2024-02-09, 10:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Jag erkänner att jag snabbspolade vissa delar av "intervjun" då jag fann den i stora delar pinsam och långtråkig. Men faktum kvarstår att Putin med sitt illegala krig gjort ryssar och Ryssland till persona non grata i stora delar av världen (bl a de delar där innovation och stark ekonomi finns). Det är ju inte bra för ryssar direkt. Och det kan inte ses som annat än en fara för yngre ryssar som vill ha en bra framtid. Nu är de hänvisade till utbytesstudier i Mordkorea, Iran och Syrien......

Man kan förhandla med Putin lika mycket som man kunde förhandla med Hitler. Ja, avtal kan nås men de kommer inte hållas eftersom en storhetsvansinnig galning är en storhetsvansinnig galning. Dessa personer kan bara hanteras genom att man stoppar deras vanvettiga imperialistiska planer.

Toker Carlson missade tillfället att få viktiga svar från vår tids störste och farligaste diktator.

Du får nog titta noggrannare om du ska kunna diskutera intervjun vidare.

Nu togs inte vanliga ryssars ståndpunkt upp, men jag tvivlar på att de skulle vilja att Ryssland underkastade sig USA och Nato.

Det här med vem man kan lita på i förhandlingar togs däremot upp, och enligt Putin är det Väst som
b la. brutit Minskavtalet. Putin sa dessutom att de inte hade någon avsikt att "ta över" några andra länder, men kommer att försvara sig om någon attackerar dom. Putins ord, inte mina.

Min åsikt är att alla ljuger i krig, men så här långt verkar Putin mer sugen på förhandlingar än Väst.
Citera
2024-02-09, 10:40
Medlem
Nostradumbasss avatar
Nu har det börjat.

White House dismisses concerns over Tucker Carlson's interview with Vladimir Putin might affect public support for Ukraine. White House National Security Official John Kirby stated that 'he does not believe a single interview could significantly alter public opinion'. Kirby said that Ukraine posed no threat when Putin invaded in February 2022. He condemned Putin for invading a neighbouring country without provocation. Says, 'Ukraine seeks assistance, not American boots on the ground, in fight against Russian invasion'. Kirby urged Americans not to believe Vladimir Putin. He says, 'Anybody that watches that interview needs to remember that you are listening to Vladimir Putin'.

https://www.youtube.com/watch?v=behj-Cs2cvc

Tittar man på kommentarerna på videon från Washington DC så är det ganska många som är ganska bajsnödiga i Washington. Vi får väl se om dom mätt opinionen rätt och släppt Tuckers intervju i rätt tid för att få till en skiftning i opinionen i USA för kriget i Ukraina.

Jag tror man har tokmätt hur många i USA som sitter på staketet och kan knuffas över på motståndarsidan till att USA ska finansiera kriget. John Kirby verkar lite nervös iallafall...
Citera
2024-02-09, 10:42
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Min åsikt är att alla ljuger i krig, men så här långt verkar Putin mer sugen på förhandlingar än Väst.
Väst diskuterar ju inte ens. Ryssland SKA lämna hela Ukraina åter, annars SKA kriget fortsätta och 100.000 till dö. Vilket är mer människor än vad som bor i de Ukraina-områden som Putin av historisk anledning skulle vilja blev ryska.
Citera
2024-02-09, 10:44
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Nu har det börjat.

White House dismisses concerns over Tucker Carlson's interview with Vladimir Putin might affect public support for Ukraine. White House National Security Official John Kirby stated that 'he does not believe a single interview could significantly alter public opinion'. Kirby said that Ukraine posed no threat when Putin invaded in February 2022. He condemned Putin for invading a neighbouring country without provocation. Says, 'Ukraine seeks assistance, not American boots on the ground, in fight against Russian invasion'. Kirby urged Americans not to believe Vladimir Putin. He says, 'Anybody that watches that interview needs to remember that you are listening to Vladimir Putin'.

https://www.youtube.com/watch?v=behj-Cs2cvc

Tittar man på kommentarerna på videon från Washington DC så är det ganska många som är ganska bajsnödiga i Washington. Vi får väl se om dom mätt opinionen rätt och släppt Tuckers intervju i rätt tid för att få till en skiftning i opinionen i USA för kriget i Ukraina.

Jag tror man har tokmätt hur många i USA som sitter på staketet och kan knuffas över på motståndarsidan till att USA ska finansiera kriget. John Kirby verkar lite nervös iallafall...
Apropå det ryska nazist-narrativet som jag kommenterade nyss så är även Washingstons ideliga upprepningar av samma åsikter också ett narrativ. Och jag noterar inga som helst förändringar där, och utan förändringar i västs narrativ ingen fred. Det finns inte på kartan att Putin säger "OK jag ger mig ni hade rätt hela tiden". Jag vet hur femåringar fungerar.
Citera
2024-02-09, 10:49
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Apropå det ryska nazist-narrativet som jag kommenterade nyss så är även Washingstons ideliga upprepningar av samma åsikter också ett narrativ. Och jag noterar inga som helst förändringar där, och utan förändringar i västs narrativ ingen fred. Det finns inte på kartan att Putin säger "OK jag ger mig ni hade rätt hela tiden". Jag vet hur femåringar fungerar.

