en gammal laptop i soprummet utan att på något sätt töma den.
Den är låst med ett användarnamn/lösenord.

Jag har vad jag vet inget direkt superhemligt på den, men har använt den i 5 år dagligen. Surfat mm.
Så säkert laddat ner nåt personligt dokument etc. Bilder finns, vanliga semesterbilder etc.

Vad är det värsta som kan hända om nån tar och fiskar upp den?
Kommer man öht in i den?

En annan fråga tills senare i livet: Hur ska man på bästa sätt göra när man slänger en dator? Inte så här, fattar man ju....
Citera
2024-02-09, 21:24
Medlem
Pusts avatar
Om man har tänkt sälja eller ge bort sin gamla dator så finns det metoder och program som kan wipea hårddiskar så att datan inte går att återställa.

Securely Erase Your Hard Drive: The Fast & Easy Way Using Windows CMD
https://www.youtube.com/watch?v=pQzj9ENBbGU

DBAN Tutorial: Military-Grade HDD Erasure - Securely Destroy That Data! (denna metod degraderar livslängden på SSD:er)
https://www.youtube.com/watch?v=X-c6l7_498Q

Ska man kasta den är det nog enklast att bara slå sönder hårddisken, som alla andra har skrivit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in