2024-02-07, 03:45
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Är det intressant vilken hastighet en spårvagn klarar att komma upp i? Jag tänker att det är mer intressant vilken hastighet dom håller. Många bilar klarar att komma upp i 200 knyck, men det innebär inte att bilarna håller den hastigheten på stadsgator.

Jag tänkte mig att spårvagnarna har samma hastighetsbegränsning som den omgivande vägtrafiken. Men det kanske är fel. Finns någon som vet bättre vilka hastighetsgränser som gäller för spårvagnarna?

Accelerationen påverkar hur snabbt föraren får upp spårvagnen i hastighet efter stoppet på hållplatsen Hinsholmen. Den obevakade övergången ligger i en svag vänsterkurva cirka 150 meter efter hållplatsen.

Att accelerationen kan påverka olycksrisken avsevärt, eftersom att personer som korsat olyckskorsningen i åratal, helt plötsligt kan möta en vagn som kanske håller 50 km/h redan efter 100 meter.

Ponera att de gamla vagnarna närmar sig samma övergång i max 35-40 km/h, plus att de väsnas betydligt mer än de senaste vagnarna.

Jag vet inte hur mannen betedde sig framför spårvagnen och vad som egentligen inträffade. Kanske gick han i sin egen värld. Kanske hade han lurar och lyssnade på en intressant ljudbok. Kanske hade han klassisk musik på högsta volym.

Kanske hade han inga lurar alls, utan gick försjunken i sin telefon. Kanske hade han varken lurar, telefon eller något annat som kunde dra fokus från banvallen. Jag vet inte hur olyckan gick till.

Men, poängen är att infrastrukturen ska vara såpass väl anpassad och säker att ouppmärksamma barn, spralliga ungdomar, äldre, och även funktionsnedsatta kan röra sig utomhus, utan att riskera en spårvagn mitt i ansiktet.

Vanliga människor ska inte behöva bli ihjälkörda av spårvagnar, bara för att föraren inte lyckas bromsa i tid.

Kan vi skicka ut människor i rymden, borde vi kunna ha teknik som förhindrar fler dödsfall framför och under spårvagnarna här i Göteborg.

Jag skulle gärna se någon form av ATC även på spårvagnarna, även om jag är väl medveten om de enorma tekniska och sensoriska utmaningar som ett ATC-system behöver klara av i stadsmiljö, för spårvagnar på blandade banvallar - stadsmiljö, egen banvall, delad banvall med buss/taxi med mera.

Kanske kan man i framtiden integrera AI-teknik även i spårvagnar, och skapa system som gör att spårvagnar använder avancerade LIDAR-system.

Kan tunga lastbilar och vanliga personbilar framföras i vanlig trafikmiljö autonomt redan idag, borde ett liknande system även kunna anpassas för spårvagnar. Så får vi inga fler lika meningslösa dödsfall och tragedier som i det här fruktansvärt sorgliga elände, bara för att spårvagnen inte hann bromsa.
Citera
2024-02-07, 04:22
Medlem
Spårbunden trafik har företräde i trafiken, inklusive mot parkerade fordon, och även mot fotgängare, bara utryckningsfordon går före spårvagn.

Citat:
All trafik, med undantag av utryckningsfordon, skall lämna företräde för spårvagnstrafik vid korsningar som inte är ljusreglerade. Denna trafikregel omfattar alltså även gångtrafikanter, cyklister, mopedister med flera
https://goteborgssparvagar.se/vanliga-fragor/
Citera
2024-02-07, 06:29
Medlem
Mogadons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Njae..

Påkörda människor som lever och transporteras in till sjukhuset, men som sedan avlider på akuten, hamnar alltid uppe på Rättsmedicin.

Här är det i allra högsta grad viktigt hur mannens skadebild ser ut. Allt för att kunna utreda så noga som möjligt, hur olyckan gick till. Något rättsläkare behöver kopplas in för att kunna utröna.

Så även om mannen levde vid ankomsten till Sahlgrenska/Mölndal/Östra, så flyttas kvarlevorna direkt upp till Rättsmedicin vid sådana här händelser.

Även personer som avlider inne på sjukhus, där man kanske kan misstänka oklarheter med mediciner, förgiftningar eller annat, hamnar också på Rättsmedicin.

