2024-02-06, 15:17
Medlem
Väldigt mycket skit som händer i GBG nu med dessa spårvagnar, fy vad tragiskt!

RIP
Citera
2024-02-06, 15:18
Medlem
Gomsegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
På Google Street View så är det ett obevakat övergångsställe enbart över vägen. Över spårvagnsspåren så är det inget övergångsställe utan det är väl en övergång. Finns det ens obevakade övergångsställen som går över spårvagnsspår?

För att fotgängare inte ska invaggas i en falsk säkerhet finns det inga /skyltade(B3)målade övergångsställen som korsar spårvägsbanan. Vanlig övergång.

Angående olycksplatser centralt så är det när man kommer till de yttre knutpunkterna av centrum olyckorna sker eftersom förare börjar slappna av och att hastigheten ökar på dessa platser.

Brunnsparken har kanske mycket tillbud men inte så värst mycket olyckor om vi bara pratar personpåkörning då.
Citera
2024-02-06, 16:10
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fackmannen
Is på spåret är ingen stor sak, det är löv på spåret som är det största problemet när det gäller bromssträckor för spårvagnar

Så kanske det är. Jag kommer bara ihåg att m28/29* har de där stora gruslådorna man kan se från insidan av vagnen, som sprutar ut grus automatiskt(?) vid inbromsning. Eftersom minnet är luddigt antog jag bara att grus=motverkar snö & ishalka.
(Vilket kanske är syftet också. Bara det att grus inte påverkar löv?)

*För senare modeller kommer jag inte ihåg alls. Men jag utgår från att även de har system för grusning.
Senast redigerad av fluff995 2024-02-06 kl. 16:37.
Citera
2024-02-06, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Jo, men trafiken där är långsam. Ska man jogga där gör man det med tidningsbudet.

Själv har jag nog större chans att dö där genom att trilla i kanalen på fyllepiss.
Fast inläggen jag svarade på handlade om vilken hållplats/sträcka är mest olycksdrabbad.

Någon påstod Redbergsplatsen med hänvisning till GL:s (!) statistik.
"GL" i Göteborg heter Västtrafik.
Frågade Bing-AI, finns ingen statistik.

Visst, spårvagnar och bussar i Brunnsparken har inge jättehastighet men tror ändå att olycksfrekvensen är högst där. Sen spelar inte hastigheten så stor roll alltid blir du påkörd av en spårvagn som kör 10 km/h får du garanterad några ben knäckta.
Citera
2024-02-06, 17:11
Medlem
Heisenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brendt
Är väl för att personen ifråga hade airbuds, och valde playlist i mobilen eller nått.
Är ju bara att förbjuda airbuds.
Eller förbjuda spårvagnar. Eller gångtrafikanter. Eller så får folk bara ta lite eget ansvar.
Citera
2024-02-06, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Jag noterar att övergångsstället helt saknar varningsljus och varningsljud.

De nya spårvagnarna av modell M33 är mycket tystgående och har rejäla och mycket vridstarka motorer, vilket gör att vagnarna snabbt kommer upp i hastighet.

Troligen skulle mannen skynda sig över banvallen på det obevakade övergångsstället, men missbedömde avståndet till spårvagnen - alternativt missade att spårvagnen ens var i antågande.

Föraren missade helt uppenbarligen mannen och körde rakt på honom i hög fart. Mannen for handlöst omkull och fick livshotande skador, vilket kort därpå ledde till döden.

Spårvagnsföraren kommer att bli dömd för vållande till annans död och grov vårdslöshet i trafik. Även om detta var en ren olycka, så kommer föraren att dömas som vållande.

Varför skulle föraren bli dömd för det? Hen har väl säkert bromsat men eftersom man har en viss bromssträcka för spårvagn hjälpt det kanske inte. Vad skulle föraren kunnat göra annorlunda?

Om de nya spårvagnarna är så tystgående borde de fundera på att lägga till något ljud. Det finns många platser i Göteborg där människor och spårvagnar vistas på samma utrymmen. Och det har ju också varit väldigt många olyckor med spårvagnar och människor.
Citera
2024-02-06, 21:37
Medlem
När jag är i Göteborg är det alltid ett strul med spårvagnarna särskilt i korsningar. Funkar bra i breda gator och raksträckor men de måste införa nåt mer just där de kommer från flera håll och svänger
Citera
2024-02-06, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
När jag är i Göteborg är det alltid ett strul med spårvagnarna särskilt i korsningar. Funkar bra i breda gator och raksträckor men de måste införa nåt mer just där de kommer från flera håll och svänger

För att det alltid är strul i korsningar när just du är i Göteborg...?
Citera
2024-02-06, 22:03
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Vi kan inte ha tunga spårvagnar som lätt kommer upp i 80 km/h mitt inne i villaområden där både barn, ungdomar och alla andra riskerar att råka riktigt illa ut. Och samtidigt ha en oförlåtande trafikmiljö som har en inbyggd livsfara - för att de som bestämmer prioriterar bort säkerheten.

Är det intressant vilken hastighet en spårvagn klarar att komma upp i? Jag tänker att det är mer intressant vilken hastighet dom håller. Många bilar klarar att komma upp i 200 knyck, men det innebär inte att bilarna håller den hastigheten på stadsgator.

Jag tänkte mig att spårvagnarna har samma hastighetsbegränsning som den omgivande vägtrafiken. Men det kanske är fel. Finns någon som vet bättre vilka hastighetsgränser som gäller för spårvagnarna?
Citera
2024-02-06, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll

Enkelt. Ser du en spårvagn lämna företräde. Ser du spår och behöver väja, lämna utrymme. Och !! Ge fan i att göra förbjudna vänstersvängar över spår.
Citera
2024-02-06, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Är det intressant vilken hastighet en spårvagn klarar att komma upp i? Jag tänker att det är mer intressant vilken hastighet dom håller. Många bilar klarar att komma upp i 200 knyck, men det innebär inte att bilarna håller den hastigheten på stadsgator.

Jag tänkte mig att spårvagnarna har samma hastighetsbegränsning som den omgivande vägtrafiken. Men det kanske är fel. Finns någon som vet bättre vilka hastighetsgränser som gäller för spårvagnarna?

Där olyckan skedde är det särskild banvall och då är hastigheten max 60 km/h. De har nu satt ut tillfälliga 30 skyltar. Bäst vore nog om de sätter ut gulblinkande varningssignaler vid den obevakade övergången där olyckan inträffade kan jag tycka. I gatuspår gäller samma hastighet som bilar (max 50). På en hel del ställen är det lägre än så och anges med vita eller röda skyltar. Sen finns det regler för hastighet genom växlar o spårkryss och hållplatser, men det är nog överkurs här. Trafikledning och säkerhetsavdelningen är mycket noga med att hastigheter hålls och mäter ofta, och om man vill ha kvar jobbet är det bäst hålla hastigheterna. Så skulle säga att det är osannolikt att hastigheten har överträtts i det här fallet. Internutredningen kommer analysera färdskrivaren som i de nya vagnarna innehåller all information och lite till
Citera
2024-02-07, 03:15
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymouzzz
Väldigt mycket skit som händer i GBG nu med dessa spårvagnar, fy vad tragiskt!

RIP
Händer väldigt lite numera jämfört med förut.
Men att tro att man kan springa ut framför en spårvagn och tro att man ska klara sig oskadd är knappast spårvagnens fel.
Din information är påhitt och lögn, varför vet du bara själv men självklart vore det intressant att höra de bakomliggande orsakerna till varför du ljuger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in