Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.J.Pilvikukka
Du verkar varken ha träffat speciellt många finnar eller ålänningar och verkar rent allmänt dum i huvudet på riktigt.
Det är inte "dynamiskt" att vara så jävla konflikträdd och möteskåt att Sverige alltid fungerar som stoppkloss i allt nordiskt samarbete. Ni är efterblivnast i Norden, vågar jag påstå efter att ha bott i samtliga länder utom Island och Färöarna. Svensk kultur behöver reformeras från grunden, men det jobbar ju era invandrare som ni inte kan säga nej till hårt med, så det blir nog bra till slut skall du se, ta en till mazarin du så släpper nog ångesten.
Till skillnad från dig har jag spenderat en betydande mängd tid på Åland; jag har inte bara arbetat där utan jag äger även fastigheter. Detta ger mig en fördjupad förståelse för ön, en förståelse jag tror övergår de flestas. Jag vill understryka att det inte finns några finska element på ön alls. Den är snarare en förlorad del av Sverige. Visst finns det aspekter av den svenska kulturen som är öppna för kritik. Men när det kommer till påståenden om efterblivenhet, hur kan man då jämföra Finland med Sverige på så många fundamentala områden, trots ett överlägset skolsystem?
Det förvånar mig alltid hur finländare ser på Åland som en slags kolonial erövring, särskilt när det rapporteras om fall där ålänningar blir utsatta för trakasserier och smutskastning, ibland jämförda med invånare i Kongo, av finländare. Jag har hört många berättelser som tyder på en viss förakt från finskt håll mot ålänningar. Å andra sidan har jag aldrig stött på att svenskar hyser sådana åsikter om ålänningar. Hur förklarar du detta fenomen om du nu tycker ålänningar hör ihop med finnar på något besynnerligt sätt? Jag märker att även du verkar antyda något liknande i ditt sätt att tala till mig.
Som tur är gäller ju detta naturligtvis inte majoriteten av finländare som håller högre klass än så.