2024-02-04, 23:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Man börjar att tro att
Pensionspengar är ett lagligt byte för pensionsfonder
Satsa när risken är stor och flytt över aktien till andra aktörer när risken har minskat .
Vi såg ju när de amerikanska nätbankar crashade
Pensionsfonder köpte upp de dåliga investeringar från de som hade satsat
Och släppte förlusten i knät på deras egna sparare

När så mycket pengar ligger i en påse med rovdjur som fått upp vittringen utvecklas självklart metoder för att vittja skattkistan. En kommunaltjänsteman kan man köpa med konferenser, studiebesök på wxklusiv ort eller teambuilding med skoterkörning i fjällen. Då handlar det om miljoner. Här gäller det miljarder och då är kreativiteten ännu större. Till saken hör att det är de svagaste finansekonomerna som hamnar i de statliga pensionsfonderna - och de har mycket lägre lön än kollegorna i privata sektorn. Å andra sidan tänk vilka möjligheter de har att mäkla bort bekymmer för de privata aktörerna. Surdegar som de behöver dumpa - där måste det finnas köpare som inte bryr sig. Att uppnå det kan man göra antingen genom ren korruption - men också genom "utbildning", informella tips, e-konferenser med skickligt hopsatt sälj-propaganda. För rätt tjänster kan framtida välbetalda tjänster utlovas. Jämför för övrigt att Telia ställde upp och köpte TV4 när Bonniers satt i klistret och behövde få ut lite cash. För att inte tala om Nuon. Staten och kapitalet sitter i samma båt. Staten ror och kapitalet klappar takten.
Citera
2024-02-05, 07:33
Väljer man som pensionssparare att välja att förvalta sina pensioner i högriskportfölj så får man väl banne mig skylla sig själv. Det är HÖG RISK det handlar om.

Du kan göra egna aktiva val i ditt sparande.
Väljer du låg risk så placeras knappast dina pengar i dessa typ av bolag.

Icketråd. Löjligt.
Citera
2024-02-05, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 744glx
Den är kanske bra till något, men vi kan väl vara överens om att den inte är ett substitut för en motocross- eller endurohoj? Stark Varg däremot, den är en riktig crosshoj.

100% enig. Stark Varg är riktigt intressant och ser väldigt snabb ut, men har ännu inte fått tävla i MX.

Jag, som spenderat en del tid med Cake, anser att det är en motoriserad och kompetent DownHill-cykel. Lätt, agil och vrålkul. Perfekt för stökiga stigar, och inte bara utför.
Citera
2024-02-05, 09:25
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
AMF skulle ha gett mig de pengarna - då hade jag köpt hyreshus o där gjort mig en juste våning o
sen skulle AMF-anställda få prio på de lägenheter som blev lediga - mycket smartare o win för mig
o win för AMF när det gäller personal o rekrytering

Du och AMF skulle alltså sko er på pensionsspararnas pengar?
Citera
2024-02-05, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BekraftadNeger
Du blandar bolag och förvaltning. De förvaltar 750 miljarder kronor. Betyder att 200 miljoner är 0,026% av innehavet. Kommer inte märkas och sannolikt har de andra placeringar som samma dag enskilt genererade mer än 200 mille.

Väl talat. Folk fattar inte den större bilden och dras med i drevet.

Bullshit! Hur gammal är du? För du har ännu inte hajat läget. AMF har 750 miljarder i sina fonder. Du menar att de kommer bränna allt detta?
Begriper inte folk att 200 miljoner är kaffepengar för en förvaltare av denna storlek? You win some and you loose some.

Din inställning haltar rejält. AMF borde ha insett redan från start att detta ALDRIG skulle lyckas.
Finns ingen anledning att satsa pengar i något som hade så dåliga förutsättningar från start.
Hade jag fått erbjudande på deras IPO hade ja inte satsat fem öre.
Citera
2024-02-05, 10:03
Medlem
NoHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Jeesus. Kollade på deras bokslut senaste 5 åren och det är en riktig härdsmälta.
Särskild 2022. Minus 270 miljoner med en omsättning på 170 miljoner .............

Fast det är sådär bolag växer idag.. Om bolag har potential att bli riktigt stora och bli globala så satsas oerhört mycket på utveckling, bygga fabriker eller liknande, försäljning, marknadsföring..
Några av de snabbast växande företagen i Sverige har inte gått vinst på 10-20 år.. investerare har gått in med pengar för att de ska kunna växa snabbare för att framöver kunna generera ännu mer pengar.
Citera
2024-02-05, 10:03
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Helt meningslöst om man inte tittar igenom hela högriskportföljen.

En stor investerare investerar självklart i ett högriskprojekt med insikten att det kan gå åt helvete. Man kan t o m räkna att de flesta högriskarna går åt helvete men att några få får en fantastisk utveckling som kompenserar mer än väl.

Självklart men man måste ju analysera om man tror att bolaget har en rimlig chans att lyckas.
Detta var dömt från början.

Lika knasigt som att jag skulle investera i en anläggning för rökt skinka i saudi-arabien.
Citera
2024-02-05, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BekraftadNeger
Du och AMF skulle alltså sko er på pensionsspararnas pengar?

AMF anställda skulle få prio på friställda lägenheter o jag skulle bara anlita ams anslutna firmor - win för mig win för AMF win för AMF anslutna företag - huset står kvar kostnaderna beskattas min vinst beskattas - Nu blev det konkurs o bara skiiit av alltihop
Citera
2024-02-05, 10:28
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:
Din inställning haltar rejält. AMF borde ha insett redan från start att detta ALDRIG skulle lyckas.
Finns ingen anledning att satsa pengar i något som hade så dåliga förutsättningar från start.
Hade jag fått erbjudande på deras IPO hade ja inte satsat fem öre.

Det fanns säkert folk som trodde att Tesla var dömt att misslyckas. Lätt att vara kaxig med facit i hand. Fondförvaltning handlar om att sprida riskerna och i viss mån även ha en risk med hög potential. Deras Aktiefond Sverige gick upp 16,3% 2023, inte bäst men definitivt inte dåligt för fondspararna. Denna konkurs påverkar fonden och fondspararna minimalt.

Citat:
Ursprungligen postat av SC430
AMF anställda skulle få prio på friställda lägenheter o jag skulle bara anlita ams anslutna firmor - win för mig win för AMF win för AMF anslutna företag - huset står kvar kostnaderna beskattas min vinst beskattas - Nu blev det konkurs o bara skiiit av alltihop

Men det är ju fondspararnas pengar. De är avsedda för placeringar som kan ge avkastning, inte för att något kioskmongo skall tillförskansa sig en gratis våning.
Citera
2024-02-05, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoHero
Fast det är sådär bolag växer idag.. Om bolag har potential att bli riktigt stora och bli globala så satsas oerhört mycket på utveckling, bygga fabriker eller liknande, försäljning, marknadsföring..
Några av de snabbast växande företagen i Sverige har inte gått vinst på 10-20 år.. investerare har gått in med pengar för att de ska kunna växa snabbare för att framöver kunna generera ännu mer pengar.

Alldeles för få som lyckas. Kolla på First North listan så hittar du massor av riktigt tunga bojstenar.

Ta el sparkcykelbolaget VOI. Attr dom ens skulle nå ett nollresultat närmaste åren är helt osannolikt.
Dom har redan brännt 3 miljarder av investerarnas pengar och kommer aldrig att lyckas få vinster
som kan täcka upp dom första 5 årens förluster
Citera
2024-02-05, 10:48
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Alldeles för få som lyckas. Kolla på First North listan så hittar du massor av riktigt tunga bojstenar.

Ta el sparkcykelbolaget VOI. Attr dom ens skulle nå ett nollresultat närmaste åren är helt osannolikt.
Dom har redan brännt 3 miljarder av investerarnas pengar och kommer aldrig att lyckas få vinster

VOI är långt från ensamma ! Kolla på bolaget Clean Motion som säljer 3-hjuliga el skåpsbilar
för 150.000 kr per styck på en marknad där du kan köpa Piaggio Ape med eldrift för 35.000 eller
Mahindra Treo från Indien för samma peng.

Allt detta går tillbaka till 2028-2019 där allt som gick på el och passade profilen på grön omställning
gick att sälja. Venture capital bolagen dammsög marknaden på innovationer utan större analys om
det skulle gå att få lönsamhet.
Citera
2024-02-05, 11:00
Medlem
NoHeros avatar
Citat:

Självklart kommer inte alla att lyckas. Långt ifrån.
Jag har sett statistiken på det där men kommer inte ihåg den nu. Jag undrar om det räckte att en av tio eller en av fem eller om det var en av tre investeringar går hem för att investeringsbolagen ska göra vinst ändå. Spelar ingen roll om de tjippar in 5 miljarder i tre projekt när de i slutändan ändå säljer ett av dessa för 20 miljarder efter några år.

Det handlar om att maximera intäkterna så fort som möjligt för att sedan städa siffrorna, sänka kostnaderna och effektivisera för att maximera värdet på bolaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in