Citat:
Ursprungligen postat av
diseuse
Själv har jag varit med om just precis en sådan fest. Jag vet att det går, av erfarenhet. Det var därför jag tog upp det som exempel.
Om du inte tror mig, så lek med tanken att det går. Säg att det rör sig om ett tillfälle då ett privat sällskap har lyckats hyra ett kommunalt badhus, utanför ordinarie öppettider. Då är det väl inte diskrimineringslagen som ställer till det ifall sällskapet är enkönat? Vilket det förstås är om det rör sig om en svensexa (eller en möhippa).
Ett par tillsynsärenden från DO handlade om samma sak som denna tråd (
Särskilda kvinnotider på sim- och idrottshallar). De tillfällen då de ansåg att det var okej att könsseparera var när det rörde sig om ett slutet sällskap som hyrt badhuset utanför ordinarie öppettider. Övriga tillfällen var det inte okej. Därför misstänker jag att förslaget i trådstarten i själva verket rör sig om något som DO anser är okej. Det vill säga, något som mer påminner om exemplet med svensexan.
Intressant att det går att orivat hyra ett helt badhus. Dyrt?
Jag tror faktiskt inte att trådtopik här om de förändrade reglerna för vilka som får bada på vilka tider, handlar om att någon förening hyrt badhuset just då.
Jag kan ju dock ha fel.
Tror istället att det är det offentliga badhuset som förändrat sina regler.
- och därmed troligen straffbart diskriminerar på grund av kön.