Citat:
Jag fick det som kallades för professionell hjälp ganska snabbt. Det var en bl a en psykolog som berättade för mig vad skulle känna och hur jag skulle reagera ... När hon fick höra att jag haft sex med min man utan hennes godkännande så reste hon sig ur sin stol och skrek åt mig att jag skulle försvinna ur rummet för inga våldtäktsoffer betedde sig som mig .. rätt usel hjälp alltså.
Min man hämtade hem mig från Finland, kramade mig och tog hand om mig och körde mig till sjukhus. Den hjälpen jag fått av min man och mina barn är hjälpen jag fått -- och det är den bästa hjälpen man kan få.
Min man var guld då och han är det fortfarande. När det gäller våldtäkten är hans åsikt - jag kunde inte hjälpa det, jag får prata om det hur mycket jag vill med vem jag vill - det är inte min skam, det är deras.
Utan min man hade jag nog inte kunnat leva med det.
Min våldtäkt och garagevåldtäkten är nog av äldre datum, men diskussionerna om garagevåldtäkten satte nog igång början på de lag ändringar som sedan kom - fast det var långt före en diskussion om samtycke.
Överlevnads instinkten är mycket stark och när man känner sig utlämnad och försvarslös kan man göra mycket bara för att ta sig ur situationen hel och vid liv.
Jag försöker läsa hela i morgon.
Min man hämtade hem mig från Finland, kramade mig och tog hand om mig och körde mig till sjukhus. Den hjälpen jag fått av min man och mina barn är hjälpen jag fått -- och det är den bästa hjälpen man kan få.
Min man var guld då och han är det fortfarande. När det gäller våldtäkten är hans åsikt - jag kunde inte hjälpa det, jag får prata om det hur mycket jag vill med vem jag vill - det är inte min skam, det är deras.
Utan min man hade jag nog inte kunnat leva med det.
Min våldtäkt och garagevåldtäkten är nog av äldre datum, men diskussionerna om garagevåldtäkten satte nog igång början på de lag ändringar som sedan kom - fast det var långt före en diskussion om samtycke.
Överlevnads instinkten är mycket stark och när man känner sig utlämnad och försvarslös kan man göra mycket bara för att ta sig ur situationen hel och vid liv.
Jag försöker läsa hela i morgon.
Jag hoppas att hon skäms för sitt beteende mot dig och är mer påläst kring hur olika offer beter sig olika. Det var allt annat än professionellt. Huruvida man kan ha sex efter en våldtäkt eller inte, beror ju på många olika saker. Vissa kan det bara inte. Medans andra kan det. Och du hade det med din trygga och förstående make. Det är väl snarare bra att du inte utvecklade ett undvikandebeteende efter traumat. Hon borde sett den positiva aspekten av det. Kan ju funnits andra saker som var jobbigare för dig istället och där du hade behövt hennes hjälp att hantera dem... Du skrev ju bla. att det var kollegor till dig som våldtog dig. Måste ju varit vidrigt! Och jag tänker att det kan bli svårt att vara i vissa professionella sammanhang efter en sådan händelse. Medans tryggheten hos en make kan göra själen lugn och kroppen villig för maken. Hon borde helt klart undersökt mer hur våldtäkten påverkade just dig. Istället för att bete sig sådär märkligt åt.
Fint att läsa att du har ett bra stöd från din make och era barn!
Japp, garagevåldtäkten och andra uppmärksammade våldtäkter satte fart på debatten. Som till slut mynnade ut i lagen om oaktsam våldtäkt och andra ändringar. Norge har ju en liknade lag vet jag och de hade haft den flera år innan Sverige stiftade denna lag.
Överlevnadsinstinkten är otroligt stark.
Topic: och det var väl denna överlevnadsinstinkt som kickade in hos målsägande... Som den så lätt gör hos våldtäktsoffer. Vilket inte är konstigt. Nu vet vi ju inte hur Vi*king är byggd, men enligt FUP och dom så tränar han MMA. Så någon klenis är han med stor sannolikhet inte. Därtill är han man och förmodligen bara därav större, längre och starkare än målsägande. Mer våldskapital helt enkelt. Vilket i sig tillsammans med att han inte respekterade hennes nej är tillräckligt för att överlevnadsinstinkten ska kicka in. Full var han dessutom.
Ser som sagt fram emot att höra din analys av FUP!