2024-01-31, 23:58
Medlem
JohnnyTheBrottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViktigSynpunkt
"Europas Förenta Stater" är väl ändå ett högerliberalt, alltså ett marknadsliberalt, projekt?

Vänsterpartiet mfl. europeiska vänsterpartier, är EU-skeptiska.

Marknadsliberala partier som moderaterna, är för mer EU-integration.

Att EU-medlemsstaterna splittras i mindre stater, är bra för EU-integrationen, och inte tvärtom. Mindre självständiga stater, som Skottland, Katalonien, Baskinen och Åland, skulle aldrig klara sig ekonomiskt utanför EUs fria marknad. Desto mindre länder, desto mer beroende blir de av att EU finns, och därför blir EU starkare av att stora medlemsländer delas i många mindre medlemsländer.

Låt oss säga "liberaler" öht då...

Ditt sista stycke är jag inte alls lika säker på. Skottland är med sin olja rikare (dessutom lite jordbruk =
lite EU-stöd generellt) än UK totalt, Katalonien skulle garanterat få mindre EU-stöd per capita än Spanien, Åland mindre än Finland. Tycker inte alls det finns stöd för din tes.

EDIT: har på kort tid gått från för till mot, ett unilateralt "Swexit" om så krävs. Tillbaks till gamla EG! Ett frihandelsavtal! Nä... de viktigaste är att fortsätta anställa tiotusentals byråkrater. Det som KAN och BORDE kunna ske överstatligt det skiter man i; varför t ex finns de nationella patentmyndigheterna kvar? Vansinne. Dessutom får jag spel varje gång jag ser den där F*tta van der Leyden eller vad monstret nu heter, nu helt inställd på att fixa fram ett tredje världskrig, det är väl NATO;s jurisdiktion hon är inne och svamlar i, om något?????

EDIT nr 2; sorry för OT! Finns redan 50-11 EU-trådar.... igen, sorry.

On-t; varför kan ingen förse Jämtland med de Kalashnikovs de både trängtar efter och bör få???
Senast redigerad av JohnnyTheBrottom 2024-02-01 kl. 00:09.
Citera
2024-02-01, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyTheBrottom
Låt oss säga "liberaler" öht då...

Ditt sista stycke är jag inte alls lika säker på. Skottland är med sin olja rikare (dessutom lite jordbruk =
lite EU-stöd generellt) än UK totalt, Katalonien skulle garanterat få mindre EU-stöd per capita än Spanien, Åland mindre än Finland. Tycker inte alls det finns stöd för din tes.

Det är inte några bidrag från EU det gäller. Vad det gäller är EUs inre marknad, med gemensam yttre tullmur mot omvärlden, och fri rörlighet inom unionen för varor, tjänster, kapital och människor.

Antag att Åland blev ett självständigt land utanför EU. Då hade alla varor lilla Åland velat exportera till sina grannländer, utsatts för höga tullmurar och mängder av byråkrati och pappersexercis, när de ska passera gränsen till grannländerna. EU-länderna hade inte kunnat förutsätta att åländska varor lever upp till EUs produktstandard, utan varje ny vara ålänningarna velat exportera, hade fått gå igenom omfattande granskning, innan den tillåtits att importeras till EU.

Pengar hade inte heller fritt kunnat flyttas mellan Åland och grannländerna, pga kapital- och valutarestriktioner mellan länder.

Och för de flesta länder hade man hade inte fritt kunnat resa eller flytta utanför det egna landet för att studera, arbeta, bo eller semestra, pga visumkrav, lagar mot arbetskraftsinvandring, och emot hus- och markköp av utlänningar.

Desto mindre ett land är, desto mer har det att tjäna på att vara med i EU och dess inre marknad. Relativt stora länder som Storbritannien, kan klara sig hjälpligt utanför EU. Men mycket små länder, som ett självständigt Åland, hade haft väldigt svårt att klara sig utanför EU.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Rent djupkultturellt känns ålänningar mer finska än svenska, de är rakt på sak och kan dricka kaffe utan bulle.

