Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-09, 18:38
  #11881
Medlem
TiredEyess avatar
En intressant tråd att följa särskilt när massmedia nu börjar ställa frågor om uppenbara saker folk har vetat om rätt länge men inte fått diskutera öppet (på grund av Orange Man Bad osv.)
Enligt min erfarenhet av diverse korttidsboenden och slutenvård kan jag bidra med följande observationer.

Det syns på långt håll att människan lider av någon form kognitiv svikt / demens samt motorisk svikt/fördröjning (demens). Hur många gånger har människan ramlat de senaste åren? Enligt fallriskbedömning som används inom vården idag, Senior Alert, ställs två huvudsakliga frågor:

Citat:
Har personen fallit under senaste året?

Tror du att personen kommer att falla om ingen förebyggande åtgärd sätts in?

Skulle den personen bli inlagd för avlastning på en lokal korttidsplats så skulle jag ha tryckt en rollator på honom, oavsett om han skulle vägra.

Hur pass omfattande den kognitiva svikten är och vilken behandling han får vet jag ej. Eventuellt är han insatt på Memantin men huruvida det har någon effekt på honom vet jag inte. Kanske även andra läkemedel som är aktuella i USA, hans läkarteam är ju ändå top-notch. Uppenbart är det också att personen ifråga inte i någon omfattning bör ta några viktiga beslut med tanke på hur han uppför sig tidvis i allmänheten: fall, mummlande, personer och årtal blandas hejvilt. Undrar om det råder rejäl tystnadskultur i hans arbetslag om att inte under några omständigheter läcka ut uppgifter om hans mentala status. Mest troligt fattar andra beslut åt honom.

Märk väl att kognitiv svikt, demens, kan fluktuera ganska ordentligt ibland, typ som att gå i skov, särskilt i början av sjukdomen eller ändring av medicinering. Från att vara glasklar i en vecka eller två till att bli totalt sänkt och minneslös.

Jag undrar också vad som händer med människan om/när den lämnar sitt jobb. Då tror jag att fasaden kommer att falla rätt snabbt och han lär bli "inlagd" på något hem eller få vård i hemmet.

Men vad vet jag. Jag kan ha fel och han blir omvald en omgång till samt fortsätta ramla på trappor upp till flyget. Jag blir inte längre överraskad av vad som kan ske i det där landet längre.
Citera
2024-02-09, 18:39
  #11882
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
En oroande sak med Biden är hans totala brist på sjukdomsinsikt.

När en människa är på väg in i demens så brukar de själva oftast inse vad som är på väg att hända.

Man tycker ju att Biden borde fatta vad som händer med honom, och att han borde lämna ifrån sig presidentposten frivilligt, särskilt i krigstider som dessa.. Men nej, i stället blir han arg och kränkt när hans mentala tillstånd ifrågasätts. Han slår ifrån sig och bortförklarar. Han verkar vara helt omdömeslös.

Tvärtom vid alzheimers har jag för mig. Då är det en del av sjukdomsbilden att patienten förnekar det. Även aggressivitet ingår.
Citera
2024-02-09, 18:43
  #11883
Medlem
Rapporten har skadat Biden allvarligt, och han sitter nu i rävsaxen att han inte kan ta helt avstånd från den, eftersom han då skulle påskina att han borde bli åtalad, och han kan inte gömma sig bakom den heller med tanke på vad den säger om honom. Bidens framtid bedöms nu som osäker. Roine Berggren påtalar en ganska träffande sak, artt Republikanerna tänkt mer långsiktig och byggt upp ett stall med ganska färgstarka politker som skulle kunna ge Biden en match ifall Trump faller ifrån, medan Demokraterna satsat allt på ett kort (som från början var Hillary, men sedan gått i arv till Biden).

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-kanslig-fraga
Citera
2024-02-09, 19:22
  #11884
Medlem
Anktalares avatar
Detta är kanske det bästa som kunnat hända demokraterna inför stundande val, med lite tur kanske de kan putta ut gubben för ättestupan och tillsätta någon som är lite klarare i skallen. Vem som helst är bättre, och kommer vinna mot Trump.

Trumps enda triumfkort är väl att det sitter än ännu äldre gubbe på andra sidan än han själv.
Citera
2024-02-09, 19:27
  #11885
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Dokumenten stals när Biden INTE var president. SC är tydlig med att frånvaron av åtal beror på att Biden är gammal, glömsk och välmenande. Du menar att detta är rättvisa. Du har satsat din trovärdighet på en gammal dement pedofil. Bara att byta nick och älta vidare om Trump.

Jag förstår att det är jobbigt för dig nu. Kanske dags att lyfta ditt sexliv och LADOK igen.
De stals aldrig, utan var en del av hans arbete, som efter arbetet borde lämnats tillbaka.
Även om vi leker med tanken att Joe är den värsta pedofilen på jorden, så är det mest ointressanta på jorden för dessa dokument som sen Joe tog kontakt med NARA/FBI att ta tillbaka genom berätta OCH samarbeta.

Nä, detta är inte alls jobbigt.
Det som är besvärande är att de inte gav straff, för det är något de borde gjort om så villkorligt och böter.
Citera
2024-02-09, 19:36
  #11886
Medlem
Gopnikks avatar
Biden kommer att bli ihågkommen som presidenten som var för korkad för att åtalas.
Citera
2024-02-09, 19:50
  #11887
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaninHitler
Det sägs ju att Ronald Reagan var helt borta den sista tiden han satt och det i praktiken var hans fru som styrde landet då. De satsar nog på något liknande nu, de låter han köra mandatperioden ut (och i praktien låter hans stab styra fram tills dess) men väljer en annan kandidat att ställa upp i valet.

