2024-02-03, 01:49
Medlem
Tydligen var det konsultföretaget socionomera som hade anlitat den konsult som var ansvarig för ärendet i Eslövs kommun. I vanlig ordning skyller de ifrån sig allt på konsulten som senare blev sjukskriven. Exakt hur det har varit på arbetsplatsen framgår inte men troligtvis he ärendet försvunnit i mängden
Citera
2024-02-03, 02:50
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyr123
Tydligen var det konsultföretaget socionomera som hade anlitat den konsult som var ansvarig för ärendet i Eslövs kommun. I vanlig ordning skyller de ifrån sig allt på konsulten som senare blev sjukskriven. Exakt hur det har varit på arbetsplatsen framgår inte men troligtvis he ärendet försvunnit i mängden

Socionomen hade 22 fall att utreda, däribland familjen I, och hade inte en chans att sätta sig in i alla dessa och dessutom göra ett bra jobb.

I övrigt anser jag att det skrivs en massa rapporter både från skolan och socialen, men ingen åker till familjenshus och knackar på. Om de tar modet till sig men inte blir insläppta borde de kunna få hjälp av polis.
Citera
2024-02-03, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedReed
Sitter och lyssnar just nu, inne på andra timmen. Satt precis och tänkte samma sak. Hon ställer 5 frågor, D hinner säga ett ord, hon avbryter och ställer fler frågor. Sen sitter hon och mumlar massa halvfrågor och halvpåståenden mellan raderna.

Vettiga åklagare brukar ju låta tilltalad pratar så mycket som möjligt så dom målar in sig i ett hörn, men den här sitter bara och avbryter och säger vad hon syftar på innan han får prata och göra bort sig.

Otroligt dåligt...

Hoppas att domare och nämndemän har överseende med åklagarens inkompetens.

Citat:
Ursprungligen postat av Gnarlyknots
Nu har jag lyssnat på två timmar av rättegången, förhör med D. Jag är HELT chockad över hur dålig åklagaren är? Förvirrad, ledande frågor hela tiden. Påståenden som är fel. Har aldrig lyssnat på rättegång förut, brukar det vara så här? Jag tror hon hade kunnat få ut långt mer om hon bara skärpt till sig lite. Jag hade själv gjort det bättre kan jag lova.
Jag håller med till 100%, konstant ledande frågor. Hela tiden följdfrågor i negationer, "Du har ingen annan förklaring?", "Men så var det inte?", "Men det stämmer inte?", "När du bär in henne känner du inte att hon är kall?", "Flera vittnen kommer berätta att hon är väldigt smutsig, men det är inte din uppfattning eller?" & "Dina tankar är att hennes kyla har med ättikan att göra?"Svaret blir ett enkelt ja/nej varje gång.

När åklagaren säger "Så ni har tagit ut repen från gympaväskorna för att de inte ska fastna i tvättmaskinen" får domaren läxa upp åklagaren med kommentaren "Det är bra om du låter Daniel svara på din fråga"

Han har ju för fan erkänt att han bytt blöja på henne. Läkarna menar att det är omöjligt att ättikan gjort henne så kall, hur jävla svårt ska det vara att få honom att se ut som en idiot iför rätten?

Och när åklagaren konfronterar D med att glaset stod långt in på tvättmaskinen och att det var tvätt framför som han sagt i förundersökningen har hon inte sidnumret redo när han ändrar sin story i rätten och det tar 10min innan biträdet bredvid tar fram det. Det är för fan grundläggande att direkt kunna be rätten om att hänvisa till hans lögner från FUPen. Jag blev väldigt frustrerad många gånger under båda föräldrarnas förhör.
Senast redigerad av AM88 2024-02-03 kl. 07:59.
Citera
2024-02-03, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AM88
Jag håller med till 100%, konstant ledande frågor. Hela tiden följdfrågor i negationer, "Du har ingen annan förklaring?", "Men så var det inte?", "Men det stämmer inte?", "När du bär in henne känner du inte att hon är kall?", "Flera vittnen kommer berätta att hon är väldigt smutsig, men det är inte din uppfattning eller?" & "Dina tankar är att hennes kyla har med ättikan att göra?"Svaret blir ett enkelt ja/nej varje gång.

När åklagaren säger "Så ni har tagit ut repen från gympaväskorna för att de inte ska fastna i tvättmaskinen" får domaren läxa upp åklagaren med kommentaren "Det är bra om du låter Daniel svara på din fråga"

Han har ju för fan erkänt att han bytt blöja på henne. Läkarna menar att det är omöjligt att ättikan gjort henne så kall, hur jävla svårt ska det vara att få honom att se ut som en idiot iför rätten?

Och när åklagaren konfronterar D med att glaset stod långt in på tvättmaskinen och att det var tvätt framför som han sagt i förundersökningen har hon inte sidnumret redo när han ändrar sin story i rätten och det tar 10min innan biträdet bredvid tar fram det. Det är för fan grundläggande att direkt kunna be rätten om att hänvisa till hans lögner från FUPen. Jag blev väldigt frustrerad många gånger under båda föräldrarnas förhör.

Håller med. Reagerade också på det. Men det här är Sverige. Där får en åklagare be om ursäkt för att hen ställer lite tuffa frågor till två föräldrar vars barn kommer in döende på akuten med tecken på långvarig misshandel.

