Citat:
Ursprungligen postat av
Rullator-Ronny
Men varför Lappland? Huruvida andra länder kommer vilja hjälpa till beror ju mer på landet som blir anfallet, och framförallt vilket casus belli Ryssland använder. Om de går in i till exempel Estland för att befria en ”förtryckt rysk minoritet” och snabbt intar landet så kommer ju andra länder vara mer tveksamma till att skicka dit soldater än om de startar ett långdraget krig mot Finland utan anledning.
Om Baltikum anfalls tror jag att NATO - utvalda NATO länder - snabbt agerar kraftfullt. Du har säkert uppmärksammat hur mycket planeringen i försvar rör sig kring en attack mot ett av de baltiska länderna eller att ryssen klipper suwalki korridoren.
Det är för aggressivt och kommer mötas så. Just därav menar jag att, som exempel, finska Lappland har lite gränsstridigheter eller liknande med ryssen. Det är ett område och skala på attacken att NATO länder i periferin kommer tveka på att ansluta. Just det är vad som kommer få NATO att krackelera och lägg till att USA kliver ur så är det färdigt. Då har Putin spelat ut Europa utan att behöva attackera ett land ”på riktigt”.
Att det hela sker i Norden och att det kommer vara de nordiska länder + UK mot ryssen är vad jag tror. Om Putin begränsar kriget så att det är lågintensivt med få civila offer i nordlig ödemark, varför skulle t ex Erdoğan komma till hjälp? Eller något annat av de sydeuropeiska länderna? Nej, inte om de märker att artikel 5 går att tumma på.