2024-02-03, 10:21
Medlem
Arons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jontepsg
Nja inte helt sant. 1997 var året han slog igenom på allvar och också hans bästa år i Halmstad, och det var också tack vare den säsongen som han fick debutera i landslaget februari 1998 - och ett halvår senare värvades han av Arsenal.
Andra stora svenska profiler som lämnade allsvenskan kring samma år är Henke som gick till Celtic, Mellberg fick gå via La Liga innan han hamnade i Villa. Den enda jag kan komma på som direkt tog en startplats i ett PL-lag är Nicklas Alexandersson, men han hamnade i ett lag som slogs om överlevnad. Vilka fler svenska och norska spelare gick från allsvenskan/tippeligaen rakt in i ett PL-lag?

Självklart är det mycket svårare idag, bara att kolla på Isaks långa väg till Newcastle. Bergvall lär ju lånas ut tills han är iaf 20 år fyllda. Nederländerna, Spanien, Tyskland och sen får han chansen i PL.

njet, henke spelade då i feyenoord och gick till celtic och han lirade aldrig i allsvenskan under 90 talet utan gick direkt från division 1 södra till feyenoord
Citera
2024-02-03, 10:43
Medlem
jontepsgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aron
njet, henke spelade då i feyenoord och gick till celtic och han lirade aldrig i allsvenskan under 90 talet utan gick direkt från division 1 södra till feyenoord

Just jävlar det gjorde han. Hans målsnitt i Helsingborg och Celtic är fan sjukt. Tänk om han valt innebandyn istället..
Citera
2024-02-03, 12:46
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aron
Korrekt. Dock så spelade väl Henke Larsson typ en halv säsong i Allsvenskan för Helsingborg 1993, innan han stack till Feyenoord?

Men "Jontepsg" är (som vanligt) ute och cycklar på vilda vägar långt inne i skogen.
_ _ _

Freddie Ljungberg var nyckelbrickan i Halmstads guldsäsong 1997, och han hade scoutas av klubbar som Arsenal, Liverpool, Leeds, Bayer Leverkusen, Ajax och Juventus i över ett år innan han värvades av AFC.

Annars så skrev ju den goaste Jonte att Freddie är den enda spelaren som har värvats från Allsvenskan eller Tippeligan och gått rakt in i en PL-elva, ngt som oxå är fel. Roland Nilsson, Erik Thorstvedt, Henning Berg, Ole-Gunnar Solksjaer, Öyvind Leonhardsen, Staffan Iversen, Erik Bakke och Morten Gamst Pedersen (för att nämna några) gick alla från Allsvenskan/Tippeligan till den engelska högstadivisionen. annars så gick ju spelare som bl.a P. Schmeichel, Thomas Sörensen och Daniel Agger rakt från danska ligan till EPL. På 90-talet så var det vanligare att PL-klubbar värvade spelare från Allsvenskan eller norska Tippeligan än att de värvade spelare från tex La Liga - i dag så är dock situationen helt annorlunda.
Citera
2024-02-03, 13:04
Medlem
jontepsgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Korrekt. Dock så spelade väl Henke Larsson typ en halv säsong i Allsvenskan för Helsingborg 1993, innan han stack till Feyenoord?

Men "Jontepsg" är (som vanligt) ute och cycklar på vilda vägar långt inne i skogen.
_ _ _

Freddie Ljungberg var nyckelbrickan i Halmstads guldsäsong 1997, och han hade scoutas av klubbar som Arsenal, Liverpool, Leeds, Bayer Leverkusen, Ajax och Juventus i över ett år innan han värvades av AFC.

Annars så skrev ju den goaste Jonte att Freddie är den enda spelaren som har värvats från Allsvenskan eller Tippeligan och gått rakt in i en PL-elva, ngt som oxå är fel. Roland Nilsson, Erik Thorstvedt, Henning Berg, Ole-Gunnar Solksjaer, Öyvind Leonhardsen, Staffan Iversen, Erik Bakke och Morten Gamst Pedersen (för att nämna några) gick alla från Allsvenskan/Tippeligan till den engelska högstadivisionen. annars så gick ju spelare som bl.a P. Schmeichel, Thomas Sörensen och Daniel Agger rakt från danska ligan till EPL. På 90-talet så var det vanligare att PL-klubbar värvade spelare från Allsvenskan eller norska Tippeligan än att de värvade spelare från tex La Liga - i dag så är dock situationen helt annorlunda.

Nu går jag ifrån min egna princip, men lär dig att läsa ditt jävla fån..

Citat:
Den enda jag kan komma på som direkt tog en startplats i ett PL-lag är Nicklas Alexandersson, men han hamnade i ett lag som slogs om överlevnad. Vilka fler svenska och norska spelare gick från allsvenskan/tippeligaen rakt in i ett PL-lag?
Citera
2024-02-03, 13:19
Moderator
zanteras avatar
Det var onekligen en annan tid när spelare i våran korpenliga gick rätt in i startelvan i PL klubbar, en tid där Arsenal plockade spelare från Halmstad. Nu känns det som det knappt finns på kartan att de bästa spelarna i Allsvenskan skulle gå in i Championship ens. Det är väl dock utvecklingen som gjort det, PL har blivit bättre och starkare (mer pengar) och Allsvenskan är väl lite som Titanic efter isberget.
Citera
2024-02-03, 14:49
Medlem
Drickbacks avatar
Tomiyasu & Endo på väg hem från AM, utslagna på straff i 90+6.

Som bekant spelar Liverpool final 25/2 med avspark 16.00 vilket gör att matchen mot Luton flyttas till 21/2 20:30. Tajt schema nu när den matchen hamnade det datumet.

