Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-30, 11:24
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Det kan han mycket väl ha gjort. Särskilt när Björkman uppgav (i första förhöret tre timmar efter mordet och i tingsrätten 1989) att har var ungefär mitt på kvarteret. Vad vi vet är att mannen hade ungefär samma avstånd till paret Palme som Björkman hade vid mordplatsen.

Mötet behöver inte varit exakt där Fauzzi hävdade, det skulle teoretiskt kunna varit t ex 10 meter längre söderut.
Citera
2024-01-30, 12:44
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Befogad kommentar. Just därför tror man på två nyktra personer (Fauzzi och Lisbeth) och inte en onykter person (Björkman). Som kan ha svårt att minnas hur långt norrut han var. Särskilt när ingen frågar förrän ett år senare. Ingen frågade Björkman var han vände förrän den 25 mars 1987.

I ett civiliserat land hade Holmér sparkats efter en vecka och ersatts av en mordutredare. I Sverige fick Holmér sabotera tipsmottagningen och vittnesförhören i nästan ett år (under jakten på PKK). Dessbättre lyckades han bara delvis. Holmér ville inte utreda mordet, han ville få någon fälld för mordet. För att främja sin egen karriär. För att sedan skicka en sopsäck med oregistrerade handlingar till en sopstation. "En hel säck från Holmers eget säkerhetsskåp bränns, säcken innehåller bl.a. oregistrerade handlingar enligt den person som körde säcken till bränning på Högdalens sopförbränningssatation" (HA22443). Personen som beordrades att göra detta var Holmérs livvakt Sten Warmland (som själv bekräftade händelsen).

Jag tror HH i grund och botten endast var ett verktyg för IC att köra utredningen i botten, oavsett om om IC visste eller anade vem som låg bakom MOP eller ville undvika "komplikationer. Så som många skrivit här, IC har kommit undan alldeles för lätt. Nu är det för sent!.

Jag har till skillnad mot dig dålig detaljkoll på skeendena på Sveavägen, men skall dina inlägg tolkas som att det finns ingen Tensonman dv.s GM var ensam på mordplatsen och väntade där flera minuter innan mordet samt att mordet skedde vid den officiella tidpunkten 23:21?
Citera
2024-01-30, 18:04
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Eftersom Inge såg GM vänta 23.18 och Fauzzi inte såg någon mellan sig och Björkman (efter skotten) kan inte "Tensonmannen" vara någon annan än Björkman.

Nej IM såg inte någon vänta 23:18. Hela 1986 är IM konsekvent med att han såg mannen några sekunder innan LOP passerade mannen. Han säger rakt ut att han bara såg mannen några sekunder innan.

Att IM 1987 efter samtal med Kanger lägger till att han sett mannen flera minuter innan är en naturlig felutveckling av hans minnesbild. Eftersom han sett mannen vänta in Palme några sekunder och många andra teoriserade att mördaren väntat där i hörnet länge.

Men 1986 motsäger IM att han sett mannen i minuter. Sekunder handlar det om.
Senast redigerad av enough-is-enough 2024-01-30 kl. 18:09.
Citera
2024-01-30, 19:37
Medlem
Citat:
Du övertolkar Johanssons fråga (och Helenas svar). Hon bekräftar att en man var där, inte att han verkligen var där innan de kom dit.

Vet inte hur du gör för att påstå att jag övertolkar. Det är glasklart vad som menas. Att du inte vill kännas vid detta är en annan sak.

Postar citatet igen:

"F: Jag frågade dig inledningsvis om du sett någon person vid bankomaten när ni kom dit. Då berättade du att det stått en man och tagit ut pengar, då ni klev ut ur bilen.
H: Ja, just det"

Citat:
Dessförinnan var bankomaten oanvänd i mer än 20 minuter.
Detta visar att ingen stod framför honom. Någon kö.

Citat:
"I kön bakom honom och framför honom fanns 4 personer, två flickor, spritpåverkade ooh flamsiga och två grabbar. Han kan ej ge någon beskrivning på någon av personerna."

Detta är ett sammanfattande förhör. Vad som åsyftas med bakom och framför kan diskuteras. Att någon stod framför och försökte göra nått ärende stämmer inte med nån senare uppgift.

Citat:
Det finns inga som helst tvivel att Inges tre kamrater redan var där när Glenn M kom till bankomaten.
Tvärtom, det finns stora tvivel att din analys har något som helst stöd överhuvudtaget.

Citat:
Att de inte använde bankomaten berodde på att Susanne L letade efter sitt kort.
Vad har du fått denna uppgift ifrån? Ge gärna länk och tidskod, inte hittat den uppgiften.

Citat:
Glenn M den 16 november 1988:

"Framme vid bankomaten är det till att börja med tomt på folk." Det stämmer. Trots att folk redan var där när Glenn M kom dit (enligt första förhöret 37 timmar efter mordet) var det ingen som använde bankomaten. En bit väster om bankomaten ("i kön bakom honom" enligt första förhöret) stod två flickor som var "spritpåverkade och flamsiga" (Susanne L och Helena L). Framme vid bankomaten ("i kön framför honom" enligt första förhöret) stod två grabbar (Sven-Erik R och en man som sannolikt var den oskyldige och inledningsvis icke-sydländske mannen i EAD622 som senare förvandlades till kurden på fantombild 21). Ingen av dem använde bankomaten (enligt förhöret med Sven-Erik R och BankomatCentralens register). "Efter ett tag hamnar ett gäng bestående av två flickor och en grabb bakom honom." Det stämmer. Efter ett tag ansluter Sven-Erik R (som först stod framför Glenn M) till Susanne L och Helena L bakom Glenn M. "Glenn M kan ej erinra sig hur dessa personer såg ut. De föreföll dock vara påstrukna. Efter uträttat värv vid bankomaten går Glenn M Tunnelgatan västerut på dess norra trottoar fram till Holländargatan, där han viker av i nordlig riktning."

