2024-02-04, 22:24
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vilket billigt skitresonemang.

Det är lika relevant med sånt strunt som att ditt eget resonemang kommer sig av att du brukar skita i kvinnors vilja och tvingar dig på dem.
Gör du det?

Annars får du nog inse att man kan olika perspektiv och uppfattning utan att det måste förklaras av inneboende ondska eller skada hos den andra.

I det här fallet har hon stödbevisning i form av kommunikation både före och efter, i form av blåmärken och i kraft av sitt agerande efteråt.
Att komma med en detaljerad porrnovell som svar på det räckte inte i TR -- och vi kan knappast utgå från att alla de i TR också sitter med egen skuld och trauma osv..

Och nej - att fälla är inte att svika våldtäktsoffren.

Det vore nu trevligt att få se din analys om känslomässiga trauman, inneboende ondska, känsloknutar och komplex hos dem som fullkomligt slaktar våldtäktsoffret i den här tråden - och i andra.
Det lär vi ju inte få se.

Ja, det är ondskefullt att döma någon trots att det saknas bevis. Det gör det här.

Du kan som jag tidigare i ett inlägg skrev inte betvinga din gränslöshet och oförmåga att förstå och därför låta bli att påstå eller antyda att andra skribenter är våldtäktsmän som du gör ovan, trots ett tydligt nej och tillsägelse om att det inte är ok, vilket iofs inte borde behövas från början.

Så den påhittade skengestalt av den tilltalade som inte accepterar andras gränser som du fabricerat fram borde du ha goda möjligheter att förstå. Den tilltalade skulle för all del kunna ha drag av detta också, men vi vet inte och problemet kan lika gärna ligga hos målsäganden. Mycket talar för att något är fel med hennes uppfattning om gränser, verklighetsbild och förmåga att ta ansvar för sina handlingar.
Citera
2024-02-04, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Asså, du bygger en halmdocka, trodde du var seriösare än så.

Jag berättar inte hela tiden att hon ljuger och att han talat sanning, fult av dig att inte hålla bättre ordning på dina ordsvador.

Tråden är till för diskussion och meningsutbyte, jag efterfrågar varför du köper att domstolen tror på kvinnan men inte mannen. Att du köper vad domstolen säger har vi redan fått till oss till leda.

Berätta med egna resonerande ord om varför kvinnan bör anses trovärdigare än mannen och vilket juridiskt stöd som finns för en sådan bedömning.

Har skrivit om detta ett antal gånger i tråden. Det som gör att jag, och kanske även domstolen, litar mer på BOs än på Vs berättelser är följande.
1. Fakta är att V har druckit en ansenlig mängd alkohol. BO var nykter
2. Fakta är också att V inte får utlösning trots närmare 2 timmars juckande, vilket förmodligen beror på pkt 1. En 21-åring borde snarare ha problem med det s k "4 sekunders -fenomenet"
3. Fakta som båda bekräftar är att V i princip slocknade direkt när han inte fick utlösning och slutade.
4. Sen är Vs beskrivning av händelseförloppet alldeles för detaljerat/tillrättalagt menar jag med tanke på punkt 1 och 3. Hur kan man minnas så mycket från en händelse vid påtaglig berusning, dessutom från en händelse som äger rum kl 02-04 sent på natten?
Citera
2024-02-04, 22:44
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Var det där svar på mitt inlägg? Jag ser inte hur det är kopplat till det jag skrev, nämligen.

Du skrev så här:

Citat:
Jaså du, så du var en fluga på väggen där med målsägande och Vi*king och såg det hela?

De enda två som med säkerhet vet vad som hänt är Vi*king och målsägande. Och ser man alla sammantagen information i ärendet så visar den röda tråden mer på våldtäkt än på falsk tillvitelse.

Det är en riktig beskrivning av läget. Vi vet inte säkert vad som hänt. Jag accepterar din slutsats att den röda tråden visar mer på våldtäkt än falsk tillvitelse. Du har redogjort för dina skäl och även om man kan ha invändningar så anser jag inte att det är en uppenbart felaktig analys. Det kanske verkligen är så att mer tyder på våldtäkt enligt nuvarande lagstiftning än inte.

