2024-02-07, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ironi -har hört talas om det?

Det där var inte ironi, det var sarkasm.
Dessutom är du oförmögen till södsnt så i ditt fall är det fabulerande argumentationsfel och lögner.

Citat:
Ja, skall du diskutera det här fallet så får du väl utgå ifrån vad han säger.

Varför gör inte du det?

Citat:
Han är ju mer än detaljerad i sin beskrivning. Skall du hitta på eget så diskuterar du ju inte det här fallet.

Så du har aldrig hittills diskuterat det här fallet?

Citat:
Det vet du för du är gynekolog förstår jag.

Man behöver, naturligtvis, inte vara gynekolog för att begripa hur slemhinnor fungerar.
Det räcker med lite allmänbildning, och en utbildning i anatomi är bara ett plus.

Citat:
Nej, de läker fort - vilket säger att den rodnad som syns ett halv dygn senare har varit värre.

De kan alltså varit rivsår från naglar som vid det tillfället bara syns som rodnader. Gott så.

Citat:
Din verklighet har mycket lite att göra med vetenskap. Du rapar ur dig skit till höger och vänster som inte har stöd i någonting

Ändå har jag, med källor, många gånger överbevisat dig och belyst dina lögner.
Det slutar alltid med att du ynklig försöker fly ansvar och slutar att svara på det. Alltid.

Citat:
Trevligt - du får gärna hata mig .. däremot börjar det bli lite sjukt med din fixering och dina fantasier kring mitt könsorgan.

Det var du som hänvisade till den och tog upp den som om du skulle ha något sorts tolkningsföreträde för att du har erfarenhet av en(1). Så är det givetvis inte. Särskilt inte din som knappast kan jämföras med en frisk kvinnas.

Citat:
Finns det ingen annan fitta du kan fantisera om?
Eller nej - det gör det förstås inte.

Jodå, rätt många som jag kan dra mig till minnes.
Tyvärr har jag varit fast vid den ofrivilliga tanken på din sedan du började tjata om den inatt och jämförde den med en gammal sko.
Det har varit precis som att ha minnesbilder från en hemsk tågolycka eller någon som hoppat från en bro som man inte kan bli av med. Jag har varit fast i en känsla av att befinna mig i The upside down i Stranger things ända sedan du tvingade på mig minnesbilden.
Man föreställer sig att det är precis så din ”man” känner sig rent fysiskt varje olycklig gång han faller in i dig…stackarn.
Citera
2024-02-07, 14:30
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Du har fått mitt svar.

Nej det har jag inte.

Kan du bara vara snäll och svara? Är GENERELLT våldtäktsoffer som skrattar/skämtar mindre trovärdiga som offer än de som inte skrattar/skämtar?

Det är världens enklaste fråga. Ja eller Nej?

Jag kan ge dig mitt svar: Ja.

Vad är ditt?
Citera
2024-02-07, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Det var många kloka ord i den artikeln. Jag fastnade särskilt för följande, vilket är precis vad jag uttryck i tråden fast med andra ord:

"Inte sällan består stödbevisning i sexualmål av vittnen i målsägandens närhet som berättar om målsägandens uppträdande efter påstådd gärning och vad målsäganden har berättat för dem. En risk utifrån ett rättssäkerhetsperspektiv med att tillmäta sådan ”stödbevisning” alltför stor bevisverkan är dock att det, såvitt vi förstår, inte finns någon tillförlitlig och robust forskning om hur personer reagerar efter att ha blivit utsatta för övergrepp. Vår praktiska advokaterfarenhet säger oss också att personer reagerar väldigt olika. Det finns inte något ”rätt” eller ”fel” sätt att hantera ett övergrepp på. Vi är olika och vi reagerar olika. Det är därför vanskligt att bedöma om en gärning är styrkt eller inte utifrån påståenden om hur målsäganden har reagerat och agerat efter ett påstått brott. Vi påstår vidare att en berättelse som sprids i flera led inte blir mer sann för det."

