2024-02-06, 10:10
Medlem
Insamlingskontrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
…det ungefär 1 år från första möte mellan kund och säljar tills lastbilen är färdig och klar för leverans.
Och det är ju väldigt irriterande! Skall man dessutom ha en viss påbyggnad så tar det än längre tid!
Hur kan det vara så när efterfrågan är hög?!?!
Citera
2024-02-06, 12:18
Medlem
george.sthlms avatar
Säljer du bil/chassi klart för påbyggnad eller offererar du även det som kunden skall
ha bilen till ? Timmerekipage, Kran, Krok, Skåp, tank etc ? dvs komplett
Citera
2024-02-06, 13:28
Medlem
jontepsgs avatar
Tredje gången gillt nu eftersom du ignorerat mina tidigare frågor!

Om en person vill ha en lastbil med lite hemliga lådor/utrymmen så att säga, fixar ni det då? Eller krävs det lite extra kosing i ett kuvert för att få det fixat? 🙄

Med tanke på mina tidigare erfarenheter av Scania så känns det ju inte omöjligt ändå.
Citera
2024-02-06, 13:52
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Det är en intressant fråga. Och visst så finns det lastbilsägare som är trogna till ett annat märke än det jag säljer, och som sällant eller aldrig köper ett annat märke. Fast det gäller att vara på hugget, se till att skapa en god relation till de, bjuda in de när vi ska ha demostration av våra modeller, och erbjuda de att testa en demobil från oss, och ev bjuda in till företagsfester i regi av Scania. Men att övertala en trogen Volvo eller Mercedes åkare att köpa Scania är inte lätt.
2. Det händer rätt ofta att bilägaren låter chauffören få vara med på att bygga/beställa lastbilen. Dock så har du rätt i att det vanligtvis tas mindre hänsyn till chaufförernas önskemål ju större åkeriet är.
3. Ja, det finns många lastbilschaufförer som är väldigt intresserade av specifika detaljer på bilarna.
4. jag har provision för varje bil som jag säljer, oberoende av om det är gamla eller nya kunder som handlar bil av mig.
1. Nä det är inte lätt att byta märke. Det kanske du även upplevde om du sålde personbilar till taxiåkerier tidigare. fast det gamla märket kan ju även köpas av en ny återförsäljare med bättre service eller annat
3. kan du nämna några speciella detaljer som vi som aldrig åker lastbil inte känner till. Kylskåp? Kokplatta? Platt-tv?
4. Ja det är bra. Man vill ju ibland inte ge provis till säljare för "gammal" försäljning för det är mycket "ordermottagning". men då kan det hända att säljaren struntar i sin gamla kundbas och företaget förlorar försäljning. Klassiskt dilemma för ledningen.
5. Vem är det som beställer lastbilar med hundra lampor så att bilen ser ut som en julgran? Är det föraren som vill ha det? Är han en glänsare eller är det av säkerhetsskäl? Det ser ju verkligen imponerande ut.
Citera
2024-02-06, 13:57
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Kickad av säljarna? Vet inte helt vad du syftar på här. Men jag är den enda säljaren på Scania-anläggningen i mitt distrikt.

Det händer, givetvis. Men det är viktigt att komma i håg att med lastbilar så tar det ungefär 1 år från första möte mellan kund och säljar tills lastbilen är färdig och klar för leverans. Men under januari mnd så leverade jag totalt ut 6 stycken nya Scanior.
Jag menade vem av säljarna kan komma att bli kickad...
men då förstår jag, du är den ende säljaren och har ditt någorlunda på det torra.
Å man kan ju inte ha noll säljare.
Å skall man sälja om ett år så måste man börja idag med den sälj/leveransprocessen.
Citera
2024-02-06, 15:34
Medlem
Hur kan du med gott samvete sälja dessa skitbilar?

Jag gjorde misstaget att köpa en 4 år gammal R620 av en enbilsåkare. Den hade gått ca 40.000mil när jag köpte den.

Förstå året, innan den gått 50.000mil fick jag byta två foder och kolvar, växellåda och renovera bakaxeln.
Det kostade mig över 300.000kr.. Det tar flera år att köra ihop 300.000kr...