Du gör en höna av en fjäder. Att du dessutom tar det som en sanning ger ännu mer tecken på att du är ute och cyklar.

Vad vill du uppnå med denna tolkning?

Du vill ge stöd åt att IM stod en längre tid och hade uppsikt gissar jag.

Glenn M 1986-09-02 12:30

"I kön bakom honom och framför honom fanns fyra (4) personer, två flickor, spritpåverkade och flamsiga och två grabbar."

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EBD10013-00

Glenn M 1988-09-16 11:00

"Framme vid bankomaten är det till att börja med tomt på folk.

Efter ett tag hamnar ett gäng bestående av två flickor och en grabb bakom honom. Malmström kan ej erinra sig hur dessa personer såg ut."

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EBD10013-00-A

Helena L 1986-04-09 15:15

"F: Jag frågade dig inledningsvis om du sett någon person vid bankomaten när ni kom dit. Då berättade du att det stått en man och tagit ut pengar, då ni klev ut ur bilen.
H: Ja, just det"

http://www.itdemokrati.nu/page36x.html

Min och flera andras slutsats är att skeendet var ungefär så här:

https://imgur.com/a/dqmdaEb

Upplev tid och faktisk tid är olika saker.

Speciellt om du är stressad och vill att det ska gå så liten tid som möjligt. IM var nog inte så bekväm med att stå där han stod.

2 min faktisk tid kan ha upplevts som 4 min.
Citera
2024-01-30, 20:32
Medlem
Problemet är ju Mårelius varierade och otydliga uppgifter. Ständigt kryddade med reservationen "som jag minns det nu". Den rimliga slutsatsen är att han helt enkelt inte vet så noga. Det kan han inte klandras för.

Att dra långtgående växlar på hans uppgifter om vilka han ser passera korsningen och kategoriskt identifiera dessa är knappologi i den högre skolan.

Man får vara öppen för att hans Dekorima-man antingen kan vara en person som varslats om LOPs rörelsemönster eller som hunnit ikapp dem från Grand. Att tvärsäkert utesluta det ena känns tesdrivet.
Citera
2024-01-30, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Problemet är ju Mårelius varierade och otydliga uppgifter. Ständigt kryddade med reservationen "som jag minns det nu". Den rimliga slutsatsen är att han helt enkelt inte vet så noga. Det kan han inte klandras för.

Att dra långtgående växlar på hans uppgifter om vilka han ser passera korsningen och kategoriskt identifiera dessa är knappologi i den högre skolan.

Man får vara öppen för att hans Dekorima-man antingen kan vara en person som varslats om LOPs rörelsemönster eller som hunnit ikapp dem från Grand. Att tvärsäkert utesluta det ena känns tesdrivet.
Lika viktigt att vara öppen för att det är AB han misstar för en väntande man.
Citera
2024-01-30, 23:12
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden

Att de inte använde bankomaten berodde på att Susanne L letade efter sitt kort.

Vad har du fått denna uppgift ifrån? Ge gärna länk och tidskod, inte hittat den uppgiften.

Var har jag fått denna uppgift ifrån? Det har jag redan skrivit.

Du svarar utan att läsa först. Det märks på alla dina frågor.

https://youtu.be/NmmvWK0GX70?t=1687
Citera
2024-01-30, 23:15
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp

Nej, det är läsförmåga, slutledningsförmåga och spatial förmåga.
Citera
2024-01-30, 23:49
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Lika viktigt att vara öppen för att det är AB han misstar för en väntande man.

Fullständigt vansinnig teori som varken polisen eller andra trodde på eller ens tänkte före 2020.
Citera
2024-01-30, 23:54
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough

Men 1986 motsäger IM att han sett mannen i minuter.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Besvarar dina frågor.
Citera
2024-01-31, 01:39
Medlem
Citat:
Var har jag fått denna uppgift ifrån? Det har jag redan skrivit.

Du svarar utan att läsa först. Det märks på alla dina frågor.

https://youtu.be/NmmvWK0GX70?t=1687
Har skumlyssnat igenom. Hörde inget om det. Tänkte om du visste ungefär när det sägs.
Citera
2024-01-31, 01:46
Medlem
Citat:
Fullständigt vansinnig teori som varken polisen eller andra trodde på eller ens tänkte före 2020.
Utredningen har varit bristfällig, så det är vi all bra att någon vågar titta på förloppet med nya ögon.

Har man bestämt sig för att GM stod och väntade, så är det svårt att tänka sig att det kan gått till på ett annat sätt.

En väntade GM i flera minuter har inget stöd om IM har misstagit sig.

IM kanske är den riktiga Elefanten i porslinsbutiken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in