2024-02-04, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeekinTT
Ser ingen anledning att Åland skulle vilja tillhöra svaga woke Sverige.

Inte jag heller. Jag Åland som en referensram till hur Sverige kunde ha varit, men nu valde man ju en annan väg och det är moderaternas och sossarnas fel till största del, dvs befolkningens. Nu har vi ju det samhälle man kunde förvänta sig av dessa fablande ideologier.
Citera
2024-02-06, 23:40
Medlem
R5As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Hahahaha vs snälla säg att du skämtar? Du har missat att vi torskade Finland 100 år innan Lenin ens fick chansen att sätta klorna i Ryssland?! Är du på riktigt?
Ja men Lenin gjorde Finland till en autonom region precis som alla sovjetstater var, stor skillnad på det.
Citera
2024-02-07, 03:42
Medlem
DeValeras avatar
Åland är till sin befolkning i det närmaste helt svenskt. Åland har varit en integrerad del av Sverige i 600-700 år . så länge som det har funnits en svensk stat. Befolkningen på Åland röstade till 96% om att få tillhöra Sverige. Idag är de nog en betydligt lägre andel som vill tillhöra Sverige. Finns fördelar med att ha en autonom position i Finland. Finland är som bekant inte heller lika vanskött som Sverige.
Citera
2024-02-07, 13:49
Medlem
För att Åland inte vill höra till Sverige.
Citera
2024-02-07, 16:06
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C000
Definitivt inte. Det finns inget finskt med ålänningar. Finnar skiljer sig tycker jag kulturellt väldigt mycket från den svenska kulturen. Den stora skillnaden tycker jag är den enorma fyrkantigheten finnar har och att de är robotliknande. Man kommer 8 till jobbet, man snackar inte i onödan och så går man hem 16.00.

Som att prata med en finsk polis. Så får man nästan fråga polisen varför man är stoppad som om de inte har en talförmåga. Men i vilket fall så blir det mer som "Körkort!". I Sverige, "Hej, nykterhetskontroll här, kan jag få se körkort och så ska du strax få blåsa här".. Sveriges kultur är avsevärt mer pratsam och dynamisk upplever jag. Åland är dock mer som Sverige var förut, men några likheter med finsk kultur existerar inte!

Du verkar varken ha träffat speciellt många finnar eller ålänningar och verkar rent allmänt dum i huvudet på riktigt.
Det är inte "dynamiskt" att vara så jävla konflikträdd och möteskåt att Sverige alltid fungerar som stoppkloss i allt nordiskt samarbete. Ni är efterblivnast i Norden, vågar jag påstå efter att ha bott i samtliga länder utom Island och Färöarna. Svensk kultur behöver reformeras från grunden, men det jobbar ju era invandrare som ni inte kan säga nej till hårt med, så det blir nog bra till slut skall du se, ta en till mazarin du så släpper nog ångesten.
Citera
2024-02-07, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Du verkar varken ha träffat speciellt många finnar eller ålänningar och verkar rent allmänt dum i huvudet på riktigt.
Det är inte "dynamiskt" att vara så jävla konflikträdd och möteskåt att Sverige alltid fungerar som stoppkloss i allt nordiskt samarbete. Ni är efterblivnast i Norden, vågar jag påstå efter att ha bott i samtliga länder utom Island och Färöarna. Svensk kultur behöver reformeras från grunden, men det jobbar ju era invandrare som ni inte kan säga nej till hårt med, så det blir nog bra till slut skall du se, ta en till mazarin du så släpper nog ångesten.

Till skillnad från dig har jag spenderat en betydande mängd tid på Åland; jag har inte bara arbetat där utan jag äger även fastigheter. Detta ger mig en fördjupad förståelse för ön, en förståelse jag tror övergår de flestas. Jag vill understryka att det inte finns några finska element på ön alls. Den är snarare en förlorad del av Sverige. Visst finns det aspekter av den svenska kulturen som är öppna för kritik. Men när det kommer till påståenden om efterblivenhet, hur kan man då jämföra Finland med Sverige på så många fundamentala områden, trots ett överlägset skolsystem?