Och jag är ju inte den enda som är drabbad precis.. Forslunds köpe ju en massa av den där modellen med turbocompound där motorerna rasade på löpande band innan de gått 50.000mil.

Och hjälp från Scania kan man ju glömma.. Det enda verkstäderna är duktiga på är att fakturera.
Verkstaden monterade nya batterier åt mig. Drog inte åt polerna ordentligt vilket resulterade i att en av polerna på batterierna smälte bort. Fick jag nya batterier? Glöm det..

Hur många har fått sina företag förstörda av era skitbilar och odugliga verkstäder..?
Citera
2024-02-06, 16:35
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insamlingskontroll
Och det är ju väldigt irriterande! Skall man dessutom ha en viss påbyggnad så tar det än längre tid!
Hur kan det vara så när efterfrågan är hög?!?!
Det är, i de flesta tillfällen, en lång och dvs krävande process att beställa och bygga nya lastbilar. Men nu menade jag att det tar ungefär ett år från först möte mellan kund och säljare (där kunden först förhör sig med en förhandlare) fram tills bilen är färdig och klar för leverans, och det inkluderar såklart tiden det ev med olika påbyggnader. Annars så kan det även bli "lång kö" när jag har många beställningar.
Citera
2024-02-06, 16:49
Medlem
Felpost
Senast redigerad av AlSuedi 2024-02-06 kl. 16:57.
Citera
2024-02-06, 17:14
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svanhalslampa
Hur kan du med gott samvete sälja dessa skitbilar?

Jag gjorde misstaget att köpa en 4 år gammal R620 av en enbilsåkare. Den hade gått ca 40.000mil när jag köpte den.

Förstå året, innan den gått 50.000mil fick jag byta två foder och kolvar, växellåda och renovera bakaxeln.
Det kostade mig över 300.000kr.. Det tar flera år att köra ihop 300.000kr...

Och jag är ju inte den enda som är drabbad precis.. Forslunds köpe ju en massa av den där modellen med turbocompound där motorerna rasade på löpande band innan de gått 50.000mil.

Och hjälp från Scania kan man ju glömma.. Det enda verkstäderna är duktiga på är att fakturera.
Verkstaden monterade nya batterier åt mig. Drog inte åt polerna ordentligt vilket resulterade i att en av polerna på batterierna smälte bort. Fick jag nya batterier? Glöm det..

Hur många har fått sina företag förstörda av era skitbilar och odugliga verkstäder..?
Skitbilar? Hos Scania så får man de driftsäkraste bilarna som finns på markanden.

Det sagt, så förekommer det ju såklart att man även hittar Scanior som inte är riktigt lika bra. Men det är dock väldigt sällant.

Vilken årsmodell var din 620, och vilken i typ av trafik hade den gått i innan du köpte den? Var det en välskött bil? På mig så låter det nästan som att din 620 var i sämre skick, där åkaren hade inte varit så noga med underhåll och service - och då kan det fort bli kostsamt, helt oberoende av vilket märke det ev gäller.

Det har inte varit några större problem med Scania 620 genom årens gång. Tvärtom, så har R620 varit bland de mest driftsäkra bilarna från oss. Och jag har sällant, eller rättare sagt aldrig, hört några av mina kunder säga sig vara missnöjd med en 620 - men igen, det förekommer att inte alla bilar är lika bra (oberoende av modell och motorstyrka).

Att Scania-verkstäderna runt om i landet är odugliga, tycker jag dock låter märkligt. Vi får beröm för våran verkstad med den service som våra duktiga mekaniker ger till samtliga av våra kunder. Men visst, så finns det säkert några verkstäder som inte är helt i toppen.
Senast redigerad av Generalandersson 2024-02-06 kl. 17:16.
Citera
2024-02-06, 17:21
Medlem
Citat:
Skitbilar? Hos Scania så får man de driftsäkraste bilarna som finns på markanden.

Det sagt, så förekommer det ju såklart att man även hittar Scanior som inte är riktigt lika bra. Men det är dock väldigt sällant.

Vilken årsmodell var din 620, och vilken i typ av trafik hade den gått i innan du köpte den? Var det en välskött bil? På mig så låter det nästan som att din 620 var i sämre skick, där åkaren hade inte varit så noga med underhåll och service - och då kan det fort bli kostsamt, helt oberoende av vilket märke det ev gäller.