Men att mer tyder på en sak och att den röda tråden visar det innebär inte att vi har någon större säkerhet i den slutsatsen utan får nöja oss med vad som är mest sannolikt. Vad som är mest sannolikt är inte vad som är bevisat och att sätta en ung man i fängelse i flera år är därför fel.

Dina formuleringar här gör mig övertygad om att du intellektuellt är medveten om problemet men inte vill erkänna det känslomässigt och ideologiskt eftersom det blir en motsättning mot dina känslor och principer vad gäller mäns våld mot kvinnor - onekligen ett stort problem i samhället.

Men just detta är ondska, att handla som individen är försumbar och en bricka i ett större spel där han måste offras för vad den större bilden ger och för att målsäganden i fall där det blir en friande dom trots att våldtäkten ägt rum mår dåligt av det och vi måste undvika det, om så till priset av att oskyldiga också döms.
Citera
2024-02-04, 22:53
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Har skrivit om detta ett antal gånger i tråden. Det som gör att jag, och kanske även domstolen, litar mer på BOs än på Vs berättelser är följande.

För det första så är både MÄ och V överens i polisförhören om att V inte var särskilt berusad.
För det andra så är det ju V som får med fler detaljer än MÄ i sitt förhör. Han berättar, hon undanhåller.

Citat:
2. Fakta är också att V inte får utlösning trots närmare 2 timmars juckande,

En ansenlig del av den tiden juckande han inte, t ex när han blev avsugen. Kanske hon som saknar skills?

Citat:
vilket förmodligen beror på pkt 1.

Hur beräknar du denna sannolikhet?

Citat:
En 21-åring borde snarare ha problem med det s k "4 sekunders -fenomenet"

Lämna ditt sexliv utanför det här.

Citat:
3. Fakta som båda bekräftar är att V i princip slocknade direkt när han inte fick utlösning och slutade.

Jaha? Vem fan vore inte trött efter 2 h knullande?

Och varför skulle han vara mindre trovärdig för att han somnade snabbt?

Citat:
4. Sen är Vs beskrivning av händelseförloppet alldeles för detaljerat/tillrättalagt menar jag med tanke på punkt 1 och 3. Hur kan man minnas så mycket från en händelse vid påtaglig berusning,

Påtaglig berusning? Så MÄ ljuger alltså för polisen?

Citat:
dessutom från en händelse som äger rum kl 02-04 sent på natten?

Han kanske inte var påtagligt berusad? Dessutom så bekräftar hon flera av hans uppgifter som hon tidigare undanhållit, så uppenbarligen verkar de ju vara ganska korrekta, inte sant?
Citera
2024-02-04, 22:54
Medlem
Citat:
Ärligt talat, vad f-n tjafsar du för?

Du anser att mannen har våldtagit kvinnan trots att du vet att kvinnan lät mannen penetrera henne utan att hon gjorde fysiskt eller verbalt motstånd. Hon gav upp tanken på att säga nej och lät sig knullas, ett tyst medgivande som inte kan tolkas på annat sätt än mannen gjorde.

Du håller på att måla in dig i ett hörn, några penseldrag till bara.

Nåja, tills hovrätten säger sitt så är vi alla mitt på dansgolvet. Fäller även hovrätten så har jag svårt att se att högsta domstolen tar upp fallet. Därimot om det blir ett frikännande i hovrätten så borde högsta domstolen ta upp fallet iom att det är oklart hur dessa fall skall dömas.
Citera
2024-02-04, 23:03
Moderator
OYs avatar
Citat:
2. Fakta är också att V inte får utlösning trots närmare 2 timmars juckande, vilket förmodligen beror på pkt 1. En 21-åring borde snarare ha problem med det s k "4 sekunders -fenomenet"
4. Sen är Vs beskrivning av händelseförloppet alldeles för detaljerat/tillrättalagt menar jag med tanke på punkt 1 och 3. Hur kan man minnas så mycket från en händelse vid påtaglig berusning, dessutom från en händelse som äger rum kl 02-04 sent på natten?

