Citat:
Nej, jag menar snarare som någon annan varit inne på att det uppstår kognitiv dissonans när förväntningar på och föreställningar om sig själv krockar med verkligheten. Om kontrasten blir för stor blir vad man efteråt önskar att man gjort förvandlat i minnet till vad man verkligen gjort eller kanske troligare rationaliserar man det till att vad man efteråt anser man borde gjort var det man verkligen ville och att det därför motiverar vad som på ytan ser ut som en lögn med att det är den djupare och verkligare sanningen.
Den andre personen i sammanhanget måste i den föreställningen hos den som ser sig som utsatt för övergrepp upplevt samma sak som den som anser sig utsatt och det är därför inte fel att påstå att denna person andra inte respekterade viljan hos den utsatte. Oavsett detaljer som hur kroppen reagerade och om det påstådda nejet verkligen var verbalt eller entydigt. Människor överskattar hur lika andras uppfattning om händelser liknar deras egna.
Hur den processen exakt går till kan man säkert diskutera, men det existerar definitivt erfarenhetsmässigt ofta en skillnad mellan hur individer uppfattar verkligheten och hur den objektivt kan beskrivas och mellan hur olika individer uppfattar den.
Är det att dra våldtäktskortet? Jag föreställer mig att du tänker mer i termer av en direkt och medveten lögn?