2024-02-04, 15:40
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Radhus-BRF är helt klart en tickande bomb med kraftig belåning utan nämnvärd amortering, inget avsatt för framtida renoveringar, fastighetsavgift som kickar in efter 15 år, inga lokalintäkter och som sålts till naiva BLTs för 5-10m.

Köpt för 6m helt nytt 2015 med en avgift på 4k/mån

Sälja med renoveringsbehov, avgift på 12k/mån år 2030 för ?
De flesta föreningar har väl en teknisk underhållplan för fastigheten och sätter av till en yttre underhållsfond i paritet med den? Så har det varit och är i den förening jag bor i nu också. Det är ju en grundförutsättning i en BRF anser jag.
Citera
2024-02-04, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, allt går att sälja till rätt pris. Nästan. Det finns säkert en del objekt som inte går att bli av med om man så betalar kunden. Men vad du menar med att ingen vill bo i BR med noll i avgift har jag däremot svårt att förstå. Det måste ju vara det optimala boendet ur ekonomisk synvinkel.

Vad jag menar är - visa mig den BR med NOLL i avgift som inte går att sälja (för vettiga) pengar.
Citera
2024-02-04, 16:36
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
De flesta föreningar har väl en teknisk underhållplan för fastigheten och sätter av till en yttre underhållsfond i paritet med den? Så har det varit och är i den förening jag bor i nu också. Det är ju en grundförutsättning i en BRF anser jag.

Mycket möjligt att de finns någonstans, har dock själv aldrig sett dessa och vilka detaljer de innehåller. Den BRF jag en gång bodde i lånade i alla fall till fasadrenoveringen. Ny lag för 2024 är att den ska finnas med i ekonomisk plan och innehålla uppskattade kostnader.

Men i alla fall, här är ÅR2022 för en högbelånad hus-BRF:

https://cdn.maklarhuset.se/object/files/e178da3b-b3e9-41d4-8846-fcc4212d569f/arsredovisning-brf_tibbleskogen_5_i_upplands-bro-2022_1.pdf

Underhållsfond: 0 kr

Lån 13k/kvm, ett med 0.4% ränta lades om förra året, ett med 0.8% förföll nu i slutet av januari. Föreningen är drygt 5 år gammal.

Husen såldes nya för 4.5m 2017, peakade på 6m 2022 men nu ska de tydligen säljas för 5.3m (12% under ATH och 18% över nypris i lågräntemiljö).

https://www.maklarhuset.se/bostad/sverige/stockholm/kungsangen/tibble-skogsvag/565848
Citera
2024-02-04, 17:30
Medlem
Lindstens avatar
Hur tror ni bostadsmarknaden kommer påverkas utav det här nya förslaget som finansinspektionen ska titta på och komma med förslag i slutet av månanden och som kort beskrivet innebär att sänka kontantinsatsen till 10% från dagens 15%?
Citera
2024-02-04, 17:41
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindsten
Hur tror ni bostadsmarknaden kommer påverkas utav det här nya förslaget som finansinspektionen ska titta på och komma med förslag i slutet av månanden och som kort beskrivet innebär att sänka kontantinsatsen till 10% från dagens 15%?

I sig är det väl positivt för bostadspriserna med lättade kreditregler, dock gör det nog ingen enorm skillnad.

Samtidigt var det väl tal om att avskaffa ränteavdrag för blankolån vilket i viss utsträckning påverkar negativt (eftersom en del lånar 10% in blanco till kontantinsatsen).

Nu lär det väl dröja ett tag innan, om alls, detta skulle bli verklighet så för 2024 är det nog i stort skitsamma.

Polidioterna måste vakna upp nånstans och inse att det är de höga priserna som är problemet på marknaden och leder till hög skuldsättning. Problemet med att få tag på en bostad är inte primärt att man inte kan få lån. Att folk har problem med höga räntor är orsakat av de höga skulderna.
Citera
2024-02-04, 17:46
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:

Svårt att säga och det är ju bara ett förslag än så länge.
En av anledningarna till att man vill sänka är att många har tagit blanco-lån för kontantinsatsen och därmed drabbats av riktigt höga räntor. Jag tror inte att en sänkning med fem procentenheter är någon slags magisk nyckel som släpper in horder av fler ungdomar på bostadsmarknaden och att de kan spara ihop kontantinsatsen mycket enklare.

Ett bättre förslag enligt mig skulle vara att regeringen ser till att det går att bygga lägenheter till vettigt pris. Då hjälper man både en haltande byggbransch och samhällets skriande behov av fler överkomliga bostäder.

Ett stringent och riktat investeringsstöd för hyresfastigheter under 5-7 år hade suttit som en smäck. Det hade kostat men det hade varit en bra investering i längden.

I nuläget sitter vi med ett nästan tvärstoppat byggande och det lär ta ett par år innan det rullar igång igen om det inte vänder snart.
Citera
2024-02-04, 17:58
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Ett stringent och riktat investeringsstöd för hyresfastigheter under 5-7 år hade suttit som en smäck. Det hade kostat men det hade varit en bra investering i längden.

