2024-02-04, 16:54
Medlem
Mailmanss avatar
Propaganda som vanligt..
Citera
2024-02-04, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Trams!
Finns inget som tyder på att man ens är i närheten av att vilja attackera Finland.
Däremot så måste Ryssland svara när NATO expanderar sitt välde. Man kommer placera fler soldater längst med sin gräns mot Finland då det kommer stationeras amerikansk trupp på den finska sidan.

Sluta stöd svenskfientliga skittidningar som Expressen.
Detta är rent skitsnack som ryssarna naturligt använder för att motivera sina expansionsplaner. Men NATO är definitivt inget välde. Det är ett militärt försvarssamarbete och består av en massa självständiga länder. Dessutom är det stor risk att det största medlemsländer lämnar eftersom de anser att de inte har något att tjäna på att skydda de andra.
Citera
2024-02-04, 16:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Var kan man läsa om kontinuerligt tjänstgörande och fast baserade amerikanska förband av någon som helst taktisk nytta i krigstid, i Finland?

Jag tror förvisso inte heller att Ryssland har som mål att angripa Finland medelst invasion. Dels för att de, i dagsläget, inte skulle klara av att genomföra en sådan operation då den finska försvarsmakten är för stor och för välutrustad, och dels därför att det skulle innebära just ett artikel 5-scenario.
Håller med. Finland har varit beredd för just det sen andra världskriget och även Polen rustar upp riktigt ordentligt. Det är bara det vanliga tuppfäktarsnacket. Ryssland hotar ju t o m med kärnvapen ibland men så dumma är de nog inte att de vågar sig på det.
Citera
2024-02-04, 17:08
Medlem
Sam.Boyds avatar
Det kalla kriget är tillbaka i norr.
Men att det skulle bli hett ser jag som närapå uteslutet.

Blir det kris o krig så stter jag en slant på att det blir i Litauern (då vid en kris om tillgänglighet till Kaleningrad) Lettland (över 25% ryssar som ska befrias).
Citera
2024-02-04, 17:19
Medlem
Barentss avatar
Inget NATO-land har någonsin anfallits. Man bråkar inte med en kärnvapenmakt som USA, den enda som använt kärnvapen mot någon.

Mina släktingar har sommarställe precis vid ryska gränsen. Kanske faller den lite i pris.
Citera
2024-02-04, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xxrudeacidxx
Putin kan knappt klara av ett krig i Ukraina, så hur ska han kunna stå emot en hel Nato allians?

Propaganda ... Fake news får bestämma sig. Antigen så suger Ryssland balle och dem kan inte klara av ett skit med sina spadar och tvättmaskiner, annars så är dem en stark armé som kan hota västen.

Dem får välja. Man kan inte ha både och.
Citera
2024-02-04, 17:45
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullator-Ronny
Vad ska de med finska Lappland till? Nu tror jag inte att ryssarna är intresserade av något mer krig, men om de skulle det så är det bättre att invadera Estland eller Lettland. Dels för att de inte har något försvar att tala om, och dels för att de har en väldigt stor rysk befolkning som knappast hade gjort motstånd.

60% av befolkningen i Riga är ryssar. Letterna är alltså i minoritet i sin egna huvudstad, och hade varit väldigt enkla att både invadera och ockupera.

Läs mitt inlägg så att du förstår vad jag menade.

- Vad ska de med finska Lappland till?
-> Ingenting! Det är bara ett sätt att testa om alla länder ansluter när artikel 5 ska träda i kraft.

På grund av att det är ett väldigt glest befolkat område kommer ryssen kunna kontrollera konflikten. Jag tror inte på att 10k ryssar stormar gränsen med pansar, snarare något lurigare där de gör så lite de kan men tillräckligt för att artikel 5 ska åberopas.

