• 1
  • 2
2024-02-04, 22:07
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RabiesPingvin
Har en aktieportfölj och investeringar på 5 milj som avkastar 300 000 kr/år och är ekonomiskt oberoende.
Uppnådde detta genom vanligt lönesparande, bostadsvinst och senare konsulta inom tekniksvängen750 kr per timme med 450 000 kr årligt sparande.

Vintrarna brukar tillbringas utomlands i min bostad i Grekland och har en stor motorbåt jag hyr billigt av en bekant där nere. Brukar åka och luffa runt i grekiska övärlden och årligen resa 1 mån till Karibien, Fiji eller Samoa i Stilla havet och dyka när vintern blir för bister i Sverige eller småkylig i Grekland.

Är tjänstledig sen flera år tillbaka från mitt nuvarande jobb och har praktiskt tagit gått i pension. Fick nu besked att de har omorganiserat och att min tjänst kommer varslas med arbetsbrist. Med 10 mån uppsägningstid erbjuder de att köpa ut mig, arbetsbefrielse med lön, efter det kommer man få ta del av omställningsorganisationen med omställningsstudiestöd utan krav på närvaro.

Min inkomst skulle öka med 35 netto under 10 mån med utköpet, 25 netto med omställningsstudiestöd och sen runt 30 netto med akassa, inkomstförsäkring och aktivietsstöd under flera år.
Om det blir något krav på praktik eller menlöst möte har jag hört det går lösa med sjukanmälan.

Jag uppnådde min dröm och är så lycklig men vore trevligt dryga ut inkomsten några år inför framtiden.
Det vore kul att glida ner på några möten vid arbetsförmedlingen i min Ferrari F430 bland alla bidragstagare och även se handläggarens min.

Skulle de funka kvittera ut bidrag utan att inskränka på min lediga tid för mycket? Är det fel att kvittera ut arbetsbefriad lön och bidrag i min sits? Jag har ju rätt till det, rent juridiskt så att säga.

Detta kapitaltillskott skulle vara en garanti att någonsin mer slippa tillbringa vintern i en frysbox (Sverige) fram till ålderspension.

Citat:
Ursprungligen postat av minisk
Avkastar 300 000 per år...?

Det är bara 25 000 spänn/månad. Du måste leva jävligt snålt för att gå runt på det.

Minus skatt!
Senast redigerad av trottwell 2024-02-04 kl. 22:11.
Citera
2024-02-04, 23:50
Medlem
Fuckwindowss avatar
Investera dom rätt och bli ekonomiskt oberoende. Kräver i princip bara lite tid om dagen.. några timmar.
Citera
2024-02-05, 09:18
Medlem
mastejags avatar
Vet inte vad du far efter egentlligen men du kan varken få bidrag när du har pengar och A-kassa är begränsad till max ett år vill jag minnas eller liknande och då behöver man också numera göra aktiva sökningar och infinna sig på möten osv.

Så nej jag tror du blandar ihop dagens Sverige med 80-talets Sverige.
Citera
2024-02-05, 09:52
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RabiesPingvin
Har en aktieportfölj och investeringar på 5 milj som avkastar 300 000 kr/år och är ekonomiskt oberoende.
Uppnådde detta genom vanligt lönesparande, bostadsvinst och senare konsulta inom tekniksvängen750 kr per timme med 450 000 kr årligt sparande.

Vintrarna brukar tillbringas utomlands i min bostad i Grekland och har en stor motorbåt jag hyr billigt av en bekant där nere. Brukar åka och luffa runt i grekiska övärlden och årligen resa 1 mån till Karibien, Fiji eller Samoa i Stilla havet och dyka när vintern blir för bister i Sverige eller småkylig i Grekland.

Är tjänstledig sen flera år tillbaka från mitt nuvarande jobb och har praktiskt tagit gått i pension. Fick nu besked att de har omorganiserat och att min tjänst kommer varslas med arbetsbrist. Med 10 mån uppsägningstid erbjuder de att köpa ut mig, arbetsbefrielse med lön, efter det kommer man få ta del av omställningsorganisationen med omställningsstudiestöd utan krav på närvaro.

Min inkomst skulle öka med 35 netto under 10 mån med utköpet, 25 netto med omställningsstudiestöd och sen runt 30 netto med akassa, inkomstförsäkring och aktivietsstöd under flera år.
Om det blir något krav på praktik eller menlöst möte har jag hört det går lösa med sjukanmälan.

Jag uppnådde min dröm och är så lycklig men vore trevligt dryga ut inkomsten några år inför framtiden.
Det vore kul att glida ner på några möten vid arbetsförmedlingen i min Ferrari F430 bland alla bidragstagare och även se handläggarens min.

Skulle de funka kvittera ut bidrag utan att inskränka på min lediga tid för mycket? Är det fel att kvittera ut arbetsbefriad lön och bidrag i min sits? Jag har ju rätt till det, rent juridiskt så att säga.

Detta kapitaltillskott skulle vara en garanti att någonsin mer slippa tillbringa vintern i en frysbox (Sverige) fram till ålderspension.
Låter bra men du får gå på arbetsintervjuer och även praktik om de önskar av någon anledning.

Och

Hur svårt är det inte bara att tacka nej. Åka fram och tillbaka så ger kalkylen minusresult. Så att säga tacka nej till en del pengar så kan det ju ge mer pengar.
Citera
2024-02-05, 15:59
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuckwindows
Investera dom rätt och bli ekonomiskt oberoende. Kräver i princip bara lite tid om dagen.. några timmar.

5 000 000:- i kapital räcker inte till att vara ekonomiskt oberoende i Sverige under normala förhållanden, om man också skall betala skatt.
Citera
2024-02-05, 17:41
Medlem
Fuckwindowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
5 000 000:- i kapital räcker inte till att vara ekonomiskt oberoende i Sverige under normala förhållanden, om man också skall betala skatt.

Absolut inte, men räcker för att komma igång och blir det!
Citera
2024-02-14, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell

Citat:
Ursprungligen postat av Fuckwindows
Absolut inte, men räcker för att komma igång och blir det!

Det räcker åt mig med fin bil, bostad, nöjen och resor. Varför skulle 25k i kapitalavkastning per månad, en normal lön inte räcka när man även slipper pendling, parkering, lunch och andra kringkostnader som uppstår när man arbetar heltid för samma belopp ut?
Hur klarar sig garantipensionärer med 9k netto+bostadstillägg på 7k eller socialbidragstagare som har hyran betald och 4200 kr över?
Senast redigerad av RabiesPingvin 2024-02-14 kl. 10:37.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in