2024-01-30, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Men tanken här är i första hand att den tilltalade skall frikännas för att något nej inte förekommit och att målsäganden inte återger situationen korrekt. Inte att ett nej inte innebär ett stopp.

Fast hon har varit konsekvent I chattar med sina vänner att hon inte var intresserad av sex, vilket styrker hennes redogörelse av händelseförloppet.
Citera
2024-01-30, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Du svarar inte på min fråga. Här kommer den igen:

Att skicka urringade bilder, prata om sitt förhållandes upphörande, frivilligt bjuda in att sova över mitt i natten efter en fest, välkomna i nattlinne och direkt gå med på dela säng....skulle du gå med på att dessa saker tillsammans åtminstone tydligt indikerar att en kvinna är intresserad?

Det är en väldigt enkel fråga. Ja eller Nej?

Läste du mitt svar? Nej. Allt du nämner är upp till en subjektiv tolkning. Det är uppenbart att du tar det som en invit.
Citera
2024-01-30, 22:32
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonker
Fast hon har varit konsekvent I chattar med sina vänner att hon inte var intresserad av sex, vilket styrker hennes redogörelse av händelseförloppet.

Så ett sms väger tyngre än handlingar? Det betyder ingenting att skicka urringade bilder, prata om sitt förhållandes upphörande, frivilligt bjuda in att sova över mitt i natten efter en fest, välkomna i nattlinne och direkt gå med på dela säng? Det betyder ingenting om hon säger nånting annat i ett sms?
Citera
2024-01-30, 22:34
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Läste du mitt svar? Nej. Allt du nämner är upp till en subjektiv tolkning. Det är uppenbart att du tar det som en invit.

Kan du då ge mig en alternativ tolkning av dessa handlingar?

Varför tror du förresten hon förnekar kännedom om bilden?
Citera
2024-01-30, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Som du borde förstå vid det här laget handlar det om en kombination av att målsäganden är aktiv i sexakten, att hon inte har anledning att vara rädd för den tilltalade, bristen på våld, tvång, hot och utsatt tillstånd (utom för den tilltalade som kan vara för berusad för att samtycka till hennes sexuella handlingar), att hon frivilligt bjuder in honom till sitt hem, till sin säng och har ett intimt samtal klädd i nattkläder, vilket leder till sex, som gör att tvivel på att hon blir våldtagen uppkommer.

Därför bör han frikännas, inte för att det är bevisat eller mest troligt att han är oskyldig.

Jag fattar inte hur du kan komma fram till att målsäganden har varit aktiv. Efter ett par tydliga nej med ord och kroppsspråk där i början anser hon att det inte är lönt att kämpa mer. Du skriver att det inte finns inslag av våld/tvång i detta, vilket får mig att tvivla på att du läst FUP:en ordentligt. Hon beskriver det som att hon går in i ett avstängt tillstånd. Vi får också tänka på att hon var trött och på väg i säng redan vid 01.00 när hon fick messet från Viking som "raggade sängplats".
Övergreppet pågick mellan ca 02.00 och 04.00 där i mörkret. När man läser FUP:en så beskriver hon det som att hon gör det hon blir åtsagd att göra, hon stänger av. Den enda gång hon "vaknar till" under övergreppet och skriker högt är när Viking tar i så hårt att det blir tydliga och kraftiga blåmärken på höfterna (Är inte det våld, eller tror du på Vikings judo-historia?) Hon upplever en mardröm under 2 timmar och det måste vara ännu vidrigare att bli utsatt för övergrepp i det egna hemmet och känna sig så hjälplös. Att hon varit med om en fruktansvärd händelse bekräftas också av vänner, utredare och kurator efteråt som ser hur dåligt hon mår.

Nåväl, tråden går i rundgång och du får tro på det du vill tro på. Jag antar att du läst betydligt fler våldtäkts-FUP:ar än vad jag har gjort och som är i ett slags gränsland (ord-mot-ord). Har du någonsin läst en FUP där den misstänkte erkänt att han (eller hon) begått en våldtäkt? Säger nästan inte 100% av de misstänkta att det var frivilligt från den andre parten?
Citera
2024-01-30, 22:35
Medlem
KonungensRiddares avatar
Citat:
"Kan"? Vad skulle det annars tolkas som?

