Citat:
Är det intressant vilken hastighet en spårvagn klarar att komma upp i? Jag tänker att det är mer intressant vilken hastighet dom håller. Många bilar klarar att komma upp i 200 knyck, men det innebär inte att bilarna håller den hastigheten på stadsgator.
Jag tänkte mig att spårvagnarna har samma hastighetsbegränsning som den omgivande vägtrafiken. Men det kanske är fel. Finns någon som vet bättre vilka hastighetsgränser som gäller för spårvagnarna?
Jag tänkte mig att spårvagnarna har samma hastighetsbegränsning som den omgivande vägtrafiken. Men det kanske är fel. Finns någon som vet bättre vilka hastighetsgränser som gäller för spårvagnarna?
Accelerationen påverkar hur snabbt föraren får upp spårvagnen i hastighet efter stoppet på hållplatsen Hinsholmen. Den obevakade övergången ligger i en svag vänsterkurva cirka 150 meter efter hållplatsen.
Att accelerationen kan påverka olycksrisken avsevärt, eftersom att personer som korsat olyckskorsningen i åratal, helt plötsligt kan möta en vagn som kanske håller 50 km/h redan efter 100 meter.
Ponera att de gamla vagnarna närmar sig samma övergång i max 35-40 km/h, plus att de väsnas betydligt mer än de senaste vagnarna.
Jag vet inte hur mannen betedde sig framför spårvagnen och vad som egentligen inträffade. Kanske gick han i sin egen värld. Kanske hade han lurar och lyssnade på en intressant ljudbok. Kanske hade han klassisk musik på högsta volym.
Kanske hade han inga lurar alls, utan gick försjunken i sin telefon. Kanske hade han varken lurar, telefon eller något annat som kunde dra fokus från banvallen. Jag vet inte hur olyckan gick till.
Men, poängen är att infrastrukturen ska vara såpass väl anpassad och säker att ouppmärksamma barn, spralliga ungdomar, äldre, och även funktionsnedsatta kan röra sig utomhus, utan att riskera en spårvagn mitt i ansiktet.
Vanliga människor ska inte behöva bli ihjälkörda av spårvagnar, bara för att föraren inte lyckas bromsa i tid.
Kan vi skicka ut människor i rymden, borde vi kunna ha teknik som förhindrar fler dödsfall framför och under spårvagnarna här i Göteborg.
Jag skulle gärna se någon form av ATC även på spårvagnarna, även om jag är väl medveten om de enorma tekniska och sensoriska utmaningar som ett ATC-system behöver klara av i stadsmiljö, för spårvagnar på blandade banvallar - stadsmiljö, egen banvall, delad banvall med buss/taxi med mera.
Kanske kan man i framtiden integrera AI-teknik även i spårvagnar, och skapa system som gör att spårvagnar använder avancerade LIDAR-system.
Kan tunga lastbilar och vanliga personbilar framföras i vanlig trafikmiljö autonomt redan idag, borde ett liknande system även kunna anpassas för spårvagnar. Så får vi inga fler lika meningslösa dödsfall och tragedier som i det här fruktansvärt sorgliga elände, bara för att spårvagnen inte hann bromsa.