2023-12-11, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Kanske för att all sexuell sammanblandning med barn är våldtäkt? Per definition numera.

Förstår inte riktigt vad du menar? Men alltså brotten Sexuellt utnyttjande av barn (normalgraden/grovt brott) och Sexuellt övergrepp mot barn (normalgraden/grovt brott) finns ju fortfarande kvar...
Citera
2023-12-11, 21:47
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Under den tid Z låg på sjukhus och hade personer nära henne hela tiden har ingen sett något tecken på självskada trots att föräldrarna sagt att hon bland annat bet i sina händer , ett beteende som självklart inte skulle försvunnit över en natt .
En gång på sjukhus slog hon sig i huvudet och det var enda gången och något som vilket barn som helst skulle kunnat gjort i ren frustration om de befunnit sig i samma situation

Citat:
Ursprungligen postat av Lilett
Det har jag tagit del av det du återger på sjukhuset och att hon slog sig i huvudet.
Men reagerade mest över ”vi fått följa henne”. Användaren menar antagligen av det som framgått och vi fått vetskap om.
Vi får se om användaren svarar själv.

Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Det stämmer inte riktigt. I nån konfliktsituation med personal har hon slagit sig själv i huvudet ca 20 ggr. Så vårdpersonal fått hålla hennes händer. Det händer kanske när Z blir frustrerad och inte kan hantera sina känslor. Men det har bara hänt någon sällsynt gång.

Vad är det som inte stämmer? Menar du att det inte skrevs ut att det var ca 20 ggr hon slog i huvudet vid ett tillfälle?
Citera
2023-12-11, 22:24
Medlem
Citat:
Vad är det som inte stämmer? Menar du att det inte skrevs ut att det var ca 20 ggr hon slog i huvudet vid ett tillfälle?
Det Otto menade inte stämmer var svar på Adinas kommentar om att Z inte hade självskadebeteende.
Citera
2023-12-11, 22:26
Medlem
Citat:
Sorry. Jag läste fel vad *Lilett skrivit. Så mitt svar blev fel. Ber om ursäkt för förvirringen.
Citera
2023-12-11, 22:35
Medlem
Nu blev det fel igen ju! Det var en post av Adina som handlade om att Z inte hade uppvisat självskade beteende sedan hon kom till sjukhuset som jag trodde att jag svarade på.
Och så blev det fel postat till fel person, *Lilett. Förlåt så hemskt mycket.
Citera
2023-12-11, 22:42
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonsson99
Det Otto menade inte stämmer var svar på Adinas kommentar om att Z inte hade självskadebeteende.

Ja och förstod inte varför den kommentaren kom till mig. Men användaren kan nog förtydliga själv.
Senast redigerad av Lilett 2023-12-11 kl. 22:48.
Citera
2023-12-11, 22:53
Medlem
Citat:
Ja och förstod inte varför den kommentaren kom till mig. Men användaren kan nog förtydliga själv.
För att jag klantigt nog läste ditt citat från Adina och tryckte citera på ditt inlägg. Istället för att följa pilarna tillbaka till Adinas originalinlägg. Jag gjorde det inte medvetet.
Det blev motorstopp i hjärnan. Ett misstag. Som inte ska upprepas. Ursäkta så mycket.
Citera
2023-12-12, 00:29
Medlem
Rättegången kommer att hållas från mitten på november och pågå till mitten eller slutet av januari 2024.
Är det uppehåll nu över julhelgerna?
Är det någon som vet när rättegången tas upp igen?
Har googlat men ej funnit datum för rättegången.
Så tacksam för svar.
Citera
2023-12-12, 04:51
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Det går att leva ett normalt liv smärtfritt utan magsäck, finns många cancerpatienter som tvingats operera bort magsäcken. Nu vet jag dock inte om det kan jämföras med någon som fått opera bort den pga. frätande skador.

Det är säkert möjligt att transplantera en magsäck, men då krävs det till att börja med en donator. Har för mig att man behöver andra bukorgan som måste matcha också.
Det är ännu inte möjligt att byta magsäck, det har tidigare svarats på.
Det kan gå men då byts hela magsäck och tarmpaket, lär vara en omfattande och tuff operation.

https://www.socialstyrelsen.se/ansok-och-anmal/anmal/om-donationsregistret/#:~:text=De%20organ%20som%20kan%20doneras,%2C%20hj %C3%A4rtklaffar%2C%20benv%C3%A4vnad%20och%20hornhi nnor.
De organ som kan doneras och transplanteras i Sverige är njure, lever, lunga, hjärta, bukspottkörtel och tunntarm. Njurar, och i enstaka fall del av lever, kan transplanteras både från avlidna och levande donatorer.

De vävnader som tas tillvara är framför allt hud, hjärtklaffar, benvävnad och hornhinnor
Senast redigerad av rubin22 2023-12-12 kl. 04:58.
Citera
2023-12-12, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Rättegången kommer att hållas från mitten på november och pågå till mitten eller slutet av januari 2024.
Är det uppehåll nu över julhelgerna?
Är det någon som vet när rättegången tas upp igen?
Har googlat men ej funnit datum för rättegången.
Så tacksam för svar.
Googla på Lunds tingsrätt och välj Förhandlingar.
Citera
2023-12-12, 07:38
Medlem
versalers avatar
Någon som närvarar idag eller vet om någon tidning live rapporterar?
Citera
2023-12-12, 08:30
Avslutad
Om någon är på plats under förhandlingen idag kan ni vill ge lite info eftersom media är så dåliga på att skriva om fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in