2024-02-02, 06:08
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Väktarna nämnde inte att SE sagt att LP hade blivit skjuten i ryggen. Det hade trots allt ett allmänintresse kan man tycka. Jag skulle förmodligen sagt att båda blev beskjutna, framför att polisen var brysk, men vi är alla olika.

Jag har mycket svårt att ta in att LP i en situation där hennes man kämpade för sitt liv skulle börja prata om en sveda i ryggen. Man kan fantisera ihop en historia att man själv är ute och cyklar med sitt lilla barn och så ramlar man och skrubbar sig och barnet ligger livlöst och blödandes. Minst sagt tvivelaktigt om jag skulle säga att jag har skrubbat mig också, men vi är alla olika.
Jag vet inte om man kan dra en absolut jämförelse mellan att bli skjuten och få ett skrubbsår.

Och så vet vi inte allt vad SE sa till väktarna. Och jag vet inte varför det är ett krav att han ska lista exakt allt han har varit med om på plats för dom och varför han nödvändigtvis måste dra den listan i fallande ordning vad gäller hur intressanta uppgifterna är för allmänheten

SE verkar ju inte riktigt tro på att hon är skjuten heller.
Citera
2024-02-02, 06:21
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Inte direkta vittnen och inte just med vänster hand - men indirekt via två poliser kom jag att tänka på följande :

Lampers bok Kapitel 5 - 1:51:17 och framåt

"Gedda ska också ha hört någon på mordplatsen ropa ut ett signalement precis när han skulle ge sig av in i gränden. Han erinrar sig att det handlade om en man i lång rock , med axelremsväska ock keps."

5 dagar efter mordet:
"Även Wikström vill minnas att han fick en beskrivning av GM som mörkhårig, klädd i en mörkblå jacka eller rock och någon sorts keps på huvudet. Eventuellt skulle han också bära på en mindre väska"

Det har du rätt i, minns detta, dock är min övertygelse att axelremsväskan i sammanhanget gäller vittnet Björkmans axelremsväska, och inte gärningsmannen (inget vittne nämner ju som sagt någon väska, förutom YN). Man rörde ihop signalement från vittnen och gärningsman. Sedan fick man vittnesmål från Nieminen, och ropade ut väskan. Lätt hänt och till viss del förståeligt att det blev rörigt. Axelremsväskan pekar ju mer på Björkman, eller varför inte Gunnarsson?
Citera
2024-02-02, 06:33
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Här kommer en viktig punkt med larmlistorna.

Första markeringen 23:51

Det måste vara HO som börjat sin rondering.

ALG sitter i receptionen.

Räknar vi baklänges så kan vi uppskatta när SE går för att ta bussen hem.

Vi kan då uppskatta när han senast kommer och bankar på dörren.

Bra där! Satt just och funderade på detta med tanke på att HO går in mycket i detalj i sitt andra förhör.

Det var tidigt. Då kan inte SE ha varit där längre än en kvart?

Som tidigast tillbaka in runt 23:36?
Citera
2024-02-02, 07:38
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Bra där! Satt just och funderade på detta med tanke på att HO går in mycket i detalj i sitt andra förhör.

Men vad får vi ut av det?
Citera
2024-02-02, 07:54
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Men vad får vi ut av det?

När SE gick. Det låter rimligt med 23:50 om han skulle med nattbussen 20 minuter senare. Det tar lite tid att gå upp till Odenplan ... Ju mer vi kan kartlägga och lista ut, dess bättre?
Citera
2024-02-02, 08:20
Medlem
quggels avatar
Citat:
När SE gick. Det låter rimligt med 23:50 om han skulle med nattbussen 20 minuter senare. Det tar lite tid att gå upp till Odenplan ... Ju mer vi kan kartlägga och lista ut, dess bättre?

Ok, fast vi kommer väl ändå inte kunna vara säkra på exakt hur lång tid samtalet tog? Och spelar det någon roll om det var 10 eller 15 minuter?
Citera
2024-02-02, 08:24
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Ok, fast vi kommer väl ändå inte kunna vara säkra på exakt hur lång tid samtalet tog? Och spelar det någon roll om det var 10 eller 15 minuter?

Han hann enligt uppgift med att ringa minst ett samtal och dricka kaffe också. Eventuellt var han innanför de inre dörrarna. HO såg SE lämna, eller? Så SE måste ha gått innan HO gick ut på ronden? Eller är det ALG som briefat HO?
Citera
2024-02-02, 08:26
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Jag vet inte om man kan dra en absolut jämförelse mellan att bli skjuten och få ett skrubbsår.

Och så vet vi inte allt vad SE sa till väktarna. Och jag vet inte varför det är ett krav att han ska lista exakt allt han har varit med om på plats för dom och varför han nödvändigtvis måste dra den listan i fallande ordning vad gäller hur intressanta uppgifterna är för allmänheten

SE verkar ju inte riktigt tro på att hon är skjuten heller.

Mitt resonemang bygger på vad som är mest troligt i en situation där en person ligger svårt skadad. Vad vi vet från förhören är att LP var extremt fokuserad på att hjälpa OP vilket är naturligt och det var där min liknelse kom in. "Förresten har dom skjutit mig med" är inte trovärdigt för fem öre i en situation när ens livskamrat kämpar för sitt liv.