Konstaterar också att City inte blir lunchmöte då åttondelsfinal spelas på torsdagen. Snuten som garanterat vill ha tidig avspark får tänka om. Har det gått en 13:30 match på en söndag sista åren?
City får vila tis/ons till söndag vilket gynnar dom.
Citera
2024-02-03, 14:53
Medlem
Arons avatar
pontus kåmark till leicester 1995 fast då log laget i toppen av championship för att spela i premier league 1996
Citera
2024-02-03, 16:30
Medlem
Drickbacks avatar
Den som håller med honom gör jag slarvsylta av

Trodde folk från Italien var klokare! Hur tänkte han här? Vunnit några bucklor sista åren, leder ligan högt upp på rankinglistan etc.

Ungern’s förbundskapten Marco Rosso, Italien

“We have top players, but Szoboslai is the headliner and he can develop even more in the future,” explained the Italian coach. “I don’t know if we can call Liverpool the top of the top in the panorama of European football, but Dominik can become a real top footballer in the next few years. Why not?
Citera
2024-02-03, 16:40
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Nu går jag ifrån min egna princip, men lär dig att läsa ditt jävla fån..
Ditt princip är att göra stolpskott efter stolpskott, och det är du väldigt bra på.

Solksjaer målade i sin debut för Man United i 96, och blev MUs skyttekung i 96/97. Är inte det att direkt ta en startplats i ett PL-lag?

Är bara helt störtkomiskt att du jämförde Tottenhams värvning av Bergvall mot när AFC signade Freddie i 98
Citat:
Ursprungligen postat av zantera
Det var onekligen en annan tid när spelare i våran korpenliga gick rätt in i startelvan i PL klubbar, en tid där Arsenal plockade spelare från Halmstad. Nu känns det som det knappt finns på kartan att de bästa spelarna i Allsvenskan skulle gå in i Championship ens. Det är väl dock utvecklingen som gjort det, PL har blivit bättre och starkare (mer pengar) och Allsvenskan är väl lite som Titanic efter isberget.
Skillnaden är den att under 90-talet så var EPL inte lika globaliserad som det vi ser i dag, och svenska/skandinaviska spelare passade bra in i engelsk fotboll på den tiden. I dag så är det dock helt otänkbart att en spelare från Allsvenskan eller norska ligan skulle signas av en PL-klubb och göra succe.

Freddie Ljungberg till Arsenal i 1998 är nog bland de bästa värvningarna i hela PL-historien. AFC betalde bara £3 millar för Freddie`s signatur.
Citera
2024-02-03, 16:55
Medlem
jontepsgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Ditt princip är att göra stolpskott efter stolpskott, och det är du väldigt bra på.

Solksjaer målade i sin debut för Man United i 96, och blev MUs skyttekung i 96/97. Är inte det att direkt ta en startplats i ett PL-lag?

Är bara helt störtkomiskt att du jämförde Tottenhams värvning av Bergvall mot när AFC signade Freddie i 98

Vafan pratar du om? Jag skrev och frågade vilka mer spelare som gått från tippeligaen/allsvenskan direkt till PL eftersom dom enda jag kunde komma på var dom jag nämnde. Och då hade jag också fel om Henke. Men jag var 5 år när han spelade i Feyenoord, så det är inte konstigt att jag inte minns hans tid där. Och jag jämförde aldrig Bergvall med Freddie utan jag svarade på ett inlägg om honom.

Fan sluta bete dig såhär, hur orkar du? Vet du att oavsett vilken del av flashbacks fotbollsforum jag är inne på så nämner användare dig som ett hånande exempel. Tänk på det och vad du själv bidrar med istället för att anklaga andra för att "göra stolpskott efter stolpskott.
Citera
2024-02-03, 17:18
Moderator
zanteras avatar
Citat:
Vafan pratar du om? Jag skrev och frågade vilka mer spelare som gått från tippeligaen/allsvenskan direkt till PL eftersom dom enda jag kunde komma på var dom jag nämnde. Och då hade jag också fel om Henke. Men jag var 5 år när han spelade i Feyenoord, så det är inte konstigt att jag inte minns hans tid där. Och jag jämförde aldrig Bergvall med Freddie utan jag svarade på ett inlägg om honom.

Fan sluta bete dig såhär, hur orkar du? Vet du att oavsett vilken del av flashbacks fotbollsforum jag är inne på så nämner användare dig som ett hånande exempel. Tänk på det och vad du själv bidrar med istället för att anklaga andra för att "göra stolpskott efter stolpskott.

Den där tråden när han bad om ursäkt för att hans grabb skämdes över hans beteende här på forumet känns ju som ett minne blott, det har ju verkligen eskalerat sen dess och blivit typ 4 gånger värre. Tråkigt för er andra vettiga Arsenal-fans att förknippas med en pajas.

Hur ser du på matchen imorgon? Tror du Smith-Rowe får starta igen eller väljer Arteta ett mer "rutinerat" alternativ i Jorginho eller Havertz?
Citera
2024-02-03, 17:33
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:

Du skrev såhär: "Jodå det har allt hänt dock var det 1998 när en viss Freddie gick från Halmstad till Arsenal och gjorde mål i debuten mot United" när en annan användare skrev att det ej inträffar att en spelare går från Allsvenskan till EPL. Gjorde du inte..?

Men som jag förklarade även lite längre bak i tråden, så går det helt enkelt inte att jämföra en 16-åring grabb mot när en väletablerad spelare som hade varit Allsvenskans bästa spelare i 1-2 år och som blev MOTM i en EM-kvalmatch mot England strax innan han värvades av Arsenal. Det är tämligen så enkelt.
Senast redigerad av Generalandersson 2024-02-03 kl. 17:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in