2024-02-09, 14:07
Medlem
Lasse Lucidor borde kunna platsa på en sådan lista även om inte mycket av hans produktion har bevarats på åt eftervärlden. Är Evert Taube för banal?
Citera
2024-02-09, 15:41
Medlem
Nils Tomtes avatar
Bruno K Öier kommer nog att ses som en av våra största svenska poeter – när han har dött, vill säga. Han har sin tokiga pratsång emot sig.
Citera
2024-02-09, 15:42
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anubizz
Sveriges 10 största poeter genom tiderna är:

1. Gunnar Ekelöf
2. Erik Johan Stagnelius
3. Carl Michael Bellman
4. Esaias Tegnér
5. Tomas Tranströmer
6. Gustaf Fröding
7. Harry Martinsson
8. Lars Gustafssom
9. Edith Södergran
10. Bruno K. Öijer

Frågor på det? Kommentarer?

Har du läst alla?
Citera
2024-02-09, 16:35
Medlem
Citat:
Ferlin, Ekelund, Heidenstam, Boye etc. är alla bra poeter men utan den brilljans som de 10 på min topplista uppvisat genom att skapa dussintals estetiska mästerverk.

Jaha? "Dussintals" avser kvantitet, medan briljans nog inte kräver mer en ett enastående verk.

Sen har jag svårt att se hur man kan förbise nobelpristagare som Karlfeldt, Heidenstam och Lagerkvist, de har väl erhållit pris just för sin briljans.
Citera
2024-02-09, 16:44
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Lagerkvist - liten produktion med ett få tal höjdpunkter? Du skämtar.

Harry Martinson stavas med ett s.

Håller med. Lagerkvist publicerade väl minst lika mycket poesi som Tranströmer, och för den delen Öijer?
Citera
2024-02-09, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Lasse Lucidor borde kunna platsa på en sådan lista även om inte mycket av hans produktion har bevarats på åt eftervärlden. Är Evert Taube för banal?

Evert Taube stal hälften av det han gav ut med sitt namn på, och den andra hälften är grötrimmade skrönor om fylleslagsmål i diverse hamnkvarter. Banal är ett för högt betyg, det förutsätter att det finns ett innehåll, om än enkelt.
Citera
2024-02-09, 17:43
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Fredmans Epistlar och sånger fungerar fint som läsdikter. Det löjliga är när någon medioker artist framför Bellmans sånger tillgjort och teatralt. Poesin är solid i sig och ofta bättre utan fånig uttolkare. (Undantag Vreeswijk, Åkerström och S-B Taube som gör sångerna större).

Det går inte att definiera vad som gör en bra poet. Det att lägga fram exempel för sin sak som utgångspunkt för diskussion och debatt.

Tack. Bajsnödighet och Bellman. Bellman var en rocker!
Citera
2024-02-09, 17:56
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Har du läst alla?

Yes. Självklart har jag det.
Citera
2024-02-09, 17:57
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Yes. Självklart har jag det.

Imponerad! Borde ta många liv 🙂
Citera
2024-02-09, 18:00
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Sen har jag svårt att se hur man kan förbise nobelpristagare som Karlfeldt, Heidenstam och Lagerkvist, de har väl erhållit pris just för sin briljans.

Du får gärna tala om vilka som Karlfeldt, Heidenstam och Lagerqvist slår ut på min 10 i topp lista. Om listan vaf en 20-i-topp skulle alla 3 nog få plats.
Citera
2024-02-09, 18:15
Medlem
Citat:
Sveriges 10 största poeter genom tiderna är:

1. Gunnar Ekelöf
2. Erik Johan Stagnelius
3. Carl Michael Bellman
4. Esaias Tegnér
5. Tomas Tranströmer
6. Gustaf Fröding
7. Harry Martinsson
8. Lars Gustafssom
9. Edith Södergran
10. Bruno K. Öijer

Frågor på det? Kommentarer?

1. Esaias Tegnér
2. Erik Johan Stagnelius
3. Tomas Tranströmer
4. Gustaf Fröding
5. Pär Lagerkvist
6. Edith Södergran
7. Harry Martinson
8. Carl Michael Bellman
9. Gunnar Ekelöf
10. Karin Boye

Min provisoriska lista. Tegnér helt klart etta enkom på grund av Epilog, som är den mest högtflygande svenska dikten. Helt otrolig dikt faktiskt. Och om vi då tittar på kvalitet, snarare än kvantitet, så är det den bästa kvalifikationen man kan ha. Öijer platsar inte, nej. Lars Gustafsson är för cerebral, och torr. Det ska vara en upplevelse att läsa dikter.
Citera
2024-02-09, 18:26
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
1. Esaias Tegnér
2. Erik Johan Stagnelius
3. Tomas Tranströmer
4. Gustaf Fröding
5. Pär Lagerkvist
6. Edith Södergran
7. Harry Martinson
8. Carl Michael Bellman
9. Gunnar Ekelöf
10. Karin Boye

Min provisoriska lista. Tegnér helt klart etta enkom på grund av Epilog, som är den mest högtflygande svenska dikten. Helt otrolig dikt faktiskt. Och om vi då tittar på kvalitet, snarare än kvantitet, så är det den bästa kvalifikationen man kan ha. Öijer platsar inte, nej. Lars Gustafsson är för cerebral, och torr. Det ska vara en upplevelse att läsa dikter.

Fin lista (som till 8/10 överlappar min egen).

Jag vill hävda att Öijer / Gustafsson slår Boye / Lagerkvist. Får återkomma med sakargument senare i helgen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in