Tack!

V förklarar att han inte kom därför att kemin inte riktigt var den rätta, de var i otakt, prestationsångest kan också skapa vissa problem med att få orgasm. V menar att kvinnan var för blöt, bristande friktion och trötthet kan också ställa till det.

Det finns alltså alternativa förklaringar till det du tar upp här. Du har rimliga argument, dock kan det finnas mer än en förklaring till att V inte kom. Alldeles för vaga indicier för att förkasta mannens vittnesmål och tro mer på kvinnan.

Märk väl att mannens detaljerade vittnesmål i princip rimmar med kvinnans, förutom i de delar där kvinnan menar att hon sagt nej och gjort motstånd. Kvinnan bekräftar också delar av mannens vittnesmål på direkta frågor när hon förhörs.
Citera
2024-02-04, 23:21
Medlem
Citat:
Tack!

V förklarar att han inte kom därför att kemin inte riktigt var den rätta, de var i otakt, prestationsångest kan också skapa vissa problem med att få orgasm. V menar att kvinnan var för blöt, bristande friktion och trötthet kan också ställa till det.

Det finns alltså alternativa förklaringar till det du tar upp här. Du har rimliga argument, dock kan det finnas mer än en förklaring till att V inte kom. Alldeles för vaga indicier för att förkasta mannens vittnesmål och tro mer på kvinnan.

Märk väl att mannens detaljerade vittnesmål i princip rimmar med kvinnans, förutom i de delar där kvinnan menar att hon sagt nej och gjort motstånd. Kvinnan bekräftar också delar av mannens vittnesmål på direkta frågor när hon förhörs.

Dom "hjälps" ju åt lite i förhören att minnas då utredarna konfronterar med uppgifter som den andre påstått.
Men som sagt så är jag mest tveksam i hur han minns alla detaljer, frågor han ställer, signaler, ställningar o s v i det 'skick' han var i där sent på natten. Uppenbarligen så ljuger någon av dessa ungdomar. En fråga man också kan ställa sig är varför skulle BO vilja anmäla en klasskompis falskt och skicka honom i fängelse 3 år? Då ska man vara riktigt jävla ond (vilket hon då uppenbarligen är om man tror att hon ljuger). Det har också vänt och vridits på detta som mycket annat som vevas runt i tråden. Hur som helst så är det en tragisk situation för 2 unga människor.
Citera
2024-02-04, 23:23
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Du har rimliga argument, dock kan det finnas mer än en förklaring till att V inte kom. Alldeles för vaga indicier för att förkasta mannens vittnesmål och tro mer på kvinnan.

Vad är rimligt med argumenten?
- MÄ och V är överens i polisförhör om att V inte var särskilt berusad. Hon säger samma sak i sms till Z
- Enligt min personliga erfarenhet behöver man inte heller vara särskilt berusad för att förmågan att komma ska kunna påverkas. Det kan räcka med att vara lite kissnödig för att det säga stopp på den fronten. Att vara trött kan påverka.
- Att somna snabbt typ kl 03:30 - 04:00 efter 2 h knullande är inte det minsta konstigt.
- Att säga att någon är mindre trovärdig för att denne är detaljerad är vansinne, framför när motparten undanhåller saker som talar emot hennes historia
- Om V är en fuckboy, varför skulle han ha 4-sekunders problem? Borde väl vara van vid sex?
- Ingen vet om MÄ var spik nykter, test gjordes inte förrän långt senare.
- Som du själv nämner: Flera av V:s uppgifter bekräftas senare av MÄ så uppenbarligen kunde han minnas

Där du ser rimliga argument ser jag fullständigt trams.
Citera
2024-02-04, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Visst, det kan vara två och tre ord som inte är informationsbärande.

Så du ljög tidigare?

Och vem har satt gränsen vid tre ord?

Citat:
Nej det var det inte.

Jo, det var det. Det borde följts upp av förhörsledaren.
Du har fel.

Citat:
Och dit problem var ju tidigare att hon inte svarade just Ja eller Nej på frågan - utan utvecklade den .
Så ge dig nu.

