Citat:
Ursprungligen postat av
snd1
Som rubriken lyder, vad tjänar (eller bör) egentligen en distributionschaufför i lön med heltidsjobb och fast lön under nattetid?
Kikat runt lite på dessa jobb och själva arbetet och att inte behöva ha med människor att göra verkar rätt okej, speciellt människobiten.
Någon som har personlig erfarenhet och vill dela med sig vad ni kammade in?
Alternativt att köra TMA, hur är det jobbet? Lön?
Med kollektivavtal och anställd så ligger timlön på 174,73 kr dagtid
+Ob efter kl 18. 33,31 kr
Ob natt 64 kr
Preimiekomp är olika men mellan 5-10 kr i tim.
Blir runt 250 kr i tim för nattjobb.
Finns inget kollektivavtal så får ju förhandla själv och se till att du har allt på papper, ob och övertid,sem ersättning och begär timlön så får du betalt för den tid du jobbar annars är det står risk du blir blåst på övertid.
Gör utskrift varje vecka från färdskrivaren så har du bevis på arbetade tim.
Som tim anställd kan du även ta ut sparad semester ersättning i cash om den inte är inbakad i lönen.
Intjänad lön innan skatt x 0,13% sen skatt på det och begär ut den separat från lön så blir där några tusingar extra i form av mindre skatt.
En privat åkare med lastbil utan släp debiterade 550 kr i tim för mig dagtid mot företaget vi körde för + att dom betalde dieseln.
Jag fick 160 kr i tim inkl sem ersättning på dagtid.
Min chef fick 390 i tim
Lönerna skiljer sig en del och är man inte uppmärksam så blir man blåst.
Lönen är ganska dålig i transport branchen med tanke på det jobb man får lägga ner.
Branchen behöver folk så finns ändå möjlighet att förhandla sig till en högre lön.
Kör man Adr gods så gäller det att man kollar att allt stämmer med fraktsedlar, märkning av gods och bil, lastsäkring annars blir det dryga böter för en själv och även för övriga inblandade i transporten i form av sanktions avgifter och man hamnar även i belastningsregistret om du blir stannad i en kontroll.
Det fuskas enormt i branchen.