Jag skrev: Det kan tolkas som ett tecken. Punkt. För att tolkas som ett klartecken krävs kommunicerat samtycke. Punkt.

Varför utelämnar du delar av vad jag skrev och börjar fråga om en bild?
Citera
2024-01-30, 22:36
Medlem
Citat:
Så ett sms väger tyngre än handlingar? Det betyder ingenting att skicka urringade bilder, prata om sitt förhållandes upphörande, frivilligt bjuda in att sova över mitt i natten efter en fest, välkomna i nattlinne och direkt gå med på dela säng? Det betyder ingenting om hon säger nånting annat i ett sms?

Att du upprepar dig förändrar inte värdet i det du säger. Det är i dina ögon som betraktare som du väljer att tolka det som en invit. Det är din subjektiva tolkning.
Citera
2024-01-30, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Jag fattar inte hur du kan komma fram till att målsäganden har varit aktiv. Efter ett par tydliga nej med ord och kroppsspråk där i början anser hon att det inte är lönt att kämpa mer.

Kämpa? Är det jobbigt att säga nej till sex att man känner sig tvingad till att gå med på det? Är inte våldtäkt något jävligt hemskt att uppleva? Värt att kämpa lite hårdare kan jag tycka, speciellt eftersom den fulla killen inte verkar fatta.
Citera
2024-01-30, 22:45
Medlem
Citat:
Kan du då ge mig en alternativ tolkning av dessa handlingar?

Det kan finnas mängder av skäl till varför hon sa ok till att sova på hennes golv mm. Jag kan inte ge dig några andra skäl än de hon själv gett. Visst kan jag tänka mig flera olika orsaker till hennes agerande, det går att spekulera kring det men vad ger det? Poängen är att hon inte uttryckligen gett sitt medgivande till att ha sex.
Citera
2024-01-30, 22:50
Medlem
KonungensRiddares avatar
Citat:
För att jag höll med om delen jag utelämnade. Jag reagerade dock på ordet "kan".

Kan du svara på frågan nu?

Det är ju bl a bilden vi pratar om, som enligt dig "kan tolkas som ett tecken".

Så då vill jag veta vad du har att säga om att MÄ förnekar kännedom om bilden. Kan du svara på frågan nu?

Nej! Jag skiter i bilder, kläder, SMS och allting annat ovidkommande. Det enda jag bryr mig om är om det i slutänden fanns ett samtycke eller inte. Det verkar inte ha funnits och TR verkar inte ha funnit det heller! Kanske HR finner det, vem vet. Over and out.
Citera
2024-01-30, 22:50
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det kan finnas mängder av skäl till varför hon sa ok till att sova på hennes golv mm. Jag kan inte ge dig några andra skäl än de hon själv gett. Visst kan jag tänka mig flera olika orsaker till hennes agerande, det går att spekulera kring det men vad ger det? Poängen är att hon inte uttryckligen gett sitt medgivande till att ha sex.

Du sa att allt är en subjektiv tolkning men har noll alternativa tolkningar att ge? Okeeej...

MÄ har inte gett några direkta skäl till merparten av detta.

Ge mig din bästa spekulation.
Citera
2024-01-30, 23:16
Medlem
Fiffiniffis avatar
Sovdags nu.

Skulle vilja skicka med team MÄ en uppmaning att återkomma med nya krafter imorrn och faktiskt börja svara på frågor. Jag har fått jaga svar på t o m de enklaste saker hela dagen. Det har varit rent parodiskt bitvis för att vara helt ärlig.

Om ni är så övertygade om att ni har rätt borde väl ingen fara kunna uppstå från att svara ärligt på en jävla fråga? Speciellt från någon som har så fel och vet så lite som mig (om ni ser det borde väl alla av betydelse se det)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in