Nu ljuger du, igen.
Mitt problem var inte att hon inte svarade ja eller nej, utan att hon inte var tydlig(och inte fick följdfrågor).
Varför måste du ljuga hela tiden?

Citat:
Nej, det hade det inte varit.

Det hade det tveklöst varit. Särskilt eftersom det inte lämnar något som helst rum för tolkningar av vad hon menar. Att du inte begriper det här säger allt man behöver veta om dig.

Citat:
Halmgubbe har du här -- din mupp.

Du vet inte vad en halmgubbe är, eller hur…?
Hur är det en halmgubbe? Har du ljugit om att du varit plit?

Citat:
Nej, du är en okunnig tomte.

Vadå ”nej”?
Nu bevisade ju jag, med en obestridbar källa, att du har fel och att du ljuger.
Tror du att det är ett motargument att svara med att det skulle vara jag som är okunnig, när jag precis bevisat att det är du?

Citat:
Följdfrågors syfte är att få den utfrågade att berätta mer och att förtydliga saker.

Har någon hävdat någonting annat?
Det är ju inte följdfrågors syfte vi pratar om här, utan att du gjort bort dig kapitalt och hävdat att fri berättelse inte används ”i utredningar”, när alla andra fattar att det är förhör som diskuteras, utan du påstår att det på något vis sparas till huvudförhandlingen…
Jävla dumheter.

Citat:
Inte att leka Ja X Nej lekar.

Nä, och det är ju du den enda som tagit upp. Ingen annan har hävdat det.

Citat:
Du förstår dig inte på ämnet - och jag lämnar det med det.

Fast nu bevisade jag ju, bortom all rimlig tvivel, att jag vet så in i helvete mycket mer än du gör angående ämnet, så jag kommer knappast låta dig springa och gömma dig med din feta lilla svans mellan benen.
Du hade, bevisligen, helt fel. Och jag hade, bevisligen, helt rätt.
Skäms du nu…?

Citat:
Det förklarar däremot givetvis en del av dina totalt stolliga tolkningar.

Det förklarar ju framförallt att du är en okunnig besserwisser som lider kraftigt av Dunning-Kruger och är en mytoman.

Citat:
Nej, de är inte uppdelade på samma sätt.

Och det har ingen påstått. Så vad svarar du på…?

Citat:
Ibland finns det skäl att underkänna en utsaga för att den blir för detaljrik.

Ibland finns det skäl till nästan allt. Det är helt irrelevant, eftersom det inte gäller här.
Kan du verkligen inte bättre än så här.

Citat:
Men det där begriper du dig inte på - så jag lämnar det där.

Vad begriper jag mig inte på? Irrelevanta plattityder?
Och du kommer inte tillåtas komma undan det här, hur du än försöker slingra dig.

Citat:

Är du på väg in i ett maniskt skov…?

Citat:
Nej, däremot kan FL (men oftast i Domstol) styra upp för att det börjar handla om helt ovidkommande saker.

Fhl förkortas det som regel, så att det inte ska misstas för någons initialer.

Och förhörsledaren styr mycket ofta upp det så att det inte handlar om helt ovidkommande saker.
Men det kan det väl inte komma att göra när den förhörda inte får berätta fritt utan bara svara på frågor…?

Citat:
När det gäller brottet i sig så blir inte de förhörda ombedda att utelämna detaljer för att det inte skall bli "för jobbigt" för utredarna.

Pratar vi bara om när det gäller brottet i sig nu, menar du?

Citat:
Jo, det vet vi - hon vet inte ens vilken bild det är frågan och han är så osäker så han (som är intresserad) måste fråga sin kompis om den kan uppfattas som "olämplig"

Nej, det vet ”ni” inte. ”Ni” hittar på.
Ni tror blint på hennes ord.

En second opinion är aldrig fel. Du är en hycklare om du påstår det.

Citat:
Vad sa han om den här tjejen, eller berättade han någonting för dig om vem det var.
Näe, men han frågade väl mer bara är det här en lämplig bild att skicka om man är i
förhållande
, tror jag ha sa, nåt i den stilen.

