Citat:
Ursprungligen postat av
Barents
Väst diskuterar ju inte ens. Ryssland SKA lämna hela Ukraina åter, annars SKA kriget fortsätta och 100.000 till dö. Vilket är mer människor än vad som bor i de Ukraina-områden som Putin av historisk anledning skulle vilja blev ryska.
Ja, så är det. Det känns som om väst
vill att kriget ska fortsätta och därmed fler dö. Man tror fortfarande att man kan tvinga ned Ryssland på knä och helt få sin vilja igenom. Jag är inte så säker på att det är en realistisk målsättning.
Här är mina spontana reaktioner på intervjun:
1. Tucker Carlson anländer till intervjun klädd på ett lämpligt, representativt sätt. Hade det varit en svensk journalist i stället hade vi fått skämmas för att han suttit där och sett ut som en vandrande lumphög...
2. Putins redogöresle för den ryska historien är i grova drag korrekt enligt min bedömning. Möjligtvis förskönar han moltov/ribbentrop-pakten och spelar ned Sovjets ambitioner där? Det som förvånar mig är att han tar upp att Rurik var från Skandnavien (han sa aldrig Sverige som Expressen gör sig lustiga över). Men ändå, det brukar ryssar inte vara så villiga att erkänna, utan de brukar framföra en mer patriotisk, hemvävd bild av denna tidiga del av den ryska historien.
3. Tucker Carlson frågor är inte så usla och ogiftiga som intervjuns motståndare trodde att de skulle bli. Han bryter av Putin med hög och genomträngade röst och ställer frågor om Putins motiv till kriget, syn på motståndarna och om en fängslad amerikansk journalist. Förvisso låter han Putin prata ganska oavbrutet, men det är också intressant, då man får en bild av hur han resonerar och tänker.
4. Appropå tänker. Putin tänker ofta efter en längre stund, har ett tydligt kropsspråk, ibland inte så olikt vår egen kung faktiskt, vilket var lite lustigt att notera. Om det är teater eller inte har jag svårt att bedöma, men Putin framstår som betydligt mer tänkande, resonerande och verbalt driven är någon av våra västledare idag, som i mina ögon ofta framstår som billiga, hetsande propagandister.