2024-02-01, 21:09
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Vittnen som har sett mördaren med en väska i vänster hand skjuta OP finns nog bara i din fantasi.

Varför hittar du på saker i tråden hela tiden?

YN såg GM med en väska i vänster handflata. Har du missat det?

Sannolikt tog han fram väskan efter att ha kommit uppför trappen.

Varför står du och stampar på samma fläck som i april 1986?
Citera
2024-02-01, 21:11
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Källa på att något vittne skådat gärningsmannen med en (sorts) väska i vänster hand? Vore det inte på sin plats att folk i båda läger medvetet slutade att ljuga? Alternativet bör vara att låsa tråden. Det skulle nog göra många användare gott förvisso...

YN såg GM med en väska hållen i vänster handflata. Detta har varit känt sedan 1986.

Det var därför Irvell och Linder trodde att det var SE som sprang på åsen.
Citera
2024-02-01, 21:13
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja förstärkta axelpartier var inne på den tiden, det är jag rätt säker på. Har för mig att Engström ansågs vara lite av en klädsnobb.

Axelpartier 1986? Hehe, jo de stod som spön i backen. Gick i princip inte att köpa vare sig kavaj eller rock utan att det var breda axlar så det är nog inte något man kan gå på. Typ alla hade det. Mer regel än undantag.

Klädsnobb var han möjligen. Han bar plastrong ibland (halsduk som man stoppar innanför skjortkragen). Men vete fasiken om vi får ut så mycket av just kläderna?
Citera
2024-02-01, 21:25
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Sluta tramsa. Jag har varit intresserad och påläst kring MOP sedan 25 år. Dock skriver DU att någon sett GM på MORDPLATSEN med en väska i vänsterhand. Skärp dig, eller lämna tråden. Du sprider mycket skit omkring dig, tyvärr.

Inte på mordplatsen, men när han flydde från den. Det har varit känt i snart 40 år.

Då hade han sannolikt med sig den på platsen. Eller plockade han upp den efter vägen, menar du?

Efter 3-4 år i gamet finns det en del av önska av nivån på en del herrar.

Ni har upprepat er i decennier, och kommer fortsätta upprepa er.

Dags att lämna förståelsehorisonten från 1986?
Senast redigerad av Dalulven 2024-02-01 kl. 21:27.
Citera
2024-02-01, 21:28
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Inte på mordplatsen, men när han flydde från den. Det har varit känt i snart 40 år.

Efter 3-4 år i gamet finns det en del av önska av nivån på en del herrar.

Ni har upprepat er i decennier, och kommer fortsätta upprepa er.

Givetvis vet jag att YN såg en person med väska på DBG, det är inte där min kritik avser, tomte.

Ids inte kommentera dina sista meningar, då Du skriver som en kratta, uttryck dig så folk begriper, sluta chatta och var konstruktiv, istället för att förvirra pöbeln om att GM hade väskan synlig på mordplatsen.

För det andra vet du inte med säkerhet att den man som flyr in i gränden är samme man som springer på DBG. Ryck upp dig. Läs på i ämnet i stället för att spamma tråden dagarna i ända.
Citera
2024-02-01, 21:33
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Givetvis vet jag att YN såg en person med väska på DBG, det är inte där min kritik avser, tomte.

Ids inte kommentera dina sista meningar, då Du skriver som en kratta, uttryck dig så folk begriper, sluta chatta och var konstruktiv, istället för att förvirra pöbeln om att GM hade väskan synlig på mordplatsen.

För det andra vet du inte med säkerhet att den man som flyr in i gränden är samme man som springer på DBG. Ryck upp dig. Läs på i ämnet i stället för att spamma tråden dagarna i ända.

Väskan ingår i signalementet på GM.

Allt talar för att det var samme man som sprang på David Bagares gata.
Citera
2024-02-01, 21:36
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Väskan ingår i signalementet på GM.

Allt talar för att det var samme man som sprang på David Bagares gata.

Jag är fullt medveten om detta. Erkänn istället att du skrev fel i inlägget gällande väskan, eller ge fan i att desinformera för att sprida din gospel om Skandiamannens skull.