Hon ville inte ha det alls - och har inte heller indikerat något annat.

Hade ni pratat om att ha sex?
Nej.

Gav hon några inviter om att ni skulle ha sex?

Nej, inte som jag uppfattade det.

Inviter och indikationer är inte ens i närheten av samma sak, du begriper det va…?

Citat:
Titta på bilden på Madde på Nobelfesten
Att du och Viking får stora skälvan av en urringning innebär inte att det är ovanligt att ha det eller att på sig sina kläder när man skickar selfies.

Halmgubbe, igen.

Och jo, det är ovanligt att skicka bilder som bara visar ansikte och urringning i en privat konversation med någon som man bara är bekant med, inte har något intresse av och kallar för fuckboy.

Citat:
De handlar inte om en bild till en knappt bekant.

Jo, det är exakt det som det handlar om, enligt henne själv.
Varför är du oförmögen att låta bli att ljuga?

Citat:
Det handlar om en bild bland andra bilder som de under veckor kommunicerat genom i egenskap av klasskamrater/kompisar.

Ah, så de har ett sorts förhållande ändå. Där ser man.

Citat:
Hon var sannolikt inte rädd för honom innan han började förgripa sig på henne. Har den tanken slagit dig?

Fast det måste hon ju varit om hon direkt gav upp.
Och hon kanske inte varit rädd för honom överhuvudtaget, eftersom hon hade sex med honom och gick och lade sig och sov bredvid honom sedan. Har den tanken slagit dig?

Citat:
Inte urringat ner till magen - utan på bilden ser du in nederkant del av magen och sedan upp och hela ansiket.

Har du sett bilden?

Från ovanför magen säger hon ju. Det är strax under brösten det. Så bröst och ansikte, och urringat. Det är alltså det vi vet, hur mycket du än försöker förvrida det.

Citat:
Det var en urringad top - så släpp dina sjuka fantasier nu.

Var det en top? Inte en skjorta, eller blus?
Har du sett bilden?

Citat:
Dessutom skickade den påklädda bilder veckor innan den aktuella kvällen - så den går inte att använda som skäl för att hävda samtycke.

När skickades den urringade bilden där man såg delar av brösten?

Vem har använt den som skäl till att hävda samtycke?
Det här med indikation och invit behöver du verkligen slå upp och lära dig mer om.

Citat:
Släpp den nu.

Jag släpper ingenting som du säger att jag ska släppa. Jag vet nämligen varför du vill att folk ska släppa saker.

Citat:
För du gör bara bort dig.

Det är rätt så jävla tydligt att det är du som gör bort dig nu, och du vet det dessutom.
Din desperation lyser igenom och du blir dummare och dummare, och stavar sänre och sämre…

Citat:
Om hon skickade någon selfie från festen till någon annan gäst så hade det varit med ganska djup urringning ja.
Hon hade knappast slitit på sig en burka innan.

Trams. Du hittar ju bara på saker, hela tiden.
Har du ingen som helst verklighetsanknytning?

Har du sett bilden som det talas om i utredningen?

Citat:
Med hänsyn till hur extrem du är och dina konstiga uppfattningar om kvinnor så tror jag absolut de har burka hela gänget. Icke tu tal om sak -- om du ens har en fru. Jag tvivlar.

Vad är det som är extremt och vad har jag för konstiga uppfattningar om kvinnor?

Citat:
I det här fallet handlar det om en stil på plaggen som i princip varenda kvinna i västvärlden är bekant med - så jag där tycks ju mitt kön ha betydelse.

Så du har sett bilden?

Citat:
Eftersom du trots vår moderna värld och alla bilder man matas med tycks ha missat hur vanligt det är med urringade toppar.

Halmgubbe, igen.
Jag älskar urringningar!

Citat:
Hon ombeds berätta om bilden men vet inte vilken bild som avses .. Vad har du svårt att förstå?

Att du inte begriper vad ”säger” betyder.

Citat:
Berätta vilka kontakter du haft med Viking innan våldtäkten.
Det var endast via snapchat.

Här ljuger hon ju faktiskt, du är med på det va?

Citat:
Har du kvar dessa konversationer?
Nej de tror jag är borta.

Viking berättade att du skickat en bild till honom under tiden du hade din pojkvän.
Han uppgav det var en bild han inte ansåg var rimlig att skicka när man har en
pojkvän. Berätta om vad det var för bild?
Det vet jag faktiskt inte vad det var för bild.

Hur är det här relevant?

Citat:
Viking säger också att de skickat bilder till varandra - så då ljuger väl han också..

Nä, varför skulle han göra det?
Citera
2024-02-04, 23:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Dom "hjälps" ju åt lite i förhören att minnas då utredarna konfronterar med uppgifter som den andre påstått.
Men som sagt så är jag mest tveksam i hur han minns alla detaljer, frågor han ställer, signaler, ställningar o s v i det 'skick' han var i där sent på natten. Uppenbarligen så ljuger någon av dessa ungdomar. En fråga man också kan ställa sig är varför skulle BO vilja anmäla en klasskompis falskt och skicka honom i fängelse 3 år? Då ska man vara riktigt jävla ond (vilket hon då uppenbarligen är om man tror att hon ljuger). Det har också vänt och vridits på detta som mycket annat som vevas runt i tråden. Hur som helst så är det en tragisk situation för 2 unga människor.

Jag tror inte att kvinnan inledningsvis var medvetet om vad som stod spel för mannens del om hon anmäler honom för våldtäkt.

Ingen koll på allmänt åtal och påföljder.

Jag har föreslagit en förklaring till varför hon kan vara motiverad att få händelsen att framstå som en våldtäkt.

Det kan vara så att hon inte släppt sitt x helt och hållet, velat ha honom som en option, skulle det komma fram att hon frivilligt legat med V skulle hon eventuellt ha sumpat möjligheten att återfå sitt x.

Kan vara så enkelt.
Citera
2024-02-04, 23:39
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ja, det är ondskefullt att döma någon trots att det saknas bevis. Det gör det här.
Nej, det finns ganska god stödbevisning - så det du påstår är inte sant.

Citat:
Du kan som jag tidigare i ett inlägg skrev inte betvinga din gränslöshet och oförmåga att förstå och därför låta bli att påstå eller antyda att andra skribenter är våldtäktsmän som du gör ovan, trots ett tydligt nej och tillsägelse om att det inte är ok, vilket iofs inte borde behövas från början.
Jag trodde jag diskuterade med användare och inte en moderator. Det pratas ju så fint annars om hur man skiljer på rollerna och hur villkoren ser olika ut beroende på om man diskuterar med användare eller får en tillsägelse av moderatorn.
Det vore ju lite klädsamt om användare får en förvarning innan sådan ändras.

Dessutom bör du då också själv följa samma regler och inte tillskriva dina meningsmotståndare egna motiv/orsaker och negativa egenskaper för att de inte delar din uppfattning.

Citat:
Så den påhittade skengestalt av den tilltalade som inte accepterar andras gränser som du fabricerat fram borde du ha goda möjligheter att förstå. Den tilltalade skulle för all del kunna ha drag av detta också, men vi vet inte och problemet kan lika gärna ligga hos målsäganden. Mycket talar för att något är fel med hennes uppfattning om gränser, verklighetsbild och förmåga att ta ansvar för sina handlingar.
Återigen massa babbel du tillskriver mig.
Det är inte jag som säger att den tilltalade inte accepterar gränser - det är målsägande och Tingsrätten som säger det.
Domen på drygt tre års fängelse borde väl ha gett en liten hint om det tycker jag.
Citera
2024-02-04, 23:41
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Vem du tror mest på är inte relevant, mannens uppgift finns i förundersökningen, det är ett faktum.

Spelar det någon roll vilken bild i någon slags ordning det var där nästan halva skärmen visade bröst, berätta?
Ja, vill man hävda att man reagerade särskilt på EN bild och visade upp den för sin kompis för att fråga - så bör man ju minnas DEN bilden -- i synnerhet som man tar upp den i förhör.

Så ja, det spelar roll att han inte ens kan beskriva bilden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in