Det förvånar mig alltid hur finländare ser på Åland som en slags kolonial erövring, särskilt när det rapporteras om fall där ålänningar blir utsatta för trakasserier och smutskastning, ibland jämförda med invånare i Kongo, av finländare. Jag har hört många berättelser som tyder på en viss förakt från finskt håll mot ålänningar. Å andra sidan har jag aldrig stött på att svenskar hyser sådana åsikter om ålänningar. Hur förklarar du detta fenomen om du nu tycker ålänningar hör ihop med finnar på något besynnerligt sätt? Jag märker att även du verkar antyda något liknande i ditt sätt att tala till mig.

Som tur är gäller ju detta naturligtvis inte majoriteten av finländare som håller högre klass än så.
Citera
2024-02-08, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
De har försökt bli en del av Sverige flera gånger. De pratar svenska, har mer kulturella förbindelser med Sverige. Varför insisterar Finland med att behålla Åland? Och varför trycker inte Sverige på mer? Känns som Sverige aldrig vågat säga något om detta då man ”känner” att det tillhör Finland sedan man behövde överlämna det till Ryssland för länge sen. Förstår verkligen inte varför man inte vill ta tillbaka det nu.
Nationernas Förbund bestämde att Åland skulle tillhöra Finland och det har varit en gammal regel hos svenskar att följa internationella institutioners beslut. Jämför t ex USA som rundar FN om dom inte gör som USA vill. Sverige har sett det som en demokratifråga
Citera
2024-02-08, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N9HN
För att Åland inte vill höra till Sverige.
Jo. I folkomröstningen på Åland vilket land åläningarna ville tillhöra var det en stor stor majoritet som ville tillhöra Sverige. Sverige valde dock att följa NF beslut i frågan. Om det var rätt av Sverige och Finland att bortse från folkviljan kan naturligtvis diskuteras.
Citera
2024-02-08, 10:57
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C000
av den svenska kulturen som är öppna för kritik. Men när det kommer till påståenden om efterblivenhet, hur kan man då jämföra Finland med Sverige på så många fundamentala områden, trots ett överlägset skolsystem?

Nej deras skolsystem är inte överlägset. Det handlar om ren demografi. Hade Finland lika hög invandrarandel i sina skolor skulle deras resultat ligga på samma nivå som den svenska. Sverige hade tidigare, innan massimmigrationen bättre skolresultat än Finland och de skolor som fortfarande har svenska elever presterar lika bra som de finska skolorna.
Citera
2024-02-08, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Jo. I folkomröstningen på Åland vilket land åläningarna ville tillhöra var det en stor stor majoritet som ville tillhöra Sverige. Sverige valde dock att följa NF beslut i frågan. Om det var rätt av Sverige och Finland att bortse från folkviljan kan naturligtvis diskuteras.

Jag pratar om nu.
Citera
2024-02-08, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Nej deras skolsystem är inte överlägset. Det handlar om ren demografi. Hade Finland lika hög invandrarandel i sina skolor skulle deras resultat ligga på samma nivå som den svenska. Sverige hade tidigare, innan massimmigrationen bättre skolresultat än Finland och de skolor som fortfarande har svenska elever presterar lika bra som de finska skolorna.

Det tror inte jag riktigt på, men om du tar bort invandrar delen plus inflationsbetygen och alla hitta på skolor så är de nog ganska lika. Men, kom igen nu... är det så i Sverige? Nej, naturligtvis inte. Så vi bör ju jämföra Sverige med sina brister jämfört med hur det var 1980 innan moderaterna och sossarna förstörde Sverige hand i hand. Något 90% av befolkningen har tyckt varit en bra ide.. i Sverige.
Citera
2024-02-08, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N9HN
Jag pratar om nu.

Vilket de inte vill. Det har jag redan skrivit om. Dock handlar inte skälen om att vara svenskar eller inte, utan mest hur landet Sverige sköts samt får man ju extra stålar från Finland att driva en svindyr skärgård. Hur skulle Åland se ut i svensk regi tror du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in