2024-02-02, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Jag har en fråga till er i tråden.

Säg att du var ansvarig för att planera en svensexa. Som ett inslag tänkte du dig att ni ska härja på ett badhus. Det vore såklart olämpligt om en massa fulla drägg springer runt i det kommunala badhuset när alla andra är där. Men om ni skulle boka en tid utanför ordinarie öppettid, kanske? Så ni får hela badhuset helt för er själva. Du pratar med de ansvariga för badhuset, och de säger att det visst finns en möjlighet att boka hela badhuset. Ni får inte ha några glasflaskor (för har ni sönder dem blir det ett helvete att städa upp), så all alkohol måste vara i burkform. Ni måste också städa upp efter er, annars hyr de in ett städbolag och skickar fakturan till er.

I det här scenariot, är det ett problem att svensexans deltagare bara är män? Borde det göra att badhuset nekar bokningen enbart därför?

Problemet är att man väljer att könssegregera istället för att ta tag i hederskulturen, dålig jämförelse med en svensexa.
Citera
2024-02-02, 08:31
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Hittar inte att jag ställt några frågor till dig, antisvenska eller andra.

Däremot har jag reagerat mot att en annan användare kallade mig luder, vilket jag tycker är en korrekt reaktion från en svensk kvinna.
Det är en helt felaktig reaktion, du bör fundera på vad du kan göra för att inte framstå som ett badhusluder.
Citera
2024-02-02, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Hittar inte att jag ställt några frågor till dig, antisvenska eller andra.

Däremot har jag reagerat mot att en annan användare kallade mig luder, vilket jag tycker är en korrekt reaktion från en svensk kvinna.

Fint att du står upp för dig själv men varför inte stå upp för dina muslimska ”systrar” också, vad hände med ”systerskapet”? Svenska kvinnor är så satans fega, ni pissar bort 100 år av jämställdhetskamp som tidigare kvinnor fört.
Citera
2024-02-02, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Det är en helt felaktig reaktion, du bör fundera på vad du kan göra för att inte framstå som ett badhusluder.
Haha allt jag gör är att motionssimma. Fysisk aktivitet är bra för kropp och själ vet du.

Ge exempel på mina antisvenska frågor nu är du snäll.
Citera
2024-02-02, 08:39
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilaGubben
Problemet är att man väljer att könssegregera istället för att ta tag i hederskulturen, dålig jämförelse med en svensexa.
Säg att det inte hade handlat om könssegregation, utan att det istället rörde sig om en ideell förening som ville hyra hela badhuset, utanför ordinarie öppettider, för att bedriva simundervisning. Vore det då ett problem ifall de som deltar i simundervisningen enbart är kvinnor?
Citera
2024-02-02, 08:41
Medlem
Citat:
Säg att det inte hade handlat om könssegregation, utan att det istället rörde sig om en ideell förening som ville hyra hela badhuset, utanför ordinarie öppettider, för att bedriva simundervisning. Vore det då ett problem ifall de som deltar i simundervisningen enbart är kvinnor?

Grundproblemet är inte att kvinnorna vill simma ensamma utan varför de vill göra det. Vi hade sett bisarra scener som stenkastning inne på badhuset annars.
Senast redigerad av LilaGubben 2024-02-02 kl. 08:43.
Citera
2024-02-02, 08:44
Medlem
colis avatar
Citat:
Jag har en fråga till er i tråden.

Säg att du var ansvarig för att planera en svensexa. Som ett inslag tänkte du dig att ni ska härja på ett badhus. Det vore såklart olämpligt om en massa fulla drägg springer runt i det kommunala badhuset när alla andra är där. Men om ni skulle boka en tid utanför ordinarie öppettid, kanske? Så ni får hela badhuset helt för er själva. Du pratar med de ansvariga för badhuset, och de säger att det visst finns en möjlighet att boka hela badhuset. Ni får inte ha några glasflaskor (för har ni sönder dem blir det ett helvete att städa upp), så all alkohol måste vara i burkform. Ni måste också städa upp efter er, annars hyr de in ett städbolag och skickar fakturan till er.

I det här scenariot, är det ett problem att svensexans deltagare bara är män? Borde det göra att badhuset nekar bokningen enbart därför?

I ditt hem eller en lokal du hyr får du bjuda in - och neka - vem som helst. Du bestämmer. Det är en sluten privat tillställning.

I en offentligt finansierad lokal som inte har hyrts just då av någon - till exempel ett badhus som vi alla betalar för med våra skattepengar - finns det krav på att man inte får diskriminera någon.
Det finns sju förbjudna orsaker att neka, sju sk diskrimineringsgrunder.
Enligt lagen är det straffbart att neka någon på grund av någon av dessa sju orsaker.
Kön är en av dessa sju otillåtna diskrimineringsgrunder..

Inte så säker på att offentliga stora badhus ens kan hyras av privatpersoner.
Det kostar också skjortan att hyra ett badhus per timme privat. Vem ska vara ansvarig badvakt om något händer? etc.
Citera
2024-02-02, 08:48
Medlem
colis avatar
Citat:

Naturligtvis inte om föreningen själv har hyrt badhuset just då. Då är det en privat lokal som ägare/hyresgästen bestämmer över.
Som ditt hem där du exempelvis kan välja att bara bjuda in dina manliga lumparkompisar.
Citera
2024-02-02, 08:54
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Inte så säker på att offentliga stora badhus ens kan hyras av privatpersoner.
Det kostar också skjortan att hyra ett badhus per timme privat. Vem ska vara ansvarig badvakt om något händer? etc.
Själv har jag varit med om just precis en sådan fest. Jag vet att det går, av erfarenhet. Det var därför jag tog upp det som exempel.

Om du inte tror mig, så lek med tanken att det går. Säg att det rör sig om ett tillfälle då ett privat sällskap har lyckats hyra ett kommunalt badhus, utanför ordinarie öppettider. Då är det väl inte diskrimineringslagen som ställer till det ifall sällskapet är enkönat? Vilket det förstås är om det rör sig om en svensexa (eller en möhippa).

Ett par tillsynsärenden från DO handlade om samma sak som denna tråd (Särskilda kvinnotider på sim- och idrottshallar). De tillfällen då de ansåg att det var okej att könsseparera var när det rörde sig om ett slutet sällskap som hyrt badhuset utanför ordinarie öppettider. Övriga tillfällen var det inte okej. Därför misstänker jag att förslaget i trådstarten i själva verket rör sig om något som DO anser är okej. Det vill säga, något som mer påminner om exemplet med svensexan.
Citera
2024-02-02, 09:00
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Om vi kvinnor slipper "män" så är det ju välkommet. Att kunna simma ifred och slippa visslingar, kommentarer, vad är fel med det? Att slippa objektifiering är en rättighet! Även gym borde anamma detta! Fjellner har blivit influerad av SD och gör allt nu för att fiska populistiska röster! Är det så skrämmande att vi vill simma, gymma, ifred från "män"?

Nja, det som kan vara lite forvirrande ar att vi fran ena hallet far hora att kon bara är en social konstruktion och inte ska vara en egentlig faktor i nagot sammahang, samtidigt som vi fran andra hallet far hora att vi ska hallas atskilda baserat pa kon.

Jag ar en av dem som tycker det kanns naturligt att dela upp pa kon och jag tycker det ar helt ok om det finns simhallar, gym, m.m. for bara ett kon - jag hade varit ok att det var baserat pa hudfarg eller vad som helst ocksa egentligen. Jag tycker inte som du, att nagon borde anamma detta, utan lamnar det som en fraga for verksamheterna som bedriver gym, simhallar m.m.

Vad far dig att tanka att det ar skrammande?
Citera
2024-02-02, 09:02
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilaGubben
Grundproblemet är inte att kvinnorna vill simma ensamma utan varför de vill göra det. Vi hade sett bisarra scener som stenkastning inne på badhuset annars.

Exakt där ligger knuten till frågan - varför vill man könssegrera.

Om skälet är att vissa män beter sig illa mot kvinnor - är det ett dåligt skäl att utesluta och bestraffa alla män.

De som inte kan uppföra sig ska tas bort från badhusen och portas.
Man ska naturligtvis inte därför porta alla av ett visst kön under vissa badtider.

Det är ett annat problem om det istället handlar om att män förbjuder ”sina” kvinnor att bada med andra män eller att kvinnor inte tillåts/vill visa sig i badkläder för några män.

Då sitter problemet antagligen i icke-assimilering till svensk kultur och svenskt samhälle.
Det ska vi absolut inte stödja utan motarbeta och lära ut hur det fungerar i Sverige.
Citera
2024-02-02, 09:03
Medlem
citymormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sqwertyuionm
Jätva stadsdelsnämnd menar att det leder till ökad jämställdhet då simningen stärker kvinnors hälsa. Målet är att öka simmkunnigheten hos kvinnor och flickor.

Sedan 2022 sker det i Tensta.

https://www.expressen.se/nyheter/sve...gerade-badhus/

Vad anser ni om detta?

Invandrat problem, lös grundproblemet istället, utvisa samtliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in