2024-02-02, 09:06
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Om vi kvinnor slipper "män" så är det ju välkommet. Att kunna simma ifred och slippa visslingar, kommentarer, vad är fel med det? Att slippa objektifiering är en rättighet! Även gym borde anamma detta! Fjellner har blivit influerad av SD och gör allt nu för att fiska populistiska röster! Är det så skrämmande att vi vill simma, gymma, ifred från "män"?

Det är väl ett typiskt blattebeteende med busvisslingar på badhus. Visst det kanske förekommer bland svenskar men går du som tjej förbi en hord med blattar så beter de sig som en flock apor
Citera
2024-02-02, 09:11
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Det är väl ett typiskt blattebeteende med busvisslingar på badhus. Visst det kanske förekommer bland svenskar men går du som tjej förbi en hord med blattar så beter de sig som en flock apor

Att apa sig på allmän plats borde vara straffbart.
Citera
2024-02-02, 09:12
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Själv har jag varit med om just precis en sådan fest. Jag vet att det går, av erfarenhet. Det var därför jag tog upp det som exempel.

Om du inte tror mig, så lek med tanken att det går. Säg att det rör sig om ett tillfälle då ett privat sällskap har lyckats hyra ett kommunalt badhus, utanför ordinarie öppettider. Då är det väl inte diskrimineringslagen som ställer till det ifall sällskapet är enkönat? Vilket det förstås är om det rör sig om en svensexa (eller en möhippa).

Ett par tillsynsärenden från DO handlade om samma sak som denna tråd (Särskilda kvinnotider på sim- och idrottshallar). De tillfällen då de ansåg att det var okej att könsseparera var när det rörde sig om ett slutet sällskap som hyrt badhuset utanför ordinarie öppettider. Övriga tillfällen var det inte okej. Därför misstänker jag att förslaget i trådstarten i själva verket rör sig om något som DO anser är okej. Det vill säga, något som mer påminner om exemplet med svensexan.

Intressant att det går att orivat hyra ett helt badhus. Dyrt?

Jag tror faktiskt inte att trådtopik här om de förändrade reglerna för vilka som får bada på vilka tider, handlar om att någon förening hyrt badhuset just då.
Jag kan ju dock ha fel.

Tror istället att det är det offentliga badhuset som förändrat sina regler.
- och därmed troligen straffbart diskriminerar på grund av kön.
Citera
2024-02-02, 09:20
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Jag tror faktiskt inte att trådtopik här om de förändrade reglerna för vilka som får bada på vilka tider, handlar om att någon förening hyrt badhuset just då.
Jag kan ju dock ha fel.

Tror istället att det är det offentliga badhuset som förändrat sina regler.
- och därmed troligen straffbart diskriminerar på grund av kön.
Se Mitt i Stockholm för lite mer detaljer om vad det handlar om. De säger bland annat att en simförening står för bokning av simhallen och att idrottsförvaltningen bistår med simlärare.
Senast redigerad av diseuse 2024-02-02 kl. 09:57. Anledning: tog bort offtopic-kommentar
Citera
2024-02-02, 09:25
Medlem
Citat:

Svenska kvinnor gillar väl detta, uppmärksamhet och bekräftelse.
Citera
2024-02-02, 09:28
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilaGubben

Beror väl på hur stor bekräftelse de letar efter. Tror inte de är så sugna på att bli våldtagna och taffsade på eller se någon runka framför dem.
Citera
2024-02-02, 09:45
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Fint att du står upp för dig själv men varför inte stå upp för dina muslimska ”systrar” också, vad hände med ”systerskapet”? Svenska kvinnor är så satans fega, ni pissar bort 100 år av jämställdhetskamp som tidigare kvinnor fört.
Ja det är ett märkligt fenomen. Det blir ett satans liv på andra områden när det inte är jämställt, men islam vågar man inte stöta sig med. Tvärtom.

Ibland hoppas jag att Sverige blir muslimskt när jag ser vilka fullständiga idioter till fruntimmer som huserar i det här landet.
Citera
2024-02-02, 09:49
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Beror väl på hur stor bekräftelse de letar efter. Tror inte de är så sugna på att bli våldtagna och taffsade på eller se någon runka framför dem.

Tja viftar man en köttbit framför en hyena ska man inte bli förvånad om den biter av handen på en.
Citera
2024-02-02, 09:50
Medlem
Citat:
Har alltså badat mycket på Husbybadet och aldrig blivit utsatt för något obehagligt. Och nej. Det beror inte på att jag skulle vara ful.

Med det sagt skulle jag gärna bada på kvinnotid. Känns som harmoniska tillfällen att bada.
Citera
2024-02-02, 09:52
Medlem
Citat:

Du pratade om busvisslingar. I synnerhet medelålders kvinnor har nog inget emot detta.
Citera
2024-02-02, 10:14
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Du har fel!

Artikeln i TS nämner ingen religion eller etnicitet! Att kvinnor får chansen att simma, varför är det skrämmande? Fjellner yrar om och blandar populistiska åsikter.

"Forskning visar på ett samband mellan religiositet och hedersrelaterat våld och förtryck. Dock saknas samband med någon specifik religion. Hedersförtryck förekommer inom många kulturer och religioner."

"Kartläggningen visar att människor med olika etnicitet, religiös tro, sexuell läggning, könsöverskridande identiteter eller uttryck, ålder, funktionsnedsättningar, socioekonomisk status och bostadsort lever med en allvarlig utsatthet för våld och begränsas av hedersnormer.*"

https://www.nck.uu.se/kunskapsbanken...-och-fortryck/

Inlägget har inget fel. Det var ju så. Det var inga som helst problem på svenska badinrättningar under 1900-talet.

"Hedersförtryck" förekommer i kulturer där centrala begrepp är "heder" och "skam" och där släkt eller klan anser sig ha rätt att tillrättavisa enskilda individer som inte lever som släkten eller klanens önskar. Här i Sverige företrädes denna kultur speciellt av personer med sitt ursprung i MENA

Vi vet alla vilka det är som ligger bakom problemen. Dina försök att kollra bort sakfrågan är patetisk
Citera
2024-02-02, 10:20
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Har alltså badat mycket på Husbybadet och aldrig blivit utsatt för något obehagligt. Och nej. Det beror inte på att jag skulle vara ful.

Med det sagt skulle jag gärna bada på kvinnotid. Känns som harmoniska tillfällen att bada.

Det där är mycket intressant. Tvärtom skulle jag inte alls vilja bada. En massa jävla gubbar bara. Disharmoni. Men och andra sidan en massa jävla kärringar är inte heller så nice. Man blir lätt illamående.

Jag och en kompis gled in på Gamla stans badhus en gång för många år sedan. Det råkade sig så att det var dagen då endast män fick bada. Hela badet var full av bögar som försökte stöta på oss. Vi tog inte av oss badbrallorna i bastun därav och då blev en del bögar förbannade. Det badet var ganska speciellt.
Senast redigerad av bulletproofsoul 2024-02-02 kl. 10:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in