Det har inte varit några större problem med Scania 620 genom årens gång. Tvärtom, så har R620 varit bland de mest driftsäkra bilarna från oss. Och jag har sällant, eller rättare sagt aldrig, hört några av mina kunder säga sig vara missnöjd med en 620 - men igen, det förekommer att inte alla bilar är lika bra (oberoende av modell och motorstyrka).

Att Scania-verkstäderna runt om i landet är odugliga, tycker jag dock låter märkligt. Vi får beröm för våran verkstad med den service som våra duktiga mekaniker ger till samtliga av våra kunder. Men visst, så finns det säkert några verkstäder som inte är helt i toppen.

Ja skitbilar.

Jag köpte min av en enbilsåkare som gick i pension som kört den själv sedan ny.

Det var en 2010.

Så du tycker det är helt ok att verkstäderna blåser åkarna?

Naturligtvis var grenröret kasst (som på alla Scanior) och jag bad verkstan om prisförslag på att få det åtgärdat.

Man tog 1500kr för felsökning men hittade inget läckage. Ett läckage som hördes klart och tydligt..

Man tog 5k för att att felsöka EBS på mitt släp men kunde inte laga den då diagnosuttaget inte fungerade.

Jag mätte mig fram till den fuktskadade kontakten med en multimeter då jag inte ville pynta 50k(!) för ett nytt system..

(Volvos verkstäder är inte långt efter så just verkstäderna är inte så märkesspecifika.. Men Volvos bilar sprutar det iaf inte dyra delar ur!)
Citera
2024-02-06, 20:19
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svanhalslampa
Ja skitbilar.

Jag köpte min av en enbilsåkare som gick i pension som kört den själv sedan ny.

Det var en 2010.

Så du tycker det är helt ok att verkstäderna blåser åkarna?

Naturligtvis var grenröret kasst (som på alla Scanior) och jag bad verkstan om prisförslag på att få det åtgärdat.

Man tog 1500kr för felsökning men hittade inget läckage. Ett läckage som hördes klart och tydligt..

Man tog 5k för att att felsöka EBS på mitt släp men kunde inte laga den då diagnosuttaget inte fungerade.

Jag mätte mig fram till den fuktskadade kontakten med en multimeter då jag inte ville pynta 50k(!) för ett nytt system..

(Volvos verkstäder är inte långt efter så just verkstäderna är inte så märkesspecifika.. Men Volvos bilar sprutar det iaf inte dyra delar ur!)
Scania levererar inte bara de driftsäkraste bilarna, utan även de mest slitstarka. Men såklart, det händer ju att även Scania producerar bilar som inte är lika bra.

Detta var alltså en 2010:a R620 som var gått i överkant av 400.000 km när du köpte den? Men i vilket skick var bilen i när du först köpte den, och följde du serviceintervallen under tiden då du ägde bilen? Det kan snabbt visa sig att bli väldigt kostsamt om man inte är fullt så noga med underhåll/service på tunga fordon.

Nej, det är givetvis inte okej att verkstäderna blåser kunderna för pengar. Men jag tvivlar starkt på att det har förekommit här, dock så är det som oftast dyrt att reparera tunga fordon.

Det är tråkigt att du hade dåliga erfarenheter med din 620. Men vanligtvis, så är bilarna från Scania väldigt, väldigt starka av sig - de bara går och går ton efter ton, och mil efter mil.
Citera
2024-02-06, 20:53
Medlem
VincentLels avatar
Citat:
Inspirerad av de övriga "fråga en.." trådarna, så startar jag här en tråd där ni kan ställa div frågor till en lastbilssäljare. Detta är ett väldigt spännande jobb med många utmaningar.

Är själv lastbilssäljare, har även erfarenhet som personbilssäljare. Fråga iväg om ni skulle ha några frågor kring yrket som säljare av tunga fordon.

1. Kommer kunderna till dig eller letar du kunder själv?
2. Provision per lastbil?
3. Tjänat 100k+ brutto per månad?
4. Behöver era säljare kunna något om lastbilar eller säljer de sig själva?
5. Är begagnat eller nytt mest vinst?
6. Kan du ge ett exempel på en utmaning som lastbilsförsäljare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in