2024-02-04, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Trams!
Finns inget som tyder på att man ens är i närheten av att vilja attackera Finland.
Däremot så måste Ryssland svara när NATO expanderar sitt välde. Man kommer placera fler soldater längst med sin gräns mot Finland då det kommer stationeras amerikansk trupp på den finska sidan.

Sluta stöd svenskfientliga skittidningar som Expressen.

Ni proryzzar får ta och prata ihop er om NATO.
Vissa av er tycker Nato är jätteläskigt!
Hultan däremot berättar dag ut och dag in att Nato är en diskussionsklubb.

Vad är ni proryzzar rädda för?
Citera
2024-02-04, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Nu är ju inte Expressen nån källa att luta sig mot, men vad vissa experter säger, och jag tror dom, så är ryzzens mål att destabilisera och splittra.
Man kommer försöka sig på nån slags operation i avsikt att så split i den civiliserade världen, inte en fullskalig invasion.
Ja de försöker ju hela tiden med detta. Mycket av den splittring vi ser i väst idag beror säkert på rysk påverkan.
Men att starta ett krig för att se om det blir ännu större splittring verkar inte så klokt. För risken är ju stor att det får motsatt effekt. Går de in i Finland så är det ju uppenbart att Ryssarna har stora planer och att inget land är säkert. Då kommer säkert många länder att vara villiga att hjälpa till.
Citera
2024-02-04, 11:04
Medlem
Karmans avatar
Tror inte Ryssland är speciellt sugna på att attackera något mer europeiskt land över huvud taget. För vad ska de med Europa att göra? Inga direkt råvarutillgångar, en döende industri och en åldrande befolkning.

Nej, ryssarna och andra folk i världen kommer att använda Europa som ett historiskt museum, över en död men dock intressant kultur som en gång fanns.
Citera
2024-02-04, 11:18
Medlem
doncroces avatar
Får se om finnarna kontrar med en sång mot Ryssen.

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=SvIQaIgKiO4
Citera
2024-02-04, 11:20
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag har ganska bra koll på geografin. Visst är väl Nordkalotten strategisk. Men norska kusten är i så fall mycket mer intressant än Finland. Man kan ju argumentera för nästan varje plats på kartan som Strategisk.
Men Ryssarna själva brukar tala om att få en landförbindelse till Kaliningrad. Nackdelen med det är att då får de bland annat möta Polen som är ganska starkt

Citat:
Ja de försöker ju hela tiden med detta. Mycket av den splittring vi ser i väst idag beror säkert på rysk påverkan.
Men att starta ett krig för att se om det blir ännu större splittring verkar inte så klokt. För risken är ju stor att det får motsatt effekt. Går de in i Finland så är det ju uppenbart att Ryssarna har stora planer och att inget land är säkert. Då kommer säkert många länder att vara villiga att hjälpa till.
Lite OT, men en tanke.
Att politiker babblar om att hjälpa till är en sak, men hur ser det verkliga förmågan ut. Hos hur många av dagens 18 - 40-åringar i Sverige anser man att Finlands sak är vår”? Vad kan vi i verkligheten skramla ihop och skicka om det skorpar till sig?
Citera
2024-02-04, 11:23
Medlem
Det är därför jag tror europeiska länder måste bilda en egen allians. Vi kan inte lita på NATO med ett USA som isolerar sig alltmer. Vinner Trump måste Europa garanterat fundera på sin egen säkerhet och inte förlita sig på gamla strukturer. Ryssland är antidemokratiskt, sönderkorrumperat och oförutsägbart. Bara det är en bra anledning för Europa att se om sitt eget hus.
Citera
2024-02-04, 11:27
Medlem
Fin-ls avatar
Finns inte en chans att putte är så pass galen att han hade vågat låta sina trupper passera gränsen till Finland. Hur hade Expressens "experter" tänkt sig att putte ska lägga fram det för sina trupper på ett smidigt sätt? Tror ingen ryss är speciellt pigg i tanken att försöka "befria" Finland från väst & Nato.

Lönar sig säkert för honom att isåfall utföra den "militära operationen" före Finland får sina nya fighter-jets & David's Sling.
Citera
2024-02-04, 11:33
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Trams!
Finns inget som tyder på att man ens är i närheten av att vilja attackera Finland.
Däremot så måste Ryssland svara när NATO expanderar sitt välde. Man kommer placera fler soldater längst med sin gräns mot Finland då det kommer stationeras amerikansk trupp på den finska sidan.

Sluta stöd svenskfientliga skittidningar som Expressen.

Intressant att tala om svenskfientlighet och hävda att Ryssland ”bara försvarar sig” mot ”aggressiva” Nato. Definitionen på svenskfientlighet måste ju vara att stå på Putins Rysslands sida, oavsett vad det gäller.
Citera
2024-02-04, 11:37
Medlem
Skulle Putin vilja testa Nato torde det vara i områden i Baltikum med stor rysk befolkning att "befria", inte i Finland.
Citera
2024-02-04, 11:37
Medlem
Bob-Dylans avatar
Precis så jag tänkt sista tiden att Putin kommer testa trovärdigheten i artikel 5 genom att gå in i finska Lappland. Det är inte många civila där likt Baltikum och många nato länder kommer ifrågasätta varför de ska skicka trupp dit. Händer det då kommer nato upplösas.
Citera
2024-02-04, 11:38
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Jag tror Ryssarna aktar sig för att anfalla NATO. Men om USA lämnar NATO så ökar naturligtvis risken.

Att Usa inte är rädda att använda militär styrka ser man ju regelbundet, nu senast när Usa bombade på platser runt om i Irak, efter att så lite som tre amerikanska soldater dödats i främmande land.

Men Europa? Har de verkligen.... handlingskraften att svara militärt, snabbt och effektivt, på rysk aggression?? Någon med åsikter om detta?

Jag är inte insatt, men det känns som att Europa har en betydligt längre stubintråd än Usa har. Kanske Polen och baltstaterna är redo med fingret på avtryckaren men hur är det med övriga länder, som Frankrike, Tyskland och Uk som väl skulle vara kärnan för Natos styrka ifall att Usa börjar inta en mer passiv hållning....
Citera
2024-02-04, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Intressant att tala om svenskfientlighet och hävda att Ryssland ”bara försvarar sig” mot ”aggressiva” Nato. Definitionen på svenskfientlighet måste ju vara att stå på Putins Rysslands sida, oavsett vad det gäller.

NATO expanderar. Att dess motståndare då reagerar är i mitt tycke ganska naturligt. Placerar NATO trupper i Finland, längst med gränsen mot Ryssland, så kommer gissningsvis Ryssland svara med att förstärka sin gränsbevakning.

Att stationera trupper på den egna sidan av gränsen är inget konstigt alls, tycker du det?
Det har ingenting med svenskfientlighet att göra.
Det är ett konstaterande att det är så här världen fungerar.

Man kan ha förståelse för hur världen fungerar och reagerar men ändå vara för ett Sverige som bevarar svenska intressen.
Jag står på Sveriges sida. Ett Sverige som är så neutralt det bara går att vara.
Jag vill inte ha USA här och jag vill inte ha Ryssland här.
En del människor verkar ha problem med att hålla två tankar i huvudet samtidigt. Är du en av dessa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in