Citat:
Ursprungligen postat av
Friindivid
Nej, tyvärr. Det är vad jag själv efterlyser.
Ditt inlägg får mig att tänka på FOX News, som Murdoch grundlade med sina rika judiska uppbackare för att fånga upp den växande marknaden i USA, som efterfrågade mediaalternativ till "vänstervinklad" massmedia. FOX är just avsett att vara "kritiska mot en del saker som MSM inte knystar om". Murdochs affärsidé med FOX är vad CIA kallar "limited hangout", man tillåter viss kritik och delar av sanningen, men kritiken är aldrig djupgående och man avslöjar aldrig hela sanningen. Murdoch är f.ö. en stor beundrare av Lenin. Jag vet inte, men det skulle inte förvåna mig om Swebbtv haft samma upplägg och affärsidé från början.
Det kanske finns någon rimlighet att ta upp FOX när man diskuterar Swebbtv, men för egen del känns det lite långsökt. Det var väl Sjunnesson och någon till som körde i gång det hela med mycket liten budget för att få till en plattform för att kunna kritisera invandringspolitiken i Sverige. Mycket har förändrats sedan dess, framförallt så var det knappt möjligt att närma sig frågan vid den tidpunkten, vilket man lätt glömmer bort. Att jämföra detta med som du skriver, att Murdoch, med en jättebudget, ser en oexploaterad nisch som han vill casha in från är faktiskt i grunden någonting helt annat. Swebbtv ser jag i första hand inte som en affärsidé, även om någon gör sig ett par spänn, utan det handlar i första hand om att ge möjlighet för etablerade människor som tagit mod till sig att säga vad de verkligen tycker. De flesta är ju sådana som har det mesta av sin karriär bakom sig vilket betyder att de har råd att vara mer frispråkiga, liksom att de antagligen kan ställa upp mot låg ersättning.
Att man i slutändan i någon sorts kunskapssökande om vad som lett oss till denna mardrömslika samhällssituation hamnar där man hamnar och starka krafter griper in när man närmar sig kraftens kärna, är ju i sig inte så konstigt. Swebbtv är inte den enda rörelsen som hamnat vid samma svar.