2024-02-03, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AM88
Verkligen, han fick ingen som helst press om såren i och runt om Zoeys underliv.

”Här har vi ett 7 år gammalt barn som har blodiga sår i sin vagina, utanpå sin slida och i sin hals, förklara för mig hur de har uppkommit” ”Är det någon mer än du och Jasmine som har haft möjlighet att åstadkomma dessa skador” ”Nu har du suttit häktad i X antal månader, du måste ha funderat på hur dessa skador har uppkommit?” ”Hur ska Zoe komma på en sån historia?”

Istället säger hon något i stil med ”ehmm jaa nu har jag inte åtalat för det men… Zoe nämner ju något om ett finger i sin slida, vet du något om det?” -Nej. ”Ehmm nää vi ska ju höra fler i detta ehmm..”

En juriststudent hade gjort ett bättre jobb

Ja verkligen. Man undrar hur domen kommer bli. Och ha i åtanke att ingen som befinner sig i rättssalen har befattat sig med förundersökningen förutom de åtalade och åklagaren. Hur som helst kan man ju förstå i förväg att det lär överklagas till hovrätten av någon utav parterna. Hoppas hon lämnar över fallet till någon annan då.
Citera
2024-02-03, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nora2002
För ett tag sedan bedyrade användare här i tråden åklagaren och jag fick absolut inte ifrågasätta henne. För hon hade allt under kontroll. Vad säger ni nu? Tror ni möjligtvis åklagaren gjort fel i att inte åtala för mer, till exempel ”(grov) våldtäkt mot barn”?

Yes, fel precis hela vägen, otroligt inkompetent.
Citera
2024-02-03, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nora2002
För ett tag sedan bedyrade användare här i tråden åklagaren och jag fick absolut inte ifrågasätta henne. För hon hade allt under kontroll. Vad säger ni nu? Tror ni möjligtvis åklagaren gjort fel i att inte åtala för mer, till exempel ”(grov) våldtäkt mot barn”?

Dom har inte fått tillräckligt mycket på fötterna för att kunna åtala enligt det väl? Dom har skadorna men ingenting mer vad jag förstått det som. Men jag hoppas att dom efterforskat det. I fup:en finns allt som dom kommit fram till och kan använda i sitt åtal. Sedan finns det oftast en ”slask” också, där mycket sidoarbete hamnar. Hade varit intressant att veta om det är något som går att begära ut.
Citera
2024-02-03, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Dom har inte fått tillräckligt mycket på fötterna för att kunna åtala enligt det väl? Dom har skadorna men ingenting mer vad jag förstått det som. Men jag hoppas att dom efterforskat det. I fup:en finns allt som dom kommit fram till och kan använda i sitt åtal. Sedan finns det oftast en ”slask” också, där mycket sidoarbete hamnar. Hade varit intressant att veta om det är något som går att begära ut.

En annan åklagare hade säkert gjort det och definitivt haft flera alternativyrkanden.
Citera
2024-02-03, 11:17
Medlem
Har någon en fungerande länk till FUPen? :-/
Citera
2024-02-03, 11:48
Medlem
Citat:
Det är just därför det krävs en bra åklagare. Hon slarvar bort fallet.

Nje det tycker jag inte hon gör. Däremot är hon respektlös och kör totalt över föräldrarnas utsagor. Vill försvararen förtydliga kan han göra det.

Sen har Jigin underbyggt fallet bra med alla expertvittnena.
När det kommer till viktiga sakfrågor, slutet på del 1 och i del 2, har hon en liten annan strategi.
Där berättar vittne helt öppet och hon kommer oftast bara med komplementfrågor.

Där motbevisas föräldrarna lögner gång på gång.

I övrigt håller jag med läkarn som säger ungefär så här:

Undrar man hur ondska tar sin gestaltning på jorden så är det så här.
Senast redigerad av viperstyle 2024-02-03 kl. 11:52.
Citera
2024-02-03, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
En annan åklagare hade säkert gjort det och definitivt haft flera alternativyrkanden.

Håller med. Mycket anmärkningsvärt och man vill förstå varför det inte tas med när skadorna är så uppenbara och när flickan själv inte vill befatta sig med samtalen kring det.
Citera
2024-02-03, 11:56
Medlem
Lifeisnows avatar
Det är för jävligt hur en del människor torterar sina egna barn så långt att många dör..sitt eget barn..
Har nu lyssnat på Rättegångsappen och blev förbannad när jag lyssnade på den arroganta sk pappan..
Har även nyligen lyssnat på detta ärende från USA där en mamma tillsammans med en av sönerna torterade ihjäl en av sönerna..ingen mat..het sås hälldes ner i munnen..fick sitta i iskallt bad mm..
https://youtu.be/jFGBBG8nUc4?si=XoYl1iKiZoD2mUeg
Och precis som i detta fruktansvärda fall..en arrogant bortförklarande förälder..med dåligt minne dessutom.

Livstids fängelse..och då menar jag livet ut
Senast redigerad av Lifeisnow 2024-02-03 kl. 12:29.
Citera
2024-02-03, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Nje det tycker jag inte hon gör. Däremot är hon respektlös och kör totalt över föräldrarnas utsagor. Vill försvararen förtydliga kan han göra det.

Sen har Jigin underbyggt fallet bra med alla expertvittnena.
När det kommer till viktiga sakfrågor, slutet på del 1 och i del 2, har hon en liten annan strategi.
Där berättar vittne helt öppet och hon kommer oftast bara med komplementfrågor.