Om man tänker ett steg längre så är det väl ganska klart att vittnet-SE läst om detta och sedan tänkt att jag märkte inget av det på mordplatsen. Sen har det blivit att han medvetet eller omedvetet har fått in denna fras som något han hörde från LP på mordnatten. Folk kan påverkas av vad media rapporterar.

Det samma gäller för uppgiften om den mörkblåa täckjackan. Det finns så många argument mot att han har hört om jackan på mordplatsen, så att det måste vara historiskt i ett brottsmål. Vad talar för att han hörde om jackan? Något som LP sa på sjukhuset, samt att det fanns en orsak till en språngmarsch som i sig är totalt ologisk. Frågan är om det är någon som verkligen tror/har trott att han rusade in i gränden för att meddela poliserna?

Du som är trådens okrönte kung när det kommer till sannolikhetsuppskattningar borde även reagera på de här uppgifterna tycker jag och fundera över vad som är mest troligt.
Citera
2024-02-02, 10:19
Medlem
MrBarnabys avatar
Såg att det diskuterats om någon sett en liten väska i handen på gärningsmannen när denne sprang iväg från mordplatsen. Det verkar inte så, inte ens Engströms Supervittne verkar ha gjort det. Detta vittne lyckades lägga märke till de tunna stålbågade glasögonen men inte väskan. I Engströms version är det dock underförstått att det inte är gärningsmannen som beskrivs utan i stället SE själv när han gör sin lilla utflykt in i gränden. Men inget annat vittne har heller sett vittnet Engström med sin lilla väska, bortsett från det här vittnet som till och med kunde tala om färgen på väskan. Här snackar vi Supervittne med stort 'S':

https://swebbtv.se/w/604e3e1a-3c6f-4261-b1e7-7db1fab03e9e
(efter drygt tre min)
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-02-02 kl. 11:09.
Citera
2024-02-02, 10:41
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Såg att det diskuterats om någon sett en liten väska i handen på gärningsmannen när denne sprang iväg från mordplatsen. Det verkar inte så, inte ens Engströms Supervittne verkar ha gjort det. Detta vittne lyckades lägga märke till de tunna stålbågade glasögonen men inte väskan. I Engströms version är det dock underförstått att det inte är gärningsmannen som beskrivs utan i stället SE själv när han gör sin lilla utflykt in i gränden. Inget annat vittne har sett vittnet Engström (med sin lilla väska), bortsett från det här vittnet som till och med kunde tala om färgen på väskan. Här snackar vi Supervittne med stort 'S':

https://swebbtv.se/w/604e3e1a-3c6f-4261-b1e7-7db1fab03e9e
(efter drygt tre min)

Tyvärr försöker vissa användare i tråden frisera/manipulera fakta; allt för att det ska passa deras teori (från båda läger), oerhört tröttsamt som läsare, förstås.

Det finns ingenting i (det berömda) materialet, som berättar att gärningsmannen pysslade med en axelrems- eller handlovsväska på mordplatsen. Klubbar man att det är gärningsmannen som fladdrar på DBG (när vittnet YN ser honom), så lär ju gärningsmannen rimligen även haft väskan någonstans under skottlossningen, lite som klassikern; eftersom gärningsmannen sköt Olof, lär GM haft ett vapen.
Senast redigerad av pojkpingis 2024-02-02 kl. 10:49.
Citera
2024-02-02, 11:21
Medlem
"I den undersökning som föregick min artikel så sökte jag från början inte svaret på frågan om Stig Engström var mördaren eller inte, utan snarare svaret på två närliggande frågor som kommit upp i samband med tidningen Filters publicering. Den ena frågan var: ”Hur är det möjligt att ingen sett honom på mordplatsen?” Och den andra frågan var: ”Vem är mannen i beigt?” Arbetet med dessa frågor kom att delvis sammanfalla med det arbete som utfördes av andra, som också kände tvivel kring de slutsatser som kom att ligga till grund för anklagelserna mot Engström, men utredningen kom också att leda till slutsatser som låg utanför de som kom fram i debatterna som följde på Filters publicering."

"Ett efterord som är skrivet 2023 har lagts till artikeln för att lyfta fram uppgifter som kommit fram under de senaste åren, och för att göra Engströms rörelsemönster tydligare. Precis som när det gäller undersökningen av övningsscenariot så är ambitionen med undersökningen av Skandiamannen att försöka visa hur viktigt det är att genomföra en detaljerad undersökning av rörelsemönster före och efter mordet och stämma av dessa med vad vittnena säger. Gör man det, i faller Skandiamannen, händer något märkligt som förklarar varför polisen aldrig kom runt Engström och varför det varit så svårt att få syn på honom i vittnesmålen från brottsplatsen."

Fortsätter här https://www.jblindqvist.se/palme-mordet-skandiamannen/
Citera
2024-02-02, 11:50
Medlem
Citat:

Nu är det utgången vid L25. Så han måste ta sig dit först.

Om det inte är SE som går ut den vägen

Men om det är HO som är där. Sedan om Ho och Alg snackar lite efter SE har gått.

SE lämnar eventuellt senast 23:48 ish.

Vad ska han hinna med innan han går?

1. Ringa hem

2. Berätta sin historia

3. Hämta/dricka kaffe

23:36-23:40 är väll rimligt spann?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem