2024-02-04, 21:10
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindsten
Det skulle absolut hjälpa många, mig inklusive! Vill man köpa lägenhet i Stockholm med dessa galna priser så är 5% en saftig summa som man kan lägga på pantbrevsavgift eller lagfart eller varför inte möbler och annat nytt som behövs!

Låtsas-Pantbrev är väl en tusenlapp i BRF och du får ingen lagfart på en lägenhet, det tas däremot ut en överlåtelseavgift på nån tusing till.

Har du inte råd med möbler kanske du ska köpa en billigare bostad? Nej, ännu mer lån, amortering och räntor är vad du vill dra på dig. Får fler "råd" så blir väl priserna kanske högre så står du där som en sann BLT och skriver i trådar som denna om räntesänkningar och nya ATH "inom kort".
Citera
2024-02-04, 21:38
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Vad jag menar är - visa mig den BR med NOLL i avgift som inte går att sälja (för vettiga) pengar.
OK, då är jag med dig.
Citera
2024-02-04, 22:04
Medlem
Bubbla? Nä, inte alls, bara spana in detta praktobjekt! https://www.booli.se/bostad/1622599

Så fint, så präktigt. Kök från 90-talet med målade luckor - till och med Kittlaren skulle föredra det budgetvänligaste sunkköket från Ikea. Våtrum original eller renoverat på 90-talet.

Sålt 2014: 5.7m
Sålt aug 2022: 11.85m
Din för 11.5m

Vad skiljer då mellan 2014 och idag? Förutom 6 miljoner, inte mycket annat än jävligt illa målade väggar. Se bild 30 för referens - detaljer kring garderob samt taklinjen.

Men det finns ingen bubbla. Dyra hantverkarkostnader bara. Och man betalar för läget - Viggbyholm var inte alls populärt 2014.
Citera
2024-02-04, 22:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Riksbanksgangstern
Det är som att de är fast i en ekonomisk mardröm oavsett vilket håll de vänder sig åt. Om trenden fortsätter på det här sättet, så kommer bostadsmarknaden bara bli ännu mer ohållbar. Folk kommer fastna i skuldfällor, föreningar kommer släpa efter med underhåll, och det kommer vara ett evigt letande efter något som nästan är omöjligt att hitta.

Om bostadsmarknaden fortsätter på det här sättet, kommer vi antagligen se en ökning av de ekonomiska klyftorna. De som redan äger sina bostäder eller har möjlighet att köpa, kommer bli färre, medan de som fastnat i dyra lån och höga amorteringar får det svårare att klara sig ekonomiskt. Det blir svårare för unga människor och de med lägre inkomster att ta sig in på bostadsmarknaden.

Det som krävs är stora strukturella förändringar. En översyn av bostadspolitiken, men det är som något som skulle ta lång tid att implementera och se resultat av. Det är ingen quick fix. Men om man inte börjar någonstans kommer landet bara fördjupa sig i detta problem och göra det ännu svårare för kommande generationer att få ett fotfäste på bostadsmarknaden.

Det finns billiga bostäder, problemet är att ingen vill bo i dom. Ingen mänsklig rättighet att få tillgång till den bästa marken för en spottstyver. Du radar upp problem som du ser men som inte finns på riktigt.
Citera
2024-02-04, 22:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Var det något speciellt som du tyckte var fel eller vill du bara gnälla för att du inte har något eget konkret att bidra med? Vad har kommersiella fastigheter med bostäder att göra? Helt annan marknad och förutsättningar.

Jadu, vi får väl anta med den empiri vi har till hands att HR upplåts i en kommersiell fastighet. Det jag tyckte var fel var det där med höga avkastningskrav. Och har du någonsin kikat på att köpa dig en kommersiell fastighet så hade du sett att avkastningen närmar sig något som kan fås genom ett fasträntekonto.

Men återigen, det här är från verkligen och inte dina fantasier så förutsätter att det absolut inte kommer att landa hos dig.
Citera
2024-02-04, 22:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CharlesIngvar80
Nån som har tittat på senaste ekonomibyrån med Ingves? Blev så trött så fort jag såg han så stängde av...

Blev också trött. Känns som att dom hade kunnat ta in en random bubbel-pratare härifrån tråden som skulle kunna förmedla samma budskap. Det enda jag saknade var att han inte drog det klassiska "den som är satt i skuld är inte fri". Men bortsett det så var det en stor cringe på hans framträdande.
Citera
2024-02-04, 22:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Storpung
Bubbla? Nä, inte alls, bara spana in detta praktobjekt! https://www.booli.se/bostad/1622599

Så fint, så präktigt. Kök från 90-talet med målade luckor - till och med Kittlaren skulle föredra det budgetvänligaste sunkköket från Ikea. Våtrum original eller renoverat på 90-talet.

Din för 11.5m

Vad skiljer då mellan 2014 och idag? Förutom 6 miljoner, inte mycket annat än jävligt illa målade väggar. Se bild 30 för referens - detaljer kring garderob samt taklinjen.

Men det finns ingen bubbla. Dyra hantverkarkostnader bara. Och man betalar för läget - Viggbyholm var inte alls populärt 2014.