Där motbevisas föräldrarna lögner gång på gång.

I övrigt håller jag med läkarn som säger ungefär så här:

Undrar man hur ondska tar sin gestaltning på jorden så är det så här.

Jag skall lyssna vidare. Har inte hört allt än. Men just i förhören med de åtalade tyckte jag hon gjort ett dåligt jobb. Kan vara att hon är proffsigare i kommunikationen med vittnen etc.

Läkaren säger det helt rätt. Fy fan för det här. Jag tror dock att Zoey inte kommer låta sig bli förstörd för livet. Vissa tappar sin livskraft, men andra behåller den. Jag får känslan när jag hör vuxna prata om henne att hon är envis och stark. Dom pratar imponerande om henne. Jag hoppas hon kommer hämnas sina föräldrar genom att lyckas i livet och bli något helt annat än vad dom försökte göra henne till. När jag legat och lyssnat får jag känslan av att dom nästan hade ett projekt som handlade om att göra henne så hjärnskadad som dom försöker lura alla andra att hon är. Har du lyssnat på hela rättegången än? Förhörs familjehemsföräldrarna?
Citera
2024-02-03, 12:48
Medlem
Citat:
Jag skall lyssna vidare. Har inte hört allt än. Men just i förhören med de åtalade tyckte jag hon gjort ett dåligt jobb. Kan vara att hon är proffsigare i kommunikationen med vittnen etc.

Läkaren säger det helt rätt. Fy fan för det här. Jag tror dock att Zoey inte kommer låta sig bli förstörd för livet. Vissa tappar sin livskraft, men andra behåller den. Jag får känslan när jag hör vuxna prata om henne att hon är envis och stark. Dom pratar imponerande om henne. Jag hoppas hon kommer hämnas sina föräldrar genom att lyckas i livet och bli något helt annat än vad dom försökte göra henne till. När jag legat och lyssnat får jag känslan av att dom nästan hade ett projekt som handlade om att göra henne så hjärnskadad som dom försöker lura alla andra att hon är. Har du lyssnat på hela rättegången än? Förhörs familjehemsföräldrarna?

Har lyssnat på merparten av 1 och 2, (familjehemsmamman hörs i del två). Har inte hittar del 3?

Ja det är påfallande hur hjärnskadan och självskadebeteende står i centrum hos föräldrarna i all första kommunikation utåt. De försöker med alla medel få henne inkapaciterad rakt in i LSS via SOC.
Anmärkningsvärt är att de aldrig sökt läkarutredning för Z. Istället har de hållit sig undan både BVC och skolutredningen. Ett ”projekt” eller ekonomisk motiv kan absolut inte uteslutas.

Hoppet är det sista som överger människan och jag har sett för mycket hur barndomstrauman sitter som ett ok på folk livet ut. De ”leende” depressiva finns runt om oss med ett så ångestfyllt lock på sina undantryckta känslor från barndom och uppväxt att de ofta aldrig vågar öppna upp det eller vet hur. Inte sällan är de högpresterande. Att det kommer påverka henne är jag överbevisad om, hur det kommer uttrycka sig fysiskt och psykiskt vet man aldrig. Ångest och psykisk ohälsa hanteras på olika sätt vissa blir sina förövare, andra springer marathon, andra skadar sig själva mm
Jag hoppas att hon regelbundet får naturligt samtalsstöd via någon hon har förtroende för som familhehemsmamman. Att prata och sätta ord på händelser och känslor är en bearbetning, det har kommit spontant från Z själv sen hon kom in på sjukhus. När man blir äldre vill man oftast förstå varför.
Citera
2024-02-03, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifeisnow
Det är för jävligt hur en del människor torterar sina egna barn så långt att många dör..sitt eget barn..
Har nu lyssnat på Rättegångsappen och blev förbannad när jag lyssnade på den arroganta sk pappan..
Har även nyligen lyssnat på detta ärende från USA där en mamma tillsammans med en av sönerna torterade ihjäl en av sönerna..ingen mat..het sås hälldes ner i munnen..fick sitta i iskallt bad mm..
https://youtu.be/jFGBBG8nUc4?si=XoYl1iKiZoD2mUeg
Och precis som i detta fruktansvärda fall..en arrogant bortförklarande förälder..med dåligt minne dessutom.

Livstids fängelse..och då menar jag livet ut
Finns viss likhet i det fallet , sonen som utsattes hade under år bott hos sin pappa långt ifrån mamman , pappan orkade eller ville inte längre ta hand om honom och då flyttade han till mamman .Sonen hade vissa funktionshinder som autism
Citera
2024-02-03, 13:06
Medlem
Citat:
Håller med. Mycket anmärkningsvärt och man vill förstå varför det inte tas med när skadorna är så uppenbara och när flickan själv inte vill befatta sig med samtalen kring det.

Åklagaren gick väl ut med att de inte hade tillräckligt när det gällde åtal för sexuellt våld etc. Även om underlivsskador fanns som peka på det var Z ej beredd att prata om det (möjligt att hennes hjärna har blockerat stora delar) och föräldrarna erkänner absolut inget.

Det lämnar möjlighet att ta upp fallet i framtiden när stress lagt sig och Z själv är beredd och kan sätta ord på det.
Senast redigerad av viperstyle 2024-02-03 kl. 13:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in