Ja, det är väldigt mycket det här vi har diskuterat(och trollen försökt förneka)och vi nu får stöd för.
Även om micro redan har börjat försöka skademinimera efter att hon sett den här artikeln och försöker förminska advokaters erfarenhet och förståelse för våldtäktsoffer…
Patetiskt.
Citera
2024-02-07, 15:27
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nej det har jag inte.

Kan du bara vara snäll och svara? Är GENERELLT våldtäktsoffer som skrattar/skämtar mindre trovärdiga som offer än de som inte skrattar/skämtar?

Det är världens enklaste fråga. Ja eller Nej?

Jag kan ge dig mitt svar: Ja.

Vad är ditt?
Nej, jag besvarar inte en sådan fråga utan att veta mer om omständigheterna.
Jag säger att uppförande påverkar intrycket och hur trovärdig man uppfattar en person.
Det är det svar du får.
Citera
2024-02-07, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemvarare
Så enligt dig ska "starka" individer alltid kunna försvara sig från våldtäkt medans det bara är svaga "duvungar" som kan bli våldtagna på riktigt?

Är du snäll och undviker att lägga såna påståenden i min mun? Även om du lägger till ett frågetecken så antyder du att det var min tanke, odh det är ohyfsat, det är inte alls vad jag beskrev.

Det finns nämligen ett argument som används flitigt som försvar till varför C inte skulle ha gjort något mostånd, nämligen för att V var så mycket starkare och att C skulle vara chanslös om hon försökte ta sig loss. Att C kände sig tvingad att gå med på allt, för om hon gjorde motstånd, så skulle V orsaka skada på henne för att få sin vilja igenom.

Och det argumentet håller jag inte med om, för C var inte försvarslös. Hon hade kunnat stå upp mot honom rätt bra, skulle jag vilja påstå. Så att C kände sig tvingad pga Vs överlägsenhet i styrka, är något som jag inte håller med om, och därför fanns det inget tvång.

Citat:
Ifall du tror att tvång och våld bara kan ske fysiskt har du ett och annat att lära. Dessutom behövs varken våld eller tvång för att det ska klassas som våldtäkt. Det är bristen på samtycke. Vet inte hur många gånger de skrivits i tråden?

Det var en användare som påstod att C hade blivit tvingad till att ha sex tidigare, jag frågade hur men han undvek frågan och började om på nytt igen.

Citat:
Kvinnohatet lyser igenom så starkt här. Vet inte ens om de är värt att bemöta i denna tråd då ni inte vill diskutera fallet utan redan har bestämt er för att "hon ångrade sig på morgonen" eller att hon skulle ljuga... Bara för att hon kan..? Bara för att hon är en lömsk kvinna? Med tanke på den fruktansvärda offentliga massakern kvinnor går igenom (bevis: denna tråd) är det helt befängt att utgå ifrån att hon ljuger. Tror ni på riktigt att någon frivilligt skulle utsätta sig för de?

Fast det har redan förekommit rimliga förklaringar till hennes agerande. Hon ville ha tillbaka sitt ex och då ser det ju inte bra ut att ha legat med någon random kille. Efter samtal med hennes vänner blev hon övertalad till att anmäla.

Citat:
De flesta av er utgår inte att hon ljuger på grund av någonting i fallet utan bara för att möjligheten existerar att hon KAN ljuga. För att hon är kvinna. För det har ju hänt förr.

Det där stämmer ju inte alls. Det var när fup kom fram som många skiftade åsikt, inte när vi bara hade tillgång till domen. Jag antar att du har läst igenom förhören i fup?

Citat:
Finns otaliga andra domar som har större oklarheter än denna dom ändå leder till en fällande dom. Där det knappt blir någon debatt alls. Problemet är inte oklarheterna, problemet är att ni utgår ifrån att hon ljuger.

