Citat:
Ursprungligen postat av
Faderlig
Jag vet inte om man kan dra en absolut jämförelse mellan att bli skjuten och få ett skrubbsår.
Och så vet vi inte allt vad SE sa till väktarna. Och jag vet inte varför det är ett krav att han ska lista exakt allt han har varit med om på plats för dom och varför han nödvändigtvis måste dra den listan i fallande ordning vad gäller hur intressanta uppgifterna är för allmänheten
SE verkar ju inte riktigt tro på att hon är skjuten heller.
Mitt resonemang bygger på vad som är mest troligt i en situation där en person ligger svårt skadad. Vad vi vet från förhören är att LP var extremt fokuserad på att hjälpa OP vilket är naturligt och det var där min liknelse kom in. "Förresten har dom skjutit mig med" är inte trovärdigt för fem öre i en situation när ens livskamrat kämpar för sitt liv.
Om man tänker ett steg längre så är det väl ganska klart att vittnet-SE läst om detta och sedan tänkt att jag märkte inget av det på mordplatsen. Sen har det blivit att han medvetet eller omedvetet har fått in denna fras som något han hörde från LP på mordnatten. Folk kan påverkas av vad media rapporterar.
Det samma gäller för uppgiften om den mörkblåa täckjackan. Det finns så många argument mot att han har hört om jackan på mordplatsen, så att det måste vara historiskt i ett brottsmål. Vad talar för att han hörde om jackan? Något som LP sa på sjukhuset, samt att det fanns en orsak till en språngmarsch som i sig är totalt ologisk. Frågan är om det är någon som verkligen tror/har trott att han rusade in i gränden för att meddela poliserna?
Du som är trådens okrönte kung när det kommer till sannolikhetsuppskattningar borde även reagera på de här uppgifterna tycker jag och fundera över vad som är mest troligt.