Kan man ändra "hemmaopinionen" så blir det tillslut politiskt omöjligt att upprätthålla narrativet. Det var precis det som hände när USA inte kunde hålla liv i Vietnamkriget, eller för den delen drog sig ur Afghanistan. Jag kan mycket väl ha missbedömt tiden om hur fort det kommer gå, när jag sa att det är över innan sommaren. Det kan ta till efter valet i november också.
Citera
2024-02-09, 10:50
Medlem
Här är en tråd som sammanfattar ett gäng lögner som Putin sa under intervjun:

https://x.com/heatherburgundy/status/1755840572206846008?s=46&t=zPPeTRUUyDRpPcdwtowK0g

En av de sorgligaste sakerna är att han helt och hållet ignorerar Sovjets del i Molotov-Ribbentrop-pakten. Han skyller allt på Polen, haha.
Citera
2024-02-09, 10:51
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
fan! … om vi hade haft några journalister av Tuckers kaliber i Sverige så hade narrativet och åsiktskorridoren varit bredare, öppnare och sannare!! Tucker är en legend!!
Citera
2024-02-09, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Du får nog titta noggrannare om du ska kunna diskutera intervjun vidare.

Nu togs inte vanliga ryssars ståndpunkt upp, men jag tvivlar på att de skulle vilja att Ryssland underkastade sig USA och Nato.

Det här med vem man kan lita på i förhandlingar togs däremot upp, och enligt Putin är det Väst som
b la. brutit Minskavtalet. Putin sa dessutom att de inte hade någon avsikt att "ta över" några andra länder, men kommer att försvara sig om någon attackerar dom. Putins ord, inte mina.

Kanske att "alla ljuger i krig", men vissa ljuger mer än andra. Att inför hela FN ena dagen stå och lova att man inte ska anfalla sitt grannland för att sedan ändå göra det strax därefter är en helt ny nivå av lögnare. Ryssar. Går. Inte. Att. Lita. På.

Det skulle varit superintressant om Toker C i "intervjun" hade frågat hur det känns för Ryssland/ Putin att numer ha som närmsta samarbetspartners några av jordens värsta diktaturer. För hur kan man hysa någon större aktning för ett land som samarbetar med Mordkorea, Iran och Syrien? Helt orimligt ju. Om Ryssland varit anständiga skulle de inte ha nära kontakter med sådana stater.
Citera
2024-02-09, 10:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Kanske att "alla ljuger i krig", men vissa ljuger mer än andra. Att inför hela FN ena dagen stå och lova att man inte ska anfalla sitt grannland för att sedan ändå göra det strax därefter är en helt ny nivå av lögnare. Ryssar. Går. Inte. Att. Lita. På.

Det skulle varit superintressant om Toker C i "intervjun" hade frågat hur det känns för Ryssland/ Putin att numer ha som närmsta samarbetspartners några av jordens värsta diktaturer. För hur kan man hysa någon större aktning för ett land som samarbetar med Mordkorea, Iran och Syrien? Helt orimligt ju. Om Ryssland varit anständiga skulle de inte ha nära kontakter med sådana stater.

Återigen, se intervjun och diskutera vad som sägs där. Du utgår hela tiden från dina egna synpunkter, och de är inte ämnet här.
Citera
2024-02-09, 10:54
Moderator
farbror_barbros avatar
Det har varit mycket diskussion om hur massmedia i väst skulle rapportera om Tuckers intervju.
SR Ekot körde ett inslag om det i morse, tämligen neutralt skulle jag säga, så länge man accepterar att Tucket Carlson är ”kontroversiell”. Någon ”mörkning” eller ”krishantering” ser jag inte.
Citat:
◦ Rysslands president Putin har ställt upp på en intervju med en västerländsk journalist för första gången sedan landets fullskaliga invasion av Ukraina inleddes för snart två år sedan.

◦ I natt släpptes intervjun med den konservativa amerikanska programledaren Tucker Carlson.

◦ I intervjun säger Putin att han är redo att förhandla med väst, däribland USA.
https://sverigesradio.se/play/artikel/8580142

CNN är betydligt hårdare och kallar intervjun en ”softball” (dvs snäll):
Citat:
It’s evident now why*Vladimir Putin*granted an interview to*Tucker Carlson.

Over the course of the more than two-hour sit-down, the former*Fox News*host turned online commentator largely refrained from challenging the Russian authoritarian, whose brutal war on Ukraine has led to the needless deaths of hundreds of thousands of people. Those expecting a hard-hitting face-off will have surely walked away sorely disappointed by the long-winded and rambling interview, in which Tucker himself at times appeared lost.
https://www.cnn.com/2024/02/08/media/vladimir-putin-tucker-carlson-interview-reliable-sources?cid=ios_app

Märkligt nog ser jag ingenting alls om intervjun på Fox News.
Senast redigerad av farbror_barbro 2024-02-09 kl. 11:09.
Citera
2024-02-09, 11:01
Medlem
VetVemDuArs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Jag brinner för Sverige och har inga planer på att söka asyl. Däremot hör jag till dem svenskar som gråter sig till sömns över hur sossar, miljöpartister och vänsterliberaler förstört vårt land. Dessa är långt farligare för det Sverige vi älskar än vad Putin är.
Det kallas demokrati, åsiktsfrihet, pressfrihet och yttrandefrihet och är något som tjänat oss väl och som Putin hatar.

Att han ställer upp på en orkestrerad snäll intervju med Tucker, förändrar inte detta faktum.
Citera
2024-02-09, 11:07
Avslutad
Don't fraternize with the enemy.

Men det är bra att veta att det är totalt senila galningar överallt som vår existens hänger på.

Kluvet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in