En väldigt enkel, och av både fastighetsägarna och HGF efterfrågad, reform vore att momsbelägga hyror med 6% och därmed ge avdragsrätt för alla momskostnader i verksamheten. Netto blir det inga hyreshöjningar och för nyproduktion kan hela momsen dras av vilket ger lägre hyror. Så enkelt så det aldrig blir av.

Edit: Fanns en väldigt aktuellt artikel i frågan: https://www.altinget.se/artikel/rapporten-om-sankt-moms-paa-hyra-har-stora-brister
Senast redigerad av DViking 2024-02-04 kl. 18:02.
Citera
2024-02-04, 18:22
Medlem
Lindstens avatar
Citat:
I sig är det väl positivt för bostadspriserna med lättade kreditregler, dock gör det nog ingen enorm skillnad.

Samtidigt var det väl tal om att avskaffa ränteavdrag för blankolån vilket i viss utsträckning påverkar negativt (eftersom en del lånar 10% in blanco till kontantinsatsen).

Nu lär det väl dröja ett tag innan, om alls, detta skulle bli verklighet så för 2024 är det nog i stort skitsamma.

Polidioterna måste vakna upp nånstans och inse att det är de höga priserna som är problemet på marknaden och leder till hög skuldsättning. Problemet med att få tag på en bostad är inte primärt att man inte kan få lån. Att folk har problem med höga räntor är orsakat av de höga skulderna.

Inte hade de behövt vänta med implementera det till nästa år om det avses vara en viktig faktor? De kan likväl implementera det redan nästa månad?
Citera
2024-02-04, 18:26
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Inte hade de behövt vänta med implementera det till nästa år om det avses vara en viktig faktor? De kan likväl implementera det redan nästa månad?

Bolånetaket kanske är ett rent myndighetsbeslut (vet inte om det är en lag) och kan väl göras hyfsat fort. Vet inte riktigt är ingen expert på svensk förvaltning.

Att ändra avdragsrätten för vissa räntor är dock inget jag kan föreställa mig kan göras i en handvändning. Kräver om inte annat en helt annan rapportering till SKV.
Citera
2024-02-04, 19:55
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Svårt att säga och det är ju bara ett förslag än så länge.
En av anledningarna till att man vill sänka är att många har tagit blanco-lån för kontantinsatsen och därmed drabbats av riktigt höga räntor. Jag tror inte att en sänkning med fem procentenheter är någon slags magisk nyckel som släpper in horder av fler ungdomar på bostadsmarknaden och att de kan spara ihop kontantinsatsen mycket enklare.

Ett bättre förslag enligt mig skulle vara att regeringen ser till att det går att bygga lägenheter till vettigt pris. Då hjälper man både en haltande byggbransch och samhällets skriande behov av fler överkomliga bostäder.

I nuläget sitter vi med ett nästan tvärstoppat byggande och det lär ta ett par år innan det rullar igång igen om det inte vänder snart.

Vad hjälper det egentligen för ingen bank kommer godkänna ett bolån på 90% till en ungdomling? Inte i denna marknad, och vilka ungdomar har tillräckligt hög lön för att bära simuleringsräntan på 7-8%?
Citera
2024-02-04, 20:40
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Bolånetaket kanske är ett rent myndighetsbeslut (vet inte om det är en lag) och kan väl göras hyfsat fort. Vet inte riktigt är ingen expert på svensk förvaltning.

Att ändra avdragsrätten för vissa räntor är dock inget jag kan föreställa mig kan göras i en handvändning. Kräver om inte annat en helt annan rapportering till SKV.

Det stämmer (se nedan). Regeringen har därför meddelat att de avser att ge uppdrag till Fi att ta ställning till om bolånetaket ska höjas. I praktiken kan därför Fi komma att säga nej.

Citat:
FI införde bolånetaket via allmänna råd. Det innebär att regleringen inte är juridiskt bindande
på samma sätt som en föreskrift. Allmänna råd ger utrymme att vidta andra åtgärder som
leder till att syftet med en bakomliggande rättsregel uppfylls. Men bolånetaket följs i hög grad
av de berörda kreditgivarna. Därför innebär regleringen i praktiken att hushåll inte beviljas
bolån där lånen överstiger 85 procent av bostadens värde. Finansinspektionens allmänna råd
(FFFS 2010:2) om begränsning av krediter mot säkerhet i form av pant
Citera
2024-02-04, 21:00
Medlem
Lindstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Vad hjälper det egentligen för ingen bank kommer godkänna ett bolån på 90% till en ungdomling? Inte i denna marknad, och vilka ungdomar har tillräckligt hög lön för att bära simuleringsräntan på 7-8%?

Det skulle absolut hjälpa många, mig inklusive! Vill man köpa lägenhet i Stockholm med dessa galna priser så är 5% en saftig summa som man kan lägga på pantbrevsavgift eller lagfart eller varför inte möbler och annat nytt som behövs!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in