2024-02-07, 12:57
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Tack. Så varför sa du något helt annat tidigare? Ljög du eller visste du inte bättre?
Jag har inte påstått att skadan i sig innebär att det skett en våldtäkt.
Jag har sagt slutsatsen är att de inte kan fastställa om hon varit frivillig eller om det handlar om en våldtäkt.

Däremot uppstår inte en sådan skada om hon är så blöt som han hävdar.
Citera
2024-02-07, 12:58
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
[/b]

Kvinnan särade på benen och lät mannen penetrera henne.
Varifrån har du fått det?
Hans påstående?
Vad har han för stöd för sina påståenden?
Citera
2024-02-07, 12:59
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det är inte rivmärken - det är rodnad.
Rivmärken har ett annat utseende.

Har du sett bilder?

Kan det inte uppstå rodnad vid lätt skrapning?

Vad har du för vetenskapliga belägg för det i så fall mer än att du är kvinna med grandios självbild?
Citera
2024-02-07, 13:09
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Däremot uppstår inte en sådan skada om hon är så blöt som han hävdar.

Rent trams.
Citera
2024-02-07, 13:22
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Det var din tanke - och den kan jag ha förståelse för.
Det var inte vad som hände.

Att en domstol dragit vissa slutsatser vet vi men fallet hamnar väl i hovrätten snart? Kanske kommer den unge mannen att få upprättelse där?

Du måste hålla med om att det finns omständigheter som pekar i positiv riktning för den unge mannen, han bestrider brott dessutom.
Citera
2024-02-07, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
HA!

Mannen i målet har begärt en erfaren advokat från advokatfirman de Basso.

Nu blir det nog snart annat ljud i skällan ska ni se.

Utmärkt!
Även om jag inte gillar de Basso något vidare så är han en av de som identifierat det rättsvidriga i de här målen.

Det finns all anledning att känna oro för att vem som helst kan dömas för våldtäkt utan substantiell bevisning, skriver debattörerna.

Konsekvensen av det är att människor felaktigt döms för våldtäkt, till långa fängelsestraff och ett liv av stigmatisering, utan substantiell bevisning.”

Oskyldiga offras på rättssäkerhetens altare. Det är den beska sanningen.”

https://www.svd.se/a/BJarG7/domstolarna-har-sankt-beviskraven-i-sexualmal
Citera
2024-02-07, 13:28
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Att en domstol dragit vissa slutsatser vet vi men fallet hamnar väl i hovrätten snart? Kanske kommer den unge mannen att få upprättelse där?

Du måste hålla med om att det finns omständigheter som pekar i positiv riktning för den unge mannen, han bestrider brott dessutom.
Jag utgår ifrån att han överklagat och att HvR kommer avgöra ärendet.
Det blir intressant att se hur de dömer och hur de motiverar sin bedömning.
Just nu är det enda som talar för honom hans egen berättelse - men vad pekar i positiv riktning för honom menar du?
Citera
2024-02-07, 13:34
Moderator
OYs avatar
Citat:

[. . .]
Det är skillnad på rivsår och skavsår.

Vad har du själv för vetenskapliga belägg?
Mer än att du tycks störa dig på att en kvinna inte omedelbart adopterar ditt trams och rättar sig i ledet?

Jag har inga vetenskapliga belägg, jag lägger ut en hypotes baserad på min livserfarenhet och förvärvade kunskaper. Du kan såga hypotesen, gärna med något vetenskapligt istället för ditt översitteri och tyckande.
Citera
2024-02-07, 13:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011

Inte omöjligt att Hovrätten gör en annan bedömning av parternas trovärdighet som personer och tillförlitlighet vad gäller utsagor.
Citera
2024-02-07, 13:37
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har inga vetenskapliga belägg, jag lägger ut en hypotes baserad på min livserfarenhet och förvärvade kunskaper. Du kan såga hypotesen, gärna med något vetenskapligt istället för ditt översitteri och tyckande.
Så du får köra med översitteri och tyckande när du sågar det jag säger.
Men jag måste komma med vetenskapliga belägg för att såga ditt strunt.
Du är nästan rolig.
Citera
2024-02-07, 13:38
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrsos2
Utmärkt!
Även om jag inte gillar de Basso något vidare så är han en av de som identifierat det rättsvidriga i de här målen.

Det finns all anledning att känna oro för att vem som helst kan dömas för våldtäkt utan substantiell bevisning, skriver debattörerna.

Konsekvensen av det är att människor felaktigt döms för våldtäkt, till långa fängelsestraff och ett liv av stigmatisering, utan substantiell bevisning.”

Oskyldiga offras på rättssäkerhetens altare. Det är den beska sanningen.”

https://www.svd.se/a/BJarG7/domstolarna-har-sankt-beviskraven-i-sexualmal

Det var många kloka ord i den artikeln. Jag fastnade särskilt för följande, vilket är precis vad jag uttryck i tråden fast med andra ord:

"Inte sällan består stödbevisning i sexualmål av vittnen i målsägandens närhet som berättar om målsägandens uppträdande efter påstådd gärning och vad målsäganden har berättat för dem. En risk utifrån ett rättssäkerhetsperspektiv med att tillmäta sådan ”stödbevisning” alltför stor bevisverkan är dock att det, såvitt vi förstår, inte finns någon tillförlitlig och robust forskning om hur personer reagerar efter att ha blivit utsatta för övergrepp. Vår praktiska advokaterfarenhet säger oss också att personer reagerar väldigt olika. Det finns inte något ”rätt” eller ”fel” sätt att hantera ett övergrepp på. Vi är olika och vi reagerar olika. Det är därför vanskligt att bedöma om en gärning är styrkt eller inte utifrån påståenden om hur målsäganden har reagerat och agerat efter ett påstått brott. Vi påstår vidare att en berättelse som sprids i flera led inte blir mer sann för det."
Citera
2024-02-07, 13:40
Moderator
OYs avatar
Citat:
Så du får köra med översitteri och tyckande när du sågar det jag säger.
Men jag måste komma med vetenskapliga belägg för att såga ditt strunt.
Du är nästan rolig.

Gish-gallop.

Den åtalade mannens, eller någon annan persons naglar skulle kunna ha orsakat rodnader på kvinnans slidväggar.

Där har du hypotesen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in