Vissa länder kommer ha tveksamheter att blanda sig i. NATO börjar lösas upp, Ungern och Rumänien t ex kommer snabbt skapa avtal med ryssen.
Detta ihop med att Trump ser ut att vinna och lämna NATO till sitt öde talar för detta.

Ryssland kommer vinna om inte alla länder sluter upp bakom artikel 5. Smartaste draget Putin kan göra är just att göra något väldigt low-key men som ändå ska göra att NATO ska testas.
Citera
2024-02-04, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderator-hataren
Sluta knarka
Ja det kan du börja med.
Citera
2024-02-04, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Trams!
Finns inget som tyder på att man ens är i närheten av att vilja attackera Finland.
Däremot så måste Ryssland svara när NATO expanderar sitt välde. Man kommer placera fler soldater längst med sin gräns mot Finland då det kommer stationeras amerikansk trupp på den finska sidan.

Sluta stöd svenskfientliga skittidningar som Expressen.

Det handlar inte om Finland specifikt. Det handlar om att testa Nato.

Kommer Nato gripa in om 100km² intas av Ryssland längst upp i norra Finland?
Citera
2024-02-04, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalldirV2
Det handler ikke om markens verdi, heller markens mangel på verdi. Ved at marken ikke har verdi så spekulerer Russland i at NATO land ikke er villige til å bli kastet inn i en storkrig med Russland. Det vil gi Russland en symbolsk seier over NATO, og det vil destabilisere NATO innad og svekke NATOs troverdighet utad.

Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Läs mitt inlägg så att du förstår vad jag menade.

- Vad ska de med finska Lappland till?
-> Ingenting! Det är bara ett sätt att testa om alla länder ansluter när artikel 5 ska träda i kraft.

På grund av att det är ett väldigt glest befolkat område kommer ryssen kunna kontrollera konflikten. Jag tror inte på att 10k ryssar stormar gränsen med pansar, snarare något lurigare där de gör så lite de kan men tillräckligt för att artikel 5 ska åberopas.

Vissa länder kommer ha tveksamheter att blanda sig i. NATO börjar lösas upp, Ungern och Rumänien t ex kommer snabbt skapa avtal med ryssen.
Detta ihop med att Trump ser ut att vinna och lämna NATO till sitt öde talar för detta.

Ryssland kommer vinna om inte alla länder sluter upp bakom artikel 5. Smartaste draget Putin kan göra är just att göra något väldigt low-key men som ändå ska göra att NATO ska testas.

Men varför Lappland? Huruvida andra länder kommer vilja hjälpa till beror ju mer på landet som blir anfallet, och framförallt vilket casus belli Ryssland använder. Om de går in i till exempel Estland för att befria en ”förtryckt rysk minoritet” och snabbt intar landet så kommer ju andra länder vara mer tveksamma till att skicka dit soldater än om de startar ett långdraget krig mot Finland utan anledning.
Citera
2024-02-04, 18:19
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja inget är ju omöjligt med Putin som president.
Men jag har lite svårt att förstå den här expertens resonemang.
Norra Finland är väldigt ointressant. Finns knappt några resurser och inte jättestrategiskt.
Då menar han att Putin skulle vilja testa NATOs försvarsvilja. Men krig är inget man testar lite med. Vad händer om NATOs försvarsvilja är stark? Då har han dragit in Ryssland i ett storkrig för en ödemark i Europas utkant.
Jag tror Ryssarna aktar sig för att anfalla NATO. Men om USA lämnar NATO så ökar naturligtvis risken.
Det är definitivt inte fel att ha hög beredskap för Ryssarna satsar 100% på krig nu. Landet har blivit en enda stor vapensmedja.
Ja det är rena fantasier från den här så kallade experten. Det tragiska är att alla dessa idioter till experter får yttra sig överhuvudtaget.
Citera
2024-02-04, 18:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Precis som med allt annat ska man ta allt som "experter" säger med en stor grävskopa salt och inte minst om de yttrat sig i mainstream media.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in