Så inte enbart redan avlidna personer, utan egentligen alla dödsfall med frågetecken där polisen kan tänkas vilja veta mer om dödsfallet och om orsaken.

Exempel: Självmord, trafikolyckor, mord/dråp, missbrukare och så vidare.

Patologen och de ordinarie bårhusen tar emot avlidna där inga misstankar om brott föreligger.

Alltså, konstaterat sjuka patienter med en förväntad utgång (döden) och övriga fall där dödsfallen anses som naturliga hamnar normalt på sjukhusens vanliga bårhus.

Nej, du har fel. Att bli påkörd av en spårvagn är inte misstanke om brott. Dessa ligger på vanligt bårhus och inte rättsmedicin eftersom dödsorsaken är känd och inte misstänks vara mord. Du hamnar enkom på rättsmedicin vid oklar dödsorsak eller misstanke om mord/dråp/vållande.
Citera
2024-02-07, 07:14
Medlem
Självmord? Rätt långt till ett tågspår och en spårvagn i hög fart funkar väl också om man slänger sig framför. Inflation, kris, krog...
Citera
2024-02-07, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogadon
Nej, du har fel. Att bli påkörd av en spårvagn är inte misstanke om brott. Dessa ligger på vanligt bårhus och inte rättsmedicin eftersom dödsorsaken är känd och inte misstänks vara mord. Du hamnar enkom på rättsmedicin vid oklar dödsorsak eller misstanke om mord/dråp/vållande.

Polisen inleder väl alltid en förundersökning om vållande eller annan rubricering för att fastställa vad som hände?
Citera
2024-02-07, 09:46
Moderator
Parongatans avatar
GP skriver idag i en låst artikel bland annat:

Citat:
Utanför vårt fönster så dör en människa i 60-årsåldern och jag vill inte döma vem som gjort fel eller så utan det är en kombination. Kan man få ner hastigheten så skulle jag bli jätteglad. Tyvärr verkar det som att det ska behöva hända en sån här olycka för att det ska bli förändring, säger Thoma* Mereniu*.

Citat:
På andra sidan spårvagnsrälsen bor en man som inte vill vara med i tidningen med sitt namn. Han har sett en liknande incident tidigare. Den gången överlevde personen som blev påkörd, men mannen understryker vikten av att vara uppmärksam och berättar att han aldrig låtit sina barn gå själva över rälsen.

Citat:
Bland grannarna efterfrågas nu en rad åtgärder som blinkande ljus när spårvagnen kommer och lägre hastigheter.

Citat:
Inte långt senare stannar en bil från Göteborgs spårvägar till vid platsen och placerar två röda skyltar med siffran 30.

Förhoppningsvis kan den här platsen nu äntligen byggas om och spårvagnstrafiken bli mer säker i framtiden. Så att inga fler råkar illa ut på grund av för höga hastigheter och genom det, en ökad risk att skadas eller i värsta fall, dö.
Citera
2024-02-07, 10:56
Avslutad
Citat:

Förhoppningsvis kan den här platsen nu äntligen byggas om och spårvagnstrafiken bli mer säker i framtiden. Så att inga fler råkar illa ut på grund av för höga hastigheter och genom det, en ökad risk att skadas eller i värsta fall, dö.
Det är obegripligt att det inte funnits ordentlig säkerhet.
Är det en kostnadsfråga? Förmodligen.
Oerhört tragiskt.
Citera
2024-02-07, 11:00
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det är obegripligt att det inte funnits ordentlig säkerhet.
Är det en kostnadsfråga? Förmodligen.
Oerhört tragiskt.

Verkligen helt obegripligt. Kritiken mot just den här övergången har funnits sedan många år. Det är helt klart att det handlar om pengar. Att ansvariga hoppats på att allt ska gå bra, fast trafikmiljön är helt usel just här.

Om det ska finnas minsta form av positiv sak med den här tragiska händelsen, är det att våra ansvariga nu kommer att låta bygga om platsen med både ljus- och ljudsignaler. Samt att bygga refuger, staket och annat som kan förebygga olyckor.
Citera
2024-02-07, 11:01
Medlem
Solferinos avatar
Citat:

Spårvagnarna på sträckan mellan Långedrag och Hinsholmen håller ofta en väldigt hög fart.
Det är en lång svepande kurva där det går att gasa på ordentligt och t.o.m. köra om bilarna. Detta gäller för övrigt hela sträckan mellan hållplatserna bort till Kungsten. Raka spår hela vägen.
Vid den olycksdrabbade övergången finns det på ena sidan pollare med varningslappar på, och från andra ett "sick-sack" staket som man måste tråckla sig igenom så lite har gjorts för att man inte bara skall gå rakt ut.
Jag antar att det inte var första gången Pietro gick/sprang den här vägen med tanke på att han inte bodde så långt därifrån så han måste verkligen haft tankarna någon annanstans stackarn.

