2024-02-01, 12:22
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Ja, det kan man roa sig med, dessutom måste man säkerställa hur många intervjutillfällen det rör sig om och när dom gjordes och vad som sades vid respektive tillfälle. Kan dom ha ringt in för att komplettera etc? Det är lite att bita i. Jag vet att senaste utredningen la ner en del tid på detta, men exakt vad de kom fram till vet jag inte. Uppgiften finns i morgontidning i alla fall. Det räcker långt.

Glöm inte att journalisten också "matat" GM-SE med de uppgifter som fattas i media.
Hur man än vrider och vänder på det är SE alltid skyldig.

Att SE skulle vara ett sent vittne är så tillkrånglat och osannolikt att vi kan glömma det!
Citera
2024-02-01, 12:29
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Väktarna nämnde inte att SE sagt att LP hade blivit skjuten i ryggen. Det hade trots allt ett allmänintresse kan man tycka. Jag skulle förmodligen sagt att båda blev beskjutna, framför att polisen var brysk, men vi är alla olika.

Jag har mycket svårt att ta in att LP i en situation där hennes man kämpade för sitt liv skulle börja prata om en sveda i ryggen. Man kan fantisera ihop en historia att man själv är ute och cyklar med sitt lilla barn och så ramlar man och skrubbar sig och barnet ligger livlöst och blödandes. Minst sagt tvivelaktigt om jag skulle säga att jag har skrubbat mig också, men vi är alla olika.

Nu vet vi ju inte allt som Stig sa till väktarna. Som ofta påpekas så kan de ju komma ihåg fel eftersom det gått tid. Det konstigaste av allt med hela situationen är väl att väktarna sitter kvar på sina rövar inne på Skandia istället för att gå ut och hjälpa till som övrig allmänhet. Men ja alla är olika. De kanske inte riktigt trodde på Stig. Och Stig trodde inte riktigt på Lisbeth.
Citera
2024-02-01, 15:17
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Nu vet vi ju inte allt som Stig sa till väktarna. Som ofta påpekas så kan de ju komma ihåg fel eftersom det gått tid. Det konstigaste av allt med hela situationen är väl att väktarna sitter kvar på sina rövar inne på Skandia istället för att gå ut och hjälpa till som övrig allmänhet. Men ja alla är olika. De kanske inte riktigt trodde på Stig. Och Stig trodde inte riktigt på Lisbeth.

Vad är det som de ska hjälpa till med? Ambulansen har lämnat sedan länge ...

Vill minnas att HO, och en till, var ut och kollade läget vid mordplatsen senare på natten.

Men det torde i så fall vara efter HO:s rond, som påbörjades vid tolvsnåret?

Frågan är om den här andra individen hade någon kontakt med SE, förresten ...
Citera
2024-02-01, 15:37
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Vad är det som de ska hjälpa till med? Ambulansen har lämnat sedan länge ...

Vill minnas att HO, och en till, var ut och kollade läget vid mordplatsen senare på natten.

Men det torde i så fall vara efter HO:s rond, som påbörjades vid tolvsnåret?

Frågan är om den här andra individen hade någon kontakt med SE, förresten ...
Hur vet de det då? Ah, Stig kanske sa det. Ja det kan ju ha funnits flera saker som sägs mellan Stig och väktarna som de inte återger ordagrant i efterhand... bra poäng...!
Citera
2024-02-01, 17:15
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Glöm inte att journalisten också "matat" GM-SE med de uppgifter som fattas i media.
Hur man än vrider och vänder på det är SE alltid skyldig.

Att SE skulle vara ett sent vittne är så tillkrånglat och osannolikt att vi kan glömma det!

SE har ett scoop som vittne: att en ung man med blå jacka befann sig på Luntmakargatan, på vänster sida om barackerna, cirka 20-30 sekunder efter skotten.

IRL hade det nog gått 40 sekunder, men men ...

Så värst sen kan SE således inte ha varit.

Konstigt nog är han i det skedet osynlig för samtliga vittnen. En sån nesa ...

Hur var det nu med skottet i statsministerfruns rygg?
Citera
2024-02-01, 17:48
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
SE har ett scoop som vittne: att en ung man med blå jacka befann sig på Luntmakargatan, på vänster sida om barackerna, cirka 20-30 sekunder efter skotten.

IRL hade det nog gått 40 sekunder, men men ...

Så värst sen kan SE således inte ha varit.

Konstigt nog är han i det skedet osynlig för samtliga vittnen. En sån nesa ...

Hur var det nu med skottet i statsministerfruns rygg?

Ingen har sett SE skjuta så det ligger nära till hands att dra den enda logiska slutsatsen att SE inte höll i vapnet.
Citera
2024-02-01, 18:35
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Ingen har sett SE skjuta så det ligger nära till hands att dra den enda logiska slutsatsen att SE inte höll i vapnet.

Folk har sett en över 180 cm lång, högerhänt man, eventuellt med keps, och väska i vänster hand, skjuta, som var klädd i något trekvartslångt och mörkblått. Bred ryggtavla och en pyramidform upp mot nacken? Pendlande underarmar?

Det låter ganska likt en viss SE.
Citera
2024-02-01, 18:48
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Folk har sett en över 180 cm lång, högerhänt man, eventuellt med keps, och väska i vänster hand, skjuta, som var klädd i något trekvartslångt och mörkblått. Bred ryggtavla och en pyramidform upp mot nacken? Pendlande underarmar?

Den där rocken i din profilbild, är den något som skulle kunna betecknas som av "modernt snitt" i mitten av 1980-talet? Tänkte på det som AD sa till DN dagen efter mordet, eller om han sa det redan på mordnatten. Intervjun med honom fanns i DN 1986-03-01, "rocken var av modernt snitt, hann jag tänka".
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-02-01 kl. 19:40.
Citera
2024-02-01, 18:55
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Den där rocken i din profilbild, är den något som skulle kunna betecknas som av "modernt snitt" i mitten av 1980-talet? Tänkte på det som AD sa till DN dagen efter mordet.

Har ingen kännedom alls om 1986 års mode, förutom färgglada shorts och pudelfrissor. Men vill minnas att AH nämner att det var inne med förstärkt axelparti.

Hon trodde att det kunde vara därför som GM hade "snygg kropp"?
Citera
2024-02-01, 18:58
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Har ingen kännedom alls om 1986 års mode, förutom färgglada shorts och pudelfrissor. Men vill minnas att AH nämner att det var inne med förstärkt axelparti.

Hon trodde att det kunde vara därför som GM hade "snygg kropp"?
Ja förstärkta axelpartier var inne på den tiden, det är jag rätt säker på. Har för mig att Engström ansågs vara lite av en klädsnobb.

En intressant kombo med NF:s äldre man och klädsnobben som hastar in i gränden.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-02-01 kl. 19:00.
Citera
2024-02-01, 20:49
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Vittnen som har sett mördaren med en väska i vänster hand skjuta OP finns nog bara i din fantasi.

Varför hittar du på saker i tråden hela tiden?
Citera
2024-02-01, 20:56
Medlem
pojkpingiss avatar
Källa på att något vittne skådat gärningsmannen med en (sorts) väska i vänster hand? Vore det inte på sin plats att folk i båda läger medvetet slutade att ljuga? Alternativet bör vara att låsa tråden. Det skulle nog göra många användare gott förvisso...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in