Kan inte stockholm men antar att någonting har hänt då potentiella köpare uppskattar adressen mer nu än de gjorde 2014 (och du får väl i god mening inflationsjustera - jag orkar inte).
Citera
2024-02-04, 22:29
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindsten
Det skulle absolut hjälpa många, mig inklusive! Vill man köpa lägenhet i Stockholm med dessa galna priser så är 5% en saftig summa som man kan lägga på pantbrevsavgift eller lagfart eller varför inte möbler och annat nytt som behövs!

10% handlar det väl om att man måste pynta in? Jag tycker fortfarande att 90-95% belåning på en bostad låter fruktansvärt. Men visst, vad ska man göra?
Citera
2024-02-04, 22:36
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Jadu, vi får väl anta med den empiri vi har till hands att HR upplåts i en kommersiell fastighet. Det jag tyckte var fel var det där med höga avkastningskrav. Och har du någonsin kikat på att köpa dig en kommersiell fastighet så hade du sett att avkastningen närmar sig något som kan fås genom ett fasträntekonto.

Men återigen, det här är från verkligen och inte dina fantasier så förutsätter att det absolut inte kommer att landa hos dig.

Brukar mer generellt avse fastigheter som hyrs ut till företag, men spela aspie du om du tror att det får dig att verka intressant.

Att investera i en bostadsfastighet, en kontorsfastighet, ett lager eller istället sätta pengarna på ett räntekonto är lite olika saker. Vad är det i mitt exempel som du tycker är fel? Ska avkastningsräntan på en nyproducerad bostadsfastighet sättas högre enligt dig så är det väl bara att du säger det?

Som referens kan vi kolla i SBBs kommentar till fastighetsvärderingen, även om det är ett skitbolag:

"Förvaltningsfastigheter
Värdet för fastigheterna uppgick till 76 198 mkr per 2023-09-30 (135
616). Fastighetsbeståndets värde har baserats på externvärderingar
gjorda av Newsec, JLL, Savills, Cushman & Wakefield Realkapital och
Colliers. Värderingarna har baserats på analys av framtida kassaflöden för
respektive fastighet där hänsyn tagits till gällande hyreskontraktsvillkor,
marknadsläge, hyresnivåer, drifts-, underhålls- och förvaltningsadministrationskostnader samt behov av investeringar. I värderingen har ett
genomsnittligt avkastningskrav på 5,22 procent (4,37) använts.
I värdet
för fastigheterna ingår 2 736 mkr för byggrätter som värderats genom
tillämpning av ortsprismetoden, vilket innebär att bedömningen av värdet
sker utifrån jämförelser av priser för likartade byggrätter. Verkligt värde
har således bedömts enligt IFRS 13 nivå 3. Se vidare om förvaltningsfastigheter på sid 22-25.
Citera
2024-02-04, 22:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Brukar mer generellt avse fastigheter som hyrs ut till företag, men spela aspie du om du tror att det får dig att verka intressant.

Att investera i en bostadsfastighet, en kontorsfastighet, ett lager eller istället sätta pengarna på ett räntekonto är lite olika saker. Vad är det i mitt exempel som du tycker är fel? Ska avkastningsräntan på en nyproducerad bostadsfastighet sättas högre enligt dig så är det väl bara att du säger det?

Som referens kan vi kolla i SBBs kommentar till fastighetsvärderingen, även om det är ett skitbolag:

"Förvaltningsfastigheter
Värdet för fastigheterna uppgick till 76 198 mkr per 2023-09-30 (135
616). Fastighetsbeståndets värde har baserats på externvärderingar
gjorda av Newsec, JLL, Savills, Cushman & Wakefield Realkapital och
Colliers. Värderingarna har baserats på analys av framtida kassaflöden för
respektive fastighet där hänsyn tagits till gällande hyreskontraktsvillkor,
marknadsläge, hyresnivåer, drifts-, underhålls- och förvaltningsadministrationskostnader samt behov av investeringar. I värderingen har ett
genomsnittligt avkastningskrav på 5,22 procent (4,37) använts.
I värdet
för fastigheterna ingår 2 736 mkr för byggrätter som värderats genom
tillämpning av ortsprismetoden, vilket innebär att bedömningen av värdet
sker utifrån jämförelser av priser för likartade byggrätter. Verkligt värde
har således bedömts enligt IFRS 13 nivå 3. Se vidare om förvaltningsfastigheter på sid 22-25.

Det är inte aspigt; folk som har HR hyr av en fastighetsägare som äger är en kommersiell fastighet. Dvs en fastighet som är tänkt att generera en intäkt för ägaren.

Avkastningskrav på 5% tycker jag inte låter ohemult högt, nej.
Citera
2024-02-04, 22:45
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storpung

Din för 11.5m

Priset 2014 -> 2022 avviker inte nämnvärt från den allmänna uppgången om närmare 100%. Det som kanske är problemet är att de inte vill ta den nedgång på ~20% som skett sedan dess.
Citera
2024-02-04, 22:48
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Det är inte aspigt; folk som har HR hyr av en fastighetsägare som äger är en kommersiell fastighet. Dvs en fastighet som är tänkt att generera en intäkt för ägaren.

Avkastningskrav på 5% tycker jag inte låter ohemult högt, nej.

Vad fan är det du tjafsar om då? Jag presenterade en kalkyl på ett typiskt HR-bygge med en hyra satt efter avkastning på 5% plus driftkostnader. Sen börjar du muppa om att det är bla bla inte så utan si jada jada?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in