Ett annat riktigt trafikfarligt ställe är också därute vid Långedrags hållplats. Där korsar spårvagnarna mötande biltrafik utan en enda blinkande lampa eller trafiksignaler.
Smäller ordentligt minst en gång varje år när turisterna kommer.
Citera
2024-02-07, 11:07
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Så kanske det är. Jag kommer bara ihåg att m28/29* har de där stora gruslådorna man kan se från insidan av vagnen, som sprutar ut grus automatiskt(?) vid inbromsning. Eftersom minnet är luddigt antog jag bara att grus=motverkar snö & ishalka.
(Vilket kanske är syftet också. Bara det att grus inte påverkar löv?)

*För senare modeller kommer jag inte ihåg alls. Men jag utgår från att även de har system för grusning.

Sanden hjälper vid all halka och lövhalkan är det halaste för spårvagnar, snö is eller regn orsakar i regel inget sandbehov vid bromsning.
Citera
2024-02-07, 11:12
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solferino
Spårvagnarna på sträckan mellan Långedrag och Hinsholmen håller ofta en väldigt hög fart.
Det är en lång svepande kurva där det går att gasa på ordentligt och t.o.m. köra om bilarna. Detta gäller för övrigt hela sträckan mellan hållplatserna bort till Kungsten. Raka spår hela vägen.
Vid den olycksdrabbade övergången finns det på ena sidan pollare med varningslappar på, och från andra ett "sick-sack" staket som man måste tråckla sig igenom så lite har gjorts för att man inte bara skall gå rakt ut.
Jag antar att det inte var första gången Pietro gick/sprang den här vägen med tanke på att han inte bodde så långt därifrån så han måste verkligen haft tankarna någon annanstans stackarn.

Ett annat riktigt trafikfarligt ställe är också därute vid Långedrags hållplats. Där korsar spårvagnarna mötande biltrafik utan en enda blinkande lampa eller trafiksignaler.
Smäller ordentligt minst en gång varje år när turisterna kommer.

Jo, det är min iakttagelse också. Att spårvagnarna alltsom oftast drar på rejält uppe på banvallen. Särskilt de senaste vagnarna som har ett betydligt större tryck från motorerna. Oomkullerunkeliga fakta är ju att spårvagnen höll en för hög hastighet, eftersom att föraren inte lyckades bromsa innan påkörningen var ett faktum.

Jag tror också att Pietro gått den här vägen många gånger tidigare. Och nu vet jag att han kom från Hinsholmssidan med Gamla Vägen och skulle över Saltholmsgatan för att ta sig in i villaområdet och troligen hemåt.

Han var på väg hem och hade gått en rask promenad. Sikten från den sidan Pietro kom ifrån är riktigt dålig.

Jag tror att Pietro hade full koll åt vänster, på spårvagnarna som kommer från Saltholmen och ska in mot stan, och att han därmed trodde att det var fritt att passera båda spåren eftersom att han varken hörde eller såg spårvagnen som relativt tyst kom från Hinsholmen mot ändstationen i hög fart..

Så Pietro träffades av vagnens front i hög hastighet och blev så svårt skadad att han inte överlevde olyckan.

Jag hoppas och tror att flera av dessa usla och mycket farliga platser nu byggs om, för att framtiden inte ska bjuda på fler onödiga tragedier. Inventeringen har nog redan börjat.
Citera
2024-02-07, 11:14
Medlem
Boringno14s avatar
Nja, det är polisen som är beslutande ifall ett dödsfall ska hanteras av rättsmedicin eller inte. Någon direkt praxis finns alltså inte. Är dödsfallet "onaturligt" eller "oväntat" ska ansvarig läkare kontakta polisen och rådgöra om fortsatt handläggning
Citat:
Ursprungligen postat av Mogadon
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in