2024-02-09, 18:32
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Tycker du förenklar hans svar väldigt men det var inte den uppfattningen jag fick utan att de inte var aktuellt. Men du får gärna backa upp ditt påstående med faktalänk eller du kanske var en fluga på väggen där det sades?
Återigen.
https://www.expressen.se/nyheter/generalsekreteraren-putin-ville-ga-med-i-nato/
Citera
2024-02-09, 18:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hickoryyy
Ja eftersom Putin styr media i sitt eget land och fängslar och mördar sina rivaler så förstår även den mest obildade att det finns vissa trovärdighetsproblem med vad som kommer ur hans mun.
Men du förstår inte sambandet? Inte alls?

Men nu handlar ju tråden om intervjun.

Och det jag undrade över var ju kopplingen du angav och vad den har med intervjun att göra.

Kan du förklara det, för det har du inte gjort med dina inlägg.
Citera
2024-02-09, 18:33
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Egentligen en fortsättning som Putin aldrig nämner.
Då är frågan vem du menar är mer trovärdig.

Det är ointressant vem jag anser är mest trovärdig, likaså vem du anser.
Citera
2024-02-09, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Putin sa i intervjun med Carlson att Vladimir Zelenskyys pappa "kämpade med nazisterna" men faktum är att Alexander Zelenskyy föddes 1947, två år efter andra världskrigets slut.
https://twitter.com/nexta_tv/status/1755881471666159865

Är det alternativa fakta eller bara okunskap?

Det var hans farfar, inte pappa, så den engelska översättarrösten kan vara fel.
Citera
2024-02-09, 18:37
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Det är ointressant vem jag anser är mest trovärdig, likaså vem du anser.
Nej! Det är det inte. Jag har noll förtroende för vad Putin säger. Han är en korrupt diktator. Frågan är så här. vem väljer du att tro på utifrån dina åsikter och varför i så fall?
Citera
2024-02-09, 18:43
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mploko
Det var hans farfar, inte pappa, så den engelska översättarrösten kan vara fel.
Så hans sonson har axlat sin farfars kamp mot fascismen, åttio år senare.
Citera
2024-02-09, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MolotovEscobar
Väldigt intressant intervju. Där har ni det. Putin säger att Ryssland inte är intresserad av något annat land, och att de aldrig kommer skicka trupper till något annat land i Europa om inte Ryssland blir attackerade först. Så kan vi snälla lägga ner den här skrämselpropagandan om Ryssland nu?

Nej till Nato. Ja till fortsatt alliansfrihet och utökad neutralitet!

Märkligt. Ryssland sa samma sak om Ukraina innan de invaderade.
Citera
2024-02-09, 18:48
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Nej! Det är det inte. Jag har noll förtroende för vad Putin säger. Han är en korrupt diktator. Frågan är så här. vem väljer du att tro på utifrån dina åsikter och varför i så fall?

Givetvis är det ointressant vad två anonyma personer tycker om någon eller något, men jag kan väl försöka göra det lite mer underbyggt.

När det gäller förhållandet Nato och Ryssland de senaste 15 åren bedömer jag Ryssland som mer tillförlitliga. Jag anser det rimligt att Ryssland påpekat sitt missnöje med Natos utbredning österut och jag anser det samtidigt troligt att Nato inte varit transparenta mot Ryssland avseende sin utbredningsstategi.

Du tror tvärtom alltså? Du tror att Ryssland knutit handen i fickan trots missnöje samt att Nato tillämpat någon form av offentlighetsprincip mot Putin och Ryssland?
Citera
2024-02-09, 18:50
Medlem
OlleLisss avatar
Citat:
Nato.

https://www.expressen.se/nyheter/generalsekreteraren-putin-ville-ga-med-i-nato/

Haha. Även om den NATO-tomten talar sanning, så fårstår ju Putin att ett sådant svar betyder att ansökan läggs på hög för att mögla. NATO har alltid haft en agenda av att ha en gemensam fiende, så de ansökningar som behandlas är mindre länder. Hade Ryssland gått med hade det inneburit alliansens undergång och det vill de ju såklart inte. Krig och rysskräck framför allt! Hade man verkligen velat att Ryssland skulle gå med i NATO hade man såklart sett det som angeläget och lagt fram spelreglerna direkt, sedan varit transparent i hela ansökningsprocessen.
Senast redigerad av OlleLiss 2024-02-09 kl. 18:54.
Citera
2024-02-09, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Hur känner "vi" till det, genom att Putin sagt så, eller att västerländsk media och politiker påstår det?
Han uttryckte inget hot mot andra länder i intervjun överhuvudtaget.
Nej, han lovade ju att Ryssland aldrig skulle anfalla andra länder i väst, precis som du säger. På precis samma sätt som han i februari 2022 lovade att Ryssland aldrig skulle anfalla Ukraina.

Är du inte medveten hur man ska tolka ryska ledare? Det gäller alla frågor, från vänskapsförhållanden mellan länder, till fredsförslag mot länder han lovat att aldrig anfalla men också mindre frågor som doping i idrott. När talar han sanning i en enda fråga?
Citera
2024-02-09, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82
Min slutsats efter att plågat mig igenom den 2 timmar långa intervjun är att Putin faktiskt inte kan motivera varför kriget fortfarande pågår.
Inte mer än att hänvisa till historien och gå hundratals år bakåt i tiden, ungefär som att det är relevant vad som hände på 600-talet.
Patetiskt.

Den verkar också vara uppgjord där Putin fått frågorna i förväg och kunnat plocka russinen ur kakan och skippat de jobbiga frågorna för att ens ställa upp på en intervju.
Det är ett skådespel vi ser framför oss med Bollywood B-kändis standard på både Tucker och Putin.

Tucker ställer en del kritiska frågor för att anses som en vass reporter och Putin svarar allt för snabbt på frågorna utan att behöva tänka en sekund. Han är förberedd.
Allt för att intervjun ska verka legit och äkta.

En annan sak som man ofta märker med sociopater är när de ljuger är att de jämt ska stärka deras argument lite extra tydligt för att verka trovärdiga.
"you can ask them yourself" sa han säkert ett 10-tal gånger.
Påminner lite om vad våran kära Olof k Gustavsson brukade göra: "Du kan googla på det..."

Det är rätt så tydligt att syftet med det här kriget inte är helt på grund av NATOs framflyttade positioner.
Det fortgår för att Putin är på tok för stolt för att erkänna för världen (och för sig själv och Ryska folket) att man tagit sig vatten över huvudet.

Ja visst har du säkert rätt i att frågorna är godkända sedan innan men det skiljer ju i regel inte mycket mot andra större ledare heller, med tanke på hur det numera funkar och är det något besvärligt/ obekvämt för politiker avböjer medverkan eller ber att få frågorna på mail och sedan kommer ett svar i bästa fall. Tuckers intervju kan nog jämföras med SVT program "Min sanning".

Det fetade får mig osökt att tänka på sossar och Magdalena Andesson.
Citera
2024-02-09, 18:54
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Märkligt. Ryssland sa samma sak om Ukraina innan de invaderade.

Finns det några sådana uttalanden från Putin innan invasionen? Jag kan på något sätt förstå om ryska försvarsmakten eller underrättelsetjänsten kommer med strategiska lögner liknande detta. Är nyfiken om Putin själv höll sig mer "defensiv". Jag har nämligen uppfattningen att Putin är väldigt noga med att inte komma med direkta lögner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in