I Usa hade detta inte hänt. Inte i England heller.
När någon åtalad antar en modig attityd är det TYST ELLER SÅ ÅKER DU UT. Inte här. Här får kriminella hota domaren och föräldrar som försökt ta livet av sitt barn får utrymme att gnälla och ställa motfrågor.
Rättens ledamöter och aktörer borde göra JÄVLIGT klart för "lilla" J*sm,*n* att du står åtalad för ett allvarligt brott. Här ställer VI frågorna, inte DU och den attityden kan du lägga ner.
Du har en mängd frågor att besvara, J.
Det är därför vi är här..Punkt.
Citera
2024-02-03, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Ja vilken otroligt urusel åklagare?
Hur kan hon ha klarat utbildningen?
Helt sjukt!

Det är helt otroligt. Lyssnade nyss igenom det. Skrämmande vad usel hon är.
Citera
2024-02-03, 09:31
Medlem
För ett tag sedan bedyrade användare här i tråden åklagaren och jag fick absolut inte ifrågasätta henne. För hon hade allt under kontroll. Vad säger ni nu? Tror ni möjligtvis åklagaren gjort fel i att inte åtala för mer, till exempel ”(grov) våldtäkt mot barn”?
Citera
2024-02-03, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nora2002
För ett tag sedan bedyrade användare här i tråden åklagaren och jag fick absolut inte ifrågasätta henne. För hon hade allt under kontroll. Vad säger ni nu? Tror ni möjligtvis åklagaren gjort fel i att inte åtala för mer, till exempel ”(grov) våldtäkt mot barn”?

Löjligt. Det är väl för dan inte bara en åklagare som självsvåldigt bestämmer ett åtal, det finns massor av regler att förhålla sig till..
Det är inte enkelt alls..
Nu utnyttjar du att hon låter rörig och gör några missar i ett läge där hon måste få fram det hon är bombsäker på kan plockas upp i åtalet till att lansera någon slags konspiration där hela upplägget är fel från början.
Lägg ner dina storvulna fantasier om dig själv som juridikpro.
Citera
2024-02-03, 10:07
Medlem
Citat:

Det sämsta är när hon påstår saker som dom har sagt, men advokaterna får avbryta och berätta att det är dom själva, advokaterna, som påstått detta. Åklagaren är så slarvig. Känslostyrd och klumpig. Det är som hon har konstanta straffar men inte får mål någon gång. Skulle helt klart varit en annan åklagare. Någon som är bra på att konfrontera direkt och som inte tappar tråden.
Citera
2024-02-03, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Jigin har klart en liten jobbig framtoning men man ska komma ihåg att det mesta, om inte allt, som kommer från föräldrarna är ren lögn.

Mer hemskheter som framkom under förhör med fostermamman är att Z sagt att föräldrarna försökt döda henne, de kom massor med blod. ”Jag låter de göra det” tänkte hon.

Ytterligare i förhöret framkom även att D hota mörda henne med kniv då Z gjorde något så mammans nagel gick sönder .. Z var totalt livrädd.

Det är just därför det krävs en bra åklagare. Hon slarvar bort fallet.
Citera
2024-02-03, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Det sämsta är när hon påstår saker som dom har sagt, men advokaterna får avbryta och berätta att det är dom själva, advokaterna, som påstått detta. Åklagaren är så slarvig. Känslostyrd och klumpig. Det är som hon har konstanta straffar men inte får mål någon gång. Skulle helt klart varit en annan åklagare. Någon som är bra på att konfrontera direkt och som inte tappar tråden.
Verkligen, han fick ingen som helst press om såren i och runt om Zoeys underliv.

”Här har vi ett 7 år gammalt barn som har blodiga sår i sin vagina, utanpå sin slida och i sin hals, förklara för mig hur de har uppkommit” ”Är det någon mer än du och Jasmine som har haft möjlighet att åstadkomma dessa skador” ”Nu har du suttit häktad i X antal månader, du måste ha funderat på hur dessa skador har uppkommit?” ”Hur ska Zoe komma på en sån historia?”

Istället säger hon något i stil med ”ehmm jaa nu har jag inte åtalat för det men… Zoe nämner ju något om ett finger i sin slida, vet du något om det?” -Nej. ”Ehmm nää vi ska ju höra fler i detta ehmm..”

En juriststudent hade gjort ett bättre jobb
Citera
2024-02-03, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Socionomen hade 22 fall att utreda, däribland familjen I, och hade inte en chans att sätta sig in i alla dessa och dessutom göra ett bra jobb.

I övrigt anser jag att det skrivs en massa rapporter både från skolan och socialen, men ingen åker till familjenshus och knackar på. Om de tar modet till sig men inte blir insläppta borde de kunna få hjälp av polis.

Är 22 fall mycket? Så mycket att man istället gör ingenting? Var alla ärenden brådskande? Var alla ärenden nya? Tidsram?
Citera
2024-02-03, 10:29
Medlem
Citat:

Har från start tyckt att åklagaren är undermålig. Har varit en del av rätten många gånger och har i ärlighetens namn hört värre, men bra är hon INTE.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in