Citat:
Ursprungligen postat av
TheLucky
Har redan påpekat att man inte kan driva en inriktning som man inte tror på. Men som jag också sa så tilltalar den inriktningen allt färre. Såsom jag själv. Kanalen når däremot höjd när de samtalar med Peter Springare, Chris Forsne, Jan Blomgren med flera som är experter inom sitt område.
Min infallsvinkel på de här människorna du nämner är att det kan bli svårt att locka personer som Chris Forsne och Jan Blomgren till studion för en intervju om SwebbTV blir en för orumsren kanal. Och om prioriteringen är att få bra namn att intervjua så blir då alltså orumsrenhet ett problem.
Ytterligare en relevant frågeställning blir vilket värde intervjuer med bra namn har. Och vilket värde det har att publicera 1-timmes-intervjuer med dessa personer. Och hur mycket tid en normal mediekonsument, som även konsumerar litet alternativmedia kan antas ha.
Bland de intervjuer med olika experter som Willgert intervjuat så är det relevant att fråga sig vilka informationskomponenter som kommit fram som kan göra någon politisk skillnad. Och om dessa nått en tänkbar målgrupp. Den viktigaste informationskomponenten i sak jag sett framkomma i sak i SwebbTV de senaste åren är Jan Blomgrens information om den "fulel" som kommer från vindkraft och behovet av, och svårigheterna med, att komplettera vindkraften med andra elkällor (bl a för att det inte blåser ibland). SwebbTV gjorde här jobbet att få tag i en trovärdig expert som pekade på ett allvarligt problem. Det problem som återstår är att vidarebefordra denna informationskomponent till en bredare publik, antingen genom ett mångdubblat tittande eller genom att t ex ledande SD:are påpekar de här problemen i debatter (vilket de inte gör). Jag tvivlar faktiskt på att ledande SD:are tittar på SwebbTV.
Jag tror SwebbTV - och andra alternativmedier måste ägna mer pengar/energi åt att öka antalet läsare/tittare. Jag har diskuterat den frågan i mitt förra inlägg som du svarade på:
Citat:
Ursprungligen postat av
Tarningen
[- - -]
De som konsumerar alternativmedia är väl ungefär samma personer som hoppar runt bland olika alternativmedier. För att få in mer nya tittare/läsare undrar jag om inte flera olika alternativmedier borde gå ihop om gemensamma, adresserade direktreklam-utskick som kan locka in nytt blod bland tittarna/läsarna. Med gemensamma utskick kan man få ner kostnaderna.
En annan mediekomponent jag saknar är någon slags nyhetsaggregator där - huvudsakligen - läsarna själva får bidra med nyhetsmaterialet. Det går idag i princip inte att bojkotta mainstreammedia om man vill hålla sig någorlunda informerad. Man måste erbjuda allmänheten en möjlighet att kunna göra detta. Vill man t ex veta var nya fartkameror i den egna kommunen skall sättas upp så måste man konsumera mainstreammedia. Med en för läsarna gratis nyhetsaggregator av ovanstående typ skulle man kunna få fler att ta steget att sluta prenumerera på sin dagstidning. Därigenom skulle man kunna reducera etablerad medias politiska makt. Det är helt otroligt att inget hänt på den här fronten. Här har man ju en väldigt kostnadseffektiv lösning som skulle kunna göra skillnad. Direktreklam för en sådan här nyhetsaggregator och befintliga alternativmedier i ett och samma utskick skulle nog vara det mest kostnadseffektiva sättet att göra politisk skillnad.