Nja, vi har ju läst fup och vad som hände med hans advokat som totalt slängde honom under bussen pga hennes feministiska ideologi.
Citera
2024-02-07, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Tingsrätten dömde V till 3 extra månader p g a strypsexet och de 2 stora blåmärkena som uppkom vid bordet där t o m V berättat att han tryckte hårt. De flesta definierar nog detta som våld, och man borde nog få trycka väldigt hårt för att åsamka dessa skador. Nu behöver varken hot eller våld förekomma för att bli dömd för våldtäkt, det är avsaknaden samtycke som är avgörande

Strypgreppen har inte V erkänt, inte sant? Men jag har redan skrivit att han inte borde ha gjort så, om det nu stämmer. Han hörsammade ju ändå hennes nej när det var någon ställning som var obekväm för henne. Och om jag har förstått det rätt, så är ju lite hårda tag inte allt för främmande bland den yngre generationen... men jag skulle varken kalla det för våld eller fysiskt tvång att ha lite hårt sex.
Citera
2024-02-07, 15:38
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Jag utgår ifrån att han överklagat och att HvR kommer avgöra ärendet.
Det blir intressant att se hur de dömer och hur de motiverar sin bedömning.
Just nu är det enda som talar för honom hans egen berättelse - men vad pekar i positiv riktning för honom menar du?

Han har överklagat.
Hovrätten för Västra Sverige har inte satt ut datum för huvudförhandling. De uppger att det kommer att dröja till åtminstone september.
Kan tänka mig att V:s liv är lite på paus så länge han har en fängelsedom hängande över sig.
Han gör klokt i att vara återhållsam med sprit och sexuella närmanden så att inte rättsväsendet får anledning att intressera sig för honom i andra ärenden.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-02-07 kl. 15:46.
Citera
2024-02-07, 15:54
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Han har överklagat.
Hovrätten för Västra Sverige har inte satt ut datum för huvudförhandling. De uppger att det kommer att dröja till åtminstone september.
Kan tänka mig att V:s liv är lite på paus så länge han har en fängelsedom hängande över sig.
Han gör klokt i att vara återhållsam med sprit och sexuella närmanden så att inte rättsväsendet får anledning att intressera sig för honom i andra ärenden.
Det är en grymt lång väntetid i en ung människas liv. Dessvärre är det en effekt av han är på frifot - hade han suttit häktat så hade ärendet haft förtur.
Om de dessutom fastställer domen och ger fängelse så blir väntan som en extra strafftid som han inte får räkna av från straffet.
Ja, han bör nog tänka sig för.
Citera
2024-02-07, 16:02
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag säger att uppförande påverkar intrycket och hur trovärdig man uppfattar en person.
Det är det svar du får.

Men det är ju en GENERELL fråga. Då kan du inte få specifik information. Det betyder också att det inte finns några absoluta utfall av den, dvs man kan skratta och ändå ha blivit våldtagen trots att det GENERELLT inte är ett typiskt beteende för ett våldtäktsoffer.

Så jag förstår verkligen inte ditt problem med att svara på en så enkel fråga.
Citera
2024-02-07, 16:10
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det är det svar du får.

Om vi säger så här då för att illustrera:

Vi har 200 000 påstådda våldtäktsoffer. 100 00 av dem skämtade och skrattade efteråt, 100 000 gjorde det inte. Baserat på den datan, i vilken 100 000-grupp skulle du förvänta dig att hitta flest falska anmälningar?

DET kan du väl iaf svara på?
Senast redigerad av Fiffiniffi 2024-02-07 kl. 16:21.
Citera
2024-02-07, 16:29
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Om vi säger så här då för att illustrera:

Vi har 200 000 påstådda våldtäktsoffer. 100 00 av dem skämtade och skrattade efteråt, 100 000 gjorde det inte. Baserat på den datan, i vilken 100 000-grupp skulle du förvänta dig att hitta flest falska anmälningar?

DET kan du väl iaf svara på?
Ingen- båda reaktionerna är uppenbarligen lika vanliga.
Citera
2024-02-07, 16:34
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ingen- båda reaktionerna är uppenbarligen lika vanliga.

Varför är det uppenbart? För att grupperna är lika stora, menar du? Snälla, säg att det inte är så du tänker.
Senast redigerad av Fiffiniffi 2024-02-07 kl. 16:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in