Nej, allt talar inte för att det är samme man på DBG. Det är något som herrarna i Palme-Rummet klubbade 1986, och sam mer eller mindre aldrig har ifrågasatts (hjärnslött nog) på snart 40 år.
Citera
2024-02-01, 21:41
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jag är fullt medveten om detta. Erkänn istället att du skrev fel i inlägget gällande väskan, eller ge fan i att desinformera för att sprida din gospel om Skandiamannens skull.

Nej, allt talar inte för att det är samme man på DBG. Det är något som herrarna i Palme-Rummet klubbade 1986, och sam mer eller mindre aldrig har ifrågasatts (hjärnslött nog) på snart 40 år.

Well, GM sågs med en väska i handen blott 70 sekunder efter skotten.

Hur var det nu: Enligt ett vittne sprang han som om han hade något framför sig. Vad menas med det?

LJ blev tillfrågad om GM hade något i vänsterhanden. Gissa varför! Men LJ såg inte vänster hand.

Så vi kan inte utesluta att väskan var framme. Men troligen plockades den fram efter trappen.

Bryt ihop och kom igen, dude!
Citera
2024-02-01, 21:46
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Well, GM sågs med en väska i handen blott 70 sekunder efter skotten.

Hur var det nu: Enligt ett vittne sprang han som om han hade något framför sig. Vad menas med det?

LJ blev tillfrågad om GM hade något i vänsterhanden. Gissa varför! Men LJ såg inte vänster hand.

Så vi kan inte utesluta att väskan var framme. Men troligen plockades den fram efter trappen.

Bryt ihop och kom igen, dude!

Den eventuella (men sannolika) GM sågs mycket riktigt på DBG med en mindre väska.

Anledningen att man frågade LJ om väska/föremål i vänsterhand beror så klart på att PU bestämt sig för att GM sprang på DBG (sedd av YN/AZ med väska), sedan frågade de givetvis LJ om han sett ett vapen i handen?

Bryta ihop? Knappast, jag är fallskärmsjägare!
Citera
2024-02-01, 22:05
Medlem
Citat:
Den eventuella (men sannolika) GM sågs mycket riktigt på DBG med en mindre väska.

Anledningen att man frågade LJ om väska/föremål i vänsterhand beror så klart på att PU bestämt sig för att GM sprang på DBG (sedd av YN/AZ med väska), sedan frågade de givetvis LJ om han sett ett vapen i handen?

Bryta ihop? Knappast, jag är fallskärmsjägare!

Gjorde du din värnplikt/grundutbildning som FJ eller gick du "saft och bull"-kursen?

Vad är din uppfattning om Håkan Ingervald?
Citera
2024-02-02, 03:35
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Sluta tramsa. Jag har varit intresserad och påläst kring MOP sedan 25 år. Dock skriver DU att någon sett GM på MORDPLATSEN med en väska i vänsterhand. Skärp dig, eller lämna tråden. Du sprider mycket skit omkring dig, tyvärr.

Inte direkta vittnen och inte just med vänster hand - men indirekt via två poliser kom jag att tänka på följande :

Lampers bok Kapitel 5 - 1:51:17 och framåt

"Gedda ska också ha hört någon på mordplatsen ropa ut ett signalement precis när han skulle ge sig av in i gränden. Han erinrar sig att det handlade om en man i lång rock , med axelremsväska ock keps."

5 dagar efter mordet:
"Även Wikström vill minnas att han fick en beskrivning av GM som mörkhårig, klädd i en mörkblå jacka eller rock och någon sorts keps på huvudet. Eventuellt skulle han också bära på en mindre väska"
Citera
2024-02-02, 05:58
Medlem
Citat:

Men det torde i så fall vara efter HO:s rond, som påbörjades vid tolvsnåret?

Här kommer en viktig punkt med larmlistorna.

Första markeringen 23:51

Det måste vara HO som börjat sin rondering.

ALG sitter i receptionen.

Räknar vi baklänges så kan vi uppskatta när SE går för att ta bussen hem.

Vi kan då uppskatta när han senast kommer och bankar på dörren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in