Citat:
Ursprungligen postat av
Rullator-Ronny
Vad ska de med finska Lappland till? Nu tror jag inte att ryssarna är intresserade av något mer krig, men om de skulle det så är det bättre att invadera Estland eller Lettland. Dels för att de inte har något försvar att tala om, och dels för att de har en väldigt stor rysk befolkning som knappast hade gjort motstånd.
60% av befolkningen i Riga är ryssar. Letterna är alltså i minoritet i sin egna huvudstad, och hade varit väldigt enkla att både invadera och ockupera.
Läs mitt inlägg så att du förstår vad jag menade.
- Vad ska de med finska Lappland till?
-> Ingenting! Det är bara ett sätt att testa om alla länder ansluter när artikel 5 ska träda i kraft.
På grund av att det är ett väldigt glest befolkat område kommer ryssen kunna kontrollera konflikten. Jag tror inte på att 10k ryssar stormar gränsen med pansar, snarare något lurigare där de gör så lite de kan men tillräckligt för att artikel 5 ska åberopas.
Vissa länder kommer ha tveksamheter att blanda sig i. NATO börjar lösas upp, Ungern och Rumänien t ex kommer snabbt skapa avtal med ryssen.
Detta ihop med att Trump ser ut att vinna och lämna NATO till sitt öde talar för detta.
Ryssland kommer vinna om inte alla länder sluter upp bakom artikel 5. Smartaste draget Putin kan göra är just att göra något väldigt low-key men som ändå ska göra att NATO ska testas.