Att man gör större politisk skillnad genom högre grad av rumsrenhet är inte självklart även om det finns en sådan faktor. Inte bara för att bankkontot riskerar att stängas ner och för att Internet-sladden riskerar dras ur, utan också p g a att man riskerar att folk slår dövörat till direkt p g a att budskapet upplevs som stötande. Det finns dock en del undantag där avsändare med en radikal agenda troligen har potential att göra opinionsbildande skillnad. Som jag påpekade i mitt tidigare inlägg så är det mest slagkraftiga jag sett i detta avseende Willem/William Pearson på gab.com (tidigare Twitter):
https://gab.com/williampearson
Och bland Pearsons inlägg blir väl de tidigare postade kortfilmerna där afroamerikaner spöar upp vita amerikaner, ofta i skolmiljöer, med tal i bakgrunden av Bill och Hillary Clinton om vitas rasism mot svarta det mest hårtslående jag sett. En vanlig SD:are som sett där här filmerna och sedan suttit en halv dag och kollat på Pearsons gab-konto kan nog antas vara permanent vaccinerad mot de moraliska pekpinnar man kan se i mainstreammedia och från diverse talarstolar och predikstolar. När Pearson på Twitter-tiden (innan hans konto stängdes ner) postade sina Clinton-kortfilmer var det som att nästan varje inlägg var en ursinnig magpumpare som det inte gick att värja sig mot och som etsade sig fast i minnet. Om någon skojfrisk elev på "högstadiet" eller gymnasiet på en samhällskunskapen skulle göra en redovisning inför en klass under rubriken "varför vi behöver mer politisk censur - vi kan inte vara toleranta mot intoleransen" och under denna visat någon av Clinton-kortfilmerna så tror jag inte att detta hade gjort någon skillnad visavi den kategori tonårstjejer som brukar hänga vid flyktingförläggningarna och hålla upp plakat mot "rasism". De ca 18 % av kvinnorna som tänder på färgade män går inte att nå oavsett argument. De tenderar ändå att konstruera eller absorbera politiska eller pseudoreligiösa argument som legitimerar deras underliggande drivkraft när det gäller färgade män. Men andra, som inte känner den här dragningen, kan nog i många fall låta sig påverkas av något typ Clinton-kortfilmerna med deras drastiska innehåll och drastiska kontraster som torde etsa sig in i minnet och ligga kvar där som grus i maskineriet när vardagens hjärntvätt pågår. Pearsons gamla Twitter-inlägg, som väl antagligen finns kvar på hans gab-konto någonstans är väl det närmaste geninivån jag sett i den mer orumsrena invandringskritiska kategorin. Det fanns antagligen en anledning till att man plötsligt drog ur sladden för figurer typ Willem/William Pearson m fl (och även mer rumsrena figurer som t ex Donald Trump) på Twitter, YouTube m fl ställen. Och det var väl att kanske 1 av 1000 av de här personerna faktiskt kan göra en viss skillnad opinionsbildningsmässigt sett om de får tillräckligt med tittare.
Men en generell tumregel, speciellt om det är fråga om ett parti man vill få folk att rösta på, är väl att inte själv avvika för mycket, och för tydligt, från vad som format den breda allmänheten genom åren. En figur som Willem/William Pearson är väl kanske ett av undantagen (1 på 1000) som bekräftar regeln. Sedan kan man ju i o f s argumentera som så att folk ändå är mentalt hjälplösa om de saknar förståelse för hur saker fungerar bakom kulisserna, och fungerat tidigare i kulisserna, framför allt fr o m 1900-talet och framåt, och att folk därför måste få veta. Själv tror jag väl att ett parti och dess företrädare måste låtsas som att de inte förstår hur världen fungerar bakom kulisserna för att folk skall känna sig bekväma med att rösta på partiet i fråga. När det gäller alternativ media är väl frågan i vilken grad, och på vilket sätt, man skall försöka bidra till att få folk förstå hur världen fungerar bakom kulisserna. En faktor man här kan hålla i minnet är att det nog kan kännas nervöst att donera pengar till något som innebär att man blir en alltför prioriterad måltavla för den djupa staten i västvärlden och utländsk säkerhetstjänst som i praktiken får operera fritt i väst (kommer här osökt att tänka på en bok Peter Bratt skrev runt år 1973 i samband med IB-affären). Jag misstänker att någon planterade ut svinpest i det skogsområde om 20 000 hektar som Karl Hedin ägde 1/5 av p g a av hans samröre med SwebbTV. Man kan dock notera att Donald Trump råkat ut för kanske värre grejer utan att ha förknippats lika påtagligt med motsvarigheter till SwebbTV.
Vad som hänt Trump för mig förresten osökt in på tankespåret hur långt det skall gå med den politiska utveckling vi sett i västländerna sedan murens fall. Noterar också att svensk alternativmedia i Sverige sannolikt gjort sig själva och svenska folket en björntjänst genom att inte rapportera om den lawfare Donald Trump utsatts för och valfusket år 2020. Man kunde åtminstone ha länkat till någon typ Paul Craig Roberts, tycker jag. Inte ens den minoritet som konsumerar alternativmedia vet riktigt vad som håller på att hända i USA och vad klockan är slagen. Det här gör i sin tur att det blir än mer fritt fram för USA-runkarna att implementera sin agenda och därmed även med hög risk i framtiden inte bara plocka hit USA:s militär utan även den omvända rasism som öppet praktiseras i USA:s militär i form av Critical Race Theory och Affirmative Action.
---------------------
Citat:
Ursprungligen postat av
oshin.cantwell
https://youtu.be/6Thsuk76zLo?si=j9QJl22yVM7LQmKy&t=1148
Shit vad pinsamt. Att ruinera sitt varumärke från att vara alternativmediernas Åke Ortmark till Percy Brunström är nästan en bedrift.
Om Willgert är Percy Brunström, är då Magnus Stenlund Lasse Lindh?
Skämt åsido. Tvivlar på att SVT utgör det allra värsta problemet i medielandskapet i fråga om innehåll. Men Rapport och Aktuellt har en oerhört stor politisk makt indirekt genom det stora antalet tittare. Minsta grej de publicerar får större politisk betydelse än 1000 inslag på, låt säga, Fria Tider. Samtidigt har den breda allmänheten varken tid eller benägenhet att söka alternativ information.