2024-02-06, 18:36
Medlem
Nu händer det saker!
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/kommunens-utredning-slar-fast-krankningar-pa-skola-i-gavle

Citat:
Skolutredningen som gjorts av en oberoende part slår fast att det som framkommit är allvarligt och ifrågasätter skolans rutiner.

”Anklagelser har inte hanterats omgående eller enligt de rutiner som verksamheten har beträffande kränkningar”, står det i den rapport som presenterades på tisdagen.

Skolan ska se över om arbetsrättsliga åtgärder behövs och senast återrapportera den 21 februari.

Hur många kommer att bli utköpta av Gävle kommun tro?
Citera
2024-02-06, 18:42
Medlem
Utredningen är klar!
Utredningen utifrån anmälda missförhållanden på Lilla Sätra anpassad grundskola är nu klar. Den externa utredningen, som är genomförd av företaget Starpoint Advisory, finner att det är sannolikt att missförhållanden har förekommit. Idag går 12 elever kvar på Lilla Sätra anpassad skola och 8 elever har fått en placering på andra skolor.

Utredningen omfattar 28 intervjuer (chefer, medarbetare, tidigare anställda, vårdnadshavare) som är genomförd under v 1 – 5 2024. Utredarna har tagit del av ljudupptagningar och filmer. Utifrån verksamhetens uppdrag har utredarna även haft tillgång till specialpedagogisk kompetens.

Utredningen har inte bedömt enskilda händelser beträffande barn eller medarbetare eller om anklagelser är sanna eller falska. Utredningen tydliggör också att visselblåsarens och tidigare anställdas berättelse skiljer sig från medarbetarnas beskrivning av vad som skett. Trots detta gör utredarna bedömningen att det är sannolikt att missförhållanden har förekommit på Lilla Sätra anpassad grundskola.

─ Det som framkommer i utredningen är mycket allvarligt. Vi kommer nu att analysera utredningen i sin helhet och utifrån det fatta beslut om åtgärder, säger Tomas Hartikainen, sektorchef Utbildning Gävle.

Det finns rutiner för hur verksamheten ska rapportera in och utreda tillbud och kränkningar. Varför inte rutinerna har följts ger utredningen inte något svar på.

─ Utbildningsnämnden har idag beslutat att ge Utbildning Gävle i uppdrag att ta fram en åtgärdsplan för att, enkelt uttryckt, säkerställa att det här inte inträffar igen, säger Daniel Olsson (S), ordförande i utbildningsnämnden.

Åtgärdsplanen ska återrapporteras vid nämndssammanträdet 21 februari.
Citera
2024-02-06, 21:30
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/kommunens-utredning-slar-fast-krankningar-pa-skola-i-gavle
Citera
2024-02-06, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Relicanth
Men wow vad spännande. Var har du bevisen för det? Läsa kan du ju inte i alla fall.
Men fram med det på bordet om du vet något som ingen annan vet ännu.

Nu har utredningen visat att personalen plågat barnen. Får hoppas Vänsterpartiet utesluter A**a nu för annars tappar man ju tilltron totalt på politiken! Och att de även blir avskedadad från skolan och får indragen lärarlegitimation. Enda rätta nu!
Citera
2024-02-07, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catilyn
Utredningen är klar!
Utredningen utifrån anmälda missförhållanden på Lilla Sätra anpassad grundskola är nu klar. Den externa utredningen, som är genomförd av företaget Starpoint Advisory, finner att det är sannolikt att missförhållanden har förekommit. Idag går 12 elever kvar på Lilla Sätra anpassad skola och 8 elever har fått en placering på andra skolor.

Utredningen omfattar 28 intervjuer (chefer, medarbetare, tidigare anställda, vårdnadshavare) som är genomförd under v 1 – 5 2024. Utredarna har tagit del av ljudupptagningar och filmer. Utifrån verksamhetens uppdrag har utredarna även haft tillgång till specialpedagogisk kompetens.

Utredningen har inte bedömt enskilda händelser beträffande barn eller medarbetare eller om anklagelser är sanna eller falska. Utredningen tydliggör också att visselblåsarens och tidigare anställdas berättelse skiljer sig från medarbetarnas beskrivning av vad som skett. Trots detta gör utredarna bedömningen att det är sannolikt att missförhållanden har förekommit på Lilla Sätra anpassad grundskola.

─ Det som framkommer i utredningen är mycket allvarligt. Vi kommer nu att analysera utredningen i sin helhet och utifrån det fatta beslut om åtgärder, säger Tomas Hartikainen, sektorchef Utbildning Gävle.

Det finns rutiner för hur verksamheten ska rapportera in och utreda tillbud och kränkningar. Varför inte rutinerna har följts ger utredningen inte något svar på.

