Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Som du borde förstå vid det här laget handlar det om en kombination av att målsäganden är aktiv i sexakten, att hon inte har anledning att vara rädd för den tilltalade, bristen på våld, tvång, hot och utsatt tillstånd (utom för den tilltalade som kan vara för berusad för att samtycka till hennes sexuella handlingar), att hon frivilligt bjuder in honom till sitt hem, till sin säng och har ett intimt samtal klädd i nattkläder, vilket leder till sex, som gör att tvivel på att hon blir våldtagen uppkommer.
Därför bör han frikännas, inte för att det är bevisat eller mest troligt att han är oskyldig.
Jag fattar inte hur du kan komma fram till att målsäganden har varit aktiv. Efter ett par tydliga nej med ord och kroppsspråk där i början anser hon att det inte är lönt att kämpa mer. Du skriver att det inte finns inslag av våld/tvång i detta, vilket får mig att tvivla på att du läst FUP:en ordentligt. Hon beskriver det som att hon går in i ett avstängt tillstånd. Vi får också tänka på att hon var trött och på väg i säng redan vid 01.00 när hon fick messet från Viking som "raggade sängplats".
Övergreppet pågick mellan ca 02.00 och 04.00 där i mörkret. När man läser FUP:en så beskriver hon det som att hon gör det hon blir åtsagd att göra, hon stänger av. Den enda gång hon "vaknar till" under övergreppet och skriker högt är när Viking tar i så hårt att det blir tydliga och kraftiga blåmärken på höfterna (Är inte det våld, eller tror du på Vikings judo-historia?) Hon upplever en mardröm under 2 timmar och det måste vara ännu vidrigare att bli utsatt för övergrepp i det egna hemmet och känna sig så hjälplös. Att hon varit med om en fruktansvärd händelse bekräftas också av vänner, utredare och kurator efteråt som ser hur dåligt hon mår.
Nåväl, tråden går i rundgång och du får tro på det du vill tro på. Jag antar att du läst betydligt fler våldtäkts-FUP:ar än vad jag har gjort och som är i ett slags gränsland (ord-mot-ord). Har du någonsin läst en FUP där den misstänkte erkänt att han (eller hon) begått en våldtäkt? Säger nästan inte 100% av de misstänkta att det var frivilligt från den andre parten?