• 1
  • 2
2024-02-08, 21:28
Sveriges 10 största poeter genom tiderna är:

1. Gunnar Ekelöf
2. Erik Johan Stagnelius
3. Carl Michael Bellman
4. Esaias Tegnér
5. Tomas Tranströmer
6. Gustaf Fröding
7. Harry Martinsson
8. Lars Gustafssom
9. Edith Södergran
10. Bruno K. Öijer

Frågor på det? Kommentarer?
Citera
2024-02-08, 21:36
Medlem
Ja, Edith Södergran var från Finland. August Strindberg saknas.
Citera
2024-02-08, 21:46
Medlem
Säger inte att dom är dåliga, men tycker Öijer, Tranströmer, och Fröding, är överskattade. Är ju smaksak också. Har inte läst alla på tio-i-topp.
Dan Andersson, Karin Boye, vill jag lägga till, till topp tio.
Citera
2024-02-08, 21:57
Medlem
Erik Axel Karlfeldt och Pär Lagerkvist borde få vara med, tycker jag.
Citera
2024-02-08, 22:04
Citat:
Ursprungligen postat av Refuserad
Erik Axel Karlfeldt och Pär Lagerkvist borde få vara med, tycker jag.

Pär Lagerkvist och Strindberg var ju först och främst prosaförfattare. Som poeter liten produktion med ett få tal höjdpunkter. Platsar inte. Karlfeldt har ju också skrivit några få verkligt bra dikter men det mesta av hans produktion sätter inga spår i mig. Flora och Pomona är ett riktigt sömnpiller.
Citera
2024-02-08, 22:12
Medlem
Klas-Vegass avatar
Ferlin borde representera det bästa av folklig poesi. Inte hans bakgrund men sättet han skrev på.

Fast man borde kanske definiera vad som gör en bra poet innan man rabblar namn.

Bellman är musiker snarare än poet. Det blir löjligt att läsa utan musik. Vilket jag påpekade på grundkursen i littvet. Han storhet kanske är som estradör egentligen. Han imiterade ju tex många instrument under framförandena.
Senast redigerad av Klas-Vegas 2024-02-08 kl. 22:17.
Citera
2024-02-08, 22:20
Medlem
RoifiKatamaxClubs avatar
Edith Södergran var, som sagt från Finland, men alla stora finska författare och diktare har varit svenskar i blodet och skrivit på svenska. Ingen Kalevala utan Elias Lönnrot.

Carl Snoilsky hör man tyvärr för lite av.
Citera
2024-02-08, 22:29
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Karlfeldt måste absolut vara med, liksom förstås Viktor Rydberg. Ber att få citera Hans Granlid apropå den sistnämnde:

Citat:
Denna [Rydbergs] poesi som bryter fram från 1870-talets mitt – alltså samtidigt med industrikapitalismens gründer-epok och Strindbergs första bländande eruptioner – har högsta värde både som genialt personlig illustration och som makalöst självständig, nyskapande konst. Sin absoluta litterära originalitet tillkämpar den sig just genom att vara skoningslöst subjektiv och lidelsefullt öppen, genom att uttrycka alla de personliga motsättningarna och alla de hårdnande sociala, politiska och ideologiska konflikterna med dramatisk häftighet och hänsynslös frihet. /.../

...i dessa mästerverk [Den nya Grottesången, Prometeus och Ahasverus] döljer sig fröna till en kommande modernism i svensk lyrik: där härskar en sorts tidig expressionism som bådar om Lagerkvists Ångest och Sjöbergs Kriser och kransar.

Jämför f.ö. denna gamla omröstning som hölls för snart 20 år sedan: (FB) FINAL: Bästa svenskspråkiga diktsamling
Citera
2024-02-08, 22:31
Medlem
Karin Boye
Verner von Heidenstam
Erik Gustaf Geijer
Vilhelm Ekelund
Katarina Frostenson

...bör alla vara med.

En stor poet borde vara någon som är nyskapande eller inflytelserik under sin epok.
Till exempel platsar ju Lars Gustafsson genom sitt bidrag till nyenkelheten, så varje person bör motiveras varför han/hon hör till de 10 största.
Citera
2024-02-08, 22:31
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Ferlin borde representera det bästa av folklig poesi. Inte hans bakgrund men sättet han skrev på.

Fast man borde kanske definiera vad som gör en bra poet innan man rabblar namn.

Bellman är musiker snarare än poet. Det blir löjligt att läsa utan musik. Vilket jag påpekade på grundkursen i littvet. Han storhet kanske är som estradör egentligen. Han imiterade ju tex många instrument under framförandena.

Fredmans Epistlar och sånger fungerar fint som läsdikter. Det löjliga är när någon medioker artist framför Bellmans sånger tillgjort och teatralt. Poesin är solid i sig och ofta bättre utan fånig uttolkare. (Undantag Vreeswijk, Åkerström och S-B Taube som gör sångerna större).

Det går inte att definiera vad som gör en bra poet. Det att lägga fram exempel för sin sak som utgångspunkt för diskussion och debatt.
Citera
2024-02-08, 22:35
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anubizz
Fredmans Epistlar och sånger fungerar fint som läsdikter. Det löjliga är när någon medioker artist framför Bellmans sånger tillgjort och teatralt. Poesin är solid i sig och ofta bättre utan fånig uttolkare. (Undantag Vreeswijk, Åkerström och S-B Taube som gör sångerna större).

Det går inte att definiera vad som gör en bra poet. Det att lägga fram exempel för sin sak som utgångspunkt för diskussion och debatt.
Nej, men man borde motivera lite. Jag talar tex ferlin som folklig poesi.
Citera
2024-02-08, 22:42
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anubizz
Pär Lagerkvist och Strindberg var ju först och främst prosaförfattare. Som poeter liten produktion med ett få tal höjdpunkter. Platsar inte. Karlfeldt har ju också skrivit några få verkligt bra dikter men det mesta av hans produktion sätter inga spår i mig. Flora och Pomona är ett riktigt sömnpiller.

Lagerkvist - liten produktion med ett få tal höjdpunkter? Du skämtar.

Harry Martinson stavas med ett s.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in