─ Utbildningsnämnden har idag beslutat att ge Utbildning Gävle i uppdrag att ta fram en åtgärdsplan för att, enkelt uttryckt, säkerställa att det här inte inträffar igen, säger Daniel Olsson (S), ordförande i utbildningsnämnden.

Åtgärdsplanen ska återrapporteras vid nämndssammanträdet 21 februari.

Utredningen har således inte kommit fram till någonting, vad förvånande... Eftersom de inte kan bedöma enskilda kränkningar, trots videobevis, samt att visselblåsarens utsaga skiljer sig från medarbetarnas har vi här att göra med TBA. Det är således enligt huvudmannen helt i enlighet med deras TBA att kränka elever. Det förklarar även "bristande rutiner" vid rapportering av kränkningar, då skolinspektionen annars skulle ha slagit ned på denna "bristande rutin" vid deras tillsyn.
Citera
2024-02-07, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Utredningen har således inte kommit fram till någonting, vad förvånande... Eftersom de inte kan bedöma enskilda kränkningar, trots videobevis, samt att visselblåsarens utsaga skiljer sig från medarbetarnas har vi här att göra med TBA. Det är således enligt huvudmannen helt i enlighet med deras TBA att kränka elever. Det förklarar även "bristande rutiner" vid rapportering av kränkningar, då skolinspektionen annars skulle ha slagit ned på denna "bristande rutin" vid deras tillsyn.

Utredningen har visat att det förekommit missförhållanden, missade du det? Skolinspektionen har inget med DENNA utredning att göra utan gör nog sin egen.
Citera
2024-02-07, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos

Skolinspektionen är ju inte inblandade alls! Startpoint Advisory heter företaget som gjort utredningen. Jag tror kanske att medarbetarna har kört någon egen variant på TBA, ansvarig bitr rektor har ingen aning om elevkategorin utan har gått på vad ”starka” lärare/annan personal har sagt är bra för dessa elever.
Citera
2024-02-07, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korpen75
Nu har utredningen visat att personalen plågat barnen. Får hoppas Vänsterpartiet utesluter A**a nu för annars tappar man ju tilltron totalt på politiken! Och att de även blir avskedadad från skolan och får indragen lärarlegitimation. Enda rätta nu!

Om du anser att de här lärarna inte ska ha kvar sina legitimationer så står det dig fritt att anmäla dessa till Skolinspektionen!
Citera
2024-02-07, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelluvaFlower
Det är ni som talar om bestraffning, om olika psykologiska och pedagogiska metoder inte jag. Jag tror inte det minsta på att det används bestraffningar på skolan. Det är du/ ni som påstår det och då ska det enligt er vara sant. Vänta på utredningen,
Nu lämnar jag tråden. Tack för mig.

Hur tänker du nu när utredningen är klar? Personal är dessutom polisanmälda.
Citera
2024-02-07, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensprattel
Hur tänker du nu när utredningen är klar? Personal är dessutom polisanmälda.
Ja, polisanmälningar var ju väntade eller hur? Det betyder egentligen ingenting. Jag tänker att när utredningen fortsätter med personliga samtal kommer ord att stå mot ord. Tänk på att personalen går i svaromål nu. Vad som är sant eĺer falskt har inte fastslagits än. Fackliga ombudsmän och jurister kopplas nu in för att föra personalens talan i det arbetsrättsliga arbetet. Då kommer man kanske inta så långt med egna subjektiva anteckningar och ljus från ett barn som skriker. Barn som skriker kan du höra på vilket dagis som helst. Här är det barn med if-diagnoser och ibland tilläggsdiagnoser. Det som påstås måste kunna bevisas. Det verkar man inte ha kunnat göra ännu. Här finns bara privata anteckningar, inga regelrätta anmälningar som gjorts när incidenten inträffat. Det skulle inte förvåna mig om polisanmälningar mot visselblåsaren kommer att komma. Men det är bara mina egna funderingar. Det borde vara rimligt. Om personalen har sina förklaringar och det är skarpa ombudsmän som för deras talan kan det här bli åtal för förtal. Information om namn är spritt bland annat i den här tråden. Jag tror fortfarande att det här är starkt överdrivet och förvanskat. Jag tror inte ett ögonblick på att det finns någon straffbänk tex. Jag vill inte kommentera ngt mer för att elda på denna osunda brasa. Men jag svarar dig för att du verkar vettig och nyanserad. Nog nu. En mycket dålig högsta chef verkar de ha i allafall. Herre gud. Tack för mig.
Citera
2024-02-07, 20:10
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/lattnad-visselblasare-och-foraldrar-om-skolutredningen-i-gavle
Citera
2024-02-07, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porrosloco
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/lattnad-visselblasare-och-foraldrar-om-skolutredningen-i-gavle

Det här reportaget var väl ”sådär”. Varför ska visselblåsaren svara på vad hon tycker ska ske? Föräldern som svarade på frågor var ju vettig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in