Jo, det är känt att Reagan inte var helt klar i knoppen sista året han var president, men det är INGET mot vad vi nu ser med Biden.

Jag kan knappast beskyllas för att vara Trump-supporter (det vet alla som känner mig här på forumet), men Biden är kokt och rökt. Det ser man på de (troligen ändå snällt vinklade) klipp man ser på honom. Han vet knappt var han är, och grodorna och felsägningarna hoppar ur munnen, i de fall han ens kan formulera en komplett mening. Demokraterna har nu ett extremt svårt och snabbt val att göra:

- Gå vidare med Biden: han är 11 månader äldre vid valet. Trump skulle antagligen vinna med något av den största marginalen som varit i ett presidentval i USA.

- Kasta in en ny kandidat. Ja det kan vara det bästa valet, men det måste ske senast inom några veckor. Vem kan det vara?
Citera
2024-02-09, 19:51
  #11888
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Nä, detta är inte alls jobbigt.
Det som är besvärande är att de inte gav straff, för det är något de borde gjort om så villkorligt och böter.
Men nu är ju Biden för dement för att åtalas. Han kan inte ansvara för sina handlingar. Precis som jag framfört sedan start, är han bara en marionett för krafter som styr i bakgrunden. Vi är många som frågat oss vem som egentligen sitter vid rodret. Det är dags att den frågan besvaras. Ett stuket val, med en senil marionett som frontfigur. Öppna gränser, korrupt rättsväsende. Söndertrasad och förslösad militär. Fantasisummor som skänks till främmande makter, vissa rent fientliga.

Han måste nu avsättas. Det är slut nu, KLyban. Du satsade på helt fel häst. Var nu förnuftig för en gångs skull och håll käften.
Citera
2024-02-09, 19:55
  #11889
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anktalare
Detta är kanske det bästa som kunnat hända demokraterna inför stundande val, med lite tur kanske de kan putta ut gubben för ättestupan och tillsätta någon som är lite klarare i skallen. Vem som helst är bättre, och kommer vinna mot Trump.

Trumps enda triumfkort är väl att det sitter än ännu äldre gubbe på andra sidan än han själv.

Klockrent inlägg. Biden fick frågan på gårdagens presskonferens om varför han inte släpper fram en annan kandidat. Och svarade "För att jag är den bästa presidenten för detta land". Han har tappat det helt.

Demokraterna måste bestämma sig snabbt nu. I ett land med 330 miljoner invånare så måste det finnas en bättre kandidat för demokraterna än Biden. Vem som helst! En företagsledare, en kändis, vem som helst. Va fan, Muhammed Demirok hade vunnit promenadseger mot Trump om han varit amerikan...

Men nu kommer Trump vinna med hästlängder, eftersom han möter en grönsak som borde sitta i rullstol och mata duvor.
Citera
2024-02-09, 19:56
  #11890
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Men nu är ju Biden för dement för att åtalas. Han kan inte ansvara för sina handlingar. Precis som jag framfört sedan start, är han bara en marionett för krafter som styr i bakgrunden. Vi är många som frågat oss vem som egentligen sitter vid rodret. Det är dags att den frågan besvaras. Ett stuket val, med en senil marionett som frontfigur. Öppna gränser, korrupt rättsväsende. Söndertrasad och förslösad militär. Fantasisummor som skänks till främmande makter, vissa rent fientliga.

Han måste nu avsättas. Det är slut nu, KLyban. Du satsade på helt fel häst. Var nu förnuftig för en gångs skull och håll käften.
Nej, de sade aldrig dement ens alls.
Men du har rätt, Joe borde ha fått villkorligt och böter.

Tycker inte ens om Joe´s politik, så det var redan fel häst

Intressant dock är att gränsen inte vill bli fixad längre av sekten, och endast av en anledning som det ser ut nu som och att Joe skulle fixa och öka övervakningen av gränsen.
Citera
2024-02-09, 20:19
  #11891
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Nej, de sade aldrig dement ens alls.
Men du har rätt, Joe borde ha fått villkorligt och böter.

Tycker inte ens om Joe´s politik, så det var redan fel häst

Intressant dock är att gränsen inte vill bli fixad längre av sekten, och endast av en anledning som det ser ut nu som och att Joe skulle fixa och öka övervakningen av gränsen.
Joe kan inte fixa någonting alls. Han kan inte ansvara för sina egna handlingar. Det går såklart inte att acceptera en vansinnig plan för att släppa in minst 1,8 miljoner invandrare per år. Planen måste vara att stänga gränsen och påbörja deportering av de som olagligt tillåtits invadera USA.

USA har inte haft någon legitim president de senaste åren. De har haft en senil marionett som frontfigur för en ondskefull kabal.
Citera
2024-02-09, 20:42
  #11892
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Joe kan inte fixa någonting alls. Han kan inte ansvara för sina egna handlingar. Det går såklart inte att acceptera en vansinnig plan för att släppa in minst 1,8 miljoner invandrare per år. Planen måste vara att stänga gränsen och påbörja deportering av de som olagligt tillåtits invadera USA.

USA har inte haft någon legitim president de senaste åren. De har haft en senil marionett som frontfigur för en ondskefull kabal.
Det finns inte ens något som säger demens.
Men sure, upp til bevis, men det vet du inte existerar för Joe.

Sen borde Joe ha fått straff för dokumenten, även om det vore villkorligt och böter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback