2024-02-02, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av homy
Men, nå hadde jo han jobbet i en mannsalder på Gardermoen, og tjent godt, svært godt.

Kunne all hans lønn gått inn i familien, i renovering, oppussing, barn uten at han skulle fått noe igjen ved et samlivsbrudd, på grunn av at hun eide (hadde arvet) huset de bodde i?

Ja, for ved samlivsbrudd så betyr det ingenting hvis alt står i hennes navn. Han skulle nyte pensjonisttilværelsen. Nå måtte han finne et sted å bo og «starte» på nytt. Alt ble snudd på hodet.
Citera
2024-02-02, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
nej, jag blandar inte ihop dem utan nämner båda, för han avslutade jakten tidigt hösten 23 av hänsyn till familjen och vid juletid ställde han in vildsvinsjakten.

Jeg har ikke lest at han avlyste villsvinsjakten. Hvor står det at han har sagt det?
Etter det jeg har lest kontaktet han vennen sin ved juletider og sa at han ville gi ham en pengegave i stedet for å være med på å sponse turen.
Citera
2024-02-02, 00:20
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Jeg har ikke lest at han avlyste villsvinsjakten. Hvor står det at han har sagt det?
Etter det jeg har lest kontaktet han vennen sin ved juletider og sa at han ville gi ham en pengegave i stedet for å være med på å sponse turen.
han avlyste för sin egen del, sa att han inte skulle vara med...
Citera
2024-02-02, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det kan ha varit så att gärningsmannen visat för familjen på något sätt att han inte mådde bra. Familjen kanske försökte stötta honom så gott det gick. Det är inte lätt att vara anhörig i en sådan situation och dom trodde säkerligen inte att han skulle mörda dom.

Absolutt. Og kanskje det er enda vanskeligere å detektere når personen er litt lav i stemningsleiet til vanlig.
Citera
2024-02-02, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeBee
Ja, for ved samlivsbrudd så betyr det ingenting hvis alt står i hennes navn. Han skulle nyte pensjonisttilværelsen. Nå måtte han finne et sted å bo og «starte» på nytt. Alt ble snudd på hodet.
Er virkelig jussen sånn?
Citera
2024-02-02, 00:27
Medlem
Citat:
han avlyste för sin egen del, sa att han inte skulle vara med...
Har du noen link til det?
Citera
2024-02-02, 00:31
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Har du noen link til det?
länk finns i tråden allt,orkar inte hitta den nu...
Citera
2024-02-02, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Papahotel
Mm, så det du säger är att Breivik är sjuk, men han var frisk vid tillfället av massmord? Det låter spontant lite godtyckligt.

Ifølge domstolen var Breivik ikke psykotisk, men hadde personlighetsforstyrrelser.
Citera
2024-02-02, 00:34
Medlem
Citat:
länk finns i tråden allt,orkar inte hitta den nu...

Hvis han avlyste, som du sier, vil jeg si at det kan tyde på planlegging.
Citera
2024-02-02, 00:37
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foreal123
Att människor dödar barn har hänt och även i Sverige. Så som några nämnt i tråden. Problemet blir när man låst sig fast vid det. Varför detta fall sticker ut är ju att allt o alla ser ut att vara i chock. Ingen har märkt något fel med snubben alls. Frugan lämnar snubben whatever. Något måste ju har byggts inom honom. För inte går man och raderar hela sin familj för en skilsmässa. Det stärker tesen att något har kommit fram/sagts som snubben tagit illa vid sig. Just HUR detta har framförts har gjort snubben maximalt galen.

Skilsmässa kan definitivt ha gjort han galen. Men då måste det ha sagts ”pappa du får flytta ut nu snart, mamma vill inte ha dig här längre”. Det kan givetvis medföra till att han klickat. I hans ”mind” allt man har byggt upp i 30 år. Och detta är tacken? Bara en gissning.

Så som du beskriver det tror jag ungefär att det ligger till, varken mer eller mindre. Och det behöver inte tillföras mycket mer fakta för tolkning.

Tråden här är en aning upptagen av patologiskt endokrina förhållanden som anses behöva föreligga.

Har han överlagt med sig själv i förväg hur och varför under en tid? Givetvis.

Har han planerat skjuta dem sedan ett år tillbaka oberoende av allt annat? Givetvis inte.

Har han där på förmiddagen tänkt att nä nu blev jag väldigt okontrollerat arg jag tar och mördar dem alla fyra och mig själv? Givetvis inte.

Är han sjuk? Ja frisk är han inte. Men lagen är till för att skydda de tillfälligt dumma från sig själva. Men då måste man begripa så mycket — och lägga ifrån sig bössan. Den som väljer att skjuta åker dit. Den som väljer att låta bli väljer att vara frisk.

Den vettlöse anfaller med första bästa tillhygge.

För jaktgevär krävs dock ett minimum av medvetandegrad. Det torde räcka för att få honom inburad. På livstid. Om han hade levt.

Och den medvetandegraden han besuttit har han använt till att koka ihop det här. För att hämnas. En psykotisk planering.
Citera
2024-02-02, 00:38
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Hvis han avlyste, som du sier, vil jeg si at det kan tyde på planlegging.
men om jag har rätt här så började han planera det här i september då?
Helt osannolikt som jag ser det...
Citera
2024-02-02, 00:45
Medlem
Citat:
men om jag har rätt här så började han planera det här i september då?
Helt osannolikt som jag ser det...

I september, nei, hvor har du det fra?

Men, sånn sett kunne det godt startet i september. Ved depresjon tar ting tid og bygger seg opp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in