Citat:
Ursprungligen postat av
RabiesPingvin
Har en aktieportfölj och investeringar på 5 milj som avkastar 300 000 kr/år och är ekonomiskt oberoende.
Uppnådde detta genom vanligt lönesparande, bostadsvinst och senare teknisk konsult 750 kr per timme med 450 000 kr årligt sparande.
Vintrarna brukar tillbringas utomlands i min bostad i Grekland och har en stor motorbåt jag hyr billigt av en bekant där nere. Brukar åka och luffa runt grekiska övärlden och årligen resa 1 mån till Karibien, Fiji och Samoa i Stilla havet och paddla kanot/dyka när vintern blir för bister i Sverige och småkylig i Grekland.
Jag är tjänstledig sen flera år tillbaka från mitt nuvarande jobb och har praktiskt tagit gått i pension. Fick nu besked de har omorganiserat och att min tjänst kommer varslas med arbetsbrist. Med 10 mån uppsägningstid erbjuder de att köpa ut mig, arbetsbefrielse med lön, efter det kommer man få ta del av omställningsorganisationen med omställningsstudiestöd utan krav på närvaro.
Min inkomst skulle öka med 35 netto under 10 mån med utköpet, 25 netto med omställningsstudiestöd och sen runt 30 netto med akassa, inkomstförsäkring och aktivietsstöd under flera år.
Om det blir något krav på praktik eller menlöst möte har jag hört det går lösa med sjukanmälan.
Jag uppnådde min dröm och är så lycklig men vore trevligt dryga ut inkomsten några år inför framtiden.
Det vore kul att glida ner på några möten vid arbetsförmedlingen i min Ferrari F430 bland alla bidragstagare och även se handläggarens min.
Skulle de funka kvittera ut bidrag utan att inskränka på min lediga tid för mycket? Är det fel att kvittera ut arbetsbefriad lön och bidrag i min sits? Jag har ju rätt till det, rent juridiskt så att säga.
Du säger att du är ekonomiskt oberoende men har planer på att fuska till dig socialbidrag?
Skulle inte säga att du är ekonomiskt oberoende. Alternativt är du ett girigt as bara.
Men testa, sök socialbidrag och förnedra dig själv som "ekonomiskt oberoende" att söka jobb, gå på arbetsintervjuer och förlöjliga dig själv. Bara för att dryga ut kassan lite.