Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Usch då, ännu ett sådant fall. En ung kille, förmodligen begåvad, som fått sitt liv förstört, och kanske tjejen också om hon mått väldigt dåligt av detta (både själva händelsen och rättegången, den senare kan ju upplevas som ytterligare ett övergrepp, alla kan läsa FUP med alla detaljer o.s.v.)..
Som jag alltid brukar säga i sådana här trådar: vi måste tillbaka till de gamla umgängesreglerna! För 55 år sedan och i alla tider dessförinnan, hade det varit helt otänkbart att en ung kvinna och en ung man övernattat ensamma (eller en kvinna och flera män såklart). Utan någon pålitlig äldre kvinna med i bostaden som "förklä". Mannen hade inte ens frågat kvinnan, för han hade vetat att man inte FÅR göra så, och att det är fruktansvärt oförskämt att ens fråga. Och kvinnan hade inte hamnat i dilemmat om hon skulle vara safe, men då avvisa en kompis och kanske bli osams, eller om hon skulle ta risken.
Liknande fall inträffade säkert för 55 år sedan, men kom aldrig till åtal, då en kvinna som låtit en man ens övernatta hos sig automatiskt skulle ha ansetts som "lättfärdig", och inte vunnit rättens sympati, än mindre rättegången.
Fan, är det så djäkla svårt för en del män? Själv har jag talrika gånger övernattat hos attraktiva kvinnor, tillochmed i samma säng som de, utan att begå sexuella övergrepp mot dem!
Erinrar mig en diskussion jag hade med en jämnårig manlig korridorskamrat (som läste juridik!) i Uppsala (detta bör ha varit runt 1985-1986). Vederbörande ansåg att den dåvarande (eller möjligen den föreslagna, men ännu inte antagna nyare versionen) av "våldtäktslagen" (eller vadfan det heter på juridiska) var för sträng, för "om kvinnan ändrar sig strax innan mannen skall på kan det ju bli som en våldtäkt, men det
är det ju inte"!
Om du gillar gamla seder, kanske vi också skall återinföra i lag eller som praxis att våldtäkt av äkta maka är omöjlig, då äktenskap utgör ett generellt medgivande till sex?