Då är saken avgjord. Åland får fortsätta tillhöra Finland.

(För att vara ärlig, så har nog den svenska kaffekulturen förändrats ganska mycket de senaste decennierna. Idag är det få människor som äter bakverk till kaffet.)
Senast redigerad av ViktigSynpunkt 2024-02-01 kl. 00:28.
Citera
2024-02-01, 04:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Se yt-länken jag skickade. Finska ministern hyllar Sverige

Jaja, men det är väl självklart, vad fan ska en politiker göra om inte ljuga?
Det är hens jobb att vara en bitch och kyssa arslen

Citat:
Ursprungligen postat av C000
Det heter väl Alko.. det vi skojar om i Sverige om personer som dricker för mycket. Ja, man kan köpa starköl och cider i butikerna. Det är ett sjukt bra utbud överlag. Systembolaget i Sverige kan inte jämföra sig. Nä och folk blir inte alkoholiserade av öl i butiken. Det är bara trams och svenskar som är hjärntvättade. På Alko säljer man sprit och vin, inte särskilt mycket öl/cider osv.. behövs ju inte, butikerna gör ju det...

Jag skojade bara lite, tyckte Alkiii var mer finskt, vad är ett finskt ord utan 14st i lite ilastat överallt?

Men då kan man köpa starköl i butiken? Jag har ett svagt minne att jag lyfta ner riktiga pilsner, inte fan skulle man gå loss på folköl, men minnet sviktar.

Systembolaget skapar fler alkisar än vad folk begriper, alla överhandlar och köper för mycket för det är 2 röda dagar och så blir du nervös att det ska ta slut, så du promenerar ut med 3 flak, 2 bib och en äcklig snaps för man vet aldrig.

Sen minns jag svagt någon diskussion att du lyfte jävligt höga löner men betalade mer för servis, bra eller dåligt men hon jag sprang på käbblade om det, så behövde du barnomsorg fick du betala, bra eller dåligt, men att bli av med allt i skatt var inte så lockande

Men då är diskussionen död, man skulle aldrig ge upp att sälja öl i butik, således är en union med Sverige är utesluten
Citera
2024-02-01, 10:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Talar du för alla ålänningar?

Du skrev de västra delarna och talade om finlandssvenskarna (Ålänningar identifierar sig som Ålänningar före finlandssvenskar) och nej, det har aldrig funnits något intresse för att tillhöra sverige. Intresset för att tillhöra Sverige är mycket litet bland Ålänningar för övrigt.

https://www.hbl.fi/artikel/3b39e660-d442-4c7c-8ed5-e303f50bfe67
Citera
2024-02-01, 12:11
Moderator
farbror_barbros avatar
Trådens ämne är INTE landavträdelser mellan Danmark och Sverige. Inlägg raderade.

/Mod
Citera
2024-02-01, 17:16
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Men då kan man köpa starköl i butiken?

Ja, men inte sprit eller vin eller elefantöl.

Citat:
Systembolaget skapar fler alkisar än vad folk begriper, alla överhandlar och köper för mycket för det är 2 röda dagar och så blir du nervös att det ska ta slut, så du promenerar ut med 3 flak, 2 bib och en äcklig snaps för man vet aldrig.

Samma på Alko. Alko är de enda i Finland som säljer vin och sprit.
Citera
2024-02-01, 18:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Ja, men inte sprit eller vin eller elefantöl.

Samma på Alko. Alko är de enda i Finland som säljer vin och sprit.

Skiter jag fullständigt i, öl och cider är det intressanta och elefantöl är bara för alkisar, Alkiii eller inte, det är en sådan sak som får folk att slå bakut och invadera Åland är inte aktuellt.

Ålänningarna måste vilja själva, då blir det ingen mer bärs på ”Ica”, svartskallar överallt och en massa annat skit, dom har inget för att kliva över till Sverige
Citera
2024-02-01, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Frågan hur det svenska väldet etablerades i Finland har behandlats i böcker och poddar av bland annat Dick Harrison och Martin Hårdstedt. Även om det sen gammalt talas om tre svenska "korståg" till landet på andra sidan Östersjön, är mycket oklart kring dessa tåg. Helt säkert var det väldigt småskaliga operationer. 1100- och 1200-talens kungar och jarlar hade helt enkelt inte samma resurser som stormaktstidens monarker. Det finns inte en chans att Erik, Birger eller Tyrgils kunde skeppa jättehärar över havet och ockupera landet på andra sidan.
Harrison skrev nånstans att man med en modern liknelse kunde beskriva Finlands inlemmande i riket som upprättande av nätverk mellan kungamakten och de finska hövdingarna.

Mycket möjligt att det är som du säger (= skriver). Men om det nu var ett "nätverk" mellan kungarna och hövdingarna, hur blev det då till att Sverige uppfattade Finland som svenskarnas ägodel, istället för an likvärdig part inom tex. handel? Någonstans har de svenska makthavarna kommit och sagt att "nu är det vi som äger detta land!". Finnarna hade nog svårt att försvara sig.
Men hur det än var, så betyder det inte att Sverige skulle ha något slags rättighet att ha makt över Finland, som vissa här i Flashback verkar tro.
Citera
2024-02-01, 21:47
Medlem
krisus avatar
Citat:
Säger bara att Sverige ville ju lugna ner ryssen och gav då Finland och Åland. Nu när det är andra tider så bör man åtminstone ta tillbaka Åland.

Om man ska tänka sådär så ska vi ju ha Finland också, samt stora delar av Danmark. Egentligen hela Norden har ju nångång tillhört Sverige.

Eh.,.. nej.
Danmark har aldrig tillhört Sverige.
Dock har delar av Sverige tillhört Danmark..
Citera
2024-02-02, 19:42
Medlem
Citat:
Jo men rent historiskt så har Åland tillhört Sverige. Finns en kulturell koppling hit.

Spelar väl ingen roll om det är 2h hav emellan.
Det är ett gigantiskt hav mellan USAs fastland och Hawaii också men det ifrågasätter ingen.

Jag nämnde geografisk skillnad, även om det inte blir som att påstå att Gibraltar borde vara spanskt eller Falklandsöarna borde tillhöra... osv.
Citera
2024-02-02, 19:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av C000
Jag nämnde geografisk skillnad, även om det inte blir som att påstå att Gibraltar borde vara spanskt eller Falklandsöarna borde tillhöra... osv.

Geografiska skillnaden är ju det vi diskuterar?
Citera
2024-02-02, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
De vill att hela Åland ända till och inklusive Ruissalo skall tillhöra Sverige.

Rent djupkultturellt känns ålänningar mer finska än svenska, de är rakt på sak och kan dricka kaffe utan bulle.

Definitivt inte. Det finns inget finskt med ålänningar. Finnar skiljer sig tycker jag kulturellt väldigt mycket från den svenska kulturen. Den stora skillnaden tycker jag är den enorma fyrkantigheten finnar har och att de är robotliknande. Man kommer 8 till jobbet, man snackar inte i onödan och så går man hem 16.00.

Som att prata med en finsk polis. Så får man nästan fråga polisen varför man är stoppad som om de inte har en talförmåga. Men i vilket fall så blir det mer som "Körkort!". I Sverige, "Hej, nykterhetskontroll här, kan jag få se körkort och så ska du strax få blåsa här".. Sveriges kultur är avsevärt mer pratsam och dynamisk upplever jag. Åland är dock mer som Sverige var förut, men några likheter med finsk kultur existerar inte!
Senast redigerad av